Po torowisku czas na rowerową drogę
Trwają przygotowania do ważnej inwestycji rowerowej.
Powstanie nowa ścieżka łącząca osiedle Tatrzańskie z osiedlem Szybowników wzdłuż ul. Gen. W. Andersa.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Ogłosiliśmy przetarg.
Nowa droga dla rowerzystów powstanie po północnej stronie ulicy Andersa na odcinku pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois. Będzie miała długość blisko 600 m.
Koncepcja zakłada wykonanie ciągu o szerokości 3 metrów z betonu asfaltowego. Zaprojektowano również ciąg pieszy prowadzący do centrum handlowego oraz wymianę nawierzchnia z kostki na ciągu pieszym przy skrzyżowaniu z ul. Kasztelańską na nawierzchnię bitumiczną.
Prace przy jezdniach ograniczą się do wymiany krawężników wysokich na obniżone w związku z lokalizacją przejść dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi. Do oświetlenia projektowanej infrastruktury pieszo – rowerowej posłuży oświetlenie zamontowane w ramach budowy trasy tramwajowej do Fordonu.
Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac projektowych i budowlanych.
Wstępnie zakładamy, że realizacja zadania zajmie około 8 miesięcy.
Wykonawca w pierwszej kolejności będzie pracował nad projektem i uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy Fordonu w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
W rejonie ul. Kasztelańskiej nowa ścieżka połączy się z istniejącą ścieżką biegnącą do ul. P. Palińskiego.
Docelowo planowane jest połączenie tej trasy z istniejącym już ciągiem pieszo-rowerowym od ul. Wyzwolenia w kierunku Łoskonia.
Warto wiedzieć
Wszystkie nowe trasy powstają w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi. Konsultujemy również kolejność zadań. Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczamy ponad 30 mln złotych.
Łącznie mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg. Więcej informacji o tegorocznych inwestycjach w drogi rowerowe znajduje się TUTAJ
Trwa rozbudowa ulicy Fordońskiej o drogi rowerowe. Rusza kolejny etap prac
Obecnie remontowane są istniejące odcinki chodników, w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną jazdę rowerem.
Ogłosiliśmy właśnie przetarg na zaprojektowanie dalszych odcinków trasy rowerowej, która poprowadzi aż w rejon mostu fordońskiego.
Przypominamy, że wszystkie inwestycje związane z infrastrukturą rowerową są opiniowane przez środowiska rowerzystów.
Bierzemy również pod uwagę kolejność zadań wskazywaną przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Jako jeden z priorytetów wskazał on budowę infrastruktury wzdłuż ulicy Fordońskiej.
I etap prac
Obecnie trwa przebudowa odcinków istniejących ciągów od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej.
Zostały one już poszerzane do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać nie tylko piesi ale i rowerzyści.
Wykonane zostały krawężniki.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawca rozpocznie prace przy robotach nawierzchniowych.
Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton. Tym samym nową nawierzchnię zyska ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów. Zadanie realizuje firma Strabag, która wyceniła wartość prac na ponad 780 tysięcy złotych.
W ramach wykonanych robót, przebudowany został również przystanek autobusowy przy ul. Kaplicznej.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze między innymi: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Są one ujęte w II etapie prac, który właśnie się rozpoczyna.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).
Docelowo zadanie planowane jest do realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Warto pamiętać, że nowe odcinki dróg rowerowych powstają obecnie w Starym Fordonie a przygotowując się do budowy nowych wiaduktów warszawskich, także uwzględnimy infrastrukturę rowerową.
Uporządkujemy ruch i parkowanie w centrum miasta
Poznaliśmy firmy zainteresowane opracowaniem zmian w Strefie Płatnego Parkowania (SPP).
Uporządkowane mają zostać istniejące miejsca parkingowe oraz wyznaczone zostaną nowe. Przeanalizowany zostanie ruch na ulicach pod kątem ewentualnego wprowadzenia ulic jednokierunkowych, łącznie z infrastrukturą rowerową.
Zgodnie z ubiegłoroczną decyzją Rady Miasta w Bydgoszczy zmieni się granica Strefy Płatnego Parkowania. Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.
To okazja, którą wykorzystamy do wprowadzenia wielu oczekiwanych rozwiązań, związanych przede wszystkim z uporządkowaniem zasad parkowania na ulicach.
Wielu chętnych do przeanalizowania zmian w SPP
Otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie nowej organizacji ruchu dla Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.
Do przetargu zgłosiło się 5 firm projektowych
Zaproponowane kwoty wynosiły od 230 do ponad 380 tys. zł.
Mieliśmy przeznaczone na realizację tego zadania 350 tys. zł.
Po sprawdzeniu ofert i wyborze najkorzystniejszej, podpisana zostanie umowa z Wykonawcą.
W połowie roku będziemy dysponować przygotowanym opracowaniem.
Dużo zmiennych do sprawdzenia
Wykonawca będzie musiał zinwentaryzować istniejące miejsca postojowe oraz te które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadzi też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych wraz z propozycją ewentualnych zmian przebudowy sygnalizacji świetlnej oraz możliwości wprowadzenia rozwiązań rowerowych (kontrapas, kontraruch rowerowy) w SPP.
Wykonawca przeanalizuje obszar płatnego parkowania w Bydgoszczy pod kątem uspokojenia ruchu w tym strefowych i ograniczenia prędkości.
Nie zapomnimy też o chodnikach i miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Przeanalizowana ma zostać również lokalizacja nowych parkometrów, które mają zostać zainstalowane na ulicach miasta.
Dokumentacja zostanie uzgodniona z Plastykiem miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy
Dalsze zmiany w SPP
Zakończenie przedmiotowych prac projektowych pozwoli w dalszym etapie wprowadzić zmiany na bydgoskich ulicach oraz ogłosić przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Nowe urządzenia pozwolą między innymi na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To natomiast pozwali w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Łącznie w Strefie Płatnego Parkowania znajdzie się około 4500 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.
Wygodny i estetyczny dojazd do Akademii. Podsumowanie konsultacji
Zakończyły się konsultacje dotyczące budowy nowego układu drogowego na potrzeby nowej Akademii Muzycznej.
Bydgoszczanie zgłosili kilkadziesiąt wniosków i uwag.
Nowoczesny kampus zasługuje na sprawną obsługę komunikacyjną.
Sporo uwag dotyczyło ograniczenia ruchu na nowych drogach, wyposażenia ich w elementy podnoszące bezpieczeństwo pieszych oraz zastosowania materiałów podnoszących estetykę miejskiej przestrzeni. Bydgoszczanie dzielili się również pomysłami związanymi z zagospodarowaniem terenu dodatkową zielenią, zabezpieczeniem miejsc parkingowych oraz skomunikowania obszaru kampusu z nowym kompleksem mieszkaniowo-usługowym po drugiej stronie ul. Kamiennej.
Konsultacje odbywały się w październiku ubiegłego roku.
Uwagi zgłosiły 24 podmioty (mieszkańcy, stowarzyszenia, inwestorzy).
Przekazali ponad 60 różnych uwag i opinii.
W ramach konsultacji odbyło się również spotkanie on-line z mieszkańcami, które zgromadziło 210 wyświetleń.
Podstawowe rozwiązania
Nowoprojektowany układ drogowy mają tworzyć mają dwie nowe ulice. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zostały one zapisane pod symbolami:
• 14.KD-D – prosta ulica o długości prawie 180 metrów zapewni połączenie terenu Akademii z ulicą Gdańską.
• 17.KD-D - ulica o łamanym przebiegu i łącznej długości około 500 metrów zapewni bezpośrednią obsługę terenu przylegającego do Akademii, a także połączenie z ulicą Kamienną.
Mają to być ulice kategorii gminnej i klasy funkcjonalnej dojazdowej. Wzdłuż obu ulic planowane są zatoki do parkowania (prostopadłego względem osi jezdni). Na Kamiennej zaplanowano prawoskręt dla pojazdów wjeżdżających na nową ulicę. Wyjazd na Kamienną możliwy ma być tylko w prawą stronę. Przebudowane zostaną krótkie odcinki istniejących chodników i dróg rowerowych wzdłuż ul. Kamiennej. Uwzględniając prestiżowy charakter przyszłej ulicy przy kampusie projektant zaproponował zróżnicowanie materiałów nawierzchniowych, podkreślających odmienne funkcje poszczególnych elementów ulicy (jezdnie bitumiczne , opaski z kostki płukanej, chodniki z płyt betonowych, drogi rowerowe bitumiczne, miejsca postojowe z kostki). Przewidziano nasadzenie pojedynczych szpalerów drzew wzdłuż obu projektowanych ulic. Drzewa będą wkomponowane w pasy parkingowe, które specjalnie w tym celu podzielono na segmenty.
Kładką przez Kamienną
Konsultacje były okazją do wprowadzenia korekt oraz wyjaśnień wielu szczegółów związanych z budową nowego układu drogowego. Nowa koncepcja uwzględnia już przygotowaną dokumentację dla rozbudowy trasy WZ , która przewiduje wykonanie kładki nad ulicą Kamienną. Układ chodników w opiniowanym projekcie został dostosowany do przyszłej lokalizacji kładki. Ponadto, na etapie wykonywania projektu organizacji ruchu rozważamy już wprowadzenie tymczasowego przejścia dla pieszych pomiędzy ulicami Sułkowskiego i Gdańską.
W trosce o estetykę
Oprócz miejsc parkingowych przy nowych ulicach – łącznie 110 stanowisk, w samym obiekcie Akademii Muzycznej ma funkcjonować podziemny parking. Nowe ulice będą miały charakter dojazdowy, dlatego nie są na nich planowane drogi rowerowe. Projektanci w maksymalnym stopniu starali się też wkomponować zieleń. Wąskie pasy uliczne, zdefiniowane w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pozwalają na pogodzenie wymaganych funkcji komunikacyjnych tylko z jednym szpalerem drzew, sytuowanych pomiędzy zatokami parkingowymi. Warto jednocześnie zauważyć, że projektowane drogi będą sąsiadować bezpośrednio z terenem Akademii Muzycznej, na którym również planuje się ozdobne nasadzenia.
Zgodnie z wnioskami mieszkańców wystąpiliśmy do Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz do Rady Estetyki Miasta Bydgoszczy celem konsultacji projektu.
Zalecenia obu organów np. sposób układania chodnikowych płyt i materiały zostaną uwzględnione w koncepcji i projekcie budowlanym.
Zależy nam, by rewitalizowana część Śródmieścia z nowym kampusem wyróżniała wysoka estetyka. Poza tym koncepcja zostanie skorygowana i uzupełniona o zjazd do Szkoły Podstawowej nr 37 od strony ulicy wewnętrznej.
fot. zdjęcia Inwestora