Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
1. Podstawa prawna
• ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8 z późn. zm.),
• rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. z 2006 r. Nr 38, poz. 266),
• Regulamin przewozu osób i bagażu w publicznym transporcie w Bydgoszczy stanowiący załącznik do zarządzenie nr 473/2020 Prezydenta Miasta Bydgoszczy z dn. 19 sierpnia 2020 r.
2. Reklamację można złożyć:
a) z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu,
b) gdy Pasażer nie zgadza się z treścią wystawionego wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego.
3. Wymagane dokumenty
• reklamację składa się w formie pisemnej
• pismo reklamacyjne powinno zawierać:
- datę sporządzenia reklamacji,
- nazwę i adres jednostki do której składana jest reklamacja,
- imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację,
- tytuł oraz uzasadnienie reklamacji,
- kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdej sprawy),
- serię i numer każdego z wystawionych wezwań do zapłaty (dotyczy tylko pkt. 2b),
- wykaz załączonych dokumentów,
- podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji,
• do składanego pisma reklamacyjnego powinny być także dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia:
- oryginały dokumentów potwierdzających zawarcie umowy przewozu (w szczególności bilet za przejazd, paragon zakupu biletu elektronicznego lub podać w piśmie nr karty BKM),
- potwierdzone kopie dokumentów poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów (dotyczy tylko pkt. 2b),
- potwierdzone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia,
- pełnomocnictwo, jeżeli reklamację w imieniu Pasażera składa inna osoba.
Uwaga: pismo reklamacyjne dotyczące spraw o których mowa w pkt. 2b sporządza się na załączonym wzorze.
4. Opłaty
• reklamacja jest wolna od opłat
5. Miejsce i sposób złożenia dokumentów
Reklamację można złożyć osobiście lub wysłać drogą pocztową:
• na adres siedziby Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a,
• reklamację dotyczącą wystawionych wezwań do zapłaty można także złożyć w punkcie składania reklamacji ZDMiKP mieszczącym się przy ul. Modrzewiowej 19 (budynek stacji PKP Bydgoszcz Leśna),
• skrzynka EPUAP2:/ii0jd383ws/SkrytkaESP
6. Termin i sposób załatwienia sprawy
• odpowiedź na reklamację udzielana jest w formie pisemnej w terminie do 30 dni od daty przyjęcia reklamacji,
• jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków określonych w pkt. 3 ZDMiKP wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpatrzenia. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę wpływu uzupełnionej reklamacji do ZDMiKP
• bez rozpatrzenia pozostaną pisma, które:
- nie zawierają wystarczających informacji pozwalających na identyfikację osoby składającej reklamację,
- zostaną złożone po upływie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty (dotyczy reklamacji wymienionych w pkt. 2b),
- zawierają braki formalne i nie zostaną uzupełnione w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wezwania w tej sprawie.
7. Jednostka odpowiedzialna za załatwienie sprawy
• Wydział Taryf i Płatnego Parkowania ZDMiKP , 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a, pok. 4, tel. 52 582-27-65 - w zakresie reklamacji dotyczących wystawionych wezwań do zapłaty za brak ważnego dokumentu przewozu,
• Wydział Organizacji Transportu ZDMiKP, 85-844 Bydgoszcz ul. Toruńska 174a, pok. 312, tel. 52 582-27-64 - w zakresie reklamacji dotyczących jakości realizowanych usług przewozowych.
8. Tryb odwoławczy
W sprawach dotyczących pkt. 2b. przysługuje prawo odwołania do właściwego miejscowo sądu.
UWAGA:
Wystawione wezwania do zapłaty podlegają umorzeniu bez konieczności składania reklamacji w przypadku okazania w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia przejazdu :
• ważnego biletu okresowego imiennego, którego pasażer nie miał podczas przejazdu (zakupionego przed dniem kontroli) i uiszczenia opłaty manipulacyjnej,
• ważnego dokumentu uprawniającego do korzystania z ulg (oryginału), którego pasażer nie miał podczas przejazdu i uiszczenia opłaty manipulacyjnej,
Załączniki:
Wzór pisma reklamacyjnego
skrzynka EPUAP2: /ii0jd383ws/SkrytkaESP