Aktualności
Doświetlone przejścia na Osowej Górze
Dodatkowe oprawy doświetlające przejścia dla pieszych zainstalowane zostały na ul. M. Kolbego na Osowej Górze. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Trwają też prace nad projektem dobudowania ścieżki rowerowej.
Przejścia doświetlone zostały na odcinku, którego nie objęła rozbudowa ul. M. Kolbego prowadzona w ostatnich latach. Nowe słupy z dodatkowymi oprawami zainstalowano na przejściach przy skrzyżowaniach z ulicami Rekinową, Waleniową, Wielorybią oraz przed pętlą autobusową. Zakres prac obejmował m.in. budowę niezbędnej sieci kablowej, ustawienie 8 słupów aluminiowych i zainstalowanie na nich opraw wertykalnych. Prace o wartości ponad 60 tysięcy zł są już po odbiorach. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
Ulica M. Kolbego na odcinku od ul. Kormoranów do granicy miasta docelowo zyska też drogę rowerową. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową. Pozwoli to połączyć istniejące odcinki dróg rowerowych prowadzące do centrum Bydgoszczy oraz wzdłuż drogi powiatowej na terenie gminy Sicienko.
Warto wiedzieć
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł. 30 listopada ubiegłego roku zakończyło się głosowanie na zadania, które trafią do realizacji w bieżącym roku. Wybierać można było spośród 475 pomysłów.
Bezpieczne przystanki przy placu Wolności
Zakończyły się prace przy przebudowie przystanków przy placu Wolności. Z końcem ubiegłego roku oddaliśmy do użytku przystanki na placu Praw Kobiet. To kolejny element pakietu naszych działań związanych z poprawą dostępności do transportu publicznego.
Pojawiły się nowe wiaty przystankowe i oznakowanie, a część jezdni została przebudowana na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Pojazdy muszą korzystać z pasa ruchu, na którym znajduje się również torowisko. Dzięki przebudowie znacznie łatwiej wsiąść do tramwaju m.in. seniorom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Koszt wszystkich prac wyniósł ponad milion złotych.
Pasażerowie z nowych przystanków przy placu Wolności mogą korzystać od piątku, 17 stycznia. Wcześniej zakończyły się prace przy przystankach przy placu Praw Kobiet. Ze względu na ograniczoną szerokość ulicy, do poziomu drzwi tramwajowych podniesiona została tylko część chodników w obrębie peronów. Koszt tej inwestycji to ponad 961 tysięcy złotych. W tym roku planujemy rozpoczęcie prac projektowych nad dwiema kolejnymi parami przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej. Pierwsza z nich będzie się znajdować pomiędzy ulicami Słowackiego, a Mickiewicza, druga natomiast pomiędzy Chodkiewicza, a Kamienną. Miasto na ten cel zabezpiecza 250 tysięcy złotych.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju, jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Ułatwia to wsiadanie do pojazdów i poprawia bezpieczeństwo. Wyniesiony peron, jeśli znajduje się na jezdni wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha na wysokości pl. Teatralnego.
To będzie dobry rok dla rowerzystów
W tym roku rozpoczną się prace przy budowie kilku ważnych dróg rowerowych. Powstaną one między innymi wzdłuż ulic J. Sułkowskiego, Toruńskiej, Sudeckiej, Wyzwolenia i Peplińskiej. Nad magistralą węglową zbudujemy kładkę, która połączy wcześniej wyremontowane ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej. Intensywnie pracujemy też nad dokumentacją kolejnych tras rowerowych.
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów.
Nowa kładka połączy wyremontowane ścieżki
Zbliżają się do końca prace nad projektem kładki nad magistralą węglową po południowej stronie ulicy Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Warta ponad 10 milionów inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Zakres zadania obejmuje między innymi:
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Umowa z firmą Kormost zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku, a zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 - 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Drogi rowerowe na Leśnym i Tatrzańskim
Firma Betpol odpowiada natomiast za zaprojektowanie i budowę dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej. Wartość zadania to 13,4 mln zł. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. M. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” trwa również realizacja inwestycji w ciągu ulic Sudecka (od granicy miasta) – Wyzwolenia – Pelplińska (pętla autobusowa). Dzięki temu zadaniu zapewnione zostanie bezpieczne połączenie istniejących dróg rowerowych w Fordonie z infrastrukturą zrealizowaną w gminie Osielsko. W połowie roku, po wydaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane, za które odpowiadać będzie firma Strabag.
Także w ramach przebudowy torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej powstanie infrastruktura rowerowa o łącznej długości ponad 3 kilometrów na odcinku od ul. Perłowej do Spadzistej. Dzięki temu połączone zostaną już istniejąca droga dla jednośladów na ul. Spornej oraz przygotowywana na Kieleckiej. Prace na pierwszym odcinku drogi rowerowej już trwają.
Kolejne kilometry rowerowych dróg uwzględnione są przy dużych inwestycjach, które rozpoczną się w tym roku m.in.:
- budowie linii tramwajowej na L. Solskiego,
- rozbudowie ul. ul. Nakielskiej.
Dodatkowo trasa dla rowerzystów powstanie w ramach rewitalizacji bulwarów Brdy. W tym roku prace budowlane mają rozpocząć się na odcinku od ul. Krakowskiej w kierunku ul. Żabiej.
Pracujemy nad projektami
Ponadto w zeszłym roku zleciliśmy zaprojektowanie dróg dla rowerów wzdłuż ulic Kolbego, Petersona, Wyzwolenia oraz Pod Skarpą. Trwają też prace nad kolejnymi etapami Wielkiej Pętli Fordonu oraz nad dokumentacją drogi rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje (Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, S. Moniuszki, Skłodowskiej-Curie, Łęczycka). Wszystkie opracowania, które powstają na potrzeby modernizacji mostów i wiaduktów również uwzględniają rozbudowę infrastruktury rowerowej.
Zdobyliśmy europejskie pieniądze na 6 kolejnych tramwajów!
Bydgoski wniosek zajął pierwsze miejsce w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem. Do miasta trafi blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Ta kwota pozwoli dokupić 6 nowoczesnych tramwajów, co wpłynie na bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wcześniej zamówiliśmy 40 niskopodłogowych pojazdów. Ponad połowa z nich kursuje już po Bydgoszczy.
O środki na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. W konkursie wystartowało 12 miast. 4 projekty z najwyższą oceną otrzymały dofinansowanie. Bydgoszcz z wnioskiem przygotowanym przez ZDMIKP zajęła 1. miejsce. Do Miasta trafi 43,9 mln zł. Za tę kwotę kupimy 6 pojazdów o wartości blisko 64 mln zł. Oprócz Bydgoszczy dofinansowanie otrzymał Kraków, Wrocław i Poznań.
Wcześniej Bydgoszcz zamówiła 40 nowoczesnych pojazdów. Realizacja tego kontraktu jest na półmetku. Pesa wyprodukowała już 22 nowe Swingi. Kolejne 18 pojazdów wyjedzie na torowiska wczesną wiosną. Wartość całego kontraktu wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. Więcej informacji znajduje się TUTAJ
Sukcesywnie modernizujemy i rozbudowujemy infrastrukturę torową. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich,
- Budowa torowiska na Szwederowo,
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- Modernizacja ronda Jagiellonów,
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.