Aktualności
Szybciej i wygodniej. Kup abonament w SPP w nowym e-sklepie
Wystarczy założyć konto poprzez wypełnienie formularza, wybrać podstrefę, na której chcemy wykupić abonament i przesłać wymagane dokumenty. Już działa nowy e-sklep.
3 marca zmieniają się granice Strefy Płatnego Parkowania. Mieszkańcy zameldowani przy ulicach, które znajdą się w powiększonej strefie, będą mogli wykupić abonament w korzystnej cenie 30 złotych miesięcznie w podstrefie A lub 20 złotych w podstrefie B. Łatwiejsze będzie też uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych i BLIK-iem. Nowością jest również e-sklep, który w łatwiejszy i szybszy sposób pozwala na zakup abonamentu na parkowanie pojazdu na obszarze Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.
Za pośrednictwem serwisu można zakupić:
- abonament miesięczny dla pojazdu mieszkańca zameldowanego na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP,
- abonament miesięczny, 3-miesięczny, 6-miesięczny lub 12-miesięczny dla pojazdu mieszkańca, ważny na ulicy zameldowania oraz jednej wskazanej przy zakupie ulicy przylegającej do ulicy zameldowania uprawniający do parkowania w SPP w danej podstrefie,
- abonament miesięczny dla pojazdu o napędzie hybrydowym – uprawniający do parkowania w SPP w danej podstrefie w czasie jego ważności.
Dotychczasowi użytkownicy, korzystający z e-abonamentów, również muszą przejść proces rejestracji w nowym sklepie. Aby zakupić abonament dla mieszkańców udokumentować należy:
- zameldowanie w SPP,
- prawo własności pojazdu,
- potwierdzenie rozliczania podatku w mieście Bydgoszczy.
Wymagane dokumenty:
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- oryginał umowy cywilno-prawnej, umowa leasingu, najmu długoterminowego lub umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, bądź umowa użyczenia pojazdu zawarta w formie pisemnej potwierdzona przez notariusza,
- dokument tożsamości, z którego wynika miejsce zameldowania bądź zaświadczenie
o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy, - w przypadku zameldowania czasowego – zaświadczenie o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy.
- dokument potwierdzający rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy.
Skan lub zdjęcie dokumentów należy dołączyć do formularza. Więcej informacji na temat wymaganych dokumentów znajduje się TUTAJ.
Abonamenty w e-sklepie można zakupić z datą ważności najwcześniej od 3 marca. W kolejnych miesiącach abonamenty będzie można zamawiać z wyprzedzeniem. Zamówienie należy złożyć nie później niż cztery dni przed dniem rozpoczęcia ważności abonamentu. Jednocześnie podkreślamy, że do zamówienia należy dołączyć komplet wymaganych dokumentów. Brak jakiegokolwiek dokumentu będzie skutkował weryfikacją negatywną i tym samym spowoduje konieczność złożenia nowego, kompletnego zamówienia.
Tramwaj na Szwederowie z zezwoleniem na budowę
Uzyskaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To kolejny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na prace budowlane. To jedno z kilku tramwajowych zadań, które zrealizujemy w najbliższych latach.
Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo - od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Wymaga to dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy też dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam by trasa miała dużo zieleni.
Inwestycja uwzględnia budowę nowej podstacji dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Finalizuje je wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności. Stanowi ona jednocześnie pozwolenie na budowę, zatwierdza nowe podziały nieruchomości, a także przenosi własność nieruchomości koniecznych do realizacji inwestycji na inwestora.
Decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane zajmą około 2 lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej – wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.
Pakiet tramwajowych inwestycji
Jesteśmy w trakcie innych ważnych tramwajowych inwestycji, m.in.:
- Finalizujemy całkowitą wymianę taboru,
- Trwa gruntowna przebudowa torowiska na ul. Toruńskiej,
- Trwa modernizacja zajezdni tramwajowej.
- Trwają prace nad projektem modernizacji ronda Jagiellonów,
- Zlecimy przebudowę pętli w Lesie Gdańskim,
- Zlecimy projekt budowy linii tramwajowej przez Bocianowo i wzdłuż ul. Wyszyńskiego
Nowe ścieżki na Zimnych Wodach
Wkrótce powstaną chodniki i drogi rowerowe na osiedlu Zimne Wody-Czersko Polskie. Nową infrastrukturę zaplanowaliśmy wzdłuż ulic: Toruńskiej, Kieleckiej i Smoleńskiej. To ostatnie zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wzdłuż ulicy Toruńskiej powstanie szeroki ciąg pieszo-rowerowy. Będzie zlokalizowany po południowej stronie ulicy. To część dużego zadania związanego przede wszystkim z przebudową torowiska na odcinku od Filmowej do pętli Stomil. Dokumentacja uwzględnia też budowę oświetlenia. Cały ciąg będzie miał długość około 3,7 km. Obecnie trwają prace na odcinku od Filmowej do Kazimierza Wielkiego. Dla etapów od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni i od zajezdni do Stomilu wykonawca kończy prace projektowe i uzyskiwanie zezwoleń.
Ważną inwestycją będzie też budowa infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Kieleckiej w systemie "zaprojektuj i wybuduj". Opracowana wcześniej koncepcja zakłada wybudowanie brakującego 500-metrowego odcinka drogi rowerowej od skrzyżowania z ul. Smoleńską do Toruńskiej po stronie wschodniej. Dzięki tej inwestycji rowerzyści zyskają spójną trasę łączącą Kapuściska-Zimne Wody i Bydgoszcz Wschód. Ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania planowane jest wiosną. Więcej informacji o wszystkich rowerowych inwestycjach znajduje się TUTAJ.
Jesteśmy także w trakcie wyboru wykonawcy, który dobuduje chodnik na ul. Smoleńskiej na 150-metrowym odcinku od skrzyżowania z ul. Równą w kierunku firmy „Lech”. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Wcześniej dobudowaliśmy chodniki na odcinkach w kierunku ul. Kieleckiej.
Warto wiedzieć
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł. Z wynikami ostatniej edycji można zapoznać się TUTAJ.
Trwa naprawa skateparku w bydgoskim Fordonie
Obszar wokół został wygrodzony, a wyłoniona w przetargu firma ułożyła trwałe zabruki na nasypach. Niestety dzień po wykonaniu prac nieznani sprawcy zniszczyli teren zielony jednej ze skarp.
Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami podjęliśmy działania, aby na nadchodzący sezon przygotować tor w Starym Fordonie. Zainteresowanie, jakim cieszy się skatepark w pobliżu nabrzeża po zachodniej stronie ulicy Frycza-Modrzejewskiego, przerosło nasze oczekiwania. Niestety uszkodzeniu uległy nasypy, a dokładniej zostały odsłonięte konstrukcyjne grodzice winylowe, których zadaniem jest ich zabezpieczenie w przypadku podtopień. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom wykonano zabruk z kostki kamiennej, który jednocześnie służyć będzie swobodnemu wchodzeniu na górne elementy skateparku.
Tereny zielone zabezpieczone zostały dodatkowo matami antyerozyjnymi. Niestety jedna ze skarp została uszkodzona. Apelujemy o nieniszczenie wykonanych prac, ponieważ akty wandalizmu nie są przedmiotem gwarancji. Wszelkie takie naprawy są wykonywane ze środków budżetu miasta, co uszczupla wydatki na inne, bardziej potrzebne działania w infrastrukturze miejskiej. Prosimy o szanowanie wykonanych elementów, aby mogły bezpiecznie służyć przez wiele lat. Jednak to, czy tak się stanie zależy wyłącznie od użytkowników i dbałości o wspólne dobro.
Jednocześnie rozpoczęły się prace naprawcze, które wzmocnią nasyp w pumptracku (w miejscu startu). Tak, jak w przypadku skateparku, wykonawca układa trwałe zabruki z naturalnego kamienia. Według umowy, wszystkie prace zakończą się prawdopodobnie do końca marca tego roku, jednak przy sprzyjających warunkach atmosferycznych mogą zostać zrealizowane szybciej.