Aktualności
Wiadukt na Błoniu naprawiony i wzmocniony
Zakończyła się modernizacja wiaduktu drogowego nad torami PKP w ciągu ul. Szubińskiej w Bydgoszczy. Na finiszu są też prace przy naprawie ścieżki pieszo-rowerowej prowadzącej na obiekt od strony Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2.
Po wcześniejszym wzmocnieniu belek nośnych oraz zabezpieczeniu betonowych i stalowych elementów, w maju i czerwcu zrealizowano zaplanowane prace nad linią kolejową. Całość robót przebiegła zgodnie z harmonogramem i przy ścisłej współpracy z PKP. W ramach prac wykonano:
- kompleksową naprawę elementów konstrukcyjnych przęseł nad torami,
- reprofilację powierzchni betonowych z użyciem specjalistycznych zapraw i zabezpieczeń antykorozyjnych,
- uzupełnienia systemów odwadniających,
- odtworzenie powłok ochronnych z odpornością na karbonatyzację i warunki atmosferyczne.
Całość robót została przeprowadzona z zachowaniem ciągłości ruchu kolejowego i bez konieczności jego wstrzymywania. Wszystkie roboty wykonano zgodnie z harmonogramem. Prace prowadzono głównie nocą i w strefach technicznych, dzięki czemu nie było potrzeby całkowitego wyłączania ruchu kołowego ani kolejowego. Zakończony etap prac nad torami PKP wieńczy kompleksową modernizację wiaduktu w ciągu ul. Szubińskiej. Nowe zabezpieczenia konstrukcji, naprawione chodniki oraz odświeżone poręcze znacząco podnoszą standard techniczny, bezpieczeństwo oraz estetykę całego obiektu. Za prace odpowiadała firma Kormost S.A. Wzmocnienia i naprawa obiektu pochłonęła 1,85 mln zł.
Obecnie kończą się też roboty związane z naprawą ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy wiaduktem i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi. Wiadukt w ciągu ul. Szubińskiej jest częścią wojewódzkiej drogi nr 223, która łączy Bydgoszcz z węzłem Bydgoszcz Błonie w ciągu dróg ekspresowych S5 i S10. To jedno z newralgicznych połączeń Metropolii Bydgoszcz. Drogą porusza się około 24 tysięce pojazdów na dobę.
Ulica Podleśna z twardą nawierzchnią
Zlecamy budowę kolejnej ulicy z twardą nawierzchnią na Glinkach-Rupienicy. Nowa ulica Podleśna lepiej skomunikuje osiedle i ułatwi dojazd do rozwijających się firm. Powstaną m.in. asfaltowa jezdnia, chodniki z płyt, energooszczędne oświetlenie i szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo. Wcześniej w tej części miasta zrealizowane zostały inne inwestycje drogowe.
Rozbudowa ulicy Podleśnej realizowana będzie w ramach programu utwardzania ulic gruntowych. Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja. Teraz zlecamy prace budowlane. Planowane przedsięwzięcie obejmie dwa etapy:
- rozbudowę ul. Podleśnej wraz z odcinkami ul. Łuckiej na dojazdach do skrzyżowania z ul. Podleśną,
- przebudowę oświetlenia drogowego w ciągu ulicy Łuckiej.
Długość ul. Podleśnej wynosi ok. 765 m, a łącznie z zachodnim odcinkiem ul. Łuckiej jest to ok. 818 m. Wschodni odcinek ul. Łuckiej będzie przesunięty i budowany w korytarzu zarezerwowanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Roboty drogowe będą polegały m.in. na:
- wybudowaniu jezdni ul. Podleśnej wraz z progami zwalniającymi, chodnikami, zatokami postojowymi i zjazdami,
- wybudowaniu fragmentów ul. Łuckiej na dojeździe do skrzyżowania z ul. Podleśną,
- obniżeniu krawężnika na przejściach dla pieszych przez ul. Wąbrzeską na skrzyżowaniu z ul. Podleśną.
Robotom nawierzchniowym towarzyszyć będą m.in.: rozbudowa kanalizacji deszczowej, przebudowa oświetlenia ulicznego, przebudowa budowa kanału technologicznego, przebudowa i zabezpieczenie kolidującego uzbrojenia, nowe nasadzenia kompensacyjne.
Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac. Po podpisaniu umowy zajmą one około roku. Nowa ulica Podleśna lepiej skomunikuje osiedle i ułatwi dojazd do rozwijających się firm, m.in. Oponeo.pl, która wyspecjalizowała się w internetowej dystrybucji opon i felg. Od wielu lat utrzymuje pozycję lidera na polskim rynku sprzedaży opon online.
Wcześniej w tej części miasta zbudowany został układ ulic zbiorczych. Gruntownie zmodernizowaliśmy ulice Dobrzyńską i Wąbrzeską. Z wykorzystaniem płyt ażurowych doraźnie utwardzona został ulica Łucka. Docelowo ma ona stanowić dodatkowe połączenie ul. Cmentarnej i al. Jana Pawła II. Miejscowy plan zabezpiecza już korytarz pod nową drogę.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej W. Bortnowskiego, Maciejowickiej, Krzywej i Kotwicowej. Część zadań jest już po odbiorach. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuowany będzie też program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomoże zrealizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej – raport numer 7
Prace trwają na niemal całym odcinku torowiska od wysokości al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wykonano już odwodnienie i fundamenty pod słupy, przebudowywane są również dwa z trzech zjazdów do zajezdni. Dzięki tej inwestycji tabor niskopodłogowy będzie mógł kursować do Łęgnowa.
W ramach drugiego etapu modernizacji wykonawca zdemontował już torowisko tramwajowe, sieć trakcyjną oraz sygnalizację świetlą na odcinku od al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wykonał także odwodnienie, fundamenty pod słupy i przygotowuje się do kładzenia pierwszej warstwy konstrukcji torowiska. Likwidowane są również kolizje z infrastrukturą techniczną.
Równocześnie wytyczono w terenie przebieg chodników oraz drogi rowerowej. Trwa także przebudowa dwóch z trzech zjazdów do zajezdni tramwajowej. Główne prace w ramach drugiego etapu modernizacji mają zakończyć się do końca tego roku. Złożyliśmy również wniosek o wydanie decyzji ZRiD dla odcinka torowiska od ulicy Równej do pętli Stomil.
Nowoczesny tabor do Łęgnowa
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł oraz dwie pożyczki o wysokości ponad 48 mln zł z KPO. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Zmiany w organizacji ruchu
Przypominamy, że w związku z kolejnym etapem prac tymczasowo wyłączone z ruchu zostało torowisko na ulicy Toruńskiej na odcinku od zajezdni tramwajowej do Łęgnowa. Wprowadzone zostały czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej. Szczegóły dostępne są TUTAJ.
Ulica Maciejowicka zmieni się w pieszojezdnię
Wkrótce rozpocznie się budowa ul. Maciejowickiej na Miedzyniu. Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie pieszojezdni, która znacznie ułatwi dojazd do kilkudziesięciu szeregowców i domów jednorodzinnych. Zadanie jest częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. Tylko w tym roku zabezpieczyliśmy na ten cel ponad 32 mln zł.
Dla zadania wcześniej opracowana została dokumentacja projektowa, która zakłada przebudowę całego odcinka ulicy oraz fragmentów uliczek sąsiednich. Łącznie to ok. 400 metrów nowych twardych dróg. W zakres robót wchodzi wykonanie nawierzchni ulicy wraz z chodnikami, zjazdami i dojściami do posesji. Ulicę Maciejowicką zaprojektowano jako pieszojezdnię o szerokości 5 metrów. Na wszystkich zjazdach na posesje zostaną wykonane zjazdy typu bramowego, pomiędzy krawężnikiem i ogrodzeniem. W ulicy, ze względu na ograniczone miejsce, nie projektuje się zatok postojowych. W celu spowolnienia ruchu pojazdów zaplanowano wyniesienie skrzyżowania z ul. Jeleniogórską. Na nawierzchni jezdni układana będzie szara kostka, na zjazdach w kolorze antracytowym.
Trwa przetarg na realizację zadania. Po podpisaniu umowy roboty budowlane zajmą około pół roku. Zadanie jest częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. W ostatnich latach na Miedzyniu-Prądach utwardziliśmy szereg innych ulic. Twardą nawierzchnię zyskały m.in. ulice Owocowa, Akacjowa, Wieśniacza, Iglasta, Młynarska, Orzechowa, Czorsztyńska, Tragerów, Przemyska, Janowiecka.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej, W. Bortnowskiego, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Część zadań jest już po odbiorach. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuowany będzie także program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomoże zrealizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.