Aktualności
- Szczegóły
Tramwaje jeżdżą już nowym torowiskiem północnym. Obecnie trwają prace na torze południowym oraz na odcinku łączącym pierwszy z drugim wjazdem do zajezdni. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej.
Dzięki zamontowanym rozjazdom nakładkowym w ciągu ul. Toruńskiej ruch tramwajowy został poprowadzony nowo wybudowanym torem północnym na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do drugiego wjazdu do zajezdni. Pozwoliło to na uniknięcie konieczności odcięcia jej od pozostałej części sieci podczas prac. Obecnie wykonawca realizuje roboty przy torze południowym oraz na odcinku torowiska łączącym pierwszy z drugim wjazdem do zajezdni.
Roboty, w ramach drugiego etapu modernizacji, mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku. Przygotowujemy się także do rozpoczęcia głównych prac na odcinku od ulicy Równej do pętli Stomil.
Drugi etap modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej polega na:
- przebudowie torowiska tramwajowego łącznie z siecią trakcyjną, trzema wjazdami do zajezdni tramwajowej oraz układem drogowym,
- przebudowie peronów tramwajowych, które zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- budowie drogi rowerowej oraz chodnika po południowej stronie ulicy na odcinku od wysokości al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej,
- remoncie części jezdni.
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Na jej realizację miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 w wysokości 34,3 mln zł oraz z KPO w wysokości 48,04 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
- Szczegóły
Przed czasem skończył się remont nawierzchni na alejach Jana Pawła II. Nowa nawierzchnia została też ułożona na Szubińskiej, Akademickiej i W. Andersa. Wcześniej odnowione zostały odcinki ulic Bałtyckiej, Fordońskiej i Spokojnej. Inwestycje poprawiły bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Wymieniona została już nawierzchnia alei Jana Pawła II na odcinku od skrzyżowania z ulicą Kujawską do granicy miasta oraz fragment ulicy od przebudowywanego centrum handlowego do wiaduktu T. Mazowieckiego. Wykonawcy udało się zrealizować tę inwestycję tydzień przed czasem. Na realizację oczekiwanego remontu z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury Bydgoszcz zdobyła 3,8 mln zł.
Prace zakończyły się także na wiadukcie drogowym nad torami PKP na ulicy Szubińskiej oraz na fragmencie jezdni prowadzącej w kierunku centrum miasta. Do wykonania pozostało już tylko oznakowanie poziome. Latem natomiast sfinalizowaliśmy prace przy naprawie elementów konstrukcyjnych wiaduktu.
Wcześniej zakończyły się także roboty prowadzone na ulicy Spokojnej na Kapuściskach, gdzie wymieniono konstrukcję jezdni wraz z nawierzchnią, wybudowano wyniesione przejście dla pieszych, które poprawiło bezpieczeństwo, a remont przeszedł także chodnik po wschodniej stronie. Zadanie uzupełniło przebudowę układu torowo-drogowego w obrębie skrzyżowania ulic Toruńskiej i Perłowej zrealizowanego wraz z budową nowego mostu tramwajowego. Jesienią wymieniliśmy również nawierzchnię na odcinkach ulic Fordońskiej oraz Bałtyckiej.
Odnowiona została również nawierzchnia na ulicach Akademickiej, na odcinku od ronda Misji Pokojowych ONZ do ul J. Brzechwy oraz W. Andersa na odcinku od al. prof. S. Kaliskiego do ronda Misji Pokojowych ONZ. Wykonawca jeszcze w tym tygodniu planuje odtworzenie oznakowania poziomego.
- Szczegóły
Przypominamy. Ulicami miasta w piątek (05.12.) około północy przejedzie mierzący około pięćdziesiąt sześć metrów transport z kładką pieszo-rowerową, która połączy budowane drogi rowerowe wzdłuż ulicy Fordońskiej.
Transport wielkogabarytowy, w asyście pojazdów pilotażowych, wyruszy z hali produkcyjnej wykonawcy, którym jest firma Kormost, 5 grudnia około północy. Dotarcie na miejsce, czyli na ulicę Fordońską, zajmie szacunkowo 2- 3 godziny.
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i skrócić czas prac budowlanych, wykonywanych na południowej jezdni ul. Fordońskiej, wykonawca zmontował kładkę na swojej hali i przetransportuje ją w nocy na miejsce docelowego montażu. Rozładunek gotowej konstrukcji oraz montaż zostaną przeprowadzone na jezdni południowej ul. Fordońskiej, która zostanie wyłączona z użytkowania.
- Ruch na ul. Fordońskiej będzie odbywał się wyłącznie jezdnią północną, na której na ten czas zostanie wprowadzonyruch dwukierunkowy.
- Zamknięty zostanie również odcinek ul. Sochaczewskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Fordońską.
- Utrudnienia potrwają od piątku, 05.12. (godz. 21:00-22:00) do godz. 4:00 w poniedziałek, 08.12.
Szkic pochodzi od wykonawcy firmy KORMOST realizującej budowę kładki.
Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
- Szczegóły
Podczas prac na zlecenie MWiK ekipy budowlane odsłoniły zabytkowy bruk oraz tory tramwajowe, po których od 1901 roku kursowała linia „biała”.
Trwa budowa zbiornika retencyjnego na ulicy Ks. A. Kordeckiego. Podczas prac odkopano dawne tory tramwajowe. Przebiegająca przez tę część miasta linia została uruchomiona w 1901 roku i była trzecią w Bydgoszczy. Trasa biała, nazywana również C, biegła od Skrzetuska przez ul. Jagiellońską do placu Teatralnego, a następnie przez Marszałka F. Focha, Ks. A. Kordeckiego, św. Trójcy, Nakielską na Wilczak. Tramwaje kursowały co 12 minut.
Do 1920 roku była to linia podmiejska, ponieważ dzielnice Wilczak i Skrzetusko (dawniej Szretery) znajdowały się poza granicami miasta. Podczas wojny zniszczone zostały mosty nad Brdą, przez co po 1945 roku tramwaje kursowały jedynie do placu Teatralnego. Ruch tramwajowy powrócił do rozkładów sprzed wojny w 1947 roku, a rok później zmieniły się oznaczenia. Linia „biała”, czyli C została ostatecznie przekształcona w linię numer 3.
W 1973 roku powstały nowe torowiska, a „trójka” zmieniła swoją trasę i zaczęła jeździć na Wilczak przez rondo Grunwaldzkie. Układ torowy w okolicach ulicy Świętej Trójcy został wówczas zlikwidowany.
Informacje zaczęrpnięte z publikacji "Bydgoskie tramwaje" autorstwa Stanisława Sitarka i Dariusza Walczaka.






