Aktualności
Wkrótce asfaltowanie rowerowych ścieżek na osiedlu Leśnym
Jeszcze przed wakacjami zostanie ułożona nawierzchnia nowych ścieżek dla jednośladów, które będą przebiegały na odcinku od ul. Modrzewiowej do Czerkaskiej po stronie wschodniej ul. Sułkowskiego oraz od ul. Dwernickiego do ul. Czerkaskiej po jej zachodniej stronie. To pierwszy etap tej inwestycji.
Trwają prace związane z budową chodników i dróg rowerowych wzdłuż ulicy Sułkowskiego. Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dzięki niej powstanie brakujące połączenie pomiędzy ulicami Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji, a prace trwają jednocześnie po wschodniej stronie ulicy Sułkowskiego (od ronda Żołnierzy Górników do ulicy Czerkaskiej) i zachodniej (od ulicy Dwernickiego do ulicy Czerkaskiej). Wykonano już roboty ziemne, przebudowę infrastruktury podziemnej, podbudowę zasadniczą oraz nawierzchnię chodników. Aktualnie wykonawca przygotowuje się do ułożenia nawierzchni z masy mineralno-asfaltowej na drodze rowerowej. Po tych pracach na osiedle Leśne wróci stacja BRA nr 12. Ustawiona będzie na wysokości ul. Sułkowskiego 52.
W następnej kolejności prace wykonywane będą na odcinku po stronie zachodniej ul. Sułkowskiego od ulicy Modrzewiowej do ul. Jaworowej, na którym obecnie trwają roboty rozbiórkowe.
Cały projekt zakłada powstanie ścieżek rowerowych po obu stronach ulicy Sułkowskiego od dróg dla jednośladów w rejonie Chodkiewicza do ronda Żołnierzy Górników. Natomiast od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej zaprojektowano jednokierunkowy pas rowerowy. Wykonawcą jest firma Betpol, a wartość zadania to 13,4 mln zł.
Powstają kolejne kilometry rowerowych dróg
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Smukalskiej na odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej, Jeździeckiej od ulicy Podkowa do Hipicznej oraz od ulicy J. Słowackiego w Osielsku do Gdańskiej, Promenada oraz bulwarów Brdy na odcinku od mostu Bernardyńskiego do ul. Uroczej. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej. Więcej o rowerowych inwestycjach można przeczytać TUTAJ.
Rozpoczyna się remont torowiska przy Klaryskach
Zgodnie z planem kończą się prace na torowisku przy Operze Nova. Oznacza to, że w sobotę (14 czerwca) na ulicę F. Focha wrócą tramwaje. Równocześnie rozpocznie się remont na wlocie ulicy Gdańskiej przy kościele Klarysek. To kolejne zadanie w ramach bieżącego utrzymania bydgoskiej sieci torowej. Przy okazji wykonamy także oczekiwane przejazdy rowerowe.
Na finiszu są roboty związane z wymianą części lewego toru przy Operze Nova, dzięki czemu w najbliższą sobotę (14 czerwca) mogą rozpocząć się prace przy kościele Klarysek. Będą one polegały na wymianie czworaka oraz betonowej kostki w torowisku na wlocie ul. Gdańskiej, co poprawi warunki przejazdu dla tramwajów. Podczas tych prac dokończymy wytyczanie przejazdów rowerowych przez ul. F. Focha i Gdańską, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo rowerzystów w tej części miasta. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Przy okazji wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Gdańskiej naprawimy też torowisko na wysokości ul. Śniadeckich, gdzie wymienione zostaną cztery styki szyn.
Prace drogowo-torowe w tej lokalizacji potrwają około dwóch tygodni. To kolejny etap naszych działań związanych z bieżącym utrzymaniem sieci torowej w Bydgoszczy. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy i wyremontowaliśmy łącznie 51 kilometrów tras. Cała bydgoska sieć to 95 km toru pojedynczego.
Zmiany w komunikacji publicznej
Od soboty (14.06.2025) przywrócony zostanie ruch tramwajowy w ciągu ulicy F. Focha. Na stałe trasy wrócą linie tramwajowe nr 3, 5, 8 i 9 oraz autobusowe nr 56 i 62. Zakończone zostanie również funkcjonowanie linii komunikacji zastępczej, kursującej od początku czerwca na odcinku od ronda Jagiellonów do pętli Rycerska (Dworzec Główny).
Przeniesienie prac na ulicę Gdańską wymusza wprowadzenie kolejnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
- linie nr 1 i 4 zostaną czasowo zawieszone,
- linia nr 2 zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe usytuowane po wschodniej stronie ronda) ulicami Jagiellońską, mostem Pomorskim, Toruńską, Perłową, Szpitalną do pętli Glinki (na odcinku od ronda Jagiellonów do pętli Glinki linia ta zastąpi funkcjonowanie linii nr 4),
- linia nr 6 zostanie skierowana trasą zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki usytuowane po zachodniej stronie ronda) przez ulice Focha, Naruszewicza, most Władysława Jagiełły, Dworcową, Zygmunta Augusta do pętli Rycerska,
- linia nr 10 zostanie skierowana trasą zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki usytuowane po zachodniej stronie ronda) przez ulice Focha i Nakielską do pętli Wilczak,
- linia nr 11 zostanie skierowana trasą zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki usytuowane po zachodniej stronie ronda) przez ulice Focha, Naruszewicza, most Władysława Jagiełły, Dworcową, Zygmunta Augusta do pętli Rycerska,
- zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa ZaT, która będzie kursować na trasie rondo Jagiellonów – Las Gdański (wybrane kursy będą realizowane na trasie rondo Jagiellonów – Bielawy). Linia ZaT zatrzymywać się będzie na wysokości przystanków tramwajowych,
- linie tramwajowe nr 3, 5, 6, 8 i 10 będą się zatrzymywać na dodatkowym przystanku rondo Jagiellonów, zlokalizowanym po wschodniej stronie ronda,
- wprowadzone zostaną tymczasowe zmiany w rozkładach jazdy linii nr: 64, 67 oraz ZaT6. Autobusy linii nr 41, 52, 93 i 94 na przystanku Las Gdański P+R w kierunku Dworca Bydgoszcz Leśna będą się zatrzymywały przed skrzyżowaniem z ulicą Rekreacyjną, na wysokości parkingu P+R,
- w związku z brakiem możliwości przejazdu z ul. Jagiellońskiej w ul. Gdańską, linia autobusowa ZaT w kierunku pętli Las Gdański oraz Bielawy będzie prowadzona po raz pierwszy ulicami 19 Marca 1981 r. oraz Parkową, a następnie dalej ul. Gdańską po trasie linii tramwajowych. W kierunku ronda Jagiellonów linia ta będzie kursować trasą linii tramwajowych do skrzyżowania ulic Gdańskiej/Krasińskiego/Śniadeckich, następnie zostanie skierowana przez ulice Krasińskiego i 3 Maja do ronda Jagiellonów.
Część zmian będzie dotyczyła także kierowców. Na ulicach: 19 Marca 1981 r. i Parkowej wprowadzone zostaną ruch jednokierunkowy (w stronę ul. Gdańskiej) oraz zakazy zatrzymywania się. Zmiany mają poprawić płynność przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej oraz zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu.
Remontujemy i modernizujemy
Do końca tego roku prace związane z bieżącym utrzymaniem torowisk prowadzone będą również na innych odcinkach sieci:
- przy rozjazdach na pętli Łęgnowo,
- przy wymianie podkładów na ul. Jagiellońskiej (od ul. L. Wyczółkowskiego, w kierunku ronda Fordońskiego (do wysokości sklepu Media Markt).
Przypominamy, że trwa gruntowna modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Kolejne ulice gruntowe zyskają twardą nawierzchnię
Prace trwają między innymi na ulicach Gościeradzkiej na Piaskach, Spławikowej i Ostrygowej na Osowej Górze oraz Tuwima na Jarach. Przygotowujemy się też do ogłoszenia przetargów na siedem następnych gruntówek do utwardzenia. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
W tym roku nową nawierzchnię zyskały już ulice Owocowa i Palisandrowa na Miedzyniu, Bortnowskiego w Starym Fordonie, Gersona na Górzyskowie, Piaśnicka na Czyżkówku i Piastowa w Fordonie. Prace trwają obecnie na ulicach:
- Gościeradzkiej na Piaskach,
- Spławikowej, Ostrygowej i Złotej na Osowej Górze,
- Gradowej na Czyżkówku,
- Akacjowej na Miedzyniu,
- Opalowej w Brdyujściu.
- Tuwima na Jarach.
Rozpoczęliśmy też przygotowania do procedury przetargowej dla ulic Białobłockiej na Miedzyniu, Oceanicznej, Amurowej, Boleniowej i Węgorzowej na Osowej Górze, Agrestowej w Smukale oraz Gniewkowskiej na Glinkach.
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Bezpieczniej dla rowerzystów w centrum miasta
Trwają pierwsze prace związane z wytyczeniem nowych przejazdów rowerowych przez ulicę Marszałka F. Focha. Skoordynowaliśmy je z wymianą toru tramwajowego przy operze, aby jak najlepiej wykorzystać tymczasowe ograniczenia w ruchu.
Przejazd rowerowy zostanie wytyczony po wschodniej stronie istniejącego przejścia dla pieszych przez ulicę F. Focha oraz po południowej stronie przejścia przez ul. Gdańską (wewnętrzna strona skrzyżowania). Do ruchu rowerowego zostanie też dostosowana sygnalizacja świetlna. Nowa infrastruktura umożliwi rowerzystom bezpieczne przekraczanie jezdni w obrębie ważnego węzła komunikacyjnego oraz połączy lepiej śródmiejskie ulice, na których dopuściliśmy wcześniej ruch rowerowy (m.in. kontrapas na ul. Gdańskiej i kontraruch na Starym Mieście).
Przy okazji wymienione zostaną fragmenty nawierzchni na ul. Focha oraz na skrzyżowaniu z ul. Gdańską wraz z wymianą kostki betonowej w torowisku na wlocie ul. Gdańskiej. Zdemontowana zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Mostowej i Focha, która po zmianach zasad ruchu w obszarze bydgoskiej starówki od dłuższego czasu funkcjonuje wyłącznie w programie ostrzegawczym (sygnał żółty migowy).
W pierwszym etapie przesuwane jest przejście dla pieszych przez ul. Focha, by wygospodarować więcej miejsca na przejazd rowerowy. Następnie prace rozpoczną się na ulicy Gdańskiej. Planowo wszystkie roboty zakończą się przed wakacjami.
Warto wiedzieć
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Jeździeckiej, Promenada oraz bulwarów. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej. Przygotowujemy się do budowy kolejnych 40 kilometrów dróg rowerowych. Więcej informacji o naszych działaniach znajduje się TUTAJ.