W tym roku w ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice przekształcimy w drogi jednokierunkowe a na wielu trasach wprowadzimy ograniczenia do 30 km/h.
Zmiany poprawią nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwią stworzenie też kolejnych tras dla rowerzystów.
W kilkunastu miejscach Bydgoszczy zaplanowaliśmy wprowadzenie pasów, kontrapasów oraz kontraruchu rowerowego.
KONTRARUCH ROWEROWY to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ruch rowerów w obu kierunkach odbywa się bez wyznaczania pasów ruchu dla rowerów, jeżeli dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Ruch rowerów w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu innych pojazdów odbywa się na zasadach ogólnych, a rowery poruszające się w przeciwnym kierunku jadą „pod prąd", co nazwane jest „kontraruchem"
Zalety kontraruchu rowerowego:
- ruch rowerów w kierunku przeciwnym do innych pojazdów poprawia ciągłość i spójność sieci tras rowerowych,
- pozwala użytkownikom rowerów na korzystanie z krótszych tras przejazdu,
- sprzyja poprawie bezpieczeństwa, bo zarówno kierujący rowerami, jak i kierujący innymi pojazdami, przy ograniczonej przestrzeni są bardziej ostrożni, a ruch odbywa
się z ograniczoną prędkością.
LOKALIZACJE ULIC Z PLANOWANYM WPROWADZENIEM KONTRARUCHU W SPP
1. ul. Adama Czartoryskiego
2. ul. Krzysztofa Gotowskiego
3. ul. Jana Pestalozziego - odcinek Jagiellońska - Skwer Ludwika Zamenhoffa
4. ul. Mieczysława Karłowicza - odcinek Łużycka - Leona Wyczółkowskiego
5. ul. Karola Kurpińskiego - odcinek Mieczysława Karłowicza - Karola Kurpińskiego (łącznik)
6. ul. Sportowa - odcinek Stanisława Moniuszki - Karola Szymanowskiego
7. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
8. ul. Józefa Poniatowskiego - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
9. ul. Jana Kilińskiego - odcinek Jana Karola Chodkiewicza - Jana Kozietulskiego
10. ul. Unii Lubelskiej - odcinek Dworcowa - Warszawska
11. ul. Warszawska - odcinek Aleksandra Fredry - Jana i Jędrzeja Śniadeckich
12. ul. Plac Piastowski - odcinek Generała Józefa Sowińskiego - Jana i Jędrzeja Śniadeckich
13. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich - odcinek Warszawska - Pomorska
14. ul. Zduny
15. ul. Generała Józefa Sowińskiego - odcinek Bocianowo - Hetmańska
16. ul. Bocianowo
17. ul. Racławicka
18. ul. Plac Tadeusza Kościuszki - odcinek Kaszubska - Pomorska
19. ul. Szczepana Jankowskiego
20. ul. Ks. Hugona Kołłątaja
21. ul. Jana Kasprowicza
22. ul. Jana Zamoyskiego - odcinek Gdańska - 20 stycznia 1920r.
23. ul. Mikołaja Kopernika - odcinek Adama Asnyka - Stanisława Staszica
24. ul. Sielanka - odcinek Księdza Ryszarda Markwarta - Stanisława Wyspiańskiego
25. ul. Henryka Siemiradzkiego
26. ul. Jana Długosza
27. ul. Maksymiliana Jackowskiego - odcinek Śląska - Władysława Łokietka
28. ul. Pod Blankami
29. ul. Stary Port - odcinek Franciszka Druckiego-Lubeckiego - Bernardyńska
30. ul. Kaszubska
31. ul. Adama Naruszewicza - odcinek Królowej Jadwigi - Aleksandra Karnickiego
32. Plac Wolności
KONTRAPAS ROWEROWY
Kontrapas rowerowy – jest to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych.
Kontapasy rowerowe stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h.
Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy, prowadzący ruch rowerów w przeciwnym kierunku niż kierunek zasadniczy na drodze.
Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy.
LOKALIZACJE ULIC Z PLANOWANYM WPROWADZENIEM KONTRAPASA W SPP
1. ul. Jana III Sobieskiego - odcinek Gen. Józefa Sowińskiego - Warszawska
2. ul. Hetmańska
3. ul. Mazowiecka
4. ul. Świętojańska - odcinek Tadeusza Kościuszki - Pomorska
PAS ROWEROWY
Pas ruchu dla rowerów to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi (np. czerwonym pasem na jezdni).
Pas ruchu dla rowerów urządza się na jezdni jako część tej jezdni oddzielona od części przeznaczonej dla innych pojazdów oznakowaniem poziomym lub wyspa dzielącą.
Takie rozwiązanie rowerzyści mogą napotkać już na al. Ossolińskich i ul. Gdańskiej.
LOKALIZACJE ULIC Z PLANOWANYM WPROWADZENIEM PASA ROWEROWEGO W SPP
1. Aleje Adama Mickiewicza
2. Aleje Powstańców Wielkopolskich - odcinek Plac Józefa Weyssenhoffa - Michała Kleofasa Ogińskiego
3. Plac Józefa Weyssenhoffa
Więcej o różnicach między kontrapasem a kontraruchem rowerowym pisaliśmy TUTAJ