Aktualności
Rozpoczyna się remont torowiska przy Klaryskach
Zgodnie z planem kończą się prace na torowisku przy Operze Nova. Oznacza to, że w sobotę (14 czerwca) na ulicę F. Focha wrócą tramwaje. Równocześnie rozpocznie się remont na wlocie ulicy Gdańskiej przy kościele Klarysek. To kolejne zadanie w ramach bieżącego utrzymania bydgoskiej sieci torowej. Przy okazji wykonamy także oczekiwane przejazdy rowerowe.
Na finiszu są roboty związane z wymianą części lewego toru przy Operze Nova, dzięki czemu w najbliższą sobotę (14 czerwca) mogą rozpocząć się prace przy kościele Klarysek. Będą one polegały na wymianie czworaka oraz betonowej kostki w torowisku na wlocie ul. Gdańskiej, co poprawi warunki przejazdu dla tramwajów. Podczas tych prac dokończymy wytyczanie przejazdów rowerowych przez ul. F. Focha i Gdańską, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo rowerzystów w tej części miasta. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Przy okazji wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Gdańskiej naprawimy też torowisko na wysokości ul. Śniadeckich, gdzie wymienione zostaną cztery styki szyn.
Prace drogowo-torowe w tej lokalizacji potrwają około dwóch tygodni. To kolejny etap naszych działań związanych z bieżącym utrzymaniem sieci torowej w Bydgoszczy. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy i wyremontowaliśmy łącznie 51 kilometrów tras. Cała bydgoska sieć to 95 km toru pojedynczego.
Zmiany w komunikacji publicznej
Od soboty (14.06.2025) przywrócony zostanie ruch tramwajowy w ciągu ulicy F. Focha. Na stałe trasy wrócą linie tramwajowe nr 3, 5, 8 i 9 oraz autobusowe nr 56 i 62. Zakończone zostanie również funkcjonowanie linii komunikacji zastępczej, kursującej od początku czerwca na odcinku od ronda Jagiellonów do pętli Rycerska (Dworzec Główny).
Przeniesienie prac na ulicę Gdańską wymusza wprowadzenie kolejnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
- linie nr 1 i 4 zostaną czasowo zawieszone,
- linia nr 2 zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe usytuowane po wschodniej stronie ronda) ulicami Jagiellońską, mostem Pomorskim, Toruńską, Perłową, Szpitalną do pętli Glinki (na odcinku od ronda Jagiellonów do pętli Glinki linia ta zastąpi funkcjonowanie linii nr 4),
- linia nr 6 zostanie skierowana trasą zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki usytuowane po zachodniej stronie ronda) przez ulice Focha, Naruszewicza, most Władysława Jagiełły, Dworcową, Zygmunta Augusta do pętli Rycerska,
- linia nr 10 zostanie skierowana trasą zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki usytuowane po zachodniej stronie ronda) przez ulice Focha i Nakielską do pętli Wilczak,
- linia nr 11 zostanie skierowana trasą zmienioną od ronda Jagiellonów (przystanki usytuowane po zachodniej stronie ronda) przez ulice Focha, Naruszewicza, most Władysława Jagiełły, Dworcową, Zygmunta Augusta do pętli Rycerska,
- zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa ZaT, która będzie kursować na trasie rondo Jagiellonów – Las Gdański (wybrane kursy będą realizowane na trasie rondo Jagiellonów – Bielawy). Linia ZaT zatrzymywać się będzie na wysokości przystanków tramwajowych,
- linie tramwajowe nr 3, 5, 6, 8 i 10 będą się zatrzymywać na dodatkowym przystanku rondo Jagiellonów, zlokalizowanym po wschodniej stronie ronda,
- wprowadzone zostaną tymczasowe zmiany w rozkładach jazdy linii nr: 64, 67 oraz ZaT6. Autobusy linii nr 41, 52, 93 i 94 na przystanku Las Gdański P+R w kierunku Dworca Bydgoszcz Leśna będą się zatrzymywały przed skrzyżowaniem z ulicą Rekreacyjną, na wysokości parkingu P+R,
- w związku z brakiem możliwości przejazdu z ul. Jagiellońskiej w ul. Gdańską, linia autobusowa ZaT w kierunku pętli Las Gdański oraz Bielawy będzie prowadzona po raz pierwszy ulicami 19 Marca 1981 r. oraz Parkową, a następnie dalej ul. Gdańską po trasie linii tramwajowych. W kierunku ronda Jagiellonów linia ta będzie kursować trasą linii tramwajowych do skrzyżowania ulic Gdańskiej/Krasińskiego/Śniadeckich, następnie zostanie skierowana przez ulice Krasińskiego i 3 Maja do ronda Jagiellonów.
Część zmian będzie dotyczyła także kierowców. Na ulicach: 19 Marca 1981 r. i Parkowej wprowadzone zostaną ruch jednokierunkowy (w stronę ul. Gdańskiej) oraz zakazy zatrzymywania się. Zmiany mają poprawić płynność przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej oraz zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu.
Remontujemy i modernizujemy
Do końca tego roku prace związane z bieżącym utrzymaniem torowisk prowadzone będą również na innych odcinkach sieci:
- przy rozjazdach na pętli Łęgnowo,
- przy wymianie podkładów na ul. Jagiellońskiej (od ul. L. Wyczółkowskiego, w kierunku ronda Fordońskiego (do wysokości sklepu Media Markt).
Przypominamy, że trwa gruntowna modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Kolejne ulice gruntowe zyskają twardą nawierzchnię
Prace trwają między innymi na ulicach Gościeradzkiej na Piaskach, Spławikowej i Ostrygowej na Osowej Górze oraz Tuwima na Jarach. Przygotowujemy się też do ogłoszenia przetargów na siedem następnych gruntówek do utwardzenia. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
W tym roku nową nawierzchnię zyskały już ulice Owocowa i Palisandrowa na Miedzyniu, Bortnowskiego w Starym Fordonie, Gersona na Górzyskowie, Piaśnicka na Czyżkówku i Piastowa w Fordonie. Prace trwają obecnie na ulicach:
- Gościeradzkiej na Piaskach,
- Spławikowej, Ostrygowej i Złotej na Osowej Górze,
- Gradowej na Czyżkówku,
- Akacjowej na Miedzyniu,
- Opalowej w Brdyujściu.
- Tuwima na Jarach.
Rozpoczęliśmy też przygotowania do procedury przetargowej dla ulic Białobłockiej na Miedzyniu, Oceanicznej, Amurowej, Boleniowej i Węgorzowej na Osowej Górze, Agrestowej w Smukale oraz Gniewkowskiej na Glinkach.
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Bezpieczniej dla rowerzystów w centrum miasta
Trwają pierwsze prace związane z wytyczeniem nowych przejazdów rowerowych przez ulicę Marszałka F. Focha. Skoordynowaliśmy je z wymianą toru tramwajowego przy operze, aby jak najlepiej wykorzystać tymczasowe ograniczenia w ruchu.
Przejazd rowerowy zostanie wytyczony po wschodniej stronie istniejącego przejścia dla pieszych przez ulicę F. Focha oraz po południowej stronie przejścia przez ul. Gdańską (wewnętrzna strona skrzyżowania). Do ruchu rowerowego zostanie też dostosowana sygnalizacja świetlna. Nowa infrastruktura umożliwi rowerzystom bezpieczne przekraczanie jezdni w obrębie ważnego węzła komunikacyjnego oraz połączy lepiej śródmiejskie ulice, na których dopuściliśmy wcześniej ruch rowerowy (m.in. kontrapas na ul. Gdańskiej i kontraruch na Starym Mieście).
Przy okazji wymienione zostaną fragmenty nawierzchni na ul. Focha oraz na skrzyżowaniu z ul. Gdańską wraz z wymianą kostki betonowej w torowisku na wlocie ul. Gdańskiej. Zdemontowana zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Mostowej i Focha, która po zmianach zasad ruchu w obszarze bydgoskiej starówki od dłuższego czasu funkcjonuje wyłącznie w programie ostrzegawczym (sygnał żółty migowy).
W pierwszym etapie przesuwane jest przejście dla pieszych przez ul. Focha, by wygospodarować więcej miejsca na przejazd rowerowy. Następnie prace rozpoczną się na ulicy Gdańskiej. Planowo wszystkie roboty zakończą się przed wakacjami.
Warto wiedzieć
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Jeździeckiej, Promenada oraz bulwarów. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej. Przygotowujemy się do budowy kolejnych 40 kilometrów dróg rowerowych. Więcej informacji o naszych działaniach znajduje się TUTAJ.
Wiadukty na ulicy T. Wulffa do przebudowy
Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie trzech wiaduktów na ulicy T. Wulffa, biegnących nad torami kolejowymi. W ostatnich latach na przejętych ulicach na terenie dawnych zakładów chemicznych zleciliśmy szereg innych prac.
Ulica T. Wulffa, od skrzyżowania z ul. E. Petersona/A. Krzywca do ul. C. Eberharda, mierzy 750 metrów i umożliwia dojazd m.in. do zakładów mieszczących się po obu stronach magistrali węglowej. Ponadto trzy znajdujące się na niej wiadukty przeprowadzają ruch drogowy i pieszy nad dwiema bocznicami do zakładów przemysłowych oraz elektrociepłowni. Ulica, po przejęciu jej przez miasto w poprzedniej dekadzie, stała się popularnym skrótem pomiędzy osiedlami Kapuściska i Łęgnowo.
W tym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie gruntownej przebudowy ulicy T. Wulffa. Inwestycja obejmie m.in. wybudowanie trzech w pełni funkcjonalnych wiaduktów wraz z nową, szeroką na 7 metrów jezdnią, ciągu pieszo-rowerowego, a także przejścia dla pieszych. Nowa infrastruktura skomunikowana będzie z przystankami komunikacji publicznej. Planowo prace projektowe powinny się zakończyć w 2026 roku.
Trochę historii
Ulica T. Wulffa wcześniej nosiła nazwę Zacharewicza. Trzy znajdujące się na niej wiadukty drogowe powstały w 1977 roku, a wybudowało je bydgoskie przedsiębiorstwo budowlane „Przemysłówka” na podstawie projektu gdańskiego Biura Projektów Kolejowych. Nowa infrastruktura zastąpiła inną drogę o podobnym przebiegu. Jej pozostałości, w tym wyłączony z użytkowania wiadukt nad koleją, wciąż można odnaleźć w okolicy. Inwestorem i zarządcą tych obiektów były ówczesne Zakłady Chemiczne Organika-Zachem.
Pod koniec 2015 roku miasto zakupiło od syndyka Zachemu niemal 9 km dróg, w których skład wchodziła m.in. ul. T. Wulffa. Już wówczas zwróciliśmy uwagę na zły stan techniczny obiektów. Wiadukty znajdowały się pod obserwacją i w związku z pogłębiającą się degradacją podjęto decyzję o ich przebudowie. Dla bezpieczeństwa wprowadziliśmy ograniczenia prędkości i tonażu oraz wygrodziliśmy część jezdni barierami.
Warto wiedzieć
W ostatnich latach sukcesywnie poprawiamy stan techniczny przejętych dróg. Wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu drogowego poprawiające bezpieczeństwo, regularnie przeprowadzamy także kontrole i prowadzimy prace utrzymaniowe. Przebudowaliśmy ul. Wojska Polskiego od Chemicznej do Petersona oraz ul. M. Dziatkiewicza do ronda przy ul. B. Raczkowskiego. W porozumieniu z inwestorami zewnętrznymi zmodernizowane zostały również krótsze odcinki innych ulic. Na obszar dawnych zakładów chemicznych wprowadziliśmy też transport publiczny.