Aktualności
Rozpoczęły się prace budowlane na ulicy Gersona na Górzyskowie
Odcinek od strony ul. ks. Skorupki, gdzie znajduje się kilka budynków wielorodzinnych, zostanie utwardzony kostką brukową. Inwestycja obejmuje swoim zakresem również przebudowę istniejących miejsc parkingowych z płyt ażurowych oraz budowę dwóch nowych z pełnej kostki dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
W połowie stycznia wykonawcy został przekazany plac budowy. Po zakończonych pracach związanych z infrastrukturą podziemną (m.in. sieci gazowa i wodno-kanalizacyjna) przyszła kolej na roboty drogowe związane z wykonaniem nowych nawierzchni jezdni, chodników, zjazdów, dojść do posesji i zatoki postojowej oraz na przebudowę istniejącego parkingu z płyt ażurowych (20 miejsc parkingowych). Pomimo braku wycinki, w ramach inwestycji, zostaną nasadzone nowe drzewa, a dokładniej osiem wiśni piłkowanych. Miejsca niezagospodarowane przez elementy drogowe zostaną wyprofilowane i obsiane trawą.
Z uwagi na wydłużony proces projektowy, nie udało się zakończyć budowy w terminie umownym. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem na roboty budowlane (realizacyjne) przewidziano pół roku. Wykonawca deklaruje obecnie możliwość ich zakończenia w krótszym terminie, jednak jest to uzależnione od sprzyjających warunków pogodowych w najbliższych miesiącach.
Zadanie realizowane jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Inwestycje na Górzyskowie
W 2019 roku zrealizowano pierwszy etap inwestycji od strony ul. Grobla. Przebudowaliśmy odcinek o długości około 150 metrów. Od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej wybudowaliśmy chodnik oddzielony od jezdni pasem zieleni, zbudowaliśmy 3 zatoki postojowe, zjazdy, dojścia do posesji, próg zwalniający i elementy odwodnienia ulicy. Zasadzone zostały nowe drzewa i krzewy. Te prace pochłonęły 570 tysięcy złotych.
W poprzednich latach na terenach rekreacyjnych pomiędzy ulicami W. Gersona i J. Kossaka zrealizowano kilka innych inwestycji z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. To między innymi skatepark, nowe oświetlenie, alejki, plac zabaw, wybieg dla psów oraz miejsca parkingowe.
Ulica W. Bortnowskiego w budowie
Rozpoczęliśmy budowę ul. W Bortnowskiego w Starym Fordonie na odcinku od ul. Wyzwolenia do Dorodnej. Zostanie ona utwardzona betonową kostką i wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Ulica zyska też nową kanalizację deszczową. W tym roku na budowę ulic miasto zabezpieczyło ponad 32 mln zł.
Ulica zabudowana jest szeregowcami oraz nowymi blokami wzniesionymi między innymi przez Bydgoskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Dzięki inwestycji poprawie ulegną warunki ruchu drogowego oraz poziom bezpieczeństwa ruchu, zarówno kierujących pojazdami jak i niechronionych uczestników ruchu drogowego. W pierwszej kolejności opracowaliśmy koncepcję, którą skonsultowaliśmy z mieszkańcami. Następnie wybraliśmy wykonawcę prac projektowo-budowlanych. W drodze przetargu została nim bydgoska firma Brukop, z którą podpisaliśmy umowę o wartości 2,5 mln zł. Wykonawca w ubiegłym roku sfinalizował prace nad dokumentacją i pozwoleniami. Teraz rozpoczął prace budowlane. W pierwszej kolejności prowadzone są one przy kanalizacji deszczowej i przebudowie uzbrojenia podziemnego.
Projekt zakłada utwardzenie ulicy kostką betonową. Jezdnia będzie miała szerokość ok. 5-6 m. Powstaną zjazdy oraz dojścia do posesji. Po stronie północnej i południowej ulicy Bortnowskiego tam, gdzie pozwalają na to warunki techniczne i uzbrojenie terenu, pobocza stabilizowane będą ekokratami, dzięki czemu powstaną dodatkowe miejsca postojowe. W rejonie skrzyżowań zaprojektowano tereny zielone. Dla podniesienia bezpieczeństwa skrzyżowania z ulicami Powstańców Styczniowych oraz ulicą Dorodną zaprojektowano jako wyniesione. Pozostałe tereny pasa drogowego zostały przeznaczone na trawniki i nasadzenia zieleni.
Zakończenie prac planowane jest jeszcze w tym roku. Zadanie jest częścią miejskiego wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej , Gościeradzkiej, Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuowany będzie też program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomoże zrealizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Nowe parkomaty – sprawdź, jak z nich korzystać
Od 3 marca znacznie łatwiejsze będzie uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych i BLIK-iem. Parkomaty są bardzo intuicyjne. Uruchom urządzenie, wprowadź numer rejestracyjny, określ czas parkowania i opłać transakcję: kartą, BLIK-iem lub bilonem.
Nowe parkomaty stoją w obszarach powiększonej strefy. W najbliższych tygodniach nowoczesne urządzenia zastąpią też stare parkomaty w ścisłym centrum. Warto zapoznać się ze wskazówkami, które ułatwią korzystanie z urządzeń.
- By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
- Następnie wciskamy przycisk numer „1” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Zakup lub przedłuż bilet postojowy”
- Następnie wprowadzamy za pomocą klawiatury numer rejestracyjny pojazdu. Zatwierdzamy go zielonym przyciskiem potwierdzenia (w prawym dolnym rogu klawiatury).
- Następnie w przypadku transakcji bilonem wrzuć monety do szczeliny (oznaczonej żółtym kolorem, znajdującej się po lewej stornie czytnika kart). Parkomat przyjmuje nominały 10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł.
- Ponownie zatwierdź transakcję zielonym przyciskiem potwierdzenia. Twój bilet został zarejestrowany w systemie. W przypadku konieczności wydruku biletu papierowego ponownie potwierdź zielonym przyciskiem, parkomat wydrukuje wówczas bilet. Wydrukowany bilet pobieramy z kieszeni zlokalizowanej poniżej czytnika monet.
Płatność kartą:
- By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
- Następnie wciskamy przycisk numer „1” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Zakup lub przedłuż bilet postojowy”
- Następnie wprowadzamy za pomocą klawiatury numer rejestracyjny pojazdu. Zatwierdzamy go zielonym przyciskiem potwierdzenia (w prawym dolnym rogu klawiatury).
- Niebieskimi przyciskami „++” lub „+” lub „-„ zwiększamy lub zmniejszamy kwotę, za jaką chcemy wykupić bilet. Na ekranie pojawia się kwota i odpowiadający jej czas parkowania/godzina, do której obowiązywać będzie wykupiony bilet.
- Następnie zatwierdzamy transakcję zielonym przyciskiem potwierdzenia.
- Do czytnika kart zbliżamy kartę. Parkomat pobierze opłatę. Twój bilet został zarejestrowany w systemie. W przypadku konieczności wydruku biletu papierowego ponownie potwierdź zielonym przyciskiem, parkomat wydrukuje wówczas bilet wraz z potwierdzeniem płatności. Druki pobieramy z kieszeni zlokalizowanej poniżej czytnika monet.
Płatność BLIK-iem:
- By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
- Następnie wciskamy przycisk numer „1” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Zakup lub przedłuż bilet postojowy”
- Następnie wprowadzamy za pomocą klawiatury numer rejestracyjny pojazdu. Zatwierdzamy go zielonym przyciskiem potwierdzenia (w prawym dolnym rogu klawiatury).
- Niebieskimi przyciskami „++” lub „+” lub „-„ zwiększamy lub zmniejszamy kwotę, za jaką chcemy wykupić bilet. Na ekranie pojawia się kwota i odpowiadający jej czas parkowania/godzina, do której obowiązywać będzie wykupiony bilet.
- Następnie zatwierdzamy transakcję zielonym przyciskiem potwierdzenia.
- Następnie wciskamy żółty przycisk (z symbolem dwóch strzałek) na klawiaturze.
- Następnie wprowadzamy kod BLIK, po czym potwierdzamy transakcje w naszej aplikacji bankowej.
- Urządzenie automatycznie wydrukuje potwierdzenie płatności BLIK.
- Twój bilet został zarejestrowany w systemie. W przypadku konieczności wydruku biletu papierowego ponownie potwierdź zielonym przyciskiem, parkomat wydrukuje wówczas bilet. Wydrukowany bilet pobieramy z kieszeni zlokalizowanej poniżej czytnika monet.
Ważne pytania i odpowiedzi:
Czy parkomat drukuje potwierdzenie transakcji kartą?
Po zakończonej transakcji parkomat wyświetla okno wyboru „wydrukować bilet i potwierdzenie?”, jeżeli wybierzemy zielony przycisk (akceptacja) bilet oraz potwierdzenie zostanie wydrukowane, w przypadku wyboru czerwonego przycisku (anulacja) parkomat nic nie wydrukuje.
Czy trzeba podawać PIN przy dużych transakcjach?
Dla transakcji przekraczającej 100 zł po zbliżeniu karty płatnej do terminala PIN PAD wybudzi się automatycznie i należy wprowadzić kod PIN.
Do czego służą inne przyciski na klawiaturze?
- Żółty koło on/off - W zależności od kroku, który wykonamy przycisk ma odpowiednie zastosowanie. Jeżeli jesteśmy w oknie wprowadzenia numeru rejestracyjnego dla opłaty jednorazowego biletu poprzez wciśniecie wskazanego przycisku wybudzimy czytnik kodów QR zlokalizowany poniżej szczeliny wrzutu monet za pomocą którego będziemy mogli z wcześniej wykupionego biletu odczytać numer rej. przyspieszy to proces wykupu nowego biletu lub przedłużenia ważnego Jeżeli natomiast jesteśmy w oknie opłaty kartą poprzez wciśniecie żółtego przycisku zmieniamy płatność z karty na BLIK. Tak jak opisano w procedurze płatność BLIK.
- Czerwony przycisk oznaczony „X” jest przyciskiem anulacji, natomiast przycisk koloru pomarańczowego ze ß pozwala na poprawę/cofnięcie pojedynczego ruchu podczas wpisywania znaków np. numer rejestracyjny.
Czy można wybrać język menu?
Tak. Przy pomocy przycisku zawierającego flagi zmieniamy język menu. Do wyboru mamy języki polski, angielski, niemiecki oraz ukraiński. Pojedyncze kliknięcie na wskazany przycisk zmienia język zgodnie z kolejnością wyświetlaną na ekranie urządzenia.
Jak zamiast wpisywania nr rejestracyjnego skanować kod QR z poprzedniego biletu?
Jeżeli jesteśmy w oknie wprowadzenia numeru rejestracyjnego dla opłaty jednorazowego biletu poprzez wciśniecie wskazanego przycisku wybudzimy czytnik kodów QR zlokalizowany poniżej szczeliny wrzutu monet za pomocą którego będziemy mogli z wcześniej wykupionego biletu odczytać numer rej. przyspieszy to proces wykupu nowego biletu lub przedłużenia ważnego.
Jak przedłużyć opłatę za postój?
- Procedura przedłużenia opłaty za postój możliwa jest tylko dla danej Podstrefy tzn. postój/bilet wykupiony w Podstrefie B możemy przedłużyć tylko w parkomacie z Podstrefy B, z Podstrefy A w A, z Podstrefy C tylko w C. Przy próbie przedłużenia biletu z Podstrefy B np. w parkomacie z Podstrefy A parkomat od razu przejdzie do wykupu nowej transakcji.
- Procedura przedłużenia postoju/biletu wygląda następująco po wpisaniu numeru rejestracyjnego, na który jest jeszcze ważna opłata lub zeskanowaniu ważnego biletu w parkomacie na ekranie pojawi się informacja o wykupieniu dodatkowego czasu do aktualnego biletu. Po akceptacji przechodzimy do standardowego okna wyboru formy płatności.
Czy w parkomatach istnieje możliwość opłaty za zawiadomienie o stwierdzeniu parkowania bez uiszczenia opłaty?
Tak. Należy wówczas postępować zgodnie z poniższą procedurą:
- By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
- Następnie wciskamy przycisk numer „2” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Opłać zawiadomienie”
- W następnym kroku wybieramy sposób wprowadzenia numeru zawiadomienia przyciśniecie na klawiaturze „1” wybudzi czytnik kodów QR, wybranie „2” pozwoli na ręczne wprowadzenie numeru zawiadomienia
- W następnym kroku wyświetlą nam się informacje m.in. numer zawiadomienia, który został wprowadzony do urządzenia, data wystawienia zawiadomienia oraz kwota do zapłaty za zawiadomienia istnieje możliwość wyboru opłacenia zawiadomienia.
- Następnie do wyboru będziemy mieli dwie formy wniesienia opłaty: płatność kartą wymagane wprowadzeni kodu PIN w PIN PADZIE lub płatność BLIK po wciśnięciu żółtego przycisku wymagane potwierdzenie w aplikacji bankowej
- Parkomat wydrukuje potwierdzenie realizacji transakcji.
Czy w parkomacie znajdziemy dodatkowe informacje o SPP?
Tak. Po wybudzeniu ekranu parkomatu mamy również możliwość po wciśnięciu przycisku „3” na klawiaturze alfanumerycznej i przejścia do informacji o SPP Bydgoszcz. Na ekranie wyświetli się cennik oraz kody QR odsyłające do regulaminu SPP oraz dodatkowych informacji.
Od 3 marca zmiany w Strefie Płatnego Parkowania: pytania i odpowiedzi
Przypominamy, że 3 marca zmieniają się granice Strefy Płatnego Parkowania. Łatwiejsze będzie też uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych i aplikacji. Wiemy, że zmiany budzą wciąż wiele pytań – odpowiadamy na kolejne, które zadali mieszkańcy.
Czy w rozszerzonej SPP będą stawiane nowe słupki, które zabiorą miejsca parkingowe?
Lokalizacja słupków na chodniku nie ma na celu ograniczania miejsc postojowych. Słupki blokujące ustawia się w miejscach, gdzie ze względu na geometrię drogi (szerokość ulicy, szerokość chodników, lokalizację zjazdów) nie można wyznaczyć miejsc postojowych, a parkujące pojazdy zagrażają bezpieczeństwu najmniej chronionych użytkowników dróg – pieszych. Słupki lokalizuje się również w obrębie skrzyżowań, gdzie notorycznie łamane są przepisy ruchu drogowego.
Czy w Bydgoszczy również jest tak, że osoby z niepełnosprawnościami mogą zaparkować w dowolnym miejscu w SPP za darmo, gdy nie ma wolnej koperty? W Katowicach tak jest, a przez to, że oni mają automatyczny system weryfikacji osoby zwolnione z opłat i tak dostawały kary.
Karta parkingowa osoby niepełnosprawnej nie zwalnia z opłat za parkowanie poza miejscami oznaczonymi dla osób niepełnosprawnych. Podczas wyznaczania strefy, uwzględniliśmy potrzeby osób z niepełnosprawnościami, rezerwując większą liczbę miejsc postojowych dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Czy dobrze zostały oznaczone granice nowej SPP pomiędzy terenami miejskimi, a tymi należącymi do spółdzielni mieszkaniowych?
Zgodnie z przepisami korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania. W związku z powyższym strefy płatnego parkowania wyznacza się wyłącznie na drogach publicznych. Natomiast zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami np. spółdzielni
Czy na ul. J. Pestalozziego zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy?
Uwzględniliśmy wniosek mieszkańców, by na razie zachować ruch dwukierunkowy, chociaż początkowo zakładaliśmy taką zmianę. ZDMIKP monitoruje sytuację.
Czy miasto wyda pieniądze z SPP na naprawę infrastruktury drogowej w SPP?
Pieniądze z abonamentu trafiają do budżetu miasta. Połowa środków na inwestycje jest przeznaczana na infrastrukturę drogową oraz transport publiczny.
Mam umowę najmu, ale właściciel nie wyraża zgody na zameldowanie. Co zrobić?
Najemca nie potrzebuje formalnej zgody właściciela na meldunek, jeśli ma umowę najmu.
Mam wykupiony abonament na pół roku na ulicę, która znajduje się obecnie w strefie B a po zmianie będzie strefą A. Abonamenty sprzedawane są na kilka miesięcy do przodu. Czy nowy abonament mam wykupić w nowej cenie a ten który mam obowiązuje do końca zawarcia umowy czy prawo w tym przypadku działa wstecz i 3 marca mogę spodziewać się mandatu za niedostosowanie abonamentu do odpowiedniej podstrefy?
Ważność abonamentów zakupionych przed 3 marca zachowuje ważność
Jakie aplikacje będą obsługiwać parkowanie?
Dlaczego zakładamy, że płatna strefa będzie wpływać na większą rotację pojazdów?
Bazujemy na doświadczeniach związanych z powstaniem SPP (w Bydgoszczy funkcjonuje ona od 2002 roku) oraz innych miast. Wprowadzenie strefy sprawiło, że pojazdy rzadziej parkują przez cały dzień. Miejsca postojowe są wykorzystywane przede wszystkim przez określony czas np. na zakupy, wizytę w punkcie usługowym/handlowym. Z jednego miejsca w ciągu dnia zazwyczaj korzysta kilka lub kilkanaście pojazdów. Oczywiście część miejsc jest dłużej wykorzystywana przez mieszkańców posiadających abonamenty.
Kiedy rusza e-sklep z abonamentami?
Sklep działa od 17 lutego.
Dlaczego wszystkie parkomaty nie będą miały od razu płatności kartą?
W pierwszej kolejności nowe parkomaty zostały ustawione przez wykonawcę w nowych obszarach strefy. Ułatwia to weryfikację funkcjonowania nowego systemu niezależnie od funkcjonującej już części. W najbliższych tygodniach sukcesywnie wymienione zostaną też stare urządzenia w centrum strefy.
Dlaczego na części ulic w SPP dopuszczony jest ruch rowerów pod prąd?
To rozwiązanie ułatwiające poruszanie się rowerzystom w strefach o ograniczonej prędkości, skonsultowane z policją i środowiskiem rowerowym. Funkcjonuje ono już w Bydgoszczy od kilku lat i w ocenie ekspertów dobrze się sprawdza.
Czy na parkingu wielopoziomowym przy ul. Grudziądzkiej (Strefa C) będzie można płacić kartą?
Tak, jest taka możliwość.
Dlaczego miasto nie buduje parkingów?
Tam, gdzie jest to możliwe, powstają parkingi, które wiążemy z transportem publicznym. Zrealizowaliśmy też szereg dodatkowych zadań związanych z budową miejsc postojowych m.in. na osiedlach Leśne, Błonie, Kapuściska. Najczęściej jednak problem braku odpowiedniej liczby miejsc parkingowych związany jest z nieruchomościami, które nie są własnością miasta. W ocenie ekspertów i bazując na doświadczeniu wielu innych europejskich miast wiemy, że Bydgoszcz potrzebuje zrównoważonej mobilności. Dlatego w centrum realizujemy cały pakiet inwestycji, które mają zachęcać do korzystania z innych form poruszania się po centrum Bydgoszczy niż własny samochód (transport publiczny, rower). Wcześniej zrealizowaliśmy szereg zadań, które usprawniły poruszanie się po centrum komunikacją publiczną (buspasy, nowe torowisko na Kujawskiej, koordynacja rozkładów tramwajowych) oraz rowerami (nowe drogi rowerowe, kontrapasy, dopuszczenie kontraruchu). W tej części miasta coraz więcej przestrzeni oddajemy też pieszym (zrewitalizowane place, ulice Starego Miasta, zrewitalizowane bulwary).
SPP to dodatkowy wydatek dla kierowców. Kiedy miasto będzie budować również infrastrukturę dla kierowców?
Wydatki na infrastrukturę drogową to jedna z największych części budżetu miasta. Przygotowujemy się do przebudowy ul. Nakielskiej, remontu dróg na Osowej Górze, budowy kolejnych ulic osiedlowych.
Mieszkam w podstrefie A, Czy drugą ulicę do abonamentu mogą wybrać z obszaru w podstrefie B?
Nie ma takiej możliwości.
Jestem emerytem, czy ubiegając się o abonament muszę przedstawić zeznanie podatkowe?
Ten dokument jest również niezbędny, pomaga określić czy osoba ubiegająca się o preferencyjne opłaty rzeczywiście mieszka w Bydgoszczy.
Warto wiedzieć
Z listą wcześniejszych pytań i odpowiedzi można zapoznać się TUTAJ
Mam inne pytanie, gdzie mogę je zadać?
Informacji o zmianach udzielają pracownicy ZDMIKP
- telefonicznie o funkcjonowaniu SPP 52 582 24 08 (od poniedziałku do piątku od godziny 7 do 15)
- telefonicznie o abonamentach SPP 52-582-27-65 (od poniedziałku do piątku od godziny 7 do 15)
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- bezpośrednio w Biurze SPP przy ul. Zygmunta Augusta 10 w godzinach 7-17.