Aktualności

Czytaj więcej...We wtorek (05.11.2024) podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Została nim firma BAK Sp. z o.o., która wykonywała już koncepcję dla tego zadania.

 

W przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów wzięło udział siedem firm. Najlepsza okazała się koncepcja bydgoskiej firmy BAK Sp. z o.o. Na przygotowanie zamówienia podstawowego wykonawca ma dwadzieścia sześć miesięcy, tj. do 05.01.2027. Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).


Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Jak już informowaliśmy, przygotowana koncepcja zakłada wykonanie ośmiu wind. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych. 

Czytaj więcej...Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.

Dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń - na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.

Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni. Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.

Czytaj więcej...Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej. 
W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.


Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.

 Czytaj więcej...

 

Nowym torowiskiem do zajezdni. Rozszerzamy zamówienie. Raport nr 3

 

W poniedziałek (4 listopada) rozpoczną się pierwsze prace przy gruntownej modernizacji  torowiska na ul. Toruńskiej. Wykonawca w pierwszej kolejności zmodernizuje odcinek od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej. Tramwaje linii nr 4,6 i 8 tymczasowo skierowane zostaną przez nowy most Kazimierza Wielkiego. Inwestycja w kolejnych etapach obejmie szereg innych elementów związanych m.in. z budową dróg rowerowych i chodników.

Z początkiem roku podpisana została umowa  na modernizację ul. Toruńskiej od nowych mostów do zajezdni. Wiosną rozszerzyliśmy zadanie o kolejne odcinki ul. Toruńskiej:

  • od ul. Perłowej do ronda Toruńskiego,
  • od zajezdni do pętli „Stomil”.

Łączna wartość inwestycji realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj to ponad 131 mln zł. Jej zakres  obejmuje m.in. wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia. Modernizowane będą wszystkie przejazdy przez torowisko. Przebudowane zostanie kompleksowo skrzyżowanie ulic Toruńska- Kielecka -Sporna oraz pętla tramwajowa Stomil.

Dzięki tej inwestycji tramwaje szybciej i bezpieczniej przejadą przez kluczowy odcinek łączący bydgoską sieć z zajezdnią. W zakres inwestycji wejdzie też część drogowa zakładająca przede wszystkim wybudowanie infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz infrastruktury dla pieszych (z chodnikami z płyt betonowych) na odcinkach od ul. Filmowej do ul. Kazimierza Wielkiego oraz od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do pętli tramwajowej Stomil. Zostaną przebudowane wszystkie perony tramwajowe, które dostosowane zostaną do nowoczesnych tramwajów typu Pesa. Zaplanowano też bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych. W trakcie prac projektowych rozwiązania konsultowaliśmy z mieszkańcami.

Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo dla bezpieczeństwa wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.

 

Po zakończeniu prac, w roku 2026, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Obecnie realizujemy całkowitą wymianą starszych pojazdów na nowe tramwaje z bydgoskiej „Pesy”.

 

Czytaj więcej...

 

Ruszają pierwsze prace

W związku z zakończeniem prac projektowych i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń dla odcinka od ronda Toruńskiego do Perłowej wykonawca w poniedziałek (4 listopada) zamierza rozpocząć prace budowlane. W celu przyspieszenia robót ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej zostanie wstrzymany co pozwoli na realizacje robót na obu torach jednocześnie. Dodatkowo przebudowane zostaną dwa perony tramwajowe zlokalizowane przy rondzie Toruńskim.

W związku z tym tramwaje linii nr 4,6 i 8 będą korzystać z objazdu przez nowy most Kazimierza Wielkiego i ulicę Toruńską. Wszystkie kursy zjazdowe będą też odbywać się przez nowy most Kazimierza Wielkiego. W trakcie prac obie jezdnie ul. Toruńskiej będą przejezdne. Mogą występować miejscowe  zawężenie jednego pasa ruchu. Takie zwężenia wystąpią na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej na kierunku  ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty zostanie jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych. Ponadto zawężony zostanie również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego. Szczegóły zmian dostępne są na stronie ZDMIKP.

Rolę komunikacji zastępczej na odcinku od przystanku Kazimierza Wielkiego do przystanku Zbożowy Rynek przejmie kursująca na tej trasie linia nr 76.

Prace na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Kazimierza Wielkiego zajmą około pól roku. Prace na odcinkach od alei Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do ul. Równej oraz od ul. Równej rozpoczną się w przyszłym roku. Cały kontrakt ma być finalizowany do końca 2026 roku.

Warto wiedzieć

Od dekady w Bydgoszczy realizowanych jest szereg inwestycji przywracających tramwajom rolę głównego środka transportu. Powstały nowe linie tramwajowe do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż Kujawskiej. Zmodernizowaliśmy wiele innych linii m.in. na Bielawy i Kapuściska. W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej.

 

 

Czytaj więcej...Przypominamy! Od 19.10.2024 nastąpią zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej. W zwiazku z rozpoczynajacym się remontem mostu Bernardyńskiego trasy linii autobusowych które przebiegają przez ulicę Bernardyńską ulegną zmianie. Jednocześnie od 19.10.2024 zostanie oddany do użytku punkt przesiadkowy na Placu Koscieleckich

Szczegółówe informacje na naszych stronach internetowych:

https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/transport/8331-czasowe-zmiany-w-komunikacji-autobusowej

https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/transport/8330-powrot-linii-autobusowych-na-plac-koscieleckich

Czytaj więcej... 

W dniu dzisiejszym przeprowadzono inspekcję mostu Bernardyńskiego z udziałem eksperta Prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej

Ekspert potwierdził naszą wczorajszą diagnozę dotyczącą uszkodzenia przegubu, ale co obecnie najważniejsze uznał, że jest realna szansa na naprawę mostu poprzez zastosowanie dodatkowego urządzenia stalowego kotwionego do elementów betonowych konstrukcji mostowej.

Prace takie należy wykonać zarówno na jezdni wschodniej jak i zachodniej.

Zakres naprawy będzie dość znaczny. Z uwagi na konieczność zwiększenia zakresu naprawy również obecnej jezdni zachodniej mostu podczas naprawy wystąpią różne utrudnienia, w skrajnym przypadku może również nastąpić krótkotrwała (1-2 dni, weekend) konieczność całkowitego  wyłączenia z ruchu obiektów celu wyeliminowania drgań. 

Obecnie w zakresie zmian w organizacji ruchu wprowadziliśmy wyłącznie zawężenie na moście (jezdni wschodniej) gdzie ruch pojazdów nie był tak duży jak na jezdni zachodniej, ograniczyliśmy przejazd dla pojazdów ciężarowych na całej przeprawie oraz ograniczyliśmy prędkość dopuszczalnej dla pojazdów i tramwajów.

Przygotowaliśmy profilaktycznie również plan zmian w funkcjonowaniu komunikacji publicznej autobusowej, jednak na chwilę obecną nie musimy go wdrażać tj. komunikacja publiczna porusza się jak dotychczas.

Podczas naprawy obiektu w terenie z pewnością zwiększą się utrudnienia, jednak dzisiaj bez konkretnego projektu naprawy mostu nie jesteśmy w stanie podać więcej informacji w tym zakresie.

Czytaj więcej...

Strona 6 z 431