Aktualności
Po remoncie tramwaje szybciej przejadą ul. Focha
W czerwcu rozpocznie się remont toru na ul. Marszałka Focha. To kolejny etap naszych działań związanych z bieżącym utrzymaniem sieci torowej w Bydgoszczy. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy i wyremontowaliśmy łącznie 51 kilometrów tras. Wkrótce zlecimy kolejne prace.
W poniedziałek, 2 czerwca br., rozpocznie się naprawa torowiska na ulicy F. Focha. Wymieniona zostanie część lewego toru na wysokości Opery Nova. Niezbędne jest tymczasowe wstrzymanie ruchu tramwajowego na ul. Focha oraz zawężenie jezdni. Prace na tym odcinku torowiska potrwają około dwóch tygodni. Zamknięcia tramwajowe wykorzystane zostaną od razu na wykonanie części robót związanych z wytyczeniem nowego przejazdu rowerowego przez ul. Focha przy skrzyżowaniu z ul. Gdańską. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Po realizacji prac zniknie ograniczenie prędkości do 10km/h, a tramwaje będą mogły bezpieczniej pokonywać ważny odcinek sieci. W poprzednich latach część ul. Focha został przebudowana podczas budowy przystanku wiedeńskiego.
Tymczasowe zmiany w komunikacji publicznej
W związku z pracami naprawczymi na ulicy M. Focha, na wysokości Opery Nova, od 2 czerwca zaplanowano następujące tymczasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
- linia nr 1 będzie kursowała na trasie Rycerska – Wilczak,
- linia nr 3 zostanie czasowo skierowana od ronda Jagiellonów do Lasu Gdańskiego P+R (w obydwu kierunkach). Dodatkowo będzie zatrzymywała się na obydwóch przystankach pn. rondo Jagiellonów,
- linia nr 5 zostanie skierowana od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe usytuowane na ulicy Jagiellońskiej po wschodniej stronie ronda) ulicami Bernardyńską, Kujawską, Wojska Polskiego do pętli Wyżyny,
- linia nr 8 zostanie czasowo zawieszona,
- linia nr 9 - od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe, usytuowane na ulicy Jagiellońskiej po wschodniej stronie ronda) zostanie skierowana ulicami Jagiellońską, Toruńską, Perłową, Wojska Polskiego do pętli Kapuściska (trasy linii nr 9 i 8 na czas prac zostaną ze sobą połączone)
- linia nr 56 - wszystkie kursy będą kierowane przez węzeł Garbary,
- linia nr 62 - w dni powszednie zostanie czasowo wydłużona do ronda Jagiellonów (przystanek zlokalizowany po północnej stronie ulicy Jagiellońskiej). Dodatkowo w dni wolne zostanie uruchomiona na trasie Lisia - rondo Jagiellonów.
Zostanie uruchomiona także autobusowa komunikacja zastępcza w relacji rondo Jagiellonów - Dworzec Główny (wariantowo do pętli Rycerska). Oznaczona zostanie symbolem „ZaT”. Dla wszystkich linii tramwajowych, przejeżdżających ulicą Jagiellońską, obowiązywać będą dodatkowe przystanki pn. rondo Jagiellonów po wschodniej stronie ronda. Dojście do przystanków odbywać się będzie przejściem dla pieszych wytyczonym na północnej jezdni ul. Jagiellońskiej przed rondem Jagiellonów. Kierowcy i piesi powinni w tym miejscu zachować szczególną ostrożność.
Kolejne torowiska i rozjazdy do remontu
W kolejnych miesiącach prace związane z bieżącym utrzymaniem torowisk prowadzone będą również na innych odcinkach sieci:
- przy węźle na wlocie ul. Gdańskiej (po zakończeniu prac przy Operze),
- przy rozjazdach na pętli Łęgnowo,
- wymiana podkładów na ul. Jagiellońskiej (od ul. L. Wyczółkowskiego do poziomu Media Markt).
Przypominamy, że trwa gruntowna modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Ulica Piastowa w ażurach
Trwa ostatni etap prac przy utwardzaniu ul. Piastowej w Starym Fordonie. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy. W ostatnich latach Bydgoski Budżet Obywatelski pomógł przebudować kilka innych sąsiednich ulic.
Ulica Piastowa łączy ul. Wyzwolenia z terenami przy Kasztelańskiej. Dla wielu pieszych to najkrótsza droga w kierunku szkoły, przedszkola, cmentarza oraz Rynku w Starym Fordonie. Zadanie polega na utwardzeniu ażurowymi płytami i kostką odcinka od ulicy Wyzwolenia do bloku przy ul. Piastowej 10. Większość prac został już wykonana. Zakończenie robót planowane jest jeszcze przed wakacjami.
Wcześniej w Starym Fordonie twardą, równą nawierzchnię zyskały ulica Saska i Warneńczyka. Dzięki BBO utwardzono też odcinki m.in. ul. Targowisko, Przy Bóżnicy, Celną, Korzeniowskiego i Piekary.
Technologia utwardzania ulic płytami ażurowymi stosowana jest głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Płyty zawsze stabilizowane są opornikami betonowymi, a część utwardzanej ulicy dedykowanej pieszym wykładana jest kostką betonową.
Warto wiedzieć:
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł.
Energooszczędnie i nowocześnie na bydgoskich osiedlach
Nowe oprawy świetlne zostały już zamontowane m.in. na ulicach Gimnazjalnej, Gdańskiej, Podwale, P. Skargi oraz A. Szwalbego. Dzięki wymianie znacznie zmniejszy się zapotrzebowanie na energię, a natężenie światła będzie można dostosować do aktualnych warunków widoczności.
Z bydgoskich ulic systematycznie znikają oprawy sodowe, montowane na przełomie lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku. To rozwiązanie technologiczne mocno odstające od dzisiejszych standardów energooszczędności, dające więcej ciepła niż światła. Dzięki zdobytemu dofinansowaniu ze środków rządowych wymienimy łącznie 3,5 tysiąca starych lamp na bydgoskich osiedlach.
Nowoczesne oprawy zamontowaliśmy już między innymi na ulicach 19 Marca 1981, Gdańskiej, ks. H. Kołłątaja, A. Szwalbego, K. Libelta, Gimnazjalnej, P. Skargi, ks. S. Konarskiego, i Podwale.
Jeszcze w tym tygodniu prace rozpoczniemy na ulicach T. Magdzińskiego, Jana Kazimierza i Trybunalskiej. Planowane są też na bydgoskich osiedlach m.in. na Miedzyniu, Górzyskowie, Bartodziejach, Starym Fordonie, Brdyujściu, Tatrzańskim, Kapuściskach, Glinkach Osowej Górze, Piaskach, Czyżkówku, Czersku Polskim, Leśnym, Wilczaku, Błoniu, Wyżynach, Łęgnowie. Oprawy wymieniamy też w parkach nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz Kazimierza Wielkiego. Za prace o wartości 3,3 mln zł odpowiada firma LUG Services z Zielonej Góry. Wymiana opraw planowo powinna zakończyć się jeszcze w te wakacje.
Warto wiedzieć
W tym roku podpisaliśmy największą umowę na preferencyjną pożyczkę ze środków Krajowego Planu Odbudowy dla Bydgoszczy. Transza ponad 203 mln zł umożliwi całkowitą wymianę oświetlenia w Bydgoszczy. Dzięki temu w miejscu ponad 40-letniej infrastruktury oświetleniowej powstanie około 12 tysięcy nowych punktów oświetlenia LED. Po 2029 roku Bydgoszcz będzie posiadała własne, nowoczesne, energooszczędne oświetlenie uliczne z pełną możliwością nadzoru, kontroli i regulacji natężenia. Nowoczesne oprawy pozwalają ograniczyć zużycie energii o około 60%, a także koszty serwisowania urządzeń o około 75%.
Wielka pętla Fordonu – zbudujemy kolejny odcinek
Ogłosiliśmy przetarg na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z asfaltobetonu. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody, stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew (sosen i klonów).
Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy zajmą one pół roku. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.