Aktualności
Żuraw portowy wróci na nabrzeże przy Rybim Rynku
Zlecamy zaprojektowanie i wykonanie repliki portowego żurawia, która stanie przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Stalowy dźwig zostanie umieszczony na postumencie i estetycznie podświetlony. Dzięki tej instalacji nawiążemy do historii tego miejsca.
Wstępna koncepcja została przygotowana przez pracowników Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich na podstawie archiwalnych zdjęć, przedstawiających portowego żurawia, który stał na nabrzeżu wiele lat temu. Wysoka na 5,5 metra replika zostanie umieszczona na okrągłym ceglanym postumencie i wyposażona w iluminację.
Żuraw będzie się składał z wysięgnika, platformy, na której będzie można zrobić zdjęcie oraz wciągnika z systemem lin oraz haka. Realizacja zadania zajmie około roku.
Dzięki tej instalacji nawiążemy do historii tego miejsca. Rybi Rynek od XVI wieku, aż do 1946 r. stanowił tradycyjne miejsce handlu rybami. Do placu przybijały w średniowieczu galery i łodzie, a później barki i parostatki. W XIX wieku był centralnym miejscem portu, gdzie przeładowywano różne towary. Przede wszystkim zboża, produkty rolne i ryby.
W zeszłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. W rogach rynku dosadziliśmy platan i lipę. Wokół nich powstały rabaty o naturalistycznym charakterze - kompozycje złożone z hortensji, traw ozdobnych, róż i bylin. Drzewa dosadziliśmy również wzdłuż drogi prowadzącej do nabrzeża. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną br. odnowiliśmy również nabrzeże, przy którym znajduje się przystanek tramwaju wodnego. Ułożyliśmy nową nawierzchnię z desek z drewna egzotycznego. Ustawiony został też nowy infokiosk, w którym można sprawdzić godziny kursowania turystycznych linii oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów. Osoby oczekujące na rejs mogą też w pogodne dni korzystać z leżaków.
Rowery miejskie w zupełnie nowej odsłonie
Koniec stacji dokujących, nowe rowery i możliwość wypożyczenia jednośladów z napędem elektrycznym. Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na Bydgoski Rower Aglomeracyjny. Ostateczną decyzję o realizacji przedsięwzięcia podejmie na najbliższej sesji Rada Miasta, która rozpatrzy ujęcie zadania w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
BRA wpisał się trwale w krajobraz Bydgoszczy. Na początku cieszył się olbrzymią popularnością, o czym świadczy rekordowy pierwszy sezon jego funkcjonowania. W 2015 roku rowery wypożyczono aż 396 099 razy, a w systemie zarejestrowanych było ponad 52 tys. użytkowników.
Wspólnie z bydgoskim środowiskiem rowerowym wypracowaliśmy główne założenia nowego systemu, a w przyszłym sezonie mieszkańcy będą mogli przesiąść się na rowery czwartej generacji. Koncepcja zakłada, że rozwiązanie będzie opierało się na zwiększeniu liczby miejsc do wypożyczenia (tzw. stacji wirtualnych). Na terenie miasta będzie funkcjonować od 70 do maksymalnie 100 stacji. Przygotowywane zamówienie będzie realizowane z możliwością jego rozszerzenia dodatkowe stacje oraz obszar działania. Nowy system umożliwi dołączenie chętnych do współpracy gmin ościennych.
Nowe rowery będą wyposażone w nadajnik GPS oraz mechanizm blokowania, dzięki czemu nie będzie już konieczności wypinania ich ze stacji (wszystko będzie na rowerze), a wypożyczenie będzie umożliwiała aplikacja. Część jednośladów będzie posiadała również napęd elektryczny.
Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu. Ostateczną decyzję o realizacji przedsięwzięcia podejmie na najbliższej sesji Rada Miasta, która rozpatrzy ujęcie zadania w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Wstępnie szacujemy, że wdrożenie i funkcjonowanie nowego Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego będzie kosztowało od 4 do 5 mln zł rocznie. Umowa ma zostać podpisana na cztery lata. Dzięki temu miasto, zamiast kupowania rowerów i infrastruktury, nabędzie prawo do korzystania z niego według własnych potrzeb bez ponoszenia kosztów konserwacji, przechowywania i parkowania roweru.
W tym sezonie w systemie BRA zarejestrowanych jest prawie 8 tysięcy użytkowników, którzy korzystać mogą z 62 samoobsługowych stacji. Największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP oraz na ul. Wojska Polskiego/Al. L. Kaczyńskiego. Konsekwentnie rozbudowujemy też rowerową infrastrukturę. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Trwa remont ulicy Spokojnej na Kapuściskach
W poniedziałek (22 września) rozpoczną się kolejne prace na ul. Spokojnej. Oznacza to, że nie będzie można wjechać w nią od strony ul. Bełzy. Wcześniejsze roboty, prowadzone w wakacje, polegały na remoncie chodnika. Teraz nową nawierzchnię zyska również ulica.
Prace będą przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym z ruchu zostanie wyłączony odcinek ulicy Spokojnej od strony ul. Bełzy do wysokości garaży. Dojazd do nieruchomości oraz garaży zostanie zachowany od strony ul. Toruńskiej poprzez wprowadzenie na tym odcinku ruchu dwukierunkowego.
W drugim etapie inwestycji zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Spokojnej od strony ul. Toruńskiej. Planowo obydwa etapy prac zakończą się pod koniec października.
Prosimy mieszkańców oraz kierowców o wyrozumiałość i zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie prowadzonych robót. Alternatywnymi trasami są Al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego oraz ul. Zdobywców Wału Pomorskiego.
Wiadukty na ulicy Wulffa po nowemu
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzech wiaduktów na ulicy T. Wulffa, biegnących nad torami kolejowymi. Za projekt będzie odpowiadać bydgoska spółka BAK. W ostatnich latach na przejętych ulicach na terenie dawnych zakładów chemicznych zleciliśmy szereg innych prac.
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie gruntownej przebudowy ulicy T. Wulffa. Inwestycja obejmie m.in. wybudowanie trzech w pełni funkcjonalnych wiaduktów wraz z nową, szeroką na 7 metrów jezdnią, ciągu pieszo-rowerowego, a także przejścia dla pieszych. Nowa infrastruktura skomunikowana będzie z przystankami komunikacji publicznej. Planowo prace projektowe powinny się zakończyć w 2026 roku.
Ulica T. Wulffa, od skrzyżowania z ul. E. Petersona/A. Krzywca do ul. C. Eberharda, mierzy 750 metrów i umożliwia dojazd m.in. do zakładów mieszczących się po obu stronach magistrali węglowej. Ponadto trzy znajdujące się na niej wiadukty przeprowadzają ruch drogowy i pieszy nad dwiema bocznicami do zakładów przemysłowych oraz elektrociepłowni. Ulica, po przejęciu jej przez miasto w poprzedniej dekadzie, stała się popularnym skrótem pomiędzy osiedlami Kapuściska i Łęgnowo.
Trochę historii
Ulica T. Wulffa wcześniej nosiła nazwę Zacharewicza. Trzy znajdujące się na niej wiadukty drogowe powstały w 1977 roku, a wybudowało je bydgoskie przedsiębiorstwo budowlane „Przemysłówka” na podstawie projektu gdańskiego Biura Projektów Kolejowych. Nowa infrastruktura zastąpiła inną drogę o podobnym przebiegu. Jej pozostałości, w tym wyłączony z użytkowania wiadukt nad koleją, wciąż można odnaleźć w okolicy. Inwestorem i zarządcą tych obiektów były ówczesne Zakłady Chemiczne Organika-Zachem.
Pod koniec 2015 roku miasto zakupiło od syndyka Zachemu niemal 9 km dróg, w których skład wchodziła m.in. ul. T. Wulffa. Już wówczas zwróciliśmy uwagę na zły stan techniczny obiektów. Wiadukty znajdowały się pod obserwacją i w związku z pogłębiającą się degradacją podjęto decyzję o ich przebudowie. Dla bezpieczeństwa wprowadziliśmy ograniczenia prędkości i tonażu oraz wygrodziliśmy część jezdni barierami.
Warto wiedzieć
W ostatnich latach sukcesywnie poprawiamy stan techniczny przejętych dróg. Wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu drogowego poprawiające bezpieczeństwo, regularnie przeprowadzamy także kontrole i prowadzimy prace utrzymaniowe. Przebudowaliśmy ul. Wojska Polskiego od Chemicznej do Petersona oraz ul. M. Dziatkiewicza do ronda przy ul. B. Raczkowskiego. W porozumieniu z inwestorami zewnętrznymi zmodernizowane zostały również krótsze odcinki innych ulic. Na obszar dawnych zakładów chemicznych wprowadziliśmy też transport publiczny.