Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...W dobie coraz większej liczby pojazdów, sukcesywnie wprowadzamy zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy. 
W ostatnim czasie wprowadziliśmy też przejścia sugerowane. 

Czytaj więcej...To nowe rozwiązanie do którego musimy się nie tylko przyzwyczaić, ale którego musimy się też nauczyć.


10 kwietnia wraz z bydgoskimi Policjantami przeprowadziliśmy akcję edukacyjną na jednym z takich skrzyżowań, aby informować pieszych o wprowadzonych rozwiązaniach. 

Zwracaliśmy uwagę pieszych na obowiązek zatrzymania się i zachowania ostrożności w trakcie przekraczania jezdni. Często bowiem zapominamy, że na przejściach sugerowanych, pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem !

Wierzymy, że podobnie jak w innych miastach, przejścia sugerowane staną się u nas równie popularne i mieszkańcy z czasem się do nich przyzwyczają. Te rozwiązania ułatwia bowiem komunikację wewnątrz osiedlową i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo.

Czytaj więcej...Przejście sugerowane jest to nieoznakowane ale dostosowane technicznie miejsce, które umożliwia pieszym przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
Należy jednak pamiętać, że nie jest to przejście dla pieszych, dlatego nie mamy tu znaków informujących o przejściu czy „zebr" wymalowanych na jezdni.

Takie rozwiązania wprowadziliśmy w ostatnim czasie, szczególnie na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma ruchu tranzytowego czy autobusowego, a prędkość dozwolona wynosi zaledwie  30km/h
Przejścia sugerowane, które  można stosować częściej niż przejścia dla pieszych, pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się pieszych. Takie rozwiązanie wymusza też na pieszych zachowanie większej ostrożności w trakcie przekraczania jezdni.

Do tej pory przejścia sugerowane wprowadziliśmy w 42 lokalizacjach m.in: na ul. Pestalozziego, ul.Łużyckiej, ul. Sportowej, ul. Rejtana czy Placu Piastowskim.
Standardowe przejścia dla pieszych pozostawiliśmy jednak w obrębie szkół.

Czytaj więcej...To nie nowość
Sugerowane przejścia dla pieszych są bardzo często stosowane na drogach krajowych oraz w innych polskich miastach jak: Gdańsk, Warszawa czy Szczecin.
Z badań wynika, że na przejściach sygerowanych dochodzi do dwa razy mniejszej liczby wypadków, niż na standardowych „zebrach". Pieszy przechodząc na drugą stronę jezdni zmuszony jest bowiem zachować większą ostrożność i podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Czytaj więcej...Same przejścia dla pieszych wcale nie zwiększają bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu. 
Jak wynika z ostatnich statystyk policyjnych, rośnie liczba zabitych i rannych wśród niechronionych użytkowników ruchu. To właśnie piesi coraz czeście wchodzą na jezdnie, nie zachowując ostrożności lub spoglądając w telefon.

Pamiętaj:
- zachowaj ostrożność na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przejściach sugerowanych.
- przejście sugerowane pozwala przejść na drugą stronę TYLKO po upewnieniu, że nie nadjeżdża żaden pojazd
- NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA przed pojazdem !
- przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m

 

Od 02 kwietnia wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii międzygminnych:
- linia nr 91 –
w powszednie dni robocze zmiany godzin odjazdów z pętli Błonie i Przyłęki,
- linia nr 92 –
w powszednie dni robocze zmiany godzin odjazdów z pętli Błonie i Łochowo,

Czytaj więcej...W związku z zakończeniem części prac wodociągowych na Szwederowie, 3 kwietnia linia autobusowa nr 55 zmieni swoją trasę.
W kierunku pętli Skorupki autobus zostanie poprowadzony ulicami Piękną i Skorupki (powrót na stałą trasę), natomiast do pętli Morska - obecna trasa objazdowa - pozostanie bez zmian tj. ulicami Inowrocławską, Leszczyńskiego i Piękną.

Od 6 kwietnia zmiana rozkładu jazdy nastąpi też na linii nr 97 –
zmiana porannego odjazdu w soboty

Czytaj więcej...W związku z zakończeniem prac wodociągowych na ul. Ugory oraz udostępnieniem do ruchu drugiego mostu nad Brdą, od czwartku (28 marca) linie autobusowe nr 59 i 61 wrócą na swoje standardowe trasy.

To już kolejne zmiany w komunikacji. W ostatnim czasie wzmocniliśmy linie tramwajowe do Fordonu i dostosowaliśmy rozkłady do oczekiwań Pasażerów.

W środę (27 marca) w nocy
udostępniony do ruchu zostanie drugi most drogowy  w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Toruńską. 
W związku z powyższym  od czwartku 28 marca:
- linia nr 59 wróci na swoją standardową trasę przez most Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką. 
Z uwagi na powyższe przystanki: r. Skrzetuskie (kier. Kapuściska), r. Fordońskie, r. Toruńskie, Toruńska/ Łuczniczki, Nowotoruńska/ Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dla wskazanej linii zostaną wyłączone z obsługi pasażerskiej.

W związku natomiast z zakończeniem części prac wodociągowych na Szwederowie, inia nr 61 również powróci na swoją standardową trasę przez ul. Ugory.

Czytaj więcej...To już kolejne zmiany w komunikacji, kóre wprowadzamy na bydgoskich ulicach.
W ciągu ostatnich dni wzmocniliśmy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy kursują teraz w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach dla tramwajów wprowadziliśmy priorytetowy przejazd. Zmieniliśmy też niemal wszystkie rozkłady jazdy.
Zakończenie natomiast prac wodociągowych na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego pozwoliło też przywrócić na standardowe trasy aż kilka linii autobusowych.

Więcej o zmianach w komunikacji pisaliśmy TUTAJ


 

Czytaj więcej...Od dziś (19 marca) na ul. Chodkiewicza rozwiesiliśmy dodatkowe tablice informujące o konsekwencjach nieprawidłowego parkowania auta.
Źle zaparkowany pojazd, może blokować nie tylko pieszych i rowerzystów ale też wstrzymywać ruch tramwajowy. W ubiegłym roku tylko na ul. Chodkiewicza mieliśmy ponad 30 takich sytuacji.
Rozpoczynamy akcję informacyjną, zachęcającą do prawidłowego parkowania auta szczególnie, że blokowanie przejazdu tramwajów może kierowcę sporo kosztować.

- W ciągu ostatnich miesięcy opracowaliśmy pakiet zmian, które usprawnią poruszanie się tramwajami po Bydgoszczy. 16 marca zmiany weszły w życie – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Tramwaje na ważnych kierunkach już kursują częściej i niemal w równych odstępach. Mamy jednak świadomość, że na punktualność komunikacji, duży wpływ mają także zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego rozpoczynamy kampanię, która ma przypomnieć m.in. o odpowiedzialnym parkowaniu pojazdów oraz innych zasadach drogowego savoir-vivre. Na ul. Chodkiewicza rozstawiliśmy właśnie dodatkowe tablice przypominające o zachowaniu odstępu 1 metra od torowiska i plakaty ostrzegające kierowców o konsekwencjach parkowania, które wstrzymuje ruch tramwajowy. Przede wszystkim zależy nam na edukacji. Pasażerowie korzystający z transportu publicznego to sojusznicy kierowców. To dzięki nim na ulicach jest mniej indywidualnych pojazdów, mniejsze korki. Część kierowców o tym zapomina – dodaje Kozłowicz

Czytaj więcej...Tablice i plakaty przypominają o konieczności zachowania minimalnego odstępu od torowiska.
Zwracają dodatkowo uwagę, że nieprawidłowe parkowanie w takim miejscu to nie tylko mandat, który wynosi zazwyczaj około 300 złotych.
Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł w przypadku samochodu osobowego.

Czytaj więcej...W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów.
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem.W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych.


Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych. Jeśli samochód nie zostanie odebrany z policyjnego parkingu naliczane są kolejne opłaty.

Czytaj więcej...Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy spotkania. Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w obrębie torowisk.

Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.

Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
• Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
• Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
• Umożliwiaj autobusom wykonywanie manewrów na ciasnych skrzyżowaniach. Autobusy muszą czasem zająć dwa pasy ruchu.
• Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
• Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.
• Jeśli masz taką możliwość podziel się pierwszeństwem. Autobusy ze względu na masę i gabaryty potrzebują więcej czasu na wyjazd z drogi podporządkowanej.

Strona 15 z 254