Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...W dobie coraz większej liczby pojazdów, sukcesywnie wprowadzamy zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy. 
W ostatnim czasie wprowadziliśmy też przejścia sugerowane. To rozwiązanie do którego musimy się nie tylko przyzwyczaić, ale którego musimy się też nauczyć.

Czytaj więcej...Przejście sugerowane jest to nieoznakowane ale dostosowane technicznie miejsce, które umożliwia pieszym przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
Należy jednak pamiętać, że nie jest to przejście dla pieszych, dlatego nie mamy tu znaków informujących o przejściu czy „zebr" wymalowanych na jezdni.
Pieszy nie ma więc pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem.
Należy więc zachować szczególną ostrożność !

Takie rozwiązania wprowadziliśmy w ostatnim czasie, szczególnie na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma ruchu tranzytowego czy autobusowego, a prędkość dozwolona wynosi zaledwie  30km/h
Przejścia sugerowane, które  można stosować częściej niż przejścia dla pieszych, pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się pieszych.
Takie rozwiązanie wymusza też na pieszych zachowanie większej ostrożności w trakcie przekraczania jezdni.

Do tej pory przejścia sugerowane wprowadziliśmy w 42 lokalizacjach m.in:
ulica Pestalozziego
ul.Łużycka
ul. Chopina – Szymanowskiego – Sportowa
ul. Rejtana
ul. Sowińskiego
ul. Plac Piastowski
ul. Wileńska
ul. Chrobrego – Sienkiewicza
ul. Kwiatowa

Pragniemy zauważyć, że standardowe przejścia dla pieszych pozostawiliśmy w obrębie szkół.

Czytaj więcej...Przejścia sugerowane w przepisach
Zgodnie z przepisami [...] przechodzenie przez jezdnię poza przejściem  [w odległości większej niż 100m] (...) jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów".

Z obecnie obowiązujących przepisów wynika, że tak jak wspominaliśmy, przejście sugerowane nie jest równoznaczne z przejściem dla pieszych, dlatego na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami !

Czytaj więcej...To nie nowość
Sugerowane przejścia dla pieszych są bardzo często stosowane na drogach krajowych oraz w innych polskich miastach jak: Gdańsk, Warszawa czy Szczecin.
Z badań wynika, że na przejściach sygerowanych dochodzi do dwa razy mniejszej liczby wypadków, niż na standardowych „zebrach". Pieszy przechodząc na drugą stronę jezdni zmuszony jest bowiem zachować ostrożność i podstawowe zasady bezpieczeństwa, rozglądając się w lewo i w prawo.

Same przejścia dla pieszych natomiast wcale nie zwiększają bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu. 
Jak wynika z ostatnich statystyk policyjnych, rośnie liczba zabitych i rannych wśród niechronionych użytkowników ruchu.
To właśnie piesi coraz czeście wchodzą na jezdnie nie zachowując ostrożności lub spoglądając w telefon.



Akcja edukacja 
Wierzymy, że podobnie jak w innych miastach, przejścia sugerowane staną się u nas równie popularne i mieszkańcy z czasem się do nich przyzwyczają. Te rozwiązania ułatwia bowiem  komunikację wewnątrz osiedlową i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo.

Mamy również nadzieję, że szkoły, stowarzyszenia oraz ośrodki egzaminowania wspomogą nas w kwestiach prawidłowego poruszania się na przejściach sugerowanych.
Edukacja podczas kursów na kartę rowerową czy prawo jazdy, na pewno pomoże w zaznajamianiu się z nowymi roziwązaniami.

Pamiętaj:
- zachowaj ostrożność na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przejściach sugerowanych.
- przejście sugerowane pozwala przejść na drugą stronę TYLKO po upewnieniu, że nie nadjeżdża żaden pojazd
- NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA przed pojazdem !
- przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m

 

Czytaj więcej...Rok 2024 jest w naszym mieście obchodzony jako Rok NATO i JFTC.
To podkreślenie roli Bydgoszczy jako "polskiej stolicy NATO".
Z tej też okazji od 16 marca w naszym mieście kursuje specjalny, jubileuszowy tramwaj wymalowany w symbole NATO i Bydgoszczy.
Pasażerowie mogą go już napotkać na regularnych liniach.

Czytaj więcej...W tym roku mija 25 lat od przyjęcia Polski do Paktu Północnoatlantyckiego.
Podstawą jego działania jest Traktat północnoatlantycki podpisany 4 kwietnia 1949 r. w Waszyngtonie (w tym roku świętować będziemy jego 75-lecie).
Celem powołania NATO było gwarantowanie wolności oraz bezpieczeństwa państwom członkowskim Sojuszu przy użyciu środków politycznych i wojskowych.

Czytaj więcej...Kilka lat po akcesji Polski do NATO w Bydgoszczy powstało Centrum Szkolenia Sił Połączonych (Joint Force Training Centre) podległe Sojuszniczemu Dowództwu ds. Transformacji.
Oficjalne otwarcie miało to miejsce 31 marca 2004 r.
W tym roku obchodzona jest zatem 20 rocznica powstania placówki.


Zadaniem JFTC jest szkolenie oficerów z krajów wchodzących w skład NATO oraz krajów współdziałających w ramach programu Partnerstwo dla Pokoju, a także upowszechnianie najnowszych technologii i rozwiązań w zakresie działań na szczeblu taktycznym. Co roku w Centrum organizowane są wykłady seminaria, konferencje i ćwiczenia dla oficerów.
Od 2009 roku siedziba JFTC mieści się przy ul. Szubińskiej.

Czytaj więcej...Bydgoski ośrodek jest jednym z zaledwie dwóch centrów szkoleniowych Sił Sojuszniczych na świecie – drugi, Joint Warfare Centre jest w Norwegii (Stavanger).

W Bydgoszczy swoje siedziby mają także: 3. Batalion Łączności NATO, Centrum Eksperckie Policji Wojskowych NATO oraz Jednostka Integracji Sił Sojuszu Północnoatlantyckiego, a także Zespół Wsparcia Teleinformatycznego NATO w Bydgoszczy.

Obecność tak licznej reprezentacji wpływa na ugruntowanie pozycji Bydgoszczy jako "polskiej stolicy NATO", a także na promocję naszego miasta w świecie.
Dlatego też Radni zdecydowali o ogłoszeniu roku 2024 - Rokiem NATO i JFTC.


Czytaj więcej...Dla upamiętniania tego wydarzenia od 16 marca po Bydgoszczy kursuje specjalny tramwaj wymalowany w symbole NATO i Bydgoszczy.
To już kolejne grafiki na bydgoskim tramwaju.
W ubiegłym roku tramwaj, któremu patronuje Andrzej Szwalbe również zyskał oryginalne grafiki.
Przypominają one o dokonaniach honorowego obywatela Bydgoszczy, który uczynił z naszego miasta, jeden z najważniejszych ośrodków kultury w Polsce.

Czytaj więcej...Zakończyły się prace przy naprawie nasypu mostu Pomorskiego a do ruchu udostępniona została zachodnia jezdnia i chodnik.
Po przeprowadzaniu prac naprawczych na torowisku, 16 marca po moście ponownie przejadą tramwaje. 
Dodatkowo na kilku ulicach miasta, zakończy się część robót wodociągowych, dzięki czemu autobusy powrócą na swoje standardowe trasy.

Czytaj więcej...W sobotę 16 marca wprowadzimy jednak znacznie więcej zmian w bydgoskiej komunikacji.
Wzmocnimy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy będą kursować w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmienią się też niemal wszystkie dotychczasowe rozkłady jazdy.
Poniżej prezentujemy skrócone zestawienie planowanych zmian.

ZMIANY TRAMWAJOWE
- na most Pomorski wracają tramwaje linii nr 4, 6 i 8.
- rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję węzła przesiadkowego.
- na priorytetowych kierunkach tramwaje w godzinach szczytu, będą kursować prawie w równych odstępach od siebie – co 4-7 minut. Znikną przerwy pomiędzy odjazdami.
- tramwaje linii nr 10 będą kursować także po godzinie 19 a odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2.
- na 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych, nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej. Jazda tramwajem po mieście będzie jeszcze szybsza.

ZMIANY AUTOBUSOWE
- w związku ze zmianami w ruchu tramwajowym (od 16 marca) wprowadzimy też korekty w rozkładach jazdy linii nr: 53, 56, 61, 62, 71, 77, 84 i 85.
- do 16 marca zakończą się również prace wodociągowe na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego. W związku z powyższym linie nr 52, 59, 60, 57, 64, 71, 77 i 33N powrócą do obsługi przedmiotowych ulic.

DALSZE ZMIANY w marcu
- linia nr 59 na standardową trasę przez ulice Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką powróci pod koniec marca.
- inia nr 61 powróci na trasę przez ul. Ugory i ul. Skorupki - 28 marca

Po wprowadzeniu wszystkich powyższych zmian, będziemy na bieżąco monitorować sytuację oraz weryfikować czasy przejazdów na wszystkich liniach.

Szczegółowa lista zmian - TUTAJ

Pytania i odpowiedzi do wprowadzanych zmianTUTAJ

Czytaj więcej...W połowie marca wprowadzamy duże zmiany w rozkładach tramwajowych.
Pracujemy też nad pakietem zmian, mających usprawnić korzystanie z komunikacji autobusowej.
W ostatnich dniach zadaliście szereg pytań do planowanych rozwiązań. 
Odpowiadamy na te, które pojawiały się najczęściej.

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ ZMIAN wprowadzanych od 16 marca, znajduje się TUTAJ

• Na czym polegają zmiany w komunikacji wprowadzane 16 marca?
Głównym założeniem jest wprowadzenie nowych rozkładów, dzięki którym tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować prawie w równych odstępach. Ważnym elementem jest wzmocnienie linii nr 10 Fordon-Las-Gdański, która zacznie kursować przez cały dzień. Na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Zmiany umożliwia kończąca się naprawa dojazdu do mostu Pomorskiego. Z końcem lutego Miejskie Zakłady Komunikacyjne. realizują też już wszystkie kursy autobusów własnym taborem niskopodłogowym. 

• Jaka jest szansa na wyposażenie autobusów w priorytet na wybranych skrzyżowaniach. Szczególnie w kontekście bardzo długiego czasu oczekiwania na skrzyżowaniu Korfantego-Akademicka (Linia nr 81,82, 83). Akademicka-Rejewskiego (linia nr 69,81) ?
Istnieją takie możliwości techniczne. Rozpoczynamy szczegółową analizę obejmującą zbadanie natężeń ruchu i czas oczekiwania poszczególnych grup uczestników ruchu. Priorytetem pozostanie możliwie najszybszy przejazd linii tramwajowych, które przewożą najwięcej pasażerów. Po opracowaniu założeń zmian w funkcjonowaniu pierwszych sygnalizacji pilotażowo będziemy testować to rozwiązanie. Należy mieć na uwadze, że w przeciwieństwie do pojazdów szynowych autobusy nie posiadają na wymienionych skrzyżowaniach wydzielonych pasów ruchu, co może wymagać bardzo zróżnicowanego czasu przy określaniu długości cyklu priorytetowego.

• Kiedy naprawione zostaną ulice na Osowej Górze, którymi porusza się linia nr 77. Niklowa, Ołowiana Srebrna oraz Inowrocławska (linie 64/69/89) ?
Prace przy remontach cząstkowych po zimie prowadzone są codziennie. Ulice na Osowej Górze zostały naprawione w biegłym tygodniu. Przypominamy, że interwencje związane z uszkodzeniami infrastruktury drogowej można zgłaszać bezpośrednio
- telefonicznie 52-582-27-14/15
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- przez aplikację Dbam o Bydgoszcz

• Linie nr 10 i 11 w weekendy mają długie postoje, czy jest szansa na ich skrócenie i możliwość wykorzystania czasu na pętlach na zwiększenie częstotliwości, jeśli nie to z czego to wynika?
Czas postoju jest również analizowany w momencie tworzenia rozkładów jazdy. Na pętlach jest on niezbędny by motorniczy mógł sprawdzić stan pojazdu, dokonać zmian na wyświetlaczach, w przypadku opóźnień powstałych na trasie np. (wypadek, źle zaparkowany pojazd, korki) pomaga on wrócić do standardowego rozkładu. Część przerw wynika z zapisów kodeksu pracy. Przy układaniu nowych rozkładów priorytetowo potraktowaliśmy jednak to, by na priorytetowych odcinkach tramwaje kursowały w prawie równych odstępach. Wymaga to czasem dłuższych postojów na niektórych pętlach. Dzięki temu uda się zachować bardzo dobrą koordynację czasów odjazdów na priorytetowych kierunkach także w dni wolne np. na trasie Fordon –rondo Jagiellonów tramwaje linii nr 3,5,10 kursować będą co około 10 minut, a na trasie Las Gdański-Centrum co 15 minut.

• Linia nr 7 za późno zaczyna popołudniowy szczyt. Tramwaje z Fordonu na Kapuściska docierają po godzinie 14. Czy nowe rozkłady uwzględnią możliwość dodania jednego kursu, który były przed 14 na Kapuściskach co ułatwiłoby wielu osobom dotarcie na drugą zmianę w rejon terenów z licznymi zakładami pracy?
Wprowadzamy taką zmianę. Pierwszy popołudniowy kurs linii nr 7 z Łoskonia wyjedzie o godzinie 13;00. Zgodnie z rozkładem na Kapuściskach będzie o godzinie 13;36.

• Jakie argumenty przeważają za tym, by nie uruchamiać nocnej linii tramwajowej ?
Podstawowy powód to brak możliwości serwisowania sieci trakcyjnej w godzinach nocnych. Wiele prac związanych z naprawą drobnych odkształceń, naprawą jezdni w obrębie torowisk zlecanych jest właśnie w godzinach nocnych, by minimalizować utrudnienia dla pasażerów. Poza tym stworzyliśmy bardzo szeroką sieć linii autobusowych nocnych, które obsługują wszystkie osiedla. Docelowo, po zakończeniu prac na placu Kościeleckich przywrócone zostanie funkcjonowanie w tej lokalizacji bardzo wygodnego węzła przesiadkowego linii nocnych. Koszty utworzenia takiej linii to w skali roku wstępnie oszacowaliśmy na dodatkowe 2,3 mln zł.

• Co zadecydowało o wydłużeniu kursowania linii nr 10 i pozostawieniu linii nr 1 jako szczytowej?
Podstawą były wyniki dotychczasowych napełnień. Poza tym uwzględniony został potencjał liczby pasażerów na analizowanych kierunkach. Te dane zadecydowały, by zachodnia część osiedla Leśnego była także po godzinie 17 obsługiwana przez jeszcze jedną linię tramwajową. Kierunek Centrum Fordon to natomiast relacja o największej liczbie podróży realizowanych także poza godzinami szczytu.

• Jakie są szanse na powrót linii turystycznej łączącej Wilczak z Lasem Gdańskim lub Myślęcinkiem?
W sezonie letnim, w dni wolne przygotowujemy się do uruchomienia linii turystycznej, która będzie też zapewniać bezpośrednie połączenia Wilczaka z północną częścią Śródmieścia, osiedlem Leśnym i Lasem Gdańskim.

• Czy wydłużone zostaną postoje korekcyjne na linii nr 71 i 77? Linie te mają trasę narażoną na duże opóźnienia ?
Wraz z zakończeniem w marcu prac przy odtwarzaniu nawierzchni analizowane będą szczegółowo czasy przejazdu wszystkich linii autobusowych. Część linii, w tym 71 i 77 powróci na standardowe trasy. Po wykonanych pomiarach, w tym także napełnień korygować będziemy także rozkłady linii autobusowych. Wprowadzimy także zmiany ułatwiające przesiadki.

• Kiedy zweryfikowane zostaną czasy przejazdu linii nr 53 ?
Trasa tej linii również przebiega częściowo po ulicach, na których kończą się prace przy odtwarzaniu nawierzchni m.in. Piękną i Solskiego, gdzie do niedawna obowiązywał m.in. ruch wahadłowy. Po ich zakończeniu rozpoczniemy analizę czasów przejazdu i napełnień.

• Czy linie kursujące z Błonia do Centrum też zostaną skoordynowane ?
To jeden z priorytetów, które uwzględnimy przy zmianach w kursowaniu linii autobusowych. Powstają założenia, które pozwolą lepiej koordynować odjazdy autobusów z pętli na Błoniu. Dodatkowym wyzwaniem jest uwzględnienie potoków z linii podmiejskich, które również dojeżdżają do Błonia.

• Czy jest szansa na zwiększenie w godzinach szczytu liczby kursów linii nr 68 do Exploseum. Wciąż w tym obszarze Miasta powstają nowe firmy. Czy linia nr 84 mogłaby też kursować poza godzinami rannego i popołudniowego szczytu, tak by możliwy był dojazd np. w celu złożenia dokumentów do pracy, w sytuacjach losowych np. konieczności szybszego stawienia się w pracy lub skróconej zmiany ?
Rozkład jazdy linii nr 68 jest jednym z częściej modyfikowanych. ZDMIKP jest w bieżącym kontakcie z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, który zbiera informację od firm funkcjonujących na jego terenie związanych z potrzebami wynikającymi z transportu publicznego. Część kursów linii nr 68 jest realizowana do BPPT również poza szczytem.

• Czy możemy wejść w kontakt z dużymi pracodawcami przy planowaniu rozkładów szczególnie w godzinach wieczornych – udostępnić informację w jaki sposób mogą zadziałać jeśli sprawa dotyczy większych grup pracowników ?
Jesteśmy cały czas otwarci na taką współpracę. Z takiej bezpośredniej formy kontaktu korzysta już obecnie wiele firm, szkół, szpitali. Zainteresowane podmioty, mogą kontaktować się bezpośrednio np. przesyłając swoje uwagi/propozycje na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

• Co dalej ze wzmocnieniem nasypu na Babiej Wsi i przywróceniem linii nr 6 ?
Inwestor, który kupił teren przy Babiej Wsi kończy wykonanie ekspertyzy połączonej ze sposobem naprawy. PINB podjął też działania umożliwiające wyłonienie podmiotu zastępczego, który wykona ekspertyzę, w przypadku zaniechania prac przez inwestora. Dopiero po przeprowadzeniu przez inwestora prac wskazanych w ekspertyzie będzie można wrócić do budowy brakującego odcinka torowiska i przywrócenia kursów linii nr 6.

• Czy w związku z planowaną przebudową ul. Łęczyckiej możliwe jest wydłużenie linii nr 67 ?
Opracowaliśmy korektę trasy uwzględniającą wydłużenie linii nr 67 do rozbudowanego skrzyżowania ulic Fordońskiej i Łęczyckiej, które stało się ważnym węzłem przesiadkowym. Zmianę wprowadzimy wraz z zakończeniem prac na ul. Łęczyckiej.

Strona 2 z 241