Aktualności komunikacyjne
Kolejna aplikacja do zakupu biletów na przejazd komunikacją miejską
Bydgoszcz dołączyła do grona miast biletowych w aplikacji Jakdojade.
Oznacza to, że w „apce" nie tylko można sprawdzić aktualny rozkład jazdy tramwajów i autobusów, odnaleźć najlepsze połączenia w naszym mieście ale również opłacić w niej przejazd.
To już kolejna aplikacja w naszym mieście, która ułatwia płacenie za bilet komunikacji miejskiej.
Przejazd autobusem czy tramwajem w aplikacji "Jakdojadę" można opłacić za pomocą e-portfela albo Blikiem.
Zakup biletu krótkookresowego nie wymaga podawania danych oprócz numeru telefonu i – podobnie, jak jednorazowy – bilet ten kasowany jest w momencie zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że przy zakupie biletów jednorazowych należy podać numer linii oraz numer boczny pojazdu. Po opłaceniu bilet zapisuje się w aplikacji.
W czasie kontroli wystarczy pokazać kontrolerowi generowany w aplikacji kod QR oraz dokument tożsamości uprawniający do zniżek.
Jakdojade to polska aplikacja przeznaczona do planowania podróży.
Użytkownicy mogą korzystać z wyszukiwania połączeń transportu publicznego w różnych miastach oraz pozwala również na zakup biletów komunikacji miejskiej.
Jakdojade nie jest jednak jedyną „apką" oferującą możliwość opłacenia przejazdu komunikacją miejską w naszym mieście.
Taką funkcjonalność posiadają również serwisy: zbiletem.pl, SkyCash i pierwsza na naszym rynku aplikacja mobilna Mint Mobile powiązana z Bydgoską Karta Miejską.
Przypominamy, że w Bydgoszczy funkcjonuje już kilka systemów usprawniających opłatę za przejazd:
Open Payment System (OPS)
Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd (od 2018 roku). Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą (lub smartfon) do urządzenia zainstalowanego w pojeździe.
Urządzenia są dostępne we wszystkich bydgoskich autobusach i tramwajach
Zakup biletu miesięcznego przez internet
Po dokonaniu przelewu w sklepie internetowym (bydgoskakartamiejska.com.pl) bilet zostaje w prosty sposób zakupiony a dowodem na to jest karta płatnicza. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Ważne zmiany w obrębie mostu Pomorskiego
W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi na moście Pomorskim, wprowadzone zostały ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych.
Zmiany w organizacji ruchu pozwolą nam bezpiecznie przeprowadzić prace naprawcze i zmniejszyć drgania w trakcie ich realizacji.Zmiany:
- prędkości dla tramwajów na moście została zmniejszona do 10 km/h (na samym obiekcie)
- prędkość dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton ograniczona do 30 km/h.
- pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie mogą wjechać na most i są kierowane na objazdy.
Rozstawiliśmy już w całym mieście tablice informujące o ograniczeniach tonażowych na moście Pomorskim.
W obrębie mostu zamontowaliśmy też wiszące ograniczniki wysokości.
Jeżeli kierowcy TIRów nie będą stosować się do ograniczeń i zmian w ruchu, będziemy zmuszeni skierować sprawę do odpowiednich służb, w celu ich egzekwowania (Policja, ITD)
Więcej o przyczynach wprowadzenia zmian, pisaliśmy TUTAJ
Podpisaliśmy umowę na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego na 2023 rok.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, będzie obowiązywał system pomostowy.
Oznacza to, że umowa będzie obowiązywała przez jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Nowy sezon rozpoczyna się już 1 marca.
W październiku 2022 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA). Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą BikeU Sp. zo.o z Warszawy.
Kwota za wykonanie usługi to ponad 1 mln 240 tys zł.
Nowy sezon rozpocznie się 1 marca.
Wydłużyliśmy okres darmowego wypożyczenia z dotychczasowych 20 do 30 minut.
Dzięki temu rowerem miejskim będzie można za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse.W 2023 roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego. Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.
Zielone torowisko na Szwederowie – otwarcie ofert w przetargu
5 firm jest zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Na tę inwestycję miasto już zabezpiecza środki unijne. Do dokumentacji wprowadzonych zostanie wiele innowacyjnych rozwiązań.
Powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.
Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową.
Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne, budowa torowiska w tej części miasta, została uznana za jeden z priorytetów.
Zamawiamy projekt , zdobywamy europejskie fundusze
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta.
Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.
Przed dwoma laty opracowana została koncepcja trasy.
Ze względu na potężną skalę przedsięwzięcia realizować będziemy je etapami.
W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.
W ramach tego zadania zaprojektowana ma zostać też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej.
Do przetargu na przygotowanie dokumentacji dla ul. Solskiego i pętli Las Gdański zgłosiło się 5 firm.
Wyceniły one wartość wszystkich prac na kwoty od ponad 3 do ponad 5 mln zł.
Jako zamawiający zamierzaliśmy przeznaczyć na to zadanie ponad 1,8 mln zł.
Wszystkie oferty zostaną teraz dokładnie sprawdzone.
Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma zająć potencjalnemu wykonawcy około dwudziestu miesięcy.
Wcześniej miasto rozpoczęło pracę nad montażem finansowym.
Oba zadania zyskają dofinansowanie unijne.
Wykorzystamy środki krajowe z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Na budowę torowiska na Szwederowie pozyskaliśmy 63,5 mln zł, a na modernizację pętli Las Gdański ok. 17 mln zł.
Nowoczesne rozwiązania
Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań:
- zielone wiaty, na przykład w postaci zielonych dachów, stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką;
- zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych
- elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
- na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych. Ułatwi to przejazd przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz poruszanie się pieszym
- zintegrowana pętla tramwajowo–autobusowa przy ul. Bielickiej;
- zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej oraz pętli tramwajowej przy ul. Rekreacyjnej;
- zintegrowanie sygnalizacji świetlnych na głównym ciągu ul. Solskiego do systemu ITS
Postawiliśmy na tramwaje
W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana.
Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia na dworzec, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską.
W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru. Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów z Pesy. Już zamówiliśmy kolejne 10 sztuk. Przygotowujemy się do kolejnych zakupów również z wykorzystaniem środków unijnych na lata 2021-27.