Rower BRA na start
1 marca rusza Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA).
W tym sezonie wydłużamy bezpłatne przejazdy do 30 minut. Pojawią się też taryfy turystyczne.
Wszyscy chętni mogą już zakładać konto na nowy sezon.
W bieżącym roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego.
Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Mając więc na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych wprowadziliśmy jednoroczny system pomostowy.
Rowery BRA po przeprowadzonych przeglądach i niezbędnych naprawach, zostały rozstawione na terenie miasta.
Operatorem systemu w 2023 roku jest firma BIKEU Sp. z o.o.
Sezon rowerowy potrwa do 31 października 2023 roku.
W ramach umowy do dyspozycji użytkowników będzie 400 rowerów i 53 miejskie stacje w dotychczasowych lokalizacjach.
Aplikacja mobilna, strona internetowa i terminal będą dostępne w językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.
Taryfy:
Od 1 do 30 minuty - 0 zł
Od 31 do 60 minuty - 1 zł
Od 61 do 120 minuty - 4zł
Od 121 do 180 minuty - 6 zł
Każda następna godzina - 7 zł
Nowości:
TARYFA TURYSTYCZNA 12H
12 – godzinny, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 19 zł. -aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
TARYFA TURYSTYCZNA 24H
jednodniowy, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 29 zł. - aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
Korzystanie z systemu wymaga ponownej rejestracji:
Przeprowadzenie przez Klienta rejestracji przez stronę internetową www.bra.org.pl lub aplikację mobilną Freebike, wniesienie opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł (jednorazowa, bezzwrotna).
Wzmocnienie na linii nr 41
Od 01.03.2023 r., w ramach linii międzygminnej nr 41, planowane jest uruchomienie dodatkowego (skróconego) wariantu w relacji Dworzec Leśne – Osielsko / Kąty.
Wariant ten podobnie jak linia nr 41 będzie funkcjonował wyłącznie w dni powszednie (6 kursów).
Godziny odjazdów zostały uzgodnione z władzami Gminy Osielsko.
Przewozy na linii będą wykonywały Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o.
Dodatkowo wprowadzone zostaną korekty rozkładów jazdy linii numer 56.
Pozytywny trend na bydgoskich ulicach – działamy dalej
Dzięki drogowym inwestycjom oraz zmianie przepisów, stale poprawia się bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Pozostaje jeszcze wiele do zrobienia.
Dlatego nadal realizować będziemy zadania, które jeszcze bardziej poprawią bezpieczeństwo na bydgoskich trasach.
W ostatnich latach w Bydgoszczy liczba wypadków i kolizji na terenie miasta spada o kilkanaście procent.
W ubiegłym roku policjanci odnotowali 4649 zdarzeń drogowych (stłuczki, kolizje, wypadki, potrącenia) z czego 117 zakwalifikowano jako wypadki (zdarzenia wyniku którego nastąpiła śmierć lub uszkodzenie ciała osób).
Dla porównania w 2018 roku w Bydgoszczy doszło do blisko 6000 zdarzeń drogowych (w tym 172 wypadków), a w 2021 roku policjanci odnotowali 5424 zdarzenia (122 wypadki).
Znacznie bezpieczniej na bydgoskich ulicach
W ubiegłym roku zmniejszyła się liczba zdarzeń drogowych w porównaniu do 2018 roku.
• na ulicy Fordońskiej ( spadek z 405 zdarzeń w 2018 do 294 w 2022)
• ul. Wyszyńskiego (z 270 na 143 w roku 2022),
• ul. Wojska Polskiego (spadek z 295 zdarzeń na 167)
• ul. Grunwaldzkiej (z 257 w 2018 na 128 w 2022 roku),
• ul. Szubińskiej (176 w 2018 na 122 w 2022 roku)
• al. Jana Pawła II ( spadek ze 190 na 77 zdarzeń)
• al. Armii Krajowej (z 46 zdarzeń w 2018 na 36 w 2022 r.)
• ul. Toruńskiej (z 185 na 152),
• na ul. Nakielskiej (141 na 129 w 2022 roku)
• na ul. Jagiellońskiej (191 na 127 w 2022 roku)
Najwięcej zdarzeń drogowych w ubiegłym roku odnotowano we wtorki i piątki.
W tygodniu najwięcej kolizji i wypadków ma miejsce między godz. 14 a 22.
Niestety każdego roku policja notuje około 10 wypadków z osobami zabitymi.
Główne przyczyny zdarzeń drogowych to: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie odstępu od poprzedzającego pojazdu, niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, nieustąpienie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu.
Nowe inwestycje to poprawa bezpieczeństwa
W ocenie ekspertów wpływ na pozytywny trend mają nie tylko zmiany prawne zwiększające odpowiedzialność osób łamiących przepisy drogowe ale też konsekwentna przebudowa drogowej infrastruktury. W tym roku w Bydgoszczy zlikwidujemy kolejne niebezpieczne miejsca (przebudowa skrzyżowań Fordońska-Łęczycka, Toruńska-Kazimierza Wielkiego, nowe drogi i pasy rowerowe, kolejne 20 doświetlonych przejść dla pieszych, przebudowa przejść dla pieszych w obrębie szkół, budowa nowych sygnalizacji świetlnych na ul. Toruńskiej i Bora-Komorowskiego).
[FILM] Nowe mosty nad Brdą - postępują prace przy torowisku
Na ul. Fordońskiej trwa montaż rozjazdów wraz ze smarownicami, których głównym zadaniem będzie ograniczenie hałasu od poruszających się tramwajów oraz ograniczą zużycie torowiska.
Niebawem wykonawca rozpocznie prace przy budowie torowiska w kierunku mostu tramwajowego.
Wykonawca (przy sprzyjających warunkach pogodowych) planuje jeszcze w marcu zdemontować rozjazdy nakładkowe i przywrócić ruch tramwajów po dwóch torach ul. Fordońskiej, co znacznie skróci czas przejazdu na tym odcinku.
Po południowej stronie rzeki trwają prace ziemne oraz kanalizacyjne.
Ruch aut na objazdach, odbywa się bez większych zakłóceń.
Zwożone są elementy stalowe konstrukcji mostu drogowego, które montowane są już w miejscu docelowym.
Trwa piaskowanie mostu tramwajowej, Po zabezpieczeniu konstrukcji, będzie można układać płyty torowe i samo torowisko.
Niebawem wykonawca zabierze się też za prace torowe po południowej stronie rzeki oraz przy ul. Perłowej,
O postepach prac będziemy informować na bieżąco.