Zakończyła się przebudowa ul. Homarowej
Kolejna ulica osiedlowa na Osowej Górze zyskała twardą nawierzchnię. Ulica Homarowa łączy Wielorybią i Sardynkową, które mają już twardą nawierzchnię. Inwestycja trafiła do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Wzdłuż ulicy znajduje się około 30 budynków w zabudowie szeregowej. Uliczka stanowi też dla części mieszkańców dojście w kierunku szkoły oraz pobliskiego posterunku policji. Pomysł utwardzenia wyszedł od mieszkańców, którzy zgłosili go do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego i zdobył wysoką liczbę głosów umożliwiającą skierowanie go do realizacji.
W ramach zadania ponad 130-metrowa ulica została utwardzona betonową kostką. Po obu stronach jezdni powstały chodniki, zjazdy i dojścia na posesje a także odwodnienie ulicy.
Zadanie zostało zrealizowane wspólnie przez ZDMiKP oraz miejskie wodociągi. Prace trwały ok. 3 miesięcy.
Koszt zadania to prawie 400 tys. zł.
Przypominamy, że w lipcu zgłaszane już były propozycje do kolejnej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO). Listę przyszłorocznych zadań poznamy niebawem.
Torowisko gotowe, ścieżka w budowie
W sobotę (29 sierpnia) planowane jest otwarcie wyremontowanego torowiska od ul. Królowej Jadwigi do pętli Wilczak. Rozpoczęły się natomiast prace przy budowie nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Focha. Bezpieczna trasa dla rowerzystów powstaję pomiędzy rondem Grunwaldzkim i mostami Solidarności.
Nowa trasa po południowej stronie ul. Focha będzie miała charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Po północnej stronie na odcinku Grottgera- Multikino trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
Na moście droga dla rowerów zostanie wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymaga zmiany geometrii jezdni. Te prace już się rozpoczęły. Rozbierane są krawężniki i przebudowywane są elementy kanalizacji deszczowej. W związku z tymi pracami jezdnia ul. Focha na odcinku od Kordeckiego do mostów Solidarności została zawężona do jednego pasa ruchu.
Kierowcy powinni zwrócić szczególną uwagę, na prawy skrajny pas ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do skrzyżowania z ul. Kordeckiego, który został przeznaczony wyłącznie do skrętu w prawo.
Na piątek (28 sierpnia) planowane są natomiast przejazdy techniczne i prace odbiorowe na wyremontowanym torowisku ul. Nakielskiej. Po ich pozytywnym zakończeniu, w sobotę przywrócony zostanie ruchu tramwajowy na odcinku od Królowej Jadwigi do pętli Wilczak.
Piszemy o tym TUTAJ
Nowe miejsca parkingowe w mieście
Trwa opracowanie projektu budowlane dla parkingów Park&Ride („Parkuj i jedź"). Trwają też uzgodnienia branżowe oraz uzyskiwane są niezbędne opinie do pozwoleń i decyzji ZRID. Nowe parkingi zlokalizowane przy ważnych węzłach transportowych pozwolą na wygodne przesiadki i kontynuowanie podróży do centrum komunikacją publiczną.
W pierwszej kolejności nowe parkingi powstaną przy Węźle Zachodnim, pętli Las Gdański oraz pętli Przylesie. W zakres zadania wchodzi również adaptacja parkingu, który powstanie wraz z rozbudową ul. Kujawskiej przy rondzie Kujawskim oraz wykonanie części systemowej dla wszystkich parkingów. Umowa na prace projektowe i budowlane została już podpisanai. Wstępnie zakończenie tego przedsięwzięcia planowane jest za ok. 2 lata. System umożliwia jednak rozwój sieci parkingów w przyszłości.
Nowe miejsca parkingowe dla mieszkańców
Trwają również prace projektowe dla budowy parkingu wielopoziomowego przy budynkach Urzędu Miasta na ul. Grudziądzkiej. Będzie to obiekt 6-kondygnacyjny. Zaparkuje na nim 570 pojazdów, w tym 29 miejsc będzie przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści a także rowerzyści. W budynku zaplanowano też 2 stanowiska dla łądowania pojazdów elektrycznych
Więcej na ten temat: TUTAJ
Wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej oprócz możliwości wygodnych przesiadek na autobusy pozwoli też uporządkować parkowanie w tej części Starego Miasta.
Wszystkie parkingi będą jednolicie oznakowane, wyposażone i tworzyć będą spójny system „Park&Ride". Mają one przede wszystkim zachęcać kierowców do kontynuowania podróży komunikacją miejską.
Na rozpoczęcie inwestycji miasto pozyskało wysokie dofinansowanie ze środków unijnych (ZIT).
Projektowanie i budowa nowych parkingów od podstaw:
• Węzeł Zachodni (rejon przy kościele i stacji paliw). Integracja środków transportowych: autobusowy, samochodowy, rowerowy. Kierunki obsługi – Sicienko, Nakło nad Notecią, Koronowo, Mrocza
• Pętla Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz, Zławieś Wielka, Ostromecko
• Pętla Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Maksymilianowo
Adaptacja parkingów typu Park and Ride przygotowywanych wraz z rozbudową ulic lub istniejących już obiektów:
• Rondo Kujawskie (w pasie dzielącym ul. Kujawskiej – wlot południowy) – realizacja w ramach budowy trasy tramwajowej w ul. Kujawskiej. Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Białe Błota, Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn
• Grudziądzka (parking wielopoziomowy przy Urzędzie Miasta Bydgoszczy). Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Szubin, Nakło nad Notecią.
Bydgoskie mosty
ZDMiKP prowadzi listę informacyjną zawierającą podstawowe informacje o obiektach mostowych, za które odpowiada Miasto Bydgoszcz. Z tej ewidencji wynika, że poza obiektami kolejowymi, mamy ich w zasobach obecnie 120, w tym m.in. 43 mosty, 39 wiaduktów i 26 kładek. ZDMiKP odpowiada za 108 z nich, a reszta jest pod opieką innych podmiotów należących do Miasta Bydgoszcz.
Mamy niemal wszystkie rodzaje klasycznych konstrukcji – żelbetowe, stalowe, zespolone, podwieszone, sprężone czy sklepione. Nie mamy jedynie ani jednej konstrukcji wstęgowej i wiszącej. Z nowych planuje się w najbliższym czasie budowę dwóch mostów przez Brdę w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego – jednego drogowego i jednego tramwajowego.
Kalendarium bydgoskich przepraw mostowych
W ubiegłym roku 40. Lecie obchodziła kładka podwieszona w rejonie ul. Krakowskiej i Torbydu, czyli Most Esperanto. Mało kto wie, że zaprojektował ją dr inż. Tadeusz Kabat, wieloletni pracownik ówczesnej Wyższej Szkoły Inżynierskiej, przekształconej w międzyczasie w Akademię Techniczno-Rolniczą (dzisiejszy UTP).
Na tamte czasy była to konstrukcja nowatorska w naszych realiach i została dostrzeżona przez środowisko naukowe. Często jest umieszczana w opracowaniach historycznych obok innych pionierskich rozwiązań.
W tym roku 20 lat skończy Most Kazimierza Wielkiego, a Most Pomorski i wiadukt na Szubińskiej 50 lat.
130 lat skończą w tym roku: mostek na ul. Koronowskiej oraz ceglany mostek na Witebskiej.
Mosty Pomorski i Bernardyński również zapisały się w kartach historii polskiej inżynierii mostowej.
Oba zaprojektował uznany projektant Maksymilian Wolff.
Są to obiekty o konstrukcji ramowej, sprężonej specjalnymi kablami stalowymi. Most Pomorski to pierwsza w Polsce budowa mostu metodą tzw. montażu wspornikowego (montaż prefabrykatów skrzynkowych żelbetowych metodą nawisową, czyli bez rusztowań). Natomiast Most Bernardyński, starszy od Pomorskiego o 6 lat, po raz pierwszy w Polsce, budowany był metodą tzw. betonowania wspornikowego (nawisowego, bez użycia rusztowań).
Wiele uwagi Miasto Bydgoszcz przywiązuje do planów budowy nowych przepraw – wiele z nich jest już umieszczonych w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego, sporządzanych przez Miejską Pracownię Urbanistyczną. O kolejnych myśli się intensywnie.
Wiele z planowanych obiektów to kładki pieszo-rowerowe, które w dobie ułatwień komunikacyjnych i starzejącego się społeczeństwa, nabierają na znaczeniu. Docelowo może powstać ich w naszym mieście nawet ponad 10.
Z dużą troską podchodzi się do planowania remontów i przebudów, którym często towarzyszy adaptacja do aktualnych standardów obsługi pieszych, rowerzystów i osób o ograniczonej zdolności poruszania się.