Legendarny kurier patronem wiaduktów
Rada Miasta Bydgoszczy nadała wiaduktom w ciągu ulicy Armii Krajowej imię Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Jeden z obiektów został już zmodernizowany, w tym roku zlecimy przebudowę konstrukcji z jezdnią w kierunku centrum.
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu.
Wiadukty wraz z dwujezdniową ulicą Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską.Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej).
W 2019 roku zmodernizowaliśmy obiekt po stronie wschodniej (w stronę Osielska). Inwestycja kosztowała 20 mln zł, powstała nowa konstrukcja w formie łukowej. W tym roku rozpoczniemy modernizację obiektu na jezdni w stronę centrum. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu.
Legendarny kurier Patronem
Obu wiaduktom decyzją Rady Miasta patronować będzie legendarny Kuriera z Warszawy. W ten sposób uświetnimy też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Jan Nowak-Jeziorański urodził się 2 października 1914 roku w Berlinie, zmarł 20 stycznia 2005 roku w Warszawie. Najważniejszą rolę odegrał jako Jan Nowak –kurier Armii Krajowej, który przedostał się z okupowanej Polski do rządu Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. W końcu lipca 1944 roku dotarł do Warszawy z misją przedstawienia władzom Polskiego Państwa Podziemnego stanowiska przywódców emigracyjnych w kwestii podjęcia walki w stolicy. Wziął udział w powstaniu warszawskim. W 1951 roku został dyrektorem Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. 3 maja 1952 roku na falach radiowych popłynęły słowa: „mówi Radio Wolna Europa –głos Wolnej Polski". Rozgłośnia prowadzona przez Jeziorańskiego nie ograniczała się do przekazywania niezakłamanych propagandą wiadomości, lecz stanowiła prawdziwe okno, przez które dostarczano Polakom kultury i rozrywki. W książce Kurier z Warszawy, wydanej w po raz pierwszy w 1978 roku, Jan Nowak -Jeziorański opisał swoje przeżycia wojenne . Do Polski powrócił na ostatnie trzy lata życia w 2002 roku.
Po torowisku czas na rowerową drogę
Trwają przygotowania do ważnej inwestycji rowerowej.
Powstanie nowa ścieżka łącząca osiedle Tatrzańskie z osiedlem Szybowników wzdłuż ul. Gen. W. Andersa.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Ogłosiliśmy przetarg.
Nowa droga dla rowerzystów powstanie po północnej stronie ulicy Andersa na odcinku pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois. Będzie miała długość blisko 600 m.
Koncepcja zakłada wykonanie ciągu o szerokości 3 metrów z betonu asfaltowego. Zaprojektowano również ciąg pieszy prowadzący do centrum handlowego oraz wymianę nawierzchnia z kostki na ciągu pieszym przy skrzyżowaniu z ul. Kasztelańską na nawierzchnię bitumiczną.
Prace przy jezdniach ograniczą się do wymiany krawężników wysokich na obniżone w związku z lokalizacją przejść dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi. Do oświetlenia projektowanej infrastruktury pieszo – rowerowej posłuży oświetlenie zamontowane w ramach budowy trasy tramwajowej do Fordonu.
Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac projektowych i budowlanych.
Wstępnie zakładamy, że realizacja zadania zajmie około 8 miesięcy.
Wykonawca w pierwszej kolejności będzie pracował nad projektem i uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy Fordonu w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
W rejonie ul. Kasztelańskiej nowa ścieżka połączy się z istniejącą ścieżką biegnącą do ul. P. Palińskiego.
Docelowo planowane jest połączenie tej trasy z istniejącym już ciągiem pieszo-rowerowym od ul. Wyzwolenia w kierunku Łoskonia.
Warto wiedzieć
Wszystkie nowe trasy powstają w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi. Konsultujemy również kolejność zadań. Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczamy ponad 30 mln złotych.
Łącznie mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg. Więcej informacji o tegorocznych inwestycjach w drogi rowerowe znajduje się TUTAJ
Trwa rozbudowa ulicy Fordońskiej o drogi rowerowe. Rusza kolejny etap prac
Obecnie remontowane są istniejące odcinki chodników, w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną jazdę rowerem.
Ogłosiliśmy właśnie przetarg na zaprojektowanie dalszych odcinków trasy rowerowej, która poprowadzi aż w rejon mostu fordońskiego.
Przypominamy, że wszystkie inwestycje związane z infrastrukturą rowerową są opiniowane przez środowiska rowerzystów.
Bierzemy również pod uwagę kolejność zadań wskazywaną przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Jako jeden z priorytetów wskazał on budowę infrastruktury wzdłuż ulicy Fordońskiej.
I etap prac
Obecnie trwa przebudowa odcinków istniejących ciągów od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej.
Zostały one już poszerzane do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać nie tylko piesi ale i rowerzyści.
Wykonane zostały krawężniki.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawca rozpocznie prace przy robotach nawierzchniowych.
Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton. Tym samym nową nawierzchnię zyska ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów. Zadanie realizuje firma Strabag, która wyceniła wartość prac na ponad 780 tysięcy złotych.
W ramach wykonanych robót, przebudowany został również przystanek autobusowy przy ul. Kaplicznej.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze między innymi: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Są one ujęte w II etapie prac, który właśnie się rozpoczyna.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).
Docelowo zadanie planowane jest do realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Warto pamiętać, że nowe odcinki dróg rowerowych powstają obecnie w Starym Fordonie a przygotowując się do budowy nowych wiaduktów warszawskich, także uwzględnimy infrastrukturę rowerową.
Uporządkujemy ruch i parkowanie w centrum miasta
Poznaliśmy firmy zainteresowane opracowaniem zmian w Strefie Płatnego Parkowania (SPP).
Uporządkowane mają zostać istniejące miejsca parkingowe oraz wyznaczone zostaną nowe. Przeanalizowany zostanie ruch na ulicach pod kątem ewentualnego wprowadzenia ulic jednokierunkowych, łącznie z infrastrukturą rowerową.
Zgodnie z ubiegłoroczną decyzją Rady Miasta w Bydgoszczy zmieni się granica Strefy Płatnego Parkowania. Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.
To okazja, którą wykorzystamy do wprowadzenia wielu oczekiwanych rozwiązań, związanych przede wszystkim z uporządkowaniem zasad parkowania na ulicach.
Wielu chętnych do przeanalizowania zmian w SPP
Otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie nowej organizacji ruchu dla Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.
Do przetargu zgłosiło się 5 firm projektowych
Zaproponowane kwoty wynosiły od 230 do ponad 380 tys. zł.
Mieliśmy przeznaczone na realizację tego zadania 350 tys. zł.
Po sprawdzeniu ofert i wyborze najkorzystniejszej, podpisana zostanie umowa z Wykonawcą.
W połowie roku będziemy dysponować przygotowanym opracowaniem.
Dużo zmiennych do sprawdzenia
Wykonawca będzie musiał zinwentaryzować istniejące miejsca postojowe oraz te które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadzi też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych wraz z propozycją ewentualnych zmian przebudowy sygnalizacji świetlnej oraz możliwości wprowadzenia rozwiązań rowerowych (kontrapas, kontraruch rowerowy) w SPP.
Wykonawca przeanalizuje obszar płatnego parkowania w Bydgoszczy pod kątem uspokojenia ruchu w tym strefowych i ograniczenia prędkości.
Nie zapomnimy też o chodnikach i miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Przeanalizowana ma zostać również lokalizacja nowych parkometrów, które mają zostać zainstalowane na ulicach miasta.
Dokumentacja zostanie uzgodniona z Plastykiem miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy
Dalsze zmiany w SPP
Zakończenie przedmiotowych prac projektowych pozwoli w dalszym etapie wprowadzić zmiany na bydgoskich ulicach oraz ogłosić przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Nowe urządzenia pozwolą między innymi na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To natomiast pozwali w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Łącznie w Strefie Płatnego Parkowania znajdzie się około 4500 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.