EKO-transport
W Bydgoszcz rozpoczęły się testy pierwszego autobusu hybrydowego. Pojazd kursuje od 19 sierpnia do 14 września na liniach 79 i 89. Rozwijając transport publiczny stawiamy na wiele innych ekologicznych rozwiązań. W mieście już od wielu lat realizowane są inwestycje mające nie tylko zwiększyć ofertę komunikacyjną ale mające być też przyjazne dla środowiska.
Rozwijana jest sieć tramwajowa. Powstają nowe drogi rowerowe i kolejne buspasy. Unowocześniany jest tabor tramwajowy i autobusowy. Przy realizacji kolejnych inwestycji drogowych, nasadzane są liczne drzewa i krzewy.
Rozbudowa ulic oraz rozwój połączeń autobusowych i tramwajowych:
W ostatnich latach wśród najważniejszych inwestycji znalazły się m.in. rozbudowa ul Grunwaldzkiej, która lepiej skomunikowała centrum miasta z węzłem Bydgoszcz Zachód na trasie ekspresowej S5 oraz osiedlem Osowa Góra. W ramach zadanie powstał też buspas w kierunku centrum .
Równie dużym przedsięwzięciem było ukończenie II etapu Trasy Uniwersyteckiej. Kompletna arteria połączyła dworzec PKS z osiedlami Górnego Tarasu. Pozwoliło to poprawić obsługę komunikacją autobusową tej części miasta. Zrealizowana została też przebudowa ul. Gdańskiej w Myślęcinku. Trwa też budowa torowiska i nowych jezdni ul. Kujawskiej. Opracowywana jest również dokumentacja na kolejne parkingi typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę z samochodu na tramwaj czy autobus. Stosujemy aktywne oznakowanie i smarownice zasilane energią wytwarzaną w panelach fotowoltaicznych.
Budowa buspasów:
Z myślą o wzmocnieniu roli transportu publicznego od 2013 roku budujemy nowe pasy zarezerwowane dla transportu publicznego. W ten sposób w czasie największych natężeń ruchu autobusy omijają korki. Buspasy powstały m.in. na ulicach Zdobywców Wału Pomorskiego, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Wałach Jagiellońskich, Zygmunta Augusta, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. W budowie są pasy dla autobusów wzdłuż ulicy Kolbego i Kujawskiej.
Rozbudowa sieci tramwajowej:
W ciągu jednej dekady sieć tramwajowa Bydgoszczy rozrosła się o 12 kilometrów. Powstała 10-kilometrowa trasa do Fordonu oraz 2-kilometrowa linia łącząca centrum z dworcem kolejowym. Równocześnie zmodernizowaliśmy torowiska na ulicach Chodkiewicza, Wojska Polskiego oraz węzeł Szarych Szeregów. Obecnie trwa budowa nowego torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej, które lepiej skomunikuje centrum z osiedlami tzw. Górnego Tarasu. W tym roku planujemy też wyłonić wykonawcę nowego mostu, który zepnie torowiska z Fordońskiej i Toruńskiej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.
Nowy tabor:
Regularnie odnawiamy tabor autobusowy. Wszystkie zakupy są zgodne z planem transportowym. Od przewoźników wymagamy niskiej podłogi, klimatyzacji, bezprzewodowego Internetu i monitoringu. Dzięki tym standardom od marca bieżącego roku bydgoszczanie podróżują wyłącznie niskopodłogowymi autobusami.
Z końcem lipca na bydgoskie ulice wyjechała pierwsza partia nowych, przegubowych Solarisów. Na zakup łącznie 8 autobusów spółka MZK przeznaczyła 17,8 mln zł. Tym samym w Bydgoszczy już połowa autobusów spełnia normę emisji spalin EURO 6
Dodatkowo zdecydowaliśmy się też połączyć duże inwestycje tramwajowe z zakupem nowoczesnych pojazdów szynowych. W ciągu ostatnich lat w ten sposób kupiliśmy 33 nowoczesne składy.
Miasto uczestniczy też w projektach, które mają umożliwić zakup autobusów zeroemisyjnych z dofinansowaniem.
Komunikacja podmiejska:
Od 2014 intensywnie rozwijamy siatkę połączeń podmiejskich. Na podstawie porozumień z gminami wchodzącymi w skład Metropolii Bydgoszcz autobusy zaczęły obsługiwać szereg miejscowości położonych na terenie gmin Osielsko, Białe Błota, Dobrcz, Nowa Wieś Wielka oraz Dąbrowa Chełmińska. Funkcjonuje już 9 linii podmiejskich a dziennie korzysta z nich blisko 7 tysięcy pasażerów.
Inwestycje rowerowe:
Wszystkie inwestycje związane z budową dróg rowerowych uzgadniamy ze środowiskiem rowerzystów. Wspólnie decydujemy o kolejności realizacji kluczowych zadań. W ostatnich latach zbudowaliśmy nowe trasy m.in. wzdłuż ulic Grunwaldzkiej, przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej, Wojska Polskiego, Łochowskiej, Solskiego, Koronowskiej i Kruszwickiej. W tym miesiącu rozpoczęła się budowa drogi rowerowej na ul. Focha.
Warto dodać , że jeszcze w tym roku na kilkudziesięciu bydgoskich ulicach wytyczony zostanie kontraruch rowerowy. Jest to dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych.Daje to możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą skracać pokonywany dystans, co zwiększa konkurencyjność roweru.
Korzystne taryfy:
Bydgoszcz należy do miast z najtańszymi biletami okresowymi.. Wprowadziliśmy również karty uczniowskie i młodego pasażera dla najmłodszych mieszkańców z symbolicznymi opłatami za korzystanie z komunikacji publicznej. Za darmo podróżują pasażerowie po 65 roku życia.
Testujemy autobus hybrydowy na bydgoskich ulicach
Od 19 sierpnia do 14 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) w Bydgoszczy testować będą autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd. Autobus kursować będzie na linii 79 oraz 89.
Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.
Pojazd ma 18 metrów długości. Posiada 41 miejsc siedzących i 93 miejsca stojące. Wyposażony został nie tylko w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy ale również system umożliwiający obserwację „martwego pola" pojazdu. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych.
W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został już oznaczony literką 79H oraz 89H. Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Nowy pojazd będzie testowany przez 4 kierowców, równolegle z nowym autobusem przegubowym z silnikiem diesla i najwyższą normą emisji spalin EURO 6.
Pozwoli to porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus hybrydowy jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi problemu. Zachęcamy do przejazdu.
Droga dla rowerów z Myślęcinka do Niemcza – czekamy na opinie
Przygotowujemy się do budowy ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej pomiędzy Myslęcinkiem i Niemczem. Gotowa jest już koncepcja trasy. Zależy nam na wyborze najkorzystniejszych rozwiązań. Zapraszamy do udziału w konsultacjach, które potrwają od 17 do 31 sierpnia.
Rowerowa inwestycja zlokalizowana zostanie w północnej części miasta, przy granicy z miejscowościami Niemcz i Osielsko. Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, a typowa szerokość to 3 m. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Inwestycja obejmuję budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską, a Słowackiego w Niemczu.
Opracowana wcześniej koncepcja zakłada również przebudowę i przesunięcie przystanków autobusowych w formie peronów przystankowych. Dodatkowo pierwszy przystanek przy ul. Gdańskiej zostanie przebudowany na zatokę autobusową. Nowa infrastruktura powstanie na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko.
Karta konsultacyjna dostępna jest na stronie: www.bydgoszcz.pl/jezdziecka
Więcej Informacji, w tym koncepcja budowy infrastruktury pieszo-rowerowej na ul. Jeździeckiej, klauzula RODO dostępne są na stronie: www.bydgoskiekonsultacje.pl
Koncepcja była już przedmiotem prac Zespołu ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy. Część uwag środowisk rowerowych została już uwzględniona, a kolejne będą analizowane na etapie prac nad dokumentacją wykonawczą. Konsultacje wyjątkowo odbywają się w wakacje i potrwają 14 dni.
Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi ws. przebudowy za pośrednictwem karty konsultacyjnej lub w formie papierowej na adres korespondencyjny Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a; 85-844 Bydgoszcz).
W związku jednak z aktualną sytuacją epidemiologiczną, na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadać będziemy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Pytania dotyczące koncepcji można przesyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.