Odkrywamy kolejne pamiątki związane z historią naszego miasta
Trwa rozbudowa ulicy Kujawskiej.
W wielu miejscach realizowane są prace brukarskie oraz kontynuowany jest montaż nowych schodów na Wzgórze Wolności.
Rozpoczęły się też dalsze prace archeologiczne na Zbożowym Rynku.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych będzie można wznowić układanie ostatnich warstw nawierzchni na ul. Kujawskiej i Solskiego oraz drogach rowerowych w obrębie całej inwestycji.
Na terenie budowy kontynuowane są prace ziemne, wodociągowe i energetyczne.
Postępują też dalsze roboty przy torowisku na ul. Solskiego.
Na Zbożowym Rynku od strony ulicy Wiatrakowej wznowione zostały prace archeologiczne.
Obecnie odkrywane są pozostałości po osadnictwie kultury łużyckiej ( 1000 - 500 lat p.n.e.), groby z czasów pierwszych Piastów oraz dalsze fragmenty staropolskiego traktu, wzmocnionego po bokach wielkimi drewnianymi kłodami.
Szlak wiódł prawdopodobnie w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa).
Przy ul. Wiatrakowej odnajdywane są pozostałości zabudowań z XV i XVI wiek. Są też fragmenty ceramiki i prostych narzędzi.
Niestety na obecnym terenie odkrywane są tylko szczątkowe elementy dawnej historii naszego miasta.
Wiele z nich zostało zniszczonych przez liczne prace podziemne, prowadzone w przeszłości na tym obszarze.
Znacznie więcej zachowało się znalezisk na Zbożowym Rynku w obrębie ronda Bernardyńskiego, o czym pisaliśmy TUTAJ
Udogodnienia na kolejnych bydgoskich przystankach
W I kwartale bieżącego roku planujemy montaż kolejnych wiat przystankowych. W ubiegłym roku zadaszeń chroniących pasażerów przed deszczem i wiatrem, ustawiliśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy. W tym roku nowe wiaty pojawią się między innymi na Błoniu, Kapuściskach i Szwederowie.
Już niebawem szklane, czterometrowe wiaty zostaną zamontowana na przystankach:
- Łukasiewicza (przystanek początkowy) - z uwagi na pas drogowy o szerokości 2,7 m; wiata będzie posiadała wąskie boki. Tym samym realizujemy ubiegłoroczne ustalenia z Radą Osiedla Kapuściska. Na tym przystanku wsiada dziennie prawie 800 pasażerów.
- Brdyujście w kierunku Centrum - instalacja wiaty na prośbę mieszkańców, pracowników okolicznych firm i Rady Osiedla. Dziennie z przystanku korzysta ok. 150 pasażerów.
- Nakielska – Wrzesińska w kierunku Belmy - realizujemy ustalenia poczynione w roku ubiegłym z Radą Osiedla Wilczak. Dziennie korzysta z przystanku ponad 130 pasażerów.
- Władysława IV – Stawowa w kierunku ulicy Szubińskiej - po ubiegłorocznym remoncie tej okolicy i dyslokacji przystanku, stworzyła się możliwość instalacji wiaty (poszerzenie szerokości peronu). Wsiada na tym przystanku dziennie ponad 220 pasażerów
- Planujemy również demontaż skorodowanej i będącej w złym stanie technicznym wiaty typu ,,Mały Budrem'' umiejscowionej na przystanku Skorupki – Czackiego. W miejsce starej wiaty, zostanie zainstalowana czterometrowa wiata szklana.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku wiaty ustawialiśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
Zadaszenia pojawiły się między innymi na przystankach: Saperów – Ludwikowo, Park Przemysłowy – Paciorkiewicza a także wzdłuż ulic: Fordońskiej, Grunwaldzkiej, Gdańskiej, Królowej Jadwigi, Twardzickiego, Barwnej, Nad Wisłą czy w Smukale.
W Bydgoszczy mamy już 580 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 93 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Na utrzymanie wiat składają się: mycie (poza okresem zimowym), okresowe przeglądy, naprawy uszkodzeń i malowanie.
Wszystkie wymagane prace utrzymaniowe w tym zakresie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.
Przez skrzyżowanie tylko na zielonym
Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje rozbudowę systemu urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe. Część z nich zamontowana zostanie na bydgoskich skrzyżowaniach przy dworcu PKS oraz na Bartodziejach.
By zwiększyć bezpieczeństwo modernizujemy też na bieżąco drogową infrastrukturę.
Urządzenia mają zostać zamontowane w dwóch lokalizacjach:
• na skrzyżowaniu Trasy Uniwersyteckiej z ulicą Jagiellońską
• na skrzyżowaniu ulic S. Wyszyńskiego i M. Curie-Skłodowskiej
Ich zadaniem ma być rejestracja wykroczeń niestosowania się do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. Głównym celem nowej inwestycji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniach, na których dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych. Urządzenia rejestrujące będą wchodziły w skład Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Obecnie trwa przetarg, na wybór wykonawcy zadania. Po podpisaniu umowy, która obejmuje łącznie aż 30 lokalizacji na terenie całego kraju, dostawy, montaż i testy urządzeń zajmą około półtora roku.
Kluczowe dla zwiększania bezpieczeństwa są również inwestycje i działania realizowane przez nas na bydgoskich ulicach.
W ostatnich latach kontynuowaliśmy m.in.
• doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych
• budowę infrastruktury rowerowej w standardach wypracowanych w prozumieniu ze środowiskami rowerowymi
• instalację urządzeń BRD na istniejących ulicach (wyniesione przejścia, progi, separatory, azyle dla pieszych, sygnalizacje świetlne, znaki na fluorescencyjnym podkłądzie itp.)
Te działania będą kontynuowane również w tym roku.
W budżecie miasta zarezerwowano między innymi środki na budowę kolejnych dróg rowerowych (np. wzdłuż ul. jeździeckiej), montaż sygnalizacji świetlnych (np. na skrzyżowaniu ul. Koronowskiej i Opławiec) i doświetlenie przejść dla pieszych (ok. 12 lokalizacji).