Ulica Fordońska zyska rowerowe drogi
W listopadzie rozpocznie się pierwszy etap rozbudowy ulicy Fordońskiej o drogi rowerowe. W pierwszej kolejności chcemy przebudować i wyremontować istniejące odcinki chodników, w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną jazdę rowerem.
W kolejnych latach realizowane będą inwestycje związane z budową nowej infrastruktury wzdłuż jednej z najważniejszych ulic w mieście.
Wszystkie inwestycje związane z infrastrukturą rowerową są opiniowane przez środowiska rowerzystów.
Bierzemy również pod uwagę kolejność zadań wskazywaną przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Jako jeden z priorytetów wskazał on budowę infrastruktury wzdłuż ulicy Fordońskiej.
I etap prac
Jeszcze w listopadzie przebudowane zostaną odcinki istniejących ciągów. Zostaną one poszerzone do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać z nich piesi i rowerzyści.
Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton.
Tym samym nową nawierzchnię zyska ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Fordońskiej od ul. Kaplicznej do ul. Sochaczewskiej oraz dalej kolejne odcinki od torów kolejowych do ul. Wiślanej o łącznej długości ponad 1300 metrów. Wyremontowana zostanie też zatoka autobusowa przy ul. Kaplicznej.
Zadanie realizować będzie firma Strabag, która wyceniła wartość prac na ponad 780 tysięcy złotych.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki rowerowej nad torami kolejowymi. Będą one ujęte już w II etapie prac.
Dalsze prace jeszcze w tym roku
Trwają przygotowania do II etapu prac czyli ogłoszenia przetargu na koncepcję dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).
Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Docelowo zadanie planowane jest do realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Warto pamiętać, że nowe odcinki dróg rowerowych powstają obecnie w Starym Fordonie a przygotowując się do budowy nowych wiaduktów warszawskich, także uwzględnimy infrastrukturę rowerową.
Ulica Śniadeckich w eleganckim stylu
18 października rozpoczynamy przebudowę chodnika po południowej stronie ul. Śniadeckich. To już kolejne prace w tej części miasta, gdzie odtwarzane są historyczne wzory płyt chodnikowych oraz kamienne elementy do ich wykończenia.
Remonty ciągów pieszych, montaż nowego oświetlenia oraz remont pobliskich kamienic, wpływają na estetykę w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Podczas tegorocznych wakacji wykonaliśmy już nowy chodnik, po północnej stronie ul. Śniadeckich od ul. Pomorskiej do Gdańskiej.
Na nawierzchni zastosowaliśmy płyty betonowe układane w karo z kamiennymi opaskami.
Przy ulicy wymienione zostało też oświetlenie.
Na tym obszarze nową nawierzchnię zyskały też chodniki przy ul. Warmińskiego i Pomorskiej.
Prace uzupełniały działania zainicjowane przez właścicieli kamienic oraz wspólnoty mieszkaniowe, które odnowiły elewacje wielu swoich kamienic.
Kolejne prace na ul. Śniadeckich
18 października rozpoczynają się prace przy chodniku po stronie południowej.
Tam również wymienimy nawierzchnię chodnika, która zostanie odtworzona w historycznym wzorach.
W trakcie prowadzonych robót, nie będzie możliwości parkowania po obu stronach jezdni od ul. Pomorskiej do Gdańskiej.
Warto dodać, że prace remontowe będą musiały zostać jeszcze wykonane przy chodniku u zbiegu ul. Śniadeckich i ul. Gdańskiej (przy ADM).
Termin realizacji tego zadania będzie jednak uzależniony od prac wodociągowych planowanych w tym miejscu przez MWiK.
To nie jedyne miejsce, gdzie prowadzone są remonty chodników.
Obecnie prace realizujemy też na ulicach: Fordońskiej, Al. Ossolińskich, Czerkaskiej, Okrzei, Leszczyńskiego, Solskiego, Powstańców Wielkopolskich, Koszalińskiej i ul. Andersa.
W tym roku przebudowane zostaną chodniki aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
Wiele ciągów pieszych powstaje też w ramach dużych inwestycji drogowych (np. rozbudowa ul. Kujawskiej, przebudowa ul. Kolbego) oraz Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Historyczne ulice Śródmieścia
Ulica Śniadeckich ma długość około 850 metrów. Wytyczono ja w połowie XIX wieku. Stała się główna osią powstającej wówczas nowej dzielnicy ulokowanej pomiędzy ul. Gdańską i dworcem kolejowym.
Do ulicy przylega wytyczony wówczas pl. Piastowski, pełniący do dziś targową funkcję.
W połowie XIX wieku wytyczono też ulicę dr. E. Warmińskiego łącząca m.in. Focha z Dworcową .
W 1896 uruchomiano przy niej pierwszą elektrownię. Węgiel dowoziły wówczas do niej towarowe wagony tramwajowe (od strony Focha).
Znacznie starszy rodowód sięgający prawdopodobnie lokacji miasta ma ulica Pomorska. Jeszcze na początku XIX wieku stanowiła główny trakt wiodący w kierunku Gdańską. Następnie tę funkcję przejęła wytyczona ulica Gdańska.
Ulica Pomorska została zabudowana kamienicami, z których większość wzniesiono w latach 1865-1910.
Rusza budowa ronda na Szwederowie
Korkujące się skrzyżowanie ulic Inowrocławskiej i Bielickiej na Szwederowie, gdzie dochodziło do kolizji przebudujemy na rondo.
W tym miejscu doświetlimy również nowe przejścia dla pieszych.
Prace rozpoczną się 18 października i potrwają około 2 miesięcy. Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Duże natężenia ruchu samochodów i autobusów oraz spory ruch pieszy na ul. Inowrocławskiej przy ul. Bielickiej, powoduje wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze.
W ostatnich latach w tym miejscu powstała wyspa rozdzielająca, dodatkowe oznakowanie poziome, znaki aktywne oraz znaki na dużych odblaskowych tablicach.
Wielu kierowców nadal miało jednak problem z włączenie się do ruchu od strony ul. Bielickiej.
Na połączeniu ulic Inowrocławskiej i Bielickiej wybudujemy więc niewielkie rondo.
Przebudowane zostaną też pobliskie chodniki.
W bardziej widoczne miejsca przesunięte zostaną dotychczasowe przejścia dla pieszych.
Od strony ulicy Inowrocławskiej dobudowane zostanie też dodatkowe przejście, które skróci pieszym dojście do pobliskich sklepów.
Po zakończeniu prac drogowych, wszystkie przejścia przy rondzie zostaną doświetlone.
Uwaga będą zmiany w organizacji ruchu.
Chcąc zachować płynność ruchu pojazdów na tym odcinku, prace będą prowadzone w 4 następujących po sobie etapach.
Każdy z nich będzie związany ze zmianą dotychczasowej organizacji ruchu.
ETAP 1
15 października w godzinach wieczornych zamknięty zostanie północny odcinek ulicy Bielickiej od ul. Czackiego do ul. Inowrocławskiej.
Na południowym odcinku ul. Bielickie (od strony ogródków działkowych) wprowadzone zostanie natomiast zwężenie jezdni.
Za kilka dni powstanie tam przejazd tymczasowy, który poprzez obecny parking, umożliwi dojazd od ul. Inowrocławskiej.
Przystanki autobusowe przy ul. Inowrocławskiej zostaną przesunięte o kilkanaście metrów.
Przy ul. Bielickiej natomiast zlikwidowane zostanie przejście dla pieszych, które zostanie teraz umiejscowione przy ul. Inowrocławskiej.
Na terenie budowy zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakaz wyprzedzania.
Prace w terenie rozpoczną się w poniedziałek 18 października (etap 1) i będą realizowane przez około 3 tygodnie.
Po ich zakończeniu, Wykonawca przystąpi do kolejnego etapu, ale tym razem już na ul. Inowrocławskiej.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, wszystkie prace budowlane zajmą około 2 miesięcy.
O postępach robót będziemy informować na bieżąco.
Trwają zaawansowane prace naprawcze na Moście Uniwersyteckim. RAPORT nr 12 (14.10.2021)
Prace projektowe dotyczące sposobu naprawy zostały już wykonane.
Po uzgodnieniu dokumentacji z ZDMiKP oraz niezależnymi ekspertami, kontynuowane są dalsze działania terenowe.
Do zakończenia naprawy pozostało jeszcze 110 dni.
Kompleksowy proces naprawy mostu składa się z trzech zasadniczych etapów:
• Prace projektowe – etap już ukończony
• Prace naprawcze realizowane w terenie – obecnie w toku
• Próbne obciążenia po naprawie, prace sprawdzające elementy konstrukcji, uzyskanie odpowiednich dokumentów i pozwoleń – planowane po zakończeniu robót
Po zakończeniu obciążeń próbnych i uzyskaniu wymaganej nośności przeprawy obiekt zostanie oddany ponownie do użytku.
Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty, są bardzo skomplikowane i prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, powoduje dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe dlatego Wykonawca realizuje prace w specjalnym reżimie technologicznym.
Po zakończeniu naprawy mocowań, wanty zostaną ponownie napięte do wymaganych parametrów.
Podczas prac naprawczych mostu Wykonawca zoptymalizuje również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (w zakresie łożyska mostu)
Z pełną powagą podchodzimy do pozytywnej realizacji tego zadania, dążąc do profesjonalnego i zarazem jak najszybszego wzmocnienia Mostu Uniwersyteckiego.
Trzeba mieć na uwadze, że cała konstrukcja jest oryginalna, nietypowa a problem bardzo poważny z uwagi na cały czas istniejące przeciążenie węzłów.
Bezpieczne wykonanie wzmocnień wymaga wielu analiz i obliczeń, by cała operacja wykonana była bezpiecznie i z pozytywnym efektem.
Biorąc pod uwagę skalę całego zadania, doświadczoną i profesjonalną kadrę techniczno -naukową pracująca przy tym zadaniu pragniemy zapewnić, że obecnie wszystkie prowadzone prace naprawcze przebiegają sprawnie i zgodnie z harmonogramem.
Nad całością zadania czuwa grono wybitnych Naukowców z czołowych polskich uczelni technicznych.
Pragniemy zapewnić, że od samego początku wystąpienia awarii, ZDMiKP podejmuje wszelkie możliwe kroki w celu profesjonalnego i jak najszybszego przywrócenia mostu do użytkowania.