Udało się wznowić rozbiórkę wiaduktu na Armii Krajowej
Wykonawcy po trudnych negocjacjach z PKP PLK udało się otrzymać nowe czasowe pozwolenia na wyłączenie sieci trakcyjnej i wstrzymanie ruchu pociągów pod przebudowywanym wiaduktem w ciągu ul. Armii Krajowej.
Umożliwi to wznowienie prac rozbiórkowych.
Kontynuowane będą jeszcze rozmowy w sprawie kolejnych wyłączeń niezbędnych do montażu zupełnie nowej konstrukcji.
Wykonawca rozebrał już nawierzchnię na jezdni i chodniku oraz bariery ochronne.
Zdemontował betonowe płyty wzmacniające nasypy oraz wykonał rozbiórkę części wiaduktu nad jezdnią pod wiaduktem.
W tym tygodniu rusza rozbiórki obiektu nad samą linią kolejową.
Te prace będą prowadzone tylko w nocy.
Wykonawca otrzymał niezbędne pozwolenia od Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na wyłączenie sieci trakcyjnej i wstrzymanie ruchu pociągów pod obiektem. Dzięki temu będzie można przystąpić do prac rozbiórkowych, które realizowane będą wyłącznie w nocy przez kilka godzin.
Prace będą realizowane w nocy z 14/15; 16/17 oraz 20 listopada.
Wcześniejsze uzgodnienia zostały wypowiedziane ze względu na specjalne transporty węgla.
W minionym tygodniu Wykonawca prowadził na budowie palowanie przy przyczółku północnym i rozbiórki poza obszarem torowiska.
Kontynuowane będą też dalsze rozmowy z PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie kolejnego wyłączenia trakcji elektrycznej pod obiektem, niezbędnym do dalszej rozbiórki a potem tez montażu nowego wiaduktu..
Budowa wiaduktu w ciągu Armii Krajowej to koszt prawie 30 mln zł.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która niedawno wykonywała wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Zakończenie prac było planowane w połowie przyszłego roku.
Nazwiska lokalnych Patriotów na bydgoskich tramwajach
Już 30 bydgoskim tramwajom patronują Osoby zasłużone dla naszego Miasta.
Nazwiska wybrano w konkursach przeprowadzonych w 2015 i 2017 roku.
Wśród patronów nie mogło zabraknąć wielkich patriotów walczących o niepodległą Polskę m. in. Witolda Bełzy, Jana Maciaszka czy por. Leszka Białego.
Są też wybitne postacie ze świata sportu, kultury i sztuki, mocno związane z naszym Miastem.
Przybliżamy sylwetki patronów bydgoskich Swingów.
W związku z budową nowej linii w ciągu ul. Kujawskiej (2017 rok) i modernizacją sieci na Kapuściskach, zamówiliśmy 18 nowoczesnych pojazdów.
Ogłoszony został też plebiscyt na patronów bydgoskich tramwajów.
W 2015 roku podobny plebiscyt przeprowadzony został przy okazji zakupu nowoczesnego taboru do obsługi torowiska w Fordonie.
Na 11 listopada przybliżamy patronów bydgoskiego taboru.
Wybrane przez bydgoszczan nazwiska, którymi nazwane zostały bydgoskie tramwaje to między innymi:
Jan Maciaszek (pierwszy prezydent Bydgoszczy)
por. Leszek Biały (Podporucznik Armii Krajowej, szef łączności okręgu pomorskiego),
Witold Bełza (Bibliotekarz i literat. Dyrektor Biblioteki Miejskiej na Starym Rynku przez cały okres międzywojenny i w latach 1945-52. Doprowadził do odzyskania z rąk niemieckich dzieła biblioteki bernardyńskiej),
Jan Biziel (lekarz, działacz niepodległościowy i społeczny, radny miejski, Honorowy Obywatel Bydgoszczy).
Marian Rejewski (polski matematyk i kryptolog, który w 1932 roku złamał szyf Enigmy czyli maszyny szyfrującej używanej przez hitlerowskie Niemcy),
Wincenty Gordon (działacz społeczny i historyk. Łącznik i sanitariusz w czasach Powstania Wielkopolskiego. Komendant drużyn skautowych w Bydgoszczy w okresie międzywojennym. Podczas II wojny światowej organizował trójki Szarych Szeregów. Zajmował się także opisywaniem historii Bydgoszczy),
Anna Jachnina (Autorka najbardziej popularnej piosenki z czasów okupacji hitlerowskiej "Siekiera, motyka". Żołnierz Armii Krajowej. Wiezień obozów w Auschwitz i Ravensbruck. Od 1947 roku mieszkała w Bydgoszczy. Pracowała w radiu jako kierownik redakcji kulturalnej),
Bartłomiej z Bydgoszczy (zakonnik-bernardyn, urodzony w Bydgoszczy ok. roku 1480. Opiekował się biblioteką klasztorną. Był też nauczycielem w szkole klasztornej. Napisał dwa słowniki: łacińsko-polski oraz gramatyczny),
Pola Negri ( polska aktorka filmowa i teatralna, międzynarodowa gwiazda kina niemego, w 1920 roiku zakupiła kamienicę i zamieszkałą w Bydgoszczy przy ul. Zamoyskiego 8)
Leon Barciszewski (Prezydent Bydgoszcz od listopada 1932 roku),
Leon Wyczółowski (polski malarz, grafik i rysownik, jeden z czołowych przedstawicieli Młodej Polski w nurcie malarstwa realistycznego, miłośnik Bydgoszczy)
Jeremi Przybora (współtwórca legendarnego Kabaretu Starszych Panów. Z Bydgoszczą związany dwojako. Przed II wojną przyjeżdżał na wakacje do majątku krewnych na terenie obecnego Nowego Fordonu. Po II wojnie pracował w rozgłośni Polskiego Radia w Bydgoszczy),
Andrzej Szwalbe (twórca życia kulturalnego w Bydgoszczy. Pomysłodawca wielu artystycznych przedsięwzięć. Inicjator zbudowania Filharmonii Pomorskiej i opery w Bydgoszczy a także gmachu BWA. Odegrał decydującą rolę w powołaniu Akademii Muzycznej),
Michał Jagodziński (wieloletni dyrektor i prezes Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Działacz Solidarności),
król Kazimierz Wielki (ostatni władca z dynastii Piastów. W 1346 roku nadał Bydgoszczy prawa miejskie),
Andrzej Brończyk (Legendarny piłkarz Zawiszy)
Obecnie już 30 tramwajów otrzymało nazwy Osób zasłużonych dla naszego Miasta.
Nie tylko tramwaje
Wielu zasłużonych dla Miasta otrzymało też pamiątkowe tablice wmurowane w bruk ul. Długiej.
W Alei Autografów znajdują się tak znamienite nazwiska współcześnie zasłużonych dla Bydgoszczy jak: Irena Szewińska, Jerzy Hoffman, Rafał Blechacz, Zbigniew Boniek, Lech Wałęsa, Tomasz Gollob, Irena Santor, Maciej Figas, Paweł Łysak czy prof. Aleksander Araszkiewicz,
Pamiętaj o przepisach
Trwa wyjaśnianie zdarzenia, które miało miejsce 1 listopada na parkingu przy ul. Zaświat. W pasie drogowym rozstawiono baner parkingowy, przy którym pobierano od kierowców, opłaty za pozostawienie samochodów.
Informacje przekazali nam zbulwersowani mieszkańcy. Pomysłodawcom nielegalnego parkingu grożą konsekwencje.
W Dniu Wszystkich Świętych w pasie drogowym ulicy Zaświat, w niedalekiej odległości od cmentarza, rozstawiony został baner informujący kierowców o płatnym parkingu.
Organizator tego procederu pobierał opłaty od kierowców zmierzających na cmentarz - 15 zł za godzinę parkowania.
Obecnie trwa wyjaśnienie sprawy.
Wysłaliśmy pismo do organizatorów "dzikiego" parkingu o wyjaśnienie przedmiotowej sprawy i przedstawienie wymaganych dokumentów.
Zwróciliśmy się też do PKP, których teren przylega do naszego pasa drogowego, w celu sprawdzenia ewentualnych niejasności w przedmiotowej sprawie.
Jeżeli okaże się, że parkowanie było nielegalne, wobec organizatorów wszczęte zostanie postępowanie administracyjne, za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi.
Kwestiami nielegalnego pobierania opłat, mogą natomiast zająć się już inne Organy za to odpowiedzialne.
Warto nadmienić. że z uwagi na duży brak miejsc parkingowych, nigdy nie wydajemy zgody na prywatne prowadzenie parkingów na osiedlach a szczególnie w dniu Wszystkich Świętych.
Pamiętaj o przepisach
Przypominamy, że jakakolwiek działania w pasie drogowym wymagają zawsze zewolenia Zarządcy drogi czyli ZDMiKP. Dotyczy to osób zajmujących się nie tylko handlem przy ulicy lub chodniku ale też w sytuacji rozstawienia reklam czy rozkopami prowadzonymi w ramach konkretnych inwestycji.
W takiej sytuacji należy wystąpić do ZDMiKP z wnioskiem o wydanie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego.
W przedmiotowych sprawach wydajemy decyzje (koszt zajęcia pasa waha się wtedy od 60 groszy do 1,30 zł za metr kwadratowy) lub zawieramy umowę cywilno-prawną.
Rządowa ustawa – musimy oszczędzać prąd
Bydgoszcz wprowadza kolejne oszczędności w związku z wysokimi cenami energii i wytycznymi rządu.
Mimo tych działań w przyszłym roku miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż w 2022.
Bydgoszcz, zgodnie z ustawą przyjętą przez rząd, musi podjąć działania związane ze zmniejszeniem całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy.
Celem jest obniżenie zużycia energii o 10 procent.
- Szukaliśmy takich rozwiązań, które jak najmniej dotykają mieszkańców – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - To trudne, bo od wielu lat wdrażaliśmy już pakiet działań związanych z ograniczaniem zużycia energii czy tworzyliśmy grupy zakupowe, by uzyskiwać jak najkorzystniejsze ceny. Na razie nie korzystamy z radykalnych rozwiązań wprowadzonych w innych miastach polegających np. na całkowitym wyłączeniu oświetlenia czy zamykania całkowicie basenów.
Bydgoszcz w ubiegłym roku za energię zapłaciła 33,4 mln zł. W przyszłym roku, po wprowadzeniu oszczędności Miasto szacuje, że wyda na ten cel aż 71,2 mln zł.
W Bydgoszczy w związku z przyjętą ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku zdecydowano się na działania związane przede wszystkim z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, pomników, drzew
- zmniejszeniem iluminacji świątecznej
- ograniczeniem ogrzewania w tramwajach
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych
- obniżeniem temperatury wewnątrz oraz ciepłej wody użytkowej w miejskich obiektach
- wyłączeniem z użytkowania saun
Szczegółowy wykaz wszystkich działań znajduje się w załączonej prezentacji TUTAJ.