Zielony sygnał dla jadących przepisowo w Łęgnowie Wsi
W Łęgnowie Wsi powstanie kolejna inteligentna sygnalizacja świetlna.
Umożliwi mieszkańcom bezpieczne przekraczanie ruchliwej jezdni na wysokości ul. Plątnowskiej.
Kierowcy jadący z dozwoloną prędkością w przypadku braku pieszych otrzymają zielony sygnał.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na sygnalizację, która ma powstać jeszcze w tym roku.
Nowa sygnalizacja zapewnia bezpieczne przekraczanie jezdni w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Plątnowską, gdzie ulokowane są: dyskont, przystanki autobusowe oraz kościół.
Sygnalizacja zostanie zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które zmierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmieni ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie będą korzystać piesi.
Piesi chcąc przekroczyć jezdnie będą natomiast wywoływać zielony sygnał przyciskiem.
Obecnie prowadzimy postępowanie zmierzające do wyboru wykonawcy prac budowlanych.
Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja.
Po podpisaniu umowy prace instalacyjno-montażowe zajmą około 2 tygodni.
Wcześniej podobne rozwiązanie zastosowaliśmy na przejściu dla pieszych na ul. Toruńskiej na wysokości posesji nr 328 w pobliżu placu zabaw i siedziby Rady Osiedla.
W czasie porannego szczytu ulicą Toruńską przejeżdża nawet do 300 pojazdów na godzinę.
Przystanki wiedeńskie na ul. Gdańskiej - umowa podpisana
Rozpoczyna się projektowanie i budowa dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza. Poprawią one bezpieczeństwo i ułatwią podróże osobom z niepełnosprawnościami. Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na ul. Focha.
Umowa z wykonawcą została podpisana.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej. Poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Firma Affabre, która przystąpiła do przetargu wyceniła wartość prac projektowo-budowlanych na kwotę 1,4 mln zł. Umowa została podpisana. W pierwszej kolejności wykonawca opracuje projekt i uzyska niezbędne pozwolenia. Prace budowlane realizowane będą w przyszłym roku. Będą one objęte 5-letnią gwarancją.
Nowe przystanki w obu kierunkach zostaną nieznacznie przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego. Koncepcja zakłada m.in. przebudowę pasów ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodników na wysokości zaprojektowanych przystanków. Nowe perony przystankowe będą miały długość około 30 metrów.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej. Gotowa koncepcja, która była także przedmiotem konsultacji społecznych, zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Na ul. Gdańskiej przed skrzyżowaniem z ul. Chodkiewicza jeszcze przed budową przystanku wiedeńskiego dla bezpieczeństwa pasażerów zastosowane zostało tymczasowe rozwiązanie w postaci wyspowego progu zwalniającego.
Akcja Zimowego Utrzymania 2022/2023
Solarki są już gotowe a magazyny są wypełnione solą. Przygotowania do tegorocznej Akcji Zima zostały zakończone.
Działania zimowego utrzymania rozpoczęły się 1 października a zakończa na koniec marca przyszłego roku.
Zimowy czas to duże wyzwanie nie tylko dla służb drogowych ale teŻ dla kierowców i pieszych.
Przygotowania do tegorocznej zimy rozpoczęły się już w okresie wakacyjnym, gdy przeprowadzaliśmy remonty i przebudowy wielu bydgoskich ulic. Prace nie tylko miały na celu poprawę bezpieczeństwa ale i lepsze odwodnienie samej drogi. Dodatkowo dzięki naprawom nawierzchni, nie będzie ona ulegała dalszemu niszczeniu, a brak kolein i spękań ułatwi przeprowadzać akcje odśnieżne.
Do podjęcia akcji zimowej na drogach mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek. W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych, na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych. W okresie zimowym do odśnieżania wykorzystywane mogą być też trzy równiarki.
W magazynach przygotowanych zostało już 120 ton soli, 20 ton chlorku wapnia oraz blisko 300 ton piasku.
Średnio w ciągu roku na akcję zimowego utrzymania bydgoskich ulic wydajemy ponad 6 milionów złotych
Warto jednak przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej i bardzo śnieżnej zimy, wydaliśmy na odśnieżanie dwa razy więcej środków finansowych niż w latach poprzednich (ok. 12 mln. zł).
Za tą kwotę można byłoby: doświetlić 150 przejść dla pieszych, utwardzić ażurami 40 ulic gruntowych, wybudować kilkadziesiąt nowych parkingów na osiedlach, utrzymać rower miejski przez 8 lat, wybudować kilka kilometrów dróg rowerowych albo poprawić bezpieczeństwo na blisko 100 bydgoskich ulicach.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie. W tym standardzie odśnieżane będą od tego roku parkingi Park&Ride.
W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe
Posypywanie solą, odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu.
Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wyznaczone trasy ciągu 4 godzin.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne są dwie firmy : Remondis oraz Corimp
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom zatrudniających w zimowych sezonie ponad 100 osób i wyposażonych w 20 mikrociągników.
To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych chodników, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania „A" i „B", przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymywać będą torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
Mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora.
Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze. Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Podczas intensywnych opadów śniegu, warto zrezygnować z jazdy samochodem i skorzystać z komunikacji miejskiej.
[FILM] Raport z budowy dwóch ważnych kładek dla pieszych
Trwają zaawansowane prace na kładce Jana Kiepury łączącym dwa brzegi Kanału Bydgoskiego oraz na moście Esperanto przy Torbydzie. Sprawdziliśmy jakie prace do tej pory zostały wykonane na obu inwestycjach.
Na kładce przy operze wykonawca zabezpiecza stalową konstrukcję i wzmacnia jego poszczególne elementy. Muszą one być dostosowane do nowego deskowania (wzdłuż kładki). Belki będą układane już za około dwa tygodnie.
Na moście Esperanto przy Torbydzie natomiast trwa oczyszczanie i zabezpieczanie antykorozycjne całego obiektu. Następnie rozpoczną się prace przy wymianie nawierzchni kładki, schodów i oświetlenia. W związku z bardzo dużym zakresem prac, dalsze tempo robót zależeć będzie mocno od warunków pogodowych.
Obecnie wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.