Poznaliśmy wyniki badań sondażowych na temat jakości życia w Bydgoszczy.
Aż 70 procent bydgoszczan jest zadowolonych z życia w mieście, przede wszystkim zrewitalizowanej zieleni, oferty kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej.
Teraz rozwiązujemy najczęściej wskazywane problemy: poprawiamy komunikację publiczną i koordynację inwestycji drogowych.
Zadowolenie z poziomu życia w Bydgoszczy wzrasta.
Aktualnie 70 proc. badanych wyraża satysfakcję z jakości życia w mieście– to poziom o ponad 10 punktów procentowych wyższy niż w poprzednich pomiarach. Jednocześnie badani coraz częściej spodziewają się poprawy jakości życia – aktualnie 41 procent.
Bydgoszcz zdaniem mieszkańców zdecydowanie zyskuje na obecności w Unii Europejskiej (80 procent). W najbliższych latach to właśnie unijne środki pomogą nam w realizacji drogowych inwestycji m.in: budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Miejskie programy dobrze znane
Najlepiej rozpoznawalnym programem miejskim jest Bydgoski Budżet Obywatelski (85 proc.), następnie Aktywna Bydgoszcz (64 proc.) oraz Czysta Bydgoszcz (62 proc.).
Na tle codziennych aspektów życia w Bydgoszczy najlepsze oceny dotyczą wywozu śmieci (80 proc.), zieleni miejskiej (74 proc.), a także oferty kulturalnej (68 proc.) i sportowo-rekreacyjnej (64 proc.).
Komunikacja – problem do poprawy
Z komunikacji miejskiej korzysta dwóch na trzech mieszkańców.
Wśród użytkowników komunikacji publicznej 41 proc. korzysta z tego rodzaju transportu regularnie (minimum 4-5 razy w tygodniu). 35% bydgoszczan ocenia ją negatywnie.
W ubiegłym roku, jeszcze przed rozpoczęciem badań, zapadły decyzje, które mają poprawić jej funkcjonowanie:
- Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów.
- W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).
- Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).
- Od nowego roku obsługę części kursów MZK przejął prywatny przewoźnik.
- Miasto zdobyło też środki i jest przed podpisaniem umowy na modernizację zajezdni tramwajowej MZK.
- Przygotowujemy się do budowy nowej linii tramwajowej na Szwederowo.
- W tym roku rozpoczniemy budowę kolejnych przystanków wiedeńskich i przygotowania do dostosowania ronda Jagiellonów (najważniejszego węzła komunikacyjnego) do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Miejsca parkingowe i drogi– zmieniamy filozofię
Połowa bydgoszczan wskazywała również na problem związany z brakiem odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.
W salonie Bydgoszczy miasto zdecydowało się jednak wprowadzić jakościową zmianę.
W tym obszarze Bydgoszczy preferowany będzie ruch pieszych, rowerzystów oraz transport publiczny.
Mieszkańcy zwracali również uwagę na przedłużające się remonty, korki, stan dróg i chodników (badanie prowadzono w kulminacyjnym momencie wielu prac nad kanalizacją deszczową prowadzonych przez MWiK).
W tym roku inwestycji powodujących utrudnienia na drogach będzie jednak znacznie mniej. Zaplanowaliśmy przede wszystkim prace na drogach osiedlowych, rewitalizację reprezentacyjnych placów, remonty nawierzchni i mniejsze remonty.
Warto wiedzieć
Badanie zrealizowała firma Instytut badań rynkowych i społecznych.
Realizowano je w grudniu 2023 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Przeprowadzono je na próbie 1000 mieszkańców.