Uporządkujemy ruch i parkowanie w centrum miasta
Poznaliśmy firmy zainteresowane opracowaniem zmian w Strefie Płatnego Parkowania (SPP).
Uporządkowane mają zostać istniejące miejsca parkingowe oraz wyznaczone zostaną nowe. Przeanalizowany zostanie ruch na ulicach pod kątem ewentualnego wprowadzenia ulic jednokierunkowych, łącznie z infrastrukturą rowerową.
Zgodnie z ubiegłoroczną decyzją Rady Miasta w Bydgoszczy zmieni się granica Strefy Płatnego Parkowania. Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.
To okazja, którą wykorzystamy do wprowadzenia wielu oczekiwanych rozwiązań, związanych przede wszystkim z uporządkowaniem zasad parkowania na ulicach.
Wielu chętnych do przeanalizowania zmian w SPP
Otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie nowej organizacji ruchu dla Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.
Do przetargu zgłosiło się 5 firm projektowych
Zaproponowane kwoty wynosiły od 230 do ponad 380 tys. zł.
Mieliśmy przeznaczone na realizację tego zadania 350 tys. zł.
Po sprawdzeniu ofert i wyborze najkorzystniejszej, podpisana zostanie umowa z Wykonawcą.
W połowie roku będziemy dysponować przygotowanym opracowaniem.
Dużo zmiennych do sprawdzenia
Wykonawca będzie musiał zinwentaryzować istniejące miejsca postojowe oraz te które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadzi też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych wraz z propozycją ewentualnych zmian przebudowy sygnalizacji świetlnej oraz możliwości wprowadzenia rozwiązań rowerowych (kontrapas, kontraruch rowerowy) w SPP.
Wykonawca przeanalizuje obszar płatnego parkowania w Bydgoszczy pod kątem uspokojenia ruchu w tym strefowych i ograniczenia prędkości.
Nie zapomnimy też o chodnikach i miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Przeanalizowana ma zostać również lokalizacja nowych parkometrów, które mają zostać zainstalowane na ulicach miasta.
Dokumentacja zostanie uzgodniona z Plastykiem miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy
Dalsze zmiany w SPP
Zakończenie przedmiotowych prac projektowych pozwoli w dalszym etapie wprowadzić zmiany na bydgoskich ulicach oraz ogłosić przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Nowe urządzenia pozwolą między innymi na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To natomiast pozwali w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Łącznie w Strefie Płatnego Parkowania znajdzie się około 4500 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.
Wygodny i estetyczny dojazd do Akademii. Podsumowanie konsultacji
Zakończyły się konsultacje dotyczące budowy nowego układu drogowego na potrzeby nowej Akademii Muzycznej.
Bydgoszczanie zgłosili kilkadziesiąt wniosków i uwag.
Nowoczesny kampus zasługuje na sprawną obsługę komunikacyjną.
Sporo uwag dotyczyło ograniczenia ruchu na nowych drogach, wyposażenia ich w elementy podnoszące bezpieczeństwo pieszych oraz zastosowania materiałów podnoszących estetykę miejskiej przestrzeni. Bydgoszczanie dzielili się również pomysłami związanymi z zagospodarowaniem terenu dodatkową zielenią, zabezpieczeniem miejsc parkingowych oraz skomunikowania obszaru kampusu z nowym kompleksem mieszkaniowo-usługowym po drugiej stronie ul. Kamiennej.
Konsultacje odbywały się w październiku ubiegłego roku.
Uwagi zgłosiły 24 podmioty (mieszkańcy, stowarzyszenia, inwestorzy).
Przekazali ponad 60 różnych uwag i opinii.
W ramach konsultacji odbyło się również spotkanie on-line z mieszkańcami, które zgromadziło 210 wyświetleń.
Podstawowe rozwiązania
Nowoprojektowany układ drogowy mają tworzyć mają dwie nowe ulice. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zostały one zapisane pod symbolami:
• 14.KD-D – prosta ulica o długości prawie 180 metrów zapewni połączenie terenu Akademii z ulicą Gdańską.
• 17.KD-D - ulica o łamanym przebiegu i łącznej długości około 500 metrów zapewni bezpośrednią obsługę terenu przylegającego do Akademii, a także połączenie z ulicą Kamienną.
Mają to być ulice kategorii gminnej i klasy funkcjonalnej dojazdowej. Wzdłuż obu ulic planowane są zatoki do parkowania (prostopadłego względem osi jezdni). Na Kamiennej zaplanowano prawoskręt dla pojazdów wjeżdżających na nową ulicę. Wyjazd na Kamienną możliwy ma być tylko w prawą stronę. Przebudowane zostaną krótkie odcinki istniejących chodników i dróg rowerowych wzdłuż ul. Kamiennej. Uwzględniając prestiżowy charakter przyszłej ulicy przy kampusie projektant zaproponował zróżnicowanie materiałów nawierzchniowych, podkreślających odmienne funkcje poszczególnych elementów ulicy (jezdnie bitumiczne , opaski z kostki płukanej, chodniki z płyt betonowych, drogi rowerowe bitumiczne, miejsca postojowe z kostki). Przewidziano nasadzenie pojedynczych szpalerów drzew wzdłuż obu projektowanych ulic. Drzewa będą wkomponowane w pasy parkingowe, które specjalnie w tym celu podzielono na segmenty.
Kładką przez Kamienną
Konsultacje były okazją do wprowadzenia korekt oraz wyjaśnień wielu szczegółów związanych z budową nowego układu drogowego. Nowa koncepcja uwzględnia już przygotowaną dokumentację dla rozbudowy trasy WZ , która przewiduje wykonanie kładki nad ulicą Kamienną. Układ chodników w opiniowanym projekcie został dostosowany do przyszłej lokalizacji kładki. Ponadto, na etapie wykonywania projektu organizacji ruchu rozważamy już wprowadzenie tymczasowego przejścia dla pieszych pomiędzy ulicami Sułkowskiego i Gdańską.
W trosce o estetykę
Oprócz miejsc parkingowych przy nowych ulicach – łącznie 110 stanowisk, w samym obiekcie Akademii Muzycznej ma funkcjonować podziemny parking. Nowe ulice będą miały charakter dojazdowy, dlatego nie są na nich planowane drogi rowerowe. Projektanci w maksymalnym stopniu starali się też wkomponować zieleń. Wąskie pasy uliczne, zdefiniowane w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pozwalają na pogodzenie wymaganych funkcji komunikacyjnych tylko z jednym szpalerem drzew, sytuowanych pomiędzy zatokami parkingowymi. Warto jednocześnie zauważyć, że projektowane drogi będą sąsiadować bezpośrednio z terenem Akademii Muzycznej, na którym również planuje się ozdobne nasadzenia.
Zgodnie z wnioskami mieszkańców wystąpiliśmy do Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz do Rady Estetyki Miasta Bydgoszczy celem konsultacji projektu.
Zalecenia obu organów np. sposób układania chodnikowych płyt i materiały zostaną uwzględnione w koncepcji i projekcie budowlanym.
Zależy nam, by rewitalizowana część Śródmieścia z nowym kampusem wyróżniała wysoka estetyka. Poza tym koncepcja zostanie skorygowana i uzupełniona o zjazd do Szkoły Podstawowej nr 37 od strony ulicy wewnętrznej.
fot. zdjęcia Inwestora
Kolejne ulice gruntowe z twardą nawierzchnią.
Odrzańska, Wycieczkowa, Wejherowska i Platynowa to 4 kolejne ulice, które zyskają twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Podpisaliśmy umowy z wykonawcami, którzy już niebawem rozpoczną prace budowalne.
Pakiet składający się z 4 zadań zlecony został w oparciu o Wieloletni Program Przebudowy Ulic Gruntowych. Środki na jego realizację zapewnia wyłącznie Miasto.
W pierwszej kolejności opracowane zostały koncepcje rozbudowy kilkunastu gruntówek, które zdobyły w trakcie oceny największą liczbę punktów.
W ten sposób do realizacji trafiły ulice: Odrzańska w Brdyujściu, Wycieczkowa w Opławcu, Wejherowska na Miedzyniu i Platynowa na Osowej Górze.
Podpisaliśmy właśnie umowę z firmą Affabre, która zrealizuje ul. Wycieczkową (kwota ponad 1,6 mln zł.) oraz ul. Odrzańską (916 tys. zł).
W tym tygodniu planujemy podpisać umowę z kolejnym wykonawcą na realizację ulic Wejherowskiej (prawie 2 mln zł) i Platynowej (ponad 1,8 mln zł).
Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy na realizację swojego zadania od daty podpisania umowy.
W pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty.
Następnie w ramach prac przebudowana zostanie cała infrastruktura podziemna.
Wykonawcy będą musieli zrealizować też zakres drogowy i wyposażyć ulice w oświetlenie, elementy poprawiające bezpieczeństwo i zagospodarować teren.
Pieszojezdnia do bloków na ul. Odrzańskiej
W Brdyujściu planowana jest budowa pieszojezdni. Wzdłuż ulicy o długości prawie 170 metrów powstanie 10 miejsc postojowych. Ukształtowanie terenu wiąże się z umocnienie skarp przylegających do ulicy płytami ażurowymi. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzana do istniejącej kanalizacji deszczowej. Nowa ulica ułatwi m.in. dojazd do zespołu budynków komunalnych wybudowanych w ciągu ostatnich lat. Końcowy fragment ulicy umożliwi w przyszłości dobudowanie nowej ulicy również w kierunku ul. Łowickiej.
Budowa ul. Wycieczkowej
Ulica Wycieczkowa została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Natomiast łączniki równoległe do ul. Sanatoryjnej obsługujące posesje oddalone od głównego przebiegu drogi ustabilizuje geokrata. Wzdłuż jezdni zaplanowano 12 miejsc postojowych. Skrzyżowanie z ul. Letniskową będzie funkcjonować jako wyniesione. Zaplanowano również przebudowę oświetlenia i budowę wpustów odprowadzających deszczówkę do kanalizacji. Łączna długość utwardzonej jezdni i łączników to ponad 400 metrów. Obie ulice: Wycieczkowa i Rajdowa łączą się z utwardzoną wcześniej ul. Sanatoryjną ułatwiając dojazd do dużej liczby posesji.
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking, wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze planowane jest utwardzenie ul. Platynowej pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta.
Realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Przypominamy, że w ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydało blisko 100 mln zł.
Abonament na Strefę Płatnego Parkowania – pamiętaj o zmianach
Przypominamy, że przy weryfikacji abonamentu mieszkańca, oprócz dotychczas wymaganych dokumentów (adres zameldowania, własność pojazdu) przy zakupie abonamentu należy również udokumentować fakt rozliczania podatku dochodowego w Mieście Bydgoszczy.
Powyższe dokumenty należy okazać również przy zakupie abonamentu przez internet.
Przypominamy, że złożenie zamówienia na abonament w sklepie internetowym musi odbyć się minimum 5 dni przed datą rozpoczęcia ważności abonamentu.
Abonamenty na miesiąc marzec można nabywać w kasach ZDMiKP już od 21 lutego 2022r.
Dokumentami potwierdzającymi rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy są:
- pierwsza strona zeznania PIT za rok poprzedni poświadczona przez urząd skarbowy stosowną pieczęcią – w przypadku osobistego złożenia zeznania w urzędzie skarbowym (do wglądu) lub
- wydruk Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), potwierdzającego złożenie zeznania PIT za rok poprzedni przez Internet, wraz z wydrukiem pierwszej strony tegoż zeznania zawierającej wygenerowany numer referencyjny zgodny z identyfikatorem UPO, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zaznania podatkowego, potwierdzające fakt złożenia za rok poprzedni stosownego zeznania podatkowego, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego, potwierdzające fakt nieuzyskania dochodów w roku poprzednim,
- w terminie do dnia 30 kwietnia przedkładający dokumenty może zastąpić zeznanie podatkowe za rok poprzedni zeznaniem za rok przypadający przed rokiem poprzednim,
- osoba, która rozpoczęła rozliczanie podatku w Naszym Mieście od zeszłego roku, może okazać zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego,
- alternatywnym rozwiązaniem dla osób obecnie wprowadzających się do Bydgoszczy może być okazanie druku ZAP-3 tj. zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem z deklaracją rozliczania podatku w Bydgoszczy (druk musi być opieczętowany przez US bądź posiadać poświadczenie UPO).
Przypominamy też, że zmieniły się zasady w zakresie obszaru obowiązywania abonamentów dla mieszkańca
- zmiana obowiązywania abonamentu miesięcznego dla pojazdu mieszkańca zameldowanego na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP ważnego dotychczas na ulicy zameldowania - abonament został rozszerzony o jedną dodatkową wskazaną przy zakupie ulicę przylegającą do ulicy zameldowania zlokalizowaną w tej samej Podstrefie.
Przykład: właściciel pojazdu zameldowany przy ul. Cieszkowskiego może wskazać jedną dodatkową ulicę np. ul. Słowackiego, ul. Pomorską bądź ul. Gdańską – warunkiem jest lokalizacja dodatkowej ulicy w tej samej podstrefie co ulica zameldowania.
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta w przypadku gdy ulica zameldowania lub ulica przyległa przebiega przez dwie podstrefy, abonament upoważnia do parkowania wyłącznie na tej części ulic która znajdują się w Podstrefie zameldowania.
Ceny abonamentów nie uległy zmianie.