Łatwiejszy przejazd wiaduktami warszawskimi.
Zakończone zostały prace naprawcze na wiaduktach, które umożliwią bezpieczne użytkowanie przez kolejne 10 lat.
Wzmocniony obiekt pozwala na wprowadzenie nowej organizacji ruchu, ułatwiającej przejazd.
Znikną tymczasowe bariery dzielące pasy ruchu, podniesiony zostanie limit prędkości.
W nocy z 3 na 4 sierpnia rozpoczną się pierwsze prace związane ze zmianą organizacji ruchu na obu wiaduktach.
Wykonawca prowadzić je będzie wyłącznie w godzinach nocnych by zachować płynność ruchu.
Podczas prac przejazd może być ograniczony do jednego pasa ruchu.
Nowe oznakowanie
Docelowo prędkość na obiektach zostanie podniesiona z dotychczasowych 30 do 50 km/h (pojazdy ciężarowe do 40 km/h.)
Zgodnie z zaleceniami ekspertów, pojazdy ciężarowe i autobusy nadal będą poruszać się wyłącznie prawy pasem ruchu (od strony chodnika).
Lewy pas nadal pozostanie zwężony do 2,2 m i udostępniony dla pojazdów poniżej 3,5 t.
Na jezdni zostaną wymalowane linie poziome umożliwiające tylko zjazd z lewego na prawy pas.
Zlikwidowane zostaną też plastikowe bariery na jezdni, pomiędzy pasami ruchu.
Ustawione zostanie też nowe oznakowanie pionowe.
Wprowadzanie nowej organizacji ruchu potrwa kilka dni.
Przyszłość wiaduktów Warszawskich
Warto przypomnieć, że wykonane podpory i prace naprawcze miały charakter zachowania funkcji przeprawy i zgodnie z otrzymaną ekspertyzą, pozwolą użytkować obiekt jeszcze przez około 10 lat.
Przygotowaliśmy już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych wiaduktów.
Wstępne koszty nowej przeprawy to ok. 200 mln.
Warto wiedzieć
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jak i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych rozwiązań. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszemu niszczeniu.
Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego.
W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.
Ciszej przy Węźle Wschodnim
Ponad 150 metrów długości mają nowe ekrany akustyczne zamontowane na węźle Bydgoszcz Wschód.
Kursują tamtędy tramwaje linii 3, 5, 7 i 10 łączące centrum miasta z Fordonem.
Na hałas uskarżali się mieszkańcy domów z okolicznych ulic: Harcerskiej, Inwalidów i Lewińskiego.
Teraz jest ciszej. Poziom hałasu spadł o kilka decybeli.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego przez spółkę Tramwaj Fordon.
Kilkukrotne pomiary hałasu przeprowadzane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wskazywały, że niedogodności nie przekraczały norm, ale mieszkańcy w głosowaniu BBO wybrali to właśnie zadanie.
Koszt inwestycji to ponad 350 tys. złotych
Osłony chroniące przed hałasem mieszkańców ul. Harcerskiej, Inwalidów i Lewińskiego powstały na fragmencie estakady od strony Fordonu.
Mają wysokość 2,5 metra i długość ponad 150 m.
Do realizacji pozostanie jeszcze jeden etap, czyli budowa osłon o długości ok. 53 m.
Nasze tramwaje na II miejscu w Polsce!
Bydgoskie tramwaje dzięki inwestycjom są wyjątkowo wygodnym i szybkim środkiem transportu.
Bydgoszcz ponownie zajęła II. miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości.
Nadal inwestujemy w ten przyjazny dla środowiska transport.
Raport opracował portal „Puls Gdańska".
Analizowano aż 15 systemów transportowych.
Bydgoszcz ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 20,1 km/h znalazła się tuż za Olsztynem, który ma najnowszą sieć tramwajową w Polsce, wybudowaną od podstaw.
Warto podkreślić, że autorzy analizowali prędkości zarówno szczytową, pozaszczytową oraz średnią prędkość.
Wliczali do niej czas postoju na przystankach pośrednich. Wyprzedziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Wrocław, Kraków i Łódź.
Nasza sieć tramwajowa urosła w ciągu ostatnich lat z 28 do ponad 41 kilometrów.
Powstały nowe torowiska do dworca i Fordonu. Zmodernizowaliśmy kilka innych tras i węzłów.
Doskonały wynik Bydgoszczy to też w dużej mierze efekt nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie inwestycji.
Nowe trasy powstają na wydzielonych torowiskach (łącznie z mostami i wiaduktami).
Wiele sygnalizacji w sposób priorytetowy obsługuje przejazdy pojazdów szynowych.
Pomogła również wymiana taboru.
Bydgoska sieć tramwajowa w liczbach:
Długość torowisk: 41,4km
Liczba linii tramwajowych: 11
Średnia prędkość komunikacyjna: 20,1 km/h
Liczba niskopodłogowych składów: 35 sztuk + na 10 sztuk podpisana umowa
Rok powstania: 1888
Umowa na nowe tramwaje podpisana
26 lipca podpisana została umowa na dostawę nowych tramwajów. W przyszłym roku na bydgoskie ulice ma wyjechać 10 pojazdów. Wyprodukuje je bydgoska PESA.
Wartość kontraktu to 102 mln zł.
W najbliższych latach zależy nam na zastąpieniu wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami".
PESA wyprodukuje dla Bydgoszczy 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich. Wraz z tramwajami zamówiliśmy specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Zakupy są ściśle powiązane z pozyskiwanym dofinansowaniem zewnętrznym. Dlatego poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy kolejnych 36 tramwajów (29 szt. długich i 7 szt. krótkich) tak by wszystkie starsze pojazdy zastąpić nowoczesnymi „niskopodłogowcami".
Wartość zamówienia to 102 mln zł.
Podstawowa część zamówienia obejmująca m.in. dostawę 10 tramwajów realizowana będzie do końca listopada 2023 roku.
Natomiast pozostałe pojazdy zamierzamy domawiać sukcesywnie, w kolejnych 6 latach.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
Unijne środki zamierzamy wykorzystać na budowę nowej linii m.in. na Szwederowo. Jeszcze latem planujemy ogłosić przetarg na dokumentację projektową.