Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Niemal rok temu na Czyżkówku stanęła tablica z nazwą przystanku kolei wąskotorowej, która niegdyś zatrzymywała się na terenie dzielnicy. Teraz czas kolejną.

Marek K. Jeleleniewski pomysłodawca przedsięwzięcia, idzie za ciosem i ustawia kolejną tablicę by upamiętnić przystanek wąskotorówki – Czyżkówko-Las, przy zbiegu ulic Chmurnej i Koronowskiej. Tablica jest już gotowa.
Właśnie ją ustawiliśmy.


- Rok temu ustawiliśmy tablicę przypominającą o przystanku kolei wąskotorowej na Czyżkówku. Na osiedlu na którym się urodziłem i wychowałem były jednak dwa takie przystanki, drugi to Czyżkówko-Las. Postarałem się, by i na jego miejscu stanęła tablica – mówi prof. Marek K. Jeleniewski.

Wielu starszych bydgoszczan pamięta jeszcze wąskotórowkę jeżdżącą z Koronowa na bydgoskie Okole, gdzie kończyła bieg.
Teraz trudno wyobrazić sobie, że ulicą Grunwaldzką jeździła ciuchcia.
- W Bydgoszczy kolejka swoje przystanki miała również na Opławcu i w Smukale. Wiem, że społecznicy z Koronowa również chcą postawić podobne tablice. Będzie im łatwiej o tyle, że w Koronowie dworzec się zachował, w Bydgoszczy – nie. Inna z tablic stanie w podbydgoskim Morzewcu, tam też są osoby, którym spodobał się mój pomysł – cieszy się Marek K. Jeleniewski.

Czytaj więcej...Bydgoskie Koleje Powiatowe oblegane przez pasażerów
Kolejka została uruchomiona jako element transportu towarowego, później postanowiono dołączyć do niej jeden, dwa wagony osobowe, a wąskotorówka zyskała wiele rozgałęzień. Była na tyle popularna, że zaczęła jeździć już wyłącznie w składach pasażerskich.

Rozkład jazdy Bydgoskich Kolei Powiatowych z 1935 roku wskazuje, że wąskotorówka stację początkową/końcowa miała w Wierzchucinie Królewskim i przejeżdżała między innymi przez Murucin, Trzemiętowo, Sicienko, Wojnowo, Mochle, Tryszczyn, Smukałę, Opławiec, Czyżkówko-Las, Czyżkówko. Na stacji Czyżkówko-Las zatrzymywała się również kolejka na jeżdżąca na trasie Bydgoszcz-Koronowo (przez Okole, Gościeradz, Wtelno, Smukałę, Opławiec).

Czytaj więcej...Już w najbliższy weekend (17-18 września) w samym centrum Bydgoszczy rozpocznie się Europejski Tydzień Mobilności.
Będzie można za darmo przetestować elektryczne auta i rowery.
Dowiecie się też jak bezpiecznie korzystać z hulajnóg elektrycznych.

To już kolejna edycja Europejskiego Tygodnia Mobilności.
Zadaniem akcji jest wspieranie zrównoważonego transportu w dużych miastach.
Przed rokiem namawialiśmy, by zostawić auto spalinowe w domu i wybrać komunikację miejską i rowery.

Czytaj więcej...Tym razem w sobotę i niedzielę na Placu Teatralnym zaprezentujemy rowery i samochody elektryczne.
Powstanie plenerowe Centrum Testów Elektromobilności.
Bezpłatnie będzie można wypożyczyć elektryczne auto i rower. Tymi drugimi wszyscy chętni przejadą się po Moście Staromiejskim.

Autami będzie można przejechać się po jezdni wokół bydgoskiej Starówki.
Warunkiem skorzystania z wypożyczalni będzie posiadanie dowodu osobistego i w przypadku auta prawa jazdy.
Centrum Testów Elektromobilności działać będzie od godz. 12 do 18.
Wstęp wolny !

W związku z zaplanową imprezą wprowadzone zostaną też zmiany w organizacji ruchu.
Więcej na ten temat pisaliśmty TUTAJ

Czytaj więcej...To nie koniec atrakcji.
Stowarzyszenie Bydgoski Ruch Miejski przygotuje Pieszą Grę Miejską, a przedstawiciele Bydgoskiego Alarmu Smogowego odpowiedź o ekologicznych źródłach ogrzewania.
Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego zaprezentuje mikro-autobus Autosan H6 promujący ideę KOLEJ+BUS.
Będzie można sprawdzić formę na ergometrach przygotowanych przez LOTTO-Bydgosti.
Przedstawiciele Bolta wyjaśniać będą natomiast zasady korzystania z miejskich hulajnóg elektrycznych.

Czytaj więcej...Na czas trwania weekendowej imprezy pn. „Europejski Tydzień Mobilności", wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu w obrębie ul. Mostowej, Placu Teatralnego, ul. Stary Port i ul. Grodzkiej.
Pierwsze zmiany już od czwartku.


Na potrzeby wydarzenia:
- od czwartku do soboty (15-17.09) zostanie zniesiona możliwość parkowania na Placu Teatralnym,
- w sobotę (17.09.) nie będzie przejazdu ul. Mostową, Placem Teatralnym i ul. Grodzką (od ul. Podwale do ul. Mostowej)

Przywrócenie stałej organizacji ruchu planowane jest w godzinach nocnych z soboty na niedzielę (17/18.09).

Prosimy o stosowanie się do czasowego oznakowania, w obrębie ulic objętych czasową organizacją ruchu.

Czytaj więcej...Jedna firma zgłosiła się do przetargu na budowę trzech przystanków wiedeńskich. Wyniesione przystanki ułatwiają podróże osobom z niepełnosprawnościami i lepiej komunikują centrum z wykorzystaniem tramwajów. Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na ul. Focha.
Teraz przystanki wiedeńskie mają powstać na ul. Gdańskiej i na Jagiellońskiej.

Przetarg dotyczy realizacji trzech przystanków – nowego przy Klaryskach oraz dwóch w rejonie Chodkiewicza. Te dwa ostatnie miałyby zostać przesunięte bliżej ul. Zamojskiego ( zarówno kierunek Las Gdański, jak i kierunek Jagiellońska).

Nowe przystanki wiedeńskie miałyby zostać wykonane w 10 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach przetargu ujęto prawo opcji, które w przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, pozwoliłoby na prace budowlane przy kolejnych dwóch przystankach.

Otwarcie ofert
Do przetargu zgłosiła się 1 firma (Affabre), które zaproponowała kwotę ponad 2 mln 200 tys zł a w prawie opcji kolejnych ponad 890 tysięcy.
Na realizację tego zadania, wstępnie zamierzaliśmy przeznaczyć kwotę 1 mln 100 tys. zł.
Trwa sprawdzanie przedłożonej oferty.

13 przystanków
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej. Wykonana już przez nas koncepcja zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary)

Czytaj więcej...Warto wiedzieć:
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Przebudowany został południowy pas ruchu, który pełni funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest na wysokości chodnika. Poprawia to bezpieczeństwo i ułatwia wsiadanie do pojazdu.
Wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez wyniesiony obszar przystanku.

Strona 3 z 201