Aktualności komunikacyjne
Na Bydgoski Jarmark Świąteczny najlepiej wybrać się komunikacją miejską
Do 22 grudnia będzie można odwiedzić bożonarodzeniowy jarmark, który usytuowany jest na Starym Rynku, ulicy Mostowej i placu Teatralnym. Przypominamy, że najprościej dotrzeć na niego komunikacją miejską.
Wyłączone z ruchu są m.in. Stary Rynek i przyległe ulice, Wyspa Młyńska oraz most Staromiejski. Dodatkowo trwają rewitalizacje Rybiego Rynku i ul. Przy Zamczysku oraz naprawa mostu Bernardyńskiego. Właśnie dlatego na jarmark najwygodniej dostać się transportem publicznym.
Tramwajem najwygodniej
Przez przystanki w okolicy placu Teatralnego przejeżdżają linie tramwajowe kursujące we wszystkich kierunkach. Tymczasowo, ze względu na naprawę mostu Bernardyńskiego, w ten obszar skierowane zostały także linie autobusowe nr 52, 55, 59 i 60 (przystanki pl. Teatralny oraz Focha-Opera). Od poniedziałku (16.12.2024r.) planowane jest przywrócenie ruchu autobusów komunikacji publicznej pomiędzy rondem Bernardyńskim, a rondem Jagiellonów. Na swoje stałe trasy powrócą linie dzienne nr: 51, 52, 55, 58, 59, 60, 61, 64, 76, 80 i 99. Tym samym linia zastępcza W1, kursująca obecnie na odcinku pl. Kościeleckich - pl. Poznański przestanie funkcjonować.
Poruszanie się po Bydgoszczy z wykorzystaniem komunikacji miejskiej ułatwia też usługa Google Transit. Wszystkie rozkłady jazdy dostępne są tutaj.
Parkingi P&R
Kierowcy mogą zostawić samochód na parkingu przy ul. Kujawskiej, a pobrany bilet wykorzystać jako darmowy bilet komunikacji miejskiej. Koszt tego typu parkowania w systemie P&R wynosi 3,80 zł za pierwszą godzinę. Parkując w tym miejscu można wybrać dalszy sposób podróży – pieszo lub tramwajem/autobusem. Wybierając to drugie, jedzie się na bilecie za darmo. Jeśli podróżuje kilka osób w to samo miejsce, pobiera się bilet zbiorowy. Opłaty ponosi się przy wyjeździe z parkingu.
Parkingi P&R znajdują się też:
- na Czyżkówku, na skrzyżowaniu ul. Nad Torem – Grunwaldzkiej (wjazd do Bydgoszczy od Koronowa, Tucholi)
- w Lesie Gdańskim na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Rekreacyjnej (wjazd do Bydgoszczy od Osielska, Świecia).
- w Nowym Fordonie na Przylesiu (wjazd do Bydgoszczy od strony Dąbrowy Chełmińskiej, Torunia)
- część parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej (wjazd od strony Szubina, Żnina)
Zaparkuj i idź pieszo
Osoby, które mimo wszystko chcą dojechać bezpośrednio do centrum miasta własnym samochodem, zachęcamy do korzystania m.in. z miejskiego parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej. Jest on podzielony na dwie strefy. W części SPP (Strefa Płatnego Parkowania) parkowanie po godz. 17.00 i w weekendy jest darmowe. W tygodniu pierwsza godzina parkowania w strefie SPP w godz. 8.00 – 17.00 kosztuje 3,80zł. Parkingi Strefy Płatnego Parkowania znajdują się także po południowej stronie ul. W. Teskowej oraz pomiędzy ulicami Kujawską, Toruńską i Ustronie.
Miejsc parkingowych nie powinno zabraknąć przed lodowiskiem Torbyd i halą Łuczniczka. Spacer pieszo na Stary Rynek zajmie około 25 minut. Można też przejść przez kładkę i podjechać na jarmark tramwajem z przystanku Jagiellońska-Łużycka.
Wielopoziomowe komercyjne parkingi znajdują się natomiast przy ul. Jagiellońskiej 23 (obok hotelu City), na rogu ul. Pod Blankami i Jana Kazimierza oraz przy ul. Jagiellońskiej 1 (przy Bydgoskim Centrum Finansowym). Zwracamy jednak uwagę, że szczególnie te na Starym Mieście często w okresie dużych imprez szybko się zapełniają.
Raport z prac naprawczych na moście Bernardyńskim. Ostatnie tygodnie utrudnień
Dwa tygodnie temu zakończono pierwszy etap prac tj. naprawę przegubu pod jezdnią wschodnią mostu. Od 18 listopada nasz Wykonawca prowadzi prace naprawcze na zachodniej części tego obiektu. Równocześnie, podczas każdego etapu prac naprawczych, prowadzone jest szczegółowe rozpoznanie stanu technicznego odkrywanych warstw konstrukcyjnych. Ze wstępnych ustaleń wiemy, że uszkodzenie przegubu było najprawdopodobniej wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji.
Według naszego eksperta, (współpracującego przy naprawie) przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegają obrotowi, któremu należy niezwłocznie zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach. Korzystając z obecnych zamknięć rozpoczęliśmy dodatkowy zakres naprawy na jezdni zachodniej, który będziemy jeszcze kontynuować na jezdni wschodniej. Rozszerzony zakres prac budowlanych, związanych z naprawą mostu, będziemy prowadzić dalej przy połówkowym zawężeniu jezdni wschodniej nie wpływając znacząco na ruch pojazdów.
Dzięki obecnemu szczegółowemu rozpoznaniu stanu technicznego konstrukcji, wprowadzeniu szeregu zabiegów zabezpieczających oraz zmianie technologii naprawy uda się uniknąć wprowadzenia III etapu prac, w którym miało nastąpić całkowite zamknięcie mostu na jeden weekend dla wszystkich użytkowników, w tym również tramwajów.
Dodatkowe prace naprawcze wpłyną na wydłużenie procesu naprawy (tylko na jezdni wschodniej i pod obiektem), lecz mieszkańcy Bydgoszczy mniej odczują utrudnienia ponieważ przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej, dwa pasy ruchu na jezdni zachodniej i jeden pas na jezdni wschodniej.
Co planujemy zrobić dodatkowo
W ramach rozszerzonego zakresu prac naprawczych, zabezpieczających konstrukcję mostu przed obrotem, wprowadzimy dodatkowe elementy stalowe, które umożliwią powiązanie przęseł z fundamentami przyczółków mostu bezpośrednio przy tych podporach na północnym i południowym brzegu rzeki. Według wstępnych obliczeń, konieczne jest wykonanie łącznie 8 takich mocowań (po 4 na każdej stronie mostu). Większą część tych mocowań (6 z nich, czyli 4 na jezdni zachodniej i 2 na wschodniej), zrobimy podczas prowadzonego obecnie II etapu prac i funkcjonującej organizacji ruchu. Kolejne 2 mocowania na jezdni wschodniej wykonamy na samym końcu tj. po 16 grudnia 2024 r.
Co po 15 grudnia
Od godzin porannych w dniu 16 grudnia br. przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej autobusowej po trasach obowiązujących przed pracami naprawczymi. W nocy z 15 na 16 grudnia 2024 r. przywrócony zostanie również ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego, na jezdni wschodniej pozostanie czynny nadal tylko jeden pas ruchu w kierunku ronda Jagiellonów. Na całym obiekcie mostowym nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych na jednym pasie jezdni wschodniej (przy jej połówkowym zawężeniu) oraz pod mostem. Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu prac naprawczych, wszystkie roboty powodujące utrudnienia na górnej części mostu (jezdni wschodniej) powinny zostać zakończone najpóźniej do końca grudnia 2024 roku, a prace wykończeniowe realizowane pod mostem do końca stycznia 2025 roku.
Cztery nowe bilety w komunikacji miejskiej
Uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy od 1 lutego 2025 roku w sprzedaży pojawią się nowe rodzaje biletów. Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców oraz ciągle zwiększającą się ofertę kulturalną i rozrywkową w mieście.
Nowością będą dwa bilety weekendowe, ważne od godz. 12 w piątek do godziny 6 rano w poniedziałek. Cena biletu normalnego będzie wynosiła 20 zł, a ulgowego 10 zł. Bilet weekendowy rodzinny, z którego będzie mógł skorzystać jeden lub oboje rodziców oraz co najmniej jedno dziecko w wieku od 4 do 16 lat, będzie kosztował 34 zł.
Wprowadzone zostaną również dwa elektroniczne bilety okresowe na okaziciela, dostępne w systemie Bydgoskiej Karty Miejskiej. Bilet siedmiodniowy będzie kosztował 51,60 zł, a czternastodniowy 94,60.
Bilet przez aplikację
W Bydgoszczy bilet za przejazd można opłacić za pomocą karty płatniczej w pojeździe lub poprzez jedną z pięciu aplikacji na telefon. W tym drugim przypadku, wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) bezpłatną aplikację: Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska), zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.), SkyCash, Jakdojadę lub MPay. Odnotowuje się tendencję wzrostową w sprzedaży biletów elektronicznych.
Jednocześnie na ostatniej sesji Rady Miasta Bydgoszczy radni zadecydowali, że obowiązujące ceny biletów komunikacji miejskiej pozostaną bez zmian.
- 3,80 zł za jednorazowy bilet normalny (1,90 ulgowy),
- 3 zł za bilet 20-minutowy (1,5 zł ulgowy),
- 4,80 zł za bilet godzinny normalny (2,40 ulgowy),
- 12 zł za bilet dobowy,
- 34 zł za bilet pięciodobowy (17 zł ulgowy)
- 80 zł za bilet sieciowy 14-dniowy ważny w I strefie na liniach dziennych (40 zł ulgowy)
- 92 zł za bilet sieciowy 14-dniowy ważny w I i II strefie na liniach dziennych i nocnych (46 zł ulgowy)
- 90 zł za bilet miesięczny lub 30-dniowy ważny w I strefie na linii dziennej lub nocnej (45 zł ulgowy)
- 98 zł za bilet miesięczny lub 30-dniowy ważny w I i II strefie na linii dziennej lub nocnej (49 zł ulgowy),
- 108 zł za bilet sieciowy na linie dzienne (54 zł ulgowy),
- 112 zł za bilet sieciowy na linie dzienne i nocne ważny w I strefie (56 zł ulgowy),
- 148 zł za bilet sieciowy na linie dzienne i nocne ważny w I i II strefie (74 zł ulgowy),
- 10 zł za bilet sieciowy na linie dzienne dla Malucha oraz uczniowski
- 314 zł za bilet sieciowy 90-dniowy ważny w I strefie na liniach dziennych i nocnych (157 zł ulgowy),
- 239 zł za bilet sieciowy studencki na linie dzienne i nocne ważny w I strefie ,
- 319 zł za bilet sieciowy studencki na linie dzienne i nocne ważny w I i II strefie,
- 100 zł za bilet sieciowy roczny dla Malucha na linie dziennie ważny w I i II strefie,
- 100 zł za bilet sieciowy roczny uczniowski na linie dzienne ważny w I i II strefie,
Bilety semestralne uczniowskie ważne od 01.09. do 31.01. lub 01.02. do 30.06.:
- 250 zł za bilet sieciowy na linie dzienne ważny w I strefie
- 262 zł za bilet sieciowy na linie dzienne i nocne ważny w I strefie
- 342 zł za bilet sieciowy na linie dzienne i nocne ważny w I i II strefie
Wymiana taboru. Nowe Swingi wyjeżdżają na tory
W ramach umowy z Pesą tramwajowa flota wzbogaciła się już o 16 „niskopodłogowców”. W odbiorach jest kolejnych sześć tramwajów, które wyjadą na tory na przełomie grudnia 2024 i stycznia 2025.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. Zgodnie z harmonogramem 18 kolejnych tramwajów zostanie dostarczona w pierwszych miesiącach przyszłego roku, a wdrożenie ich do ruchu będzie się odbywać w miarę przeprowadzanych odbiorów.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych 30-letnich „Konstali”. W przyszłym roku flota będzie składać się z 75 "niskopodłogowców".
Dwa wyjątkowe Swingi
W tym roku na tory wyjechały dwa specjalne składy. Pierwszy z nich kursuje od wiosny i zyskał grafiki z symbolami NATO i JFTC, przypominając o 25. rocznicy wstąpienia Polski do obronnego sojuszu. Drugi natomiast wyjechał jesienią i ozdobiony jest symbolami Fordonu, co ma związek z 600-leciem nadania praw miejskich obecnej dzielnicy Bydgoszczy.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich (prace budowlane na pl. Wolności i pl. Praw Kobiet),
- Budowa torowiska na Szwederowo (uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej),
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim (uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej),
- Modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego (przed przetargiem na projekt).
Nowe Swingi w liczbach:
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł