Aktualności komunikacyjne
Remont ul. Łęczyckiej - ruszają prace budowlane.
Na ul. Łęczyckiej pojawi się nowa nawierzchnia i chodniki.
Przebudowane zostaną też wjazdy na posesje.
Ruszają prace budowlane.
Od środy 15 maja cześć ulicy zostanie zamknięta.
Inaczej kursować będzie też kilka linii autobusowych.
Zadanie obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Curie-Skłodowskiej oraz od ulicy Curie-Skłodowskiej do ulicy Fordońskiej.
W ramach realizowanych robót wymienione zostaną krawężniki oraz przebudowany zostanie chodnik po stronie zachodniej - w stronę Kamiennej.
Wyremontowane zostaną wjazdy na posesję wzdłuż ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Bocznej do ulicy Curie-Skłodowskiej
W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane będą realizowane etapami.
Od 15 maja zamknięty zostanie odcinek ul. Łęczyckiej od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie.
Zapewnione zostaną tylko dojazdy do sklepów i posesji.
Objazd dla samochodów zalecany jest ul. Fabryczną.
Autobusy linii nr 59, 64, 69, 89 i 33N w obu kierunkach kursować będą natomiast ul. Bałtycką.
Zawieszony zostanie też przystanek Most Kazimierza Wielkiego (szczegóły na grafice).
Prace budowlane na powyższym odcinku ul. Łęczyckiej potrwają do końca czerwca.
Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie roboty budowlane na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap) a następnie do ul. Kamiennej (III etap).
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Wszystkie prace zakończą się jesienią bieżącego roku.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo bowiem planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.
Wiosenne sprzątanie przystanków.
Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.
W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.
Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska.
Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.
W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Bezpieczne wakacje
W wakacje wiele osób korzysta z rowerów lub hulajnóg elektrycznych.
Na trasach pojawia się sporo użytkowników, którzy niestety nie znają lub zapominają o przepisach o ruchu drogowym.
Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
wszczyscy powinniśmy o nich pamiętać i to nie tylko podczas wakacji.
Hulanogi elektryczne w przepisach
- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
- zakazane jest przewożenia na hulajnodze innych osób.
- hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
- hulajnogą elektryczną ani rowerem nie można przejeżdżać przez przejście dla pieszych (z wyjątkiem przejazdów rowerowych zaznaczonych na czerwono).
- kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Rowerem po mieście
- dziecko do 10 lat poruszające się na rowerze jest uznawane jako pieszy. Może więc poruszać się po chodniku ale nie może poruszać się po jezdni ani po ścieżce rowerowej !
- dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć rowerem tylko pod opieką dorosłych.
Wszyscy jesteśmy Pieszymi
- pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- w trakcie przekraczania jezdni nie wolno korzystać z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych.
- pieszy wchodząc na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed tramwajem !
Chociaż nie jest to zapisane w przepisach, to jadąc rowerem czy hulajnogą elektryczną, warto używać kasku.
Przypominamy: parkujemy odpowiedzialnie, nie blokujmy się!
Po ustawieniu dodatkowego oznakowania, liczba incydentów związanych z nieprawidłowym parkowaniem blokującym ruch tramwajowy na ul. Chodkiewicza, zmniejszyła się o połowę.
Przypominamy, że odpowiedzialne parkowanie to jeden z najważniejszych elementów drogowej etykiety.
W ciągu ostatniego miesiąca ruch tramwajowy na ulica Chodkiewicza był wstrzymany przez źle zaparkowane tylko dwa razy. W poprzednich miesiącach zdarzało się znacznie więcej tego typu incydentów.
W ocenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych oraz Straży Miejskiej pomaga dodatkowe oznakowanie, ustawione przez nas w połowie marca.
Żółte tablice przypominają o konieczności zachowanie odstępu od torowiska.
W pojazdach komunikacji miejskiej pojawiły się także plakaty zwracające uwagę na inne elementy drogowej etykiety.
Przypominamy, że nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska to nie tylko mandat, który może kosztować nawet 300 złotych. Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł.
W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów.
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem. W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych. Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może więc oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych.
Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy na spotkania.
Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w tych miejscach.
Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.
Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
1. Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
2. Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
3. Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
4. Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.