Aktualności
Kolejny etap prac na Siedleckiej
Rozpoczyna się ostatni etap prac przy rozbudowie ulicy Siedleckiej na Czyżkówku. Pojawi się nowa nawierzchnia, chodniki, progi zwalniające oraz wyniesione rondo.
Zadanie jest realizowane w oparciu o pierwszą edycję Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy.
Prace na ulicy Siedleckiej zostały podzielone na etapy, co pozwoliło skoordynować prace z inwestycjami prowadzonymi przez miejskie wodociągi.
Pierwszy etap prac na odcinku o długości 1 km ulicy Siedleckiej, został zakończony w kwietniu 2020 roku.
W ramach inwestycji wykonana została nowa nawierzchnia, chodniki, uliczne oświetlenie i zatoki parkingowe.
Ulica została przystosowana do poruszania się miejskich autobusów, dzięki czemu można było przy niej zainstalować przystanki. Pojawiło się nowe oznakowanie pionowe i poziome oraz progi zwalniające. Dzięki inwestycji poprawił się też dojazd do posesji oraz zwiększyło bezpieczeństwo pieszych.
Rusza II etap prac
Prace na ok. 300 metrowym odcinku ulicy, będą teraz prowadzone w obrębie posesji od nr 114 do 144. Docelowo na tym odcinku pojawią się nowy chodnik, nawierzchnia i elementy poprawiające bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Wykonane zostaną też nasadzenia drzew.
Od 3 lutego Wykonawca planuje zamknąć ulicę Siedlecką dla ruchu pojazdów na odcinku od posesji nr 118 do 144. Dojazd będzie możliwy tylko od strony ul. Koronowskiej lub ul. Chmielnej. Przejazd przez cały odcinek nie będzie możliwy.
Prace potrwają 4 miesiące.
Po ich zakończeniu planowane jest na ul. Siedleckiej uruchomienie komunikacji publicznej.
Koszt całej inwestycji (dwa etapy) to 5,8 mln zł.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny 2021 – przygotowania do kolejnego sezonu
Jedna oferta wpłynęła w przetargu na obsługę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w systemie pomostowym. Mimo trudnej sytuacji epidemicznej i długotrwałego spadku liczby wypożyczeń, zabezpieczyliśmy środki na dalsze funkcjonowanie rowerów miejskich.
Firma zainteresowana obsługą BRA w 2021 roku, wyceniła wartość zadania na blisko 1,3 mln zł.
W październiku ubiegłego roku skończyła się dotychczasowa umowa na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA). Prawo zamówień publicznych, wymusiło wyłonienie nowego operatora w drodze przetargu.
Jedyną ofertę złożyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która oszacowała wartość usługi na kwotę 1,28 mln zł. Zamawiający (ZDMiKP) zamierzał przeznaczyć na to zadanie prawie 1,49 mln zł
Obecnie sprawdzamy złożoną ofertę. Po podpisaniu umowy, wykonawca będzie mógł przygotować się do nowego sezonu rowerowego, który rusza już 1 marca.
Umowa będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na wykorzystaniu istniejących stacji i rowerów.
Po zakończeniu poprzedniej umowy (październik 2020), nie demontowaliśmy istniejących stacji rowerowych w terenie. Pozwoli to uruchomić system bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Proponowane rozwiązanie wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną , spadającą liczbę wypożyczeń oraz trudną sytuacji tej branży w innych miastach Polski.
W ciągu ostatnich pięciu lat, bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy.
Mimo większej liczby dróg rowerowych w mieście (ponad 7 km nowych dróg, kolejne 9 w budowie), dodatkowych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, tracił użytkowników.
W 2020 roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych. Wpłynęło to również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów. Spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową.
BRA - informacje:
- system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funkcjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln wypożyczeń
Odkrywamy kolejne pamiątki związane z historią naszego miasta
Trwa rozbudowa ulicy Kujawskiej.
W wielu miejscach realizowane są prace brukarskie oraz kontynuowany jest montaż nowych schodów na Wzgórze Wolności.
Rozpoczęły się też dalsze prace archeologiczne na Zbożowym Rynku.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych będzie można wznowić układanie ostatnich warstw nawierzchni na ul. Kujawskiej i Solskiego oraz drogach rowerowych w obrębie całej inwestycji.
Na terenie budowy kontynuowane są prace ziemne, wodociągowe i energetyczne.
Postępują też dalsze roboty przy torowisku na ul. Solskiego.
Na Zbożowym Rynku od strony ulicy Wiatrakowej wznowione zostały prace archeologiczne.
Obecnie odkrywane są pozostałości po osadnictwie kultury łużyckiej ( 1000 - 500 lat p.n.e.), groby z czasów pierwszych Piastów oraz dalsze fragmenty staropolskiego traktu, wzmocnionego po bokach wielkimi drewnianymi kłodami.
Szlak wiódł prawdopodobnie w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa).
Przy ul. Wiatrakowej odnajdywane są pozostałości zabudowań z XV i XVI wiek. Są też fragmenty ceramiki i prostych narzędzi.
Niestety na obecnym terenie odkrywane są tylko szczątkowe elementy dawnej historii naszego miasta.
Wiele z nich zostało zniszczonych przez liczne prace podziemne, prowadzone w przeszłości na tym obszarze.
Znacznie więcej zachowało się znalezisk na Zbożowym Rynku w obrębie ronda Bernardyńskiego, o czym pisaliśmy TUTAJ
Przez skrzyżowanie tylko na zielonym
Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje rozbudowę systemu urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe. Część z nich zamontowana zostanie na bydgoskich skrzyżowaniach przy dworcu PKS oraz na Bartodziejach.
By zwiększyć bezpieczeństwo modernizujemy też na bieżąco drogową infrastrukturę.
Urządzenia mają zostać zamontowane w dwóch lokalizacjach:
• na skrzyżowaniu Trasy Uniwersyteckiej z ulicą Jagiellońską
• na skrzyżowaniu ulic S. Wyszyńskiego i M. Curie-Skłodowskiej
Ich zadaniem ma być rejestracja wykroczeń niestosowania się do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. Głównym celem nowej inwestycji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniach, na których dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych. Urządzenia rejestrujące będą wchodziły w skład Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Obecnie trwa przetarg, na wybór wykonawcy zadania. Po podpisaniu umowy, która obejmuje łącznie aż 30 lokalizacji na terenie całego kraju, dostawy, montaż i testy urządzeń zajmą około półtora roku.
Kluczowe dla zwiększania bezpieczeństwa są również inwestycje i działania realizowane przez nas na bydgoskich ulicach.
W ostatnich latach kontynuowaliśmy m.in.
• doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych
• budowę infrastruktury rowerowej w standardach wypracowanych w prozumieniu ze środowiskami rowerowymi
• instalację urządzeń BRD na istniejących ulicach (wyniesione przejścia, progi, separatory, azyle dla pieszych, sygnalizacje świetlne, znaki na fluorescencyjnym podkłądzie itp.)
Te działania będą kontynuowane również w tym roku.
W budżecie miasta zarezerwowano między innymi środki na budowę kolejnych dróg rowerowych (np. wzdłuż ul. jeździeckiej), montaż sygnalizacji świetlnych (np. na skrzyżowaniu ul. Koronowskiej i Opławiec) i doświetlenie przejść dla pieszych (ok. 12 lokalizacji).