Miliony złotych na bydgoskie drogi - podsumowanie 2023 roku.
W minionym roku zrealizowaliśmy wiele inwestycji drogowych niezbędnych dla naszego Miasta.
Powstały nowe mosty, jezdnie, chodniki, torowiska oraz drogi rowerowe.
W wielu miejscach Bydgoszczy poprawiliśmy bezpieczeństwo kierowców i pieszych.
Zakupiliśmy też nowoczesne tramwaje.
Teraz intensywnie przygotowujemy się do kolejnych zadań planowanych w 2024 roku.
INWESTYCJE ZAKOŃCZONE:
W 2023 roku oddaliśmy do ruchu nowy wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Powstał nie tylko nowy obiekt nad linią PKP ale przeprowadziliśmy też gruntowny remont nawierzchni i rozbudowaliśmy istniejące chodniki pod wiaduktem. Łukowa konstrukcja wyposażona została też w trasy dla pieszych i rowerzystów. Wybudowaliśmy również nowe energooszczędne oświetlenie.
Korzystać można też już z nowego mostu tramwajowego i drogowego nad Brdą oraz nowego torowiska na ul. Perłowej.
Przebudowane zostały też jezdnie ulic Toruńskiej i Fordońskiej. Wykonawca kontynuuje jeszcze prace przy istniejącym moście oraz budowie nowych chodników i dróg rowerowych. Zakończenie prac na początku 2024 roku.
Pumptruck, skatepark, ścianka wspinaczkowa, place zabaw i łąki kwietne zmieniły oblicze Starego Fordonu.
Nad brzegiem Wisły i w ciągu ul. Promenada wybudowaliśmy ciąg pieszo-rowerowy i strefę rekreacyjno–sportową. Mamy też nowe oświetlenie i stylowe ławki. To już kolejna inwestycja w tej części miasta gdzie już wcześniej przebudowany został Stary Rynek i powstało nowe nabrzeże.
W tym roku zakończyliśmy również gruntowną przebudowę ul. Smukalskiej.
Ważnym elementem tej inwestycji, była przebudowa jezdni, pętli autobusowej i budowa nowej 3-kilometrowej drogi rowerowej łączącej osiedla Piaski ze Smukałą
Nowa trasa rowerowa powstała też na drugim końcu miasta w obrębie Myślęcinka.
Parkowa obwodnica na ul. Jeździeckiej, łączy się już z wcześniej wybudowanymi ścieżkami w Myślęcinku.
W sumie w 2023 roku powstało w całym mieście aż 13 km nowych tras rowerowych.
Kierowcy korzystają też już z nowego łącznika ul. Hutniczej z ul. Nowotoruńską, dzięki któremu ciężarówki nie przejeżdżają przed zmodernizowaną szkołą.
Wcześniej zbudowana została tam też nowa pętla autobusowa oraz nowa droga dojazdowa do centrum logistycznego.
Zakończyliśmy budowę dwóch wiedeńskich przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
Poprawiły one nie tylko bezpieczeństwo, ale ułatwiły też podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Docelowo planujemy budowę takich wyniesionych przystanków na całej długości ul. Gdańskiej.
W zajezdni mamy już 10 nowych i niskopodłogowych tramwajów.
Pierwsze kursują z pasażerami po Bydgoszczy.
Kolejnych 30 "niskopodłogowców" będzie dostarczona w kolenych miesiącach.
Tak duże zamówienie, na które pozyskaliśmy unijne fundusze, pozwoli wymienić cały tabor tramwajowy na nowy.
W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania uporządkowaliśmy też ruch w centrum miasta.
Zlikwidowaliśmy część miejsc postojowych na chodnikach, wprowadziliśmy kontrapasy rowerowe a część ulic przekształciliśmy w drogi jednokierunkowe.
W przyszłym roku planujemy rozstawić nowe parkomaty na terenie miasta.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe dla tego zadania.
W 2023 roku ponad 20 ulic gruntowych zyskało twardą nawierzchnię.
Zadania realizowaliśmy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, rządowego wsparcia i wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetleniem ulic, wykonaniem nowych dróg rowerowych czy doświetleniem ponad 20 przejść dla pieszych.
Wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje drogowe, łączyliśmy też zawsze z pakietami dużych nasadzeń drzew i krzewów. W sumie w mijającym roku zasadziliśmy blisko tysiąc drzew i kilkanaście tysięcy krzewów.
Przy drogach pojawiły się więc klony, wierzby, lipy, brzozy i sosny.
Efekty będziemy mogli podziwiać już wiosną przyszłego roku.
INWESTYCJE KONTYNUOWANE w 2024 roku:
Trwa przebudowa Rybiego Rynku gdzie nie tylko wymienimy nawierzchnię i zlikwidujemy parking ale zasadzimy też nowe drzewa i ustawimy ławki.
W ramach tego zadania blasku odzyskają okoliczne uliczki Śródmieścia jak między innymi ul. Pod Blankami, Grodzka czy Zaułek.
Rewitalizacja kontynuowana jest też na pobliskim placu Kościeleckich. W przyszłym roku prowadzona będzie również przebudowa placu Wolnośći.
Rozpoczęliśmy też prace na pierwszym odcinku Wielkiej Pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Prace zakończą się w połowie 2024 roku.
Obecnie prowadzone są prace projektowe zmierzające do likwidacji kładki dla pieszych na Wojska Polskiego.
W tym miejscu powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni, co ułatwi korzystanie z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
Zyskają też rowerzyści, gdyż nowy przejazd, połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach jezdni.
Prace projektowe prowadzone są też dla przebudowy ul. Nakielskiej od ul. J. Bronikowskiego do Lisiej a także dla budowy torowiska w ciągu ul. Solskiego.
Projektanci opracowują również koncepcję przebudowy Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich.
W 2024 roku kontynuowane będą jeszcze prace przy uszkodzonym nasypie mostu Pomorskiego.
O wszystkich nowych zadaniach planowanych do realizacji w 2024 roku, poinformujemy w odrębnym komunikacie.
Rower BRA w 2024 roku - umowa podpisana
Podpisaliśmy umowę na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w 2024 roku.
W przyszłym sezonie podobnie jak w mijającym roku, będzie obowiązywał system pomostowy. Oznacza to, że umowa będzie obowiązywała przez jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Nowy sezon rozpocznie się 1 marca.
W październiku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA). Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcemy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą BIKEU Sp. zo.o z Warszawy.
To wykonawca który obsługiwał rowery BRA w minionym sezonie.
Kwota za wykonanie usługi w przyszłym sezonie wyniesie ponad 1 mln 485 tys. zł.
Nowy sezon rozpocznie się 1 marca i potrwa do końca października 2024 roku.
W przyszłym roku obowiązywać będzie system pomostowy.
Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa zostanie oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązanie wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Sezon BRA w 2023:
W 2023 roku Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 415 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach.
- prawie 3 900 klientów zarejestrowanych w systemie BRA z czego 85% użytkowników, aktywnie korzystała z rowerów.
- dokonano ponad 32 tysiące wypożyczeń.
- najwięcej wypożyczeń odnotowaliśmy w maju, na poziomie prawie 7 300 wynajmów.
- najpopularniejszym dniem tygodnia była niedziela między godziną 14.00 a 15.00 a następnie poniedziałki w godzinach 16.00 -17.00 Trzecie miejsce na podium zamyka środa w godzinach 15.00 - 16.00.
- Rekordzista tego sezonu jeździł na rowerach aż 550 razy. Pozostała dwójka z czołówki tabeli, wynajęła rower ze stacji ponad 300 razy.
- Średnia długość wypożyczenia to 28 minut i 18 sekund (80% wypożyczeń). Mieściło się to oczywiście w darmowym przedziale czasu, który w tym roku wydłużyliśmy do 30 minut. Kolejne 10% to wypożyczenia za 1 zł tj. do 60 minut.
- Wiele osób skorzystało też z nowych taryf turystycznych: ponad 1100 wypożyczeń dokonanych zostało w 12 godzinnej taryfie turystycznej, a 52 wynajmy odbyły się w 24 godzinnej taryfie.
Ważne zmiany usprawnią komunikację autobusową w mieście
Od 1 stycznia obsługa 3 autobusów zostanie przekazana do realizacji firmie Mobilis.
Od kilku miesięcy spółce MZK naliczane są kary za nierealizowanie umowy.
Spółka mimo wielokrotnych wezwań do należytego wykonywania umowy, nie rozwiązała problemu.
Jeżeli nie poprawi to sytuacji, kolejne linie będą przekazywane innym przewoźnikom.
W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: MZK i Mobillis.
Ok. 25 % autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (firma Mobilis), a ok. 75 % kursów jest obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).
Od wakacji zaczęły występować problemy z autobusami, które „wypadały" z rozkładu.
Operatorom naliczaliśmy kary za niewłaściwe realizowanie zawartych umów.
Otrzymywaliśmy jednak zapewnienia, że sytuacja się poprawi.
Firma Mobilis zatrudniła kierowców a liczba realizowanych kursów zwiększyła do ponad 98%.
Problemy nadal jednak występują w spółce MZK, która realizuje tylko ok. 95-96% swoich kursów.
Oznacza to, że z rozkładu „wypada" nawet kilka autobusów dziennie.
Rozwiązaniem problemu miało być umożliwienie MZK podpisanie umów z zewnętrznymi przewoźnikami. Nie przyniosło to jednak rezultatu.
W grudniu bieżącego roku MZK uruchomiły więc w trybie awaryjnym, 3 zabytkowe autobusy na trzech liniach.
Pomimo tych zmian, nadal jednak nie realizowano kilku kursów, przez co pasażerowie nie mogli na czas dojechać do szkoły czy pracy.
Tylko dziś (11 grudnia) na trasach brakowało 5 autobusów MZK
W związku z tym, że naliczanie kar dla firm przewozowych nie ma praktycznego znaczenia dla pasażerów, a awaryjne uruchomianie taboru zabytkowego (na zlecenie MZK) pogarsza jakość świadczonych usług, zdecydowaliśmy się na ograniczenie zakresu przewozów powierzanych MZK.
Od 1 stycznia obsługa 3 autobusów na liniach cołodziennych, zabrana zostanie firmie MZK i przekazana do realizacji firmie Mobilis.
Jeżeli nie poprawi to sytuacji, nie wykluczamy kolejnej redukcji pracy przewozowej MZK.
Przypominamy, że:
- obecnie firma MZK otrzymuje 16,6 % wyższe wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr (tzw. wozokilometr) niż prywatny operator jakim jest Mobilis.
- decyzje o zatrudnieniu i ewentualnych podwyżkach dla kierowców MZK podejmuje tylko i wyłącznie zarząd spółki MZK.
- tylko w dwóch ostatnich miesiącach naliczyliśmy blisko 50 tysięcy złotych kary firmie MZK za nierealizowanie umowy przewozowej.
Zależy nam, aby przewozy były realizowane w 100% zgodnie z zawartą umową.
Mamy świadomość, prace drogowe mogą wpływać na opóźnienia w rozkładach, a na trasach mogą zdarzać się sytuacje nieprzewidziane (awaria, wypadek itd.).
Niedopuszczalne jest jednak niewywiązywanie się z umowy przewozowej, za którą odpowiada wyłącznie przewoźnik.
[FILM] Auta wróciły na ul. Fordońską - tramwaje na ul. Perłową
8 grudnia udostępniona do ruchu została południowa jezdnia ulicy Fordońskiej.
Zniknęły tymczasowe ronda przy nowym moście oraz ul. Fabrycznej.
Włączona została sygnalizacja świetlna. Zdecydowanie poprawiła się płynność ruchu na tym odcinku.
Od soboty 9 grudnia tramwaje kursują już nowym torowiskiem ul. Perłowej.
Budowa mostów nad Brdą dobiega końca.
W związku ze zmianami w ruchu na ul. Fordońskiej i Perłowej, modyfikacji uległy dotychczasowe układy połączeń autobusowych i tramwajowych
Prosimy zapoznać się z nową siatką połączeń prezentowaną na powyższej grafice oraz nowymi rozkładami jazdy zamieszczonymi na naszej stronie TUTAJ
Dalsze prace - w toku.
Jeszcze w grudniu wykonawca planuje zlikwidować tymczasowe ronda przy ulicach: Bałtyckiej, Prezydenta L.Kaczyńskiego. Filmowej i Toruńskiej.
W tych miejscach uruchomiona zostanie już docelowa sygnalizacja świetlna.
Nadal będą jednak kontynuowane prace na jezdniach, chodnikach i drogach rowerowych nowych mostów nad Brdą.