Akcja Zimowego Utrzymania - 2021/2022
Solarki są już gotowe a magazyny soli pełne. Przygotowania do tegorocznej Akcji Zima zostały zakończone.
Działania terenowe rozpoczną się przy pierwszych spadkach temperatur.
Zimowy czas to niestety też duże wyzwanie dla kierowców i pieszych.
Przygotowania do tegorocznej zimy rozpoczęły się już w okresie wakacyjnym, gdy przeprowadzaliśmy remonty i przebudowy wielu bydgoskich ulic.
Prace nie tylko miały na celu poprawę bezpieczeństwa ale i lepsze odwodnienie samej drogi.
Dodatkowo dzięki naprawom nawierzchni, nie będzie ona ulegała dalszemu niszczeniu, a brak kolein i spękań ułatwi przeprowadzać akcje odśnieżne.
Przypominamy, że w roku ubiegłym zostały podpisane umowy na utrzymanie zimowe jezdni i chodników na terenie Bydgoszczy w latach 2020 – 2024.
Taka wieloletnia umowa z wykonawcami pozwoliła firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt.
Do podjęcia akcji zimowej na drogach mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek.
W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych.
W okresie zimowym do odśnieżania wykorzystywane będą też dwie równiarki.
W magazynach przygotowanych zostało już 4000 ton soli, 35 ton chlorku wapnia oraz blisko 300 ton piasku.
Średnio w ciągu roku na akcję zimowego utrzymania bydgoskich ulic wydajemy kilka milionów złotych
Warto jednak przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej i bardzo śnieżnej zimy, wydaliśmy na odśnieżanie kilkukrotnie więcej środków finansowych niż w latach poprzednich.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie.
W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe
Posypywanie solą, odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu.
Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wyznaczone trasy ciągu 4 godzin.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Pomagają nam nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne są dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp (południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach.
W akcji Zima dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań.
Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi oraz aktualnym stanie pogody.
Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania „A" i „B", przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymywać będą torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
Mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora.
Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze.
Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Podczas intensywnych opadów śniegu, warto zrezygnować z jazdy samochodem i skorzystać z komunikacji miejskiej.
Nowa nawierzchnia na ważnych bydgoskich mostach
Trwa wymiana nawierzchni na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
Prace są związane przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.
Równocześnie uszczelniane są styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).
Roboty związane z frezowaniem są prowadzone połówkowo. Na terenie prac wprowadzone zostały zwężenia i ograniczenia prędkości.
Prace remontowe na obu mostach realizuje firma Strabag.
Wartość robót to blisko 400 tys. zł.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.
Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15
Park & Ride – budowa na Czyżkówku zakończona
Zakończyliśmy odbiór nowego parkingu Park&Ride na Węźle Zachodnim. Pozwoli on przede mieszkańcom północno-zachodniej części Metropolii Bydgoszcz wygodnie zaparkować i kontynuować podróż do centrum komunikacją miejską.
Do tej pory wykonane zostały również miejsca postojowe na ul. Kujawskiej oraz w Myślęcinku.
W przyszłym tygodniu montowane będą pierwsze szlabany i biletomaty.
System P+R wraz z rozbudową torowisk, buspasów i zmianami w strefie płatnego parkowania istotnie wzmocni w przyszłym roku bydgoski transport publiczny.
Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
W I etapie system tworzyć będzie 5 dużych obiektów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Zostaną one wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery) i włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który jest obecnie przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
Parking na Węźle Zachodnim – prace zakończone
Parking powstał pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową.
Zmodernizowany został dojazd od strony ul. Głuchej a nowe chodniki zapewniają lepsze dojście do przystanków autobusowych zlokalizowanych w obrębie węzła.
Właśnie zakończyły się prace odbiorowe.
Obiekt został wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie a teren wokół został zagospodarowany zielenią.
Liczba miejsc parkingowych: 75
Las Gdański – prace zakończone
Parking powstał u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej.
Obiekt w Myślęcinku jest już wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie.
Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią.
W połowie grudnia montowane będą jeszcze szlabany i parkometry.
Liczba miejsc: 125 pojazdów.
Budowa na rondzie Kujawskim - ukończona
Pomiędzy dwoma jezdniami Kujawskiej w miejscu wyburzonych zniszczonych kamienic powstało ponad 140 miejsc.
Na parkingu niebawem zamontowane zostaną szlabany i parkometry.
Wielopoziomowy parking na Grudziądzkiej – w realizacji
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści 570 samochodów.
Powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Przylesie – w realizacji
Parking powstaje w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego.
Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów.
Sposób funkcjonowania bydgoskiego systemu P+R określa przyjęta już uchwała Rady Miasta.
Zakłada ona, że osoby kupujące bilet na usługi przewozowe w biletomatach na parkingach P+R będą mogły parkować za darmo.
Cena biletu na przejazdy komunikacją miejską będzie zależna od czasu parkowania i liczby pasażerów.
Więcej informacji o taryfie P+R znajduje się TUTAJ
Wszystkie parkingi wraz z całą infrastrukturą zostaną uruchomione wiosną przyszłego roku.
Rok torowiska na ul. Kujawskiej. Zero wypadków, większa punktualność
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych.
Dokładnie rok temu uruchomione zostało nowe torowisko, którym pojechały pierwsze tramwaje.
Na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim liczba wypadków spadła do zera.
Czas przejazdu tramwajów i autobusów również znacznie się skrócił. Zyskali piesi i rowerzyści.
Zlikwidowaliśmy czarny punkt
Przed rozbudową ul. Kujawskiej na samym rondzie Kujawskim dochodziło każdego roku do prawie 50 zdarzeń drogowych. Policyjne raporty odnotowywały wtedy średnio 42 kolizje i 4 wypadki.
Rondo Kujawskie przed budową sygnalizacji świetlnej, uznawane było też przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze bydgoskie skrzyżowanie dla rowerzystów.
W tym roku na rondzie Kujawskim nie doszło do żadnego wypadku, a tylko do 33 niegroźnych kolizji. Nikt nie został zabity ani ranny.
Brak wypadków odnotowano też na rondzie Bernardyńskim.
Tak wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuje szereg nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie budowy, m.in. rozdzielelenie ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego, zabezpieczenie przystanków i wykopów barierami, oznakowanie poziome grubowarstwowe, czytelne oznakowanie pionowe, zlokalizowanie torowiska poza jezdniami, sygnalizacje świetlne wpięte w system ITS oraz szereg rozwiązań dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i starszych.
Efektowne wzmocnienie komunikacji
Czas przejazdu jednojezdniową ulicą Kujawską oznaczał przed rozbudową duże opóźnienia w kursowaniu miejskich autobusów, szczególnie w godzinach szczytu.
Ten problem zminimalizowały dodatkowe pasy ruchu oraz buspas w kierunku ronda Bernardyńskiego. W parze z buspasem na Wałach Jagiellońskich pozwolił on poprawić punktualność na wielu linii autobusowych.
• Linia 53 wzrost punktualności z 79% w 2019 roku do ponad 87% w 2021 (+istotna zmiana trasy)
• Linia 56 wzrost punktualności z 66% w 2019 roku do prawie 80% w 2021
• Linia 64 wzrost punktualności z 84% w 2019 roku do ponad 86% w 2021
Kapitalnym wzmocnieniem dla bydgoskiej komunikacji była również budowa samego torowiska.
Osiedla Wyżyny i Wzgórze Wolności zyskały bardzo szybkie i wygodne połączenie z centrum. Przejazd między pętlą Wyżyny i rondem, Jagiellonów zajmuje zaledwie 12 minut.
Cała sieć na górnym tarasie posiada teraz też dwa niezależne połączenia z resztą miasta.
W ramach tej inwestycji zakupiliśmy też 15 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Sto tysięcy tramwajowych przejazdów
Tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską dokładnie rok temu, w niedzielę 6 grudnia.
Do dziś torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują trzy linie tramwajowe - nr 2, 9 i 11. Przez rok tramwaje przejechały ten odcinek ponad 100 tysięcy razy.
Tramwaje na ul. Kujawskiej kursują w specjalnym wykopie.
Konstrukcja była niezbędna aby zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek.
Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Rozbudowana Kujawska - w liczbach:
ok. 30 000 przejazdów zrealizowała każda z linii kursujący Kujawską (nr 2,9 i 11)
ok. 6000 zasadzonych krzewów i 600 nowych drzew
1200 metrów nowego i zmodernizowanego torowiska
18 estetycznych wiat
15 tramwajów zakupionych do obsługi tras
0 wypadków na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim w tym roku