W tym roku rowerzyści skorzystają z ponad 10 kilometrów nowych dróg rowerowych m.in. wzdłuż ul. Smukalskiej i Jeździeckiej. Wkrótce ogłosimy przetarg na budowę trasy łączącej Śródmieście z Bartodziejami.
Trwają przygotowania do kolejnych rowerowych inwestycji.
Najbardziej zawansowane prace prowadzone są przy budowie drogi rowerowej na ul. Jeździeckiej. Trasa zyskała już nawierzchnię na odcinku od Hipicznej do osiedla Podkowa.
Przy sprzyjających warunkach asfalt układny będzie też pomiędzy ul. Słowckiego i ul. Gdańską.
W ten sposób powstanie spójny ciąg rowerowy od ul. Gdańskiej do ul. Podkowa o długości 2,3 km.
Na ostatniej prostej są również prace przy rozbudowie ul. Smukalskiej. Ważną częścią zadania jest budowa wydzielonej drogi rowerowej od ul. Błądzimskiej aż do pętli autobusowej w Smukale.
W ten sposób rowerzyści zyskają bezpieczną 3-kilometrową trasę łączącą Piaski ze Smukałą.
Leśne dukty zapewniają jej połączenie między innymi z ul. Jeździecką w Myślęcinku.
W sercu Bydgoszczy, wiosną zakończą się prace przy rewitalizacji kolejnego odcinka bulwarów.
Trasa o długości 0,3 km ma zapewniać bezpieczny i komfortowy przejazd pomiędzy mostem Bernardyńskim i ulicą Uroczą.
Podczas realizacji tej inwestycji konieczna była między innymi przebudowa kładki.
Trwa przetarg na kolejny etap tego zadania obejmujący przebudowę bulwarów na 2,5-kilometrowym odcinku od ul. Krakowskiej do mostu Kazimierza Wielkiego.
Kolejne trasy w budowie i przygotowaniu
W wakacje planowany jest finisz prac nad drogą rowerową w Starym Fordonie od ul. Promenada do wału wiślanego z dojazdami do nowego nabrzeża.
Szeroka trasa o długości około 600 metrów ma umożliwiać poruszanie się rowerzystom i pieszym.
Kontynuowane są prace związane z budową nowych mostów na Brdzie.
Cześcią zadania jest również wytyczenie rowerowej drogi wokół skrzyżowań ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską i Toruńską.
Trasa ma też zapewnić komunikację z planowanym na Bartodziejach bulwarem nad Brdą.
To infrastruktura rowerowa o łącznej długości ok. 1,8 km.
Intensywnie przygotowujemy się także do dużej inwestycji polegającej na budowie drogi rowerowej pomiędzy Śródmieściem i Bartodziejami. Nowa infrastruktura dla rowerów o długości 4,5 km przebiegać będzie przez obszary o bardzo dużej liczbie mieszkańców. Na osiedle Bartodzieje mieszka ponad 20 tysięcy bydgoszczan, a w Śródmieściu około 30 tysięcy osób. Większość trasy zbudowana zostanie w formie pasów rowerowych wyznaczonych na jezdni oznakowaniem.
Na finiszu są prace związane z nową organizacją ruchu w centrum Bydgoszczy co związane jest z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania. Uwzględnimy w niej postulaty środowisk rowerowych związane między innymi z wprowadzeniem na kolejnych ulicach kontraruchu oraz kontrapasów.
Zadana wybrane przez mieszkańców
Rozpoczęliśmy prace przy kolejnym odcinku drogi rowerowej wzdłuż ul. Andersa na odcinku od ul. Kasztelańskiej do S. Duboisa.
Ścieżka o długości 0,6 km ma połączyć osiedle Tatrzańskie z Szybowników.
To zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Do realizacji jeszcze w tym roku trafić ma pomysł mieszkańców związany z remontem rowerowych pasów wzdłuż ul. Pelplińskiej. To ciąg o długości ok. 1,5km wytyczony w poprzednim wieku na szerokich chodnikach po obu stronach ulicy.
W Fordonie ruszyć ma budowa Wielkiej Pętli Fordonu.
To duży projekt, który zwyciężał w ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Każdy etap wymaga jednak przygotowania kompleksowej dokumentacji. Kolejne odcinki trasy są jednak sukcesywnie przygotowywane do realizacji. W pierwszym etapie realizowany ma być odcinek od Doliny Śmierci do ul. Orlińskiego 1,2 km. Cała trasa docelowa osiągnie długość 21 kilometrów.
Bydgoski Budżet Obywatelski zabezpiecza środki na kilka etapów tej trasy u podnóża fordońskiego zbocza od osiedla Eskulapa na Tereny Nadwiślańskie.
Przygotowani do unijnych funduszy
Z myślą o wykorzystaniu w kolejnych latach m.in. funduszy europejskich trwają prace nad koncepcjami kilku nowych dróg rowerowych o łącznej długości 7 km wzdłuż:
• ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna, długość ok. 1,0 km, po obu stronach łącznie ok. 2,0 km) , połączy ona istniejące drogi przy węźle Szarych Szeregów ze ścieżką wzdłuż ul. Chemicznej,
• ul. J. Sułkowskiego (Kozietulskiego – Modrzewiowa - po obu stronach łącznie ok. 1,8 km), połączy ona istniejące drogi rowerowe wzdłuż ul. Ogińskiego, Kamiennej z dworcem przy ul. Leśnej),
• ul. Glinki (Dąbrowa – Bydgoskich Przemysłowców, długość 1,9 km, połączy ona nową infrastrukturę wybudowaną podczas II etapu trasy Uniwersyteckiej ze ścieżkami na terenie BPPT),
• ul. Kieleckiej (Nowotoruńska – Toruńska, długość 0,8 km, połączy ona drogi rowerowe wybudowane wzdłuż ul. ks. Dachtery i Spornej),
• ul. Sudeckiej / Wyzwolenia / Pelplińskiej (pętla Tatrzańskie - granica miasta, długość 1,4 km, połączy ona nową drogę rowerową na terenie gminy Osielsko ze ścieżką wzdłuż ulicy Pelplińskiej).
Na budowa infrastruktury rowerowej w Bydgoszczy chcemy łącznie wydać dofinansowanie unijne o wartości 6,8 mln euro. Wcześniej zleciliśmy też prace nad projektem rowerowej trasy wzdłuż ul. Fordońskiej wraz z kładką nad torami magistrali węglowej. Unijne dofinansowanie chcemy też wykorzystać na rozbudowę ul. Nakielskiej wzdłuż której również zaprojektowana została rowerowa droga. W pierwszej kolejności realizowany ma być etap od ul. Łochowskiej do wiaduktu kolejowego