Nowe mosty. Palowanie pod nową przeprawę.
Rozpoczyna się kolejne etapy prac przy budowie nowych mostów nad Brdą.
Zrealizowany został duży zakres robót przy kanalizacji deszczowej.
Teraz czas na palowanie, czyli ważne prace związane z fundamentami przyszłej konstrukcji mostów.
W ostatnich tygodniach wykonawca realizował przede wszystkim prace związane z przebudową sieci kanalizacji deszczowej po północnej stronie ulicy Fordońskiej. Ułożonych zostało kilkaset metrów nowych rur, osadzano nowe studnie. Te prace są jeszcze kontynuowane.
Rozpoczęto prace związane z wykonywaniem fundamentów pod słupy trakcyjne.
W obrębie nowych mostów przeprowadzono prace związane z niezbędnymi wymianami gruntu oraz zabezpieczeniem skarp istniejącego obiektu drogowego.
Przełożono też sieci, które kolidowały z budową nowych przepraw m.in. przebudowano gazociąg.
Wykonawca rozpoczął obecnie proces palowania, czyli prace związane z fundamentami, na których oprą się przyczółki i podpory nowych mostów.
Gotowe pale wbija palownica.
Do tej pory wykonanych zostało już 55 pali.
Docelowo na palach wykonane zostaną przyczółki oraz 4 podpory pośrednie.
Nowe przeprawy będą składały się łącznie z 5 przęseł.
Kolejnym etapem prac mostowych będzie wykonanie ustroju nośnego, czyli płyt obu mostów.
Przebudowa torowiska
Wykonawca w ramach budowy nowych mostów pomiędzy ulicami Fordońska i Toruńską, przeprowadzi też prace na ul. Perłowej.
Na odcinku ok. 600 metrów wzdłuż ul. Perłowej zmodernizowane zostanie torowisko biegnące w kierunku węzła Szarych Szeregów.
Wymieniona zostanie jego podbudowa, tory i słupy trakcyjne.
Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe. Odnowione zostaną nawierzchnie chodników. Ważnym elementem zmian będzie modernizacja peronów przystankowych.
Nową konstrukcję jezdni i nawierzchnię otrzyma też odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojna do skrzyżowania z Perłową. Wyposażony zostanie on w energooszczędne oświetlenie. Ruchem tak jak obecnie kierować będzie sygnalizacja świetlna.
Tramwaje pojadą inaczej
Przebudowa ul. Perłowej związana będzie ze zmianą organizacji ruchu tramwajowego na tym odcinku.
Pierwsze prace (przy sprzyjających warunkach pogdowych) Wykonawca planuje rozpocząć już na początku przyszłego roku.
O wszelkich zmianach w organizacji ruchu oraz zmianach w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej, informować będziemy już niebawem.
Budowa nowych mostów połączona z przebudową torowiska na ul. Perłowej to obecnie największa miejska inwestycja.
Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych z czego 48 mln zł to dofinansowanie unijne.
Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów.
Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych.
Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Rewitalizacja Starego Fordonu. Dużo prac jeszcze przed zimą.
Stary Fordon to obecnie jeden z największych placów budowy w Bydgoszczy. Trwają intensywne prace na Rynku. Zaawansowane prace prowadzone są na nabrzeżu Wisły oraz przy rewitalizacji uliczek i terenów zielonych.
13 grudnia postęp prac Mieszkańcom i Prezydentowi Bydgoszczy prezentował Dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek.
Najbardziej spektakularne prace toczą się na Starym Rynku. W ramach rewitalizacji betonowe nawierzchnie są zastępowane granitową kostką i płytami. Część materiału pochodzi ze Starego Rynku. Powstaje również fontanna. Będzie to wyjątkowo oryginalna konstrukcja. Ma sprzyjać odpoczynkowi i podkreślać nową lokalizację pomnika. Wokół niej zarezerwowano miejsca na donice z zielenią, ławki, podest, stoliki. Te prace pochłoną zakończą się przy sprzyjającej pogodzie wczesną wiosną przyszłego roku.
Nabrzeże w budowie
Nad Wisłą kontynuowane są roboty przy nabrzeżu. Ma ono pełnić kilka funkcji. Podstawowa to wzmocnienie potencjału Starego Fordonu, który znów zwraca się ku Wiśle. Będzie to miejsce wypoczynku i rekreacji z ławkami oraz siedziskami. Stworzy również możliwość wodowania i cumowania jednostek pływających czy korzystania z transportu wodnego. Te prace zajmą nieco więcej czasu. Ich prowadzenie przez dłuży czas wstrzymywał wysoki poziom Wisły. Do nabrzeża prowadzić będzie rozbudowana ul. A. Frycza-Modrzewskiego. Jest ona już wyposażona w chodniki. Przy niej większość prac wykonano.
Brukowane uliczki i atrakcyjne tereny rekreacyjne
Rewitalizowane są również inne uliczki i tereny zielone pomiędzy ulicą Bydgoską i brzegiem Wisły. Równolegle do brzegu odtwarzana jest ulica Promenada, która będzie ważnym traktem spacerowym od mostu Fordońskiego w kierunku wałów przeciwpowodziowych. Przy nabrzeżu wiślanym zaplanowano między innymi budowę: boiska, toru do jazdy wyczynowej rowerem, miejsc wypoczynku, placu zabaw i ścianek do wspinaczki. Te prace zakończą się w wiosną 2023 roku. Pochłoną ponad 25 mln zł.
Kasa biletowa - zmiana lokalizacji
W dniach od 13 do 17 grudnia 2021r. kasa biletowa przy ul. Zygmunta Augusta będzie nieczynna i zostanie przeniesona w nowe miejsce.
Od 20 grudnia 2021r. kasa będzie fukcjonowała już docelowo na Dworcu PKP (kasa nr 9)
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
Wigilia – nieczynna
Sylwester – 7.00-13.00
Kasa na Dworcu PKP (wcześniej Zygmunta Augusta)
Wigilia - 7.00 – 13.00
Sylwester – 7.00 – 13.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
Wigilia - nieczynna
Sylwester – 8.30 – 13.00
ProjektujeMY nowe torowiska. Bydgoszczanie chcą rozwoju sieci tramwajowej
Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy.
Swoje uwagi zgłosiło blisko 800 mieszkańców i organizacji. Spotkanie on-line z udziałem ekspertów obejrzało około 11 tysięcy osób.
Wiele z nich dotyczyło między innymi torowiska na Szwederowie i dalszego rozwoju sieci tramwajowej na górnym tarasie.
Torowisko wzdłuż ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową.
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta.
Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.
W trakcie konsultacji bydgoszczanie wskazali na szereg dodatkowych rozwiązań, na których im zależy wraz z realizacją tej inwestycji. Część z przedstawionych w ramach konsultacji rozwiąząń wprowadzona zostanie do dokumentacji projektowej.
Dyskusja o przejściach i przystankach
Po uwagach bydgoszczan dodane zostanie przejście dla pieszych oraz przejazd dla rowerzystów przez ul. Solskiego na wysokości Konopnej 26 w kierunku rynku, poczty oraz szkoły podstawowej. Przejście wyposażone będzie w sygnalizację świetlną. Dodane zostanie również przejście przy Kauflandzie.
Część uwag dotyczyła lokalizacji przystanków tramwajowych przed skrzyżowaniami. Jednak w ocenie ekspertów usytuowanie ich za skrzyżowaniami jest korzystniejsze dla większej liczby pasażerów. Zdecydowanie ułatwi przesiadki pomiędzy tramwajem i autobusem, ponieważ co do zasady przystanki autobusowe są również lokalizowane za skrzyżowaniami.
Zgodnie z uwagami mieszkańców nowy korytarz transportowy ma być częścią systemu ITS nadającemu priorytet komunikacji tramwajowej. Tramwaje wyposażone są w sprzęt wzbudzający sygnał zielony.
Na trasie łączącej Rondo Kujawskie z Rondem Grunwaldzkim wprowadzona zostanie zmiana i zostaną zastosowane perony dwustanowiskowe, tak jak dla trasy wzdłuż al. Wyszyńskiego.
Nie ma natomiast technicznych możliwości wyznaczenia dodatkowego przystanku na ul. Szubińskiej przy Castoramie.
Wynika to z pochylenia podłużne wynoszącego około 5.0%.
Perony tramwajowe zgodnie z normami mogą mieć maksymalnie pochylenie 2.5%.
Ograniczyć hałas, zadbać o zieleń
Mieszkańcy bloków sąsiadujących z rozbudowaną ulicą Solskiego wnioskowali również o ekrany akustyczne. Koncepcja uwzględnia rezerwę terenową pod takie konstrukcje. Jednak warto podkreślić, że na obecnym etapie ze względu na koncepcyjny charakter opracowania nie jest na razie wykonywana analiza akustyczna. Szczegółowe opracowanie dotyczące redukcji hałasu powstanie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Na odcinkach trasie łączącej rondo Grunwaldzkie z rondem Kujawski zastosowane zostanie zielone torowisko. Dokładny zakres przedstawiony będzie na etapie opracowywania projektu budowlanego. Torowiska te zostaną zastosowane poza peronami, obszarami skrzyżowań oraz znacznych pochyleń podłużnych. To rozwiązanie również jako preferowane wskazywali mieszkańcy w trakcie konsultacji.
Projektanci będą teraz jeszcze na planach sytuacyjnych wskazywać zakresy, gdzie możliwe jest wykonanie torowiska klasycznego bądź zielonego, wraz z kalkulacją kosztów budowy.
Propozycja przesadzania rosnących już drzew zostanie przekazana projektantowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu budowlanego.
Szczegółowy projekt zagospodarowania terenów zielonych będzie wykonywany w kolejnym etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
Co z trasą na Błonie?
Dużą grupę stanowiły wnioski związane z budową kolejnej trasy tramwajowej w kierunku Błonia.
Wykraczały one poza ramy konsultacji, ale już na etapie przygotowywania koncepcji uwzględnione zostało na skrzyżowaniu ulic Szubińskiej i Pięknej wyprowadzenie torów w kierunku tego osiedla. To rozwiązanie będzie przekazane projektantowi odpowiedzialnemu za przygotowanie projektu budowlanego. Zdecydowanie ułatwi to w przyszłości realizację kolejnej ważnej inwestycji w przyszłości.
Wybór tras do projektowania w ramach zadania został dokonany na podstawie analizy wniosków wypracowanych w studium transportowym dla miasta Bydgoszcz z roku 2012. Do realizacji zostały wybrane korytarze, które generowały największe korzyści transportowe m. in. największe prognozowane ilości pasażerów w ciągu doby.
Warto podkreślić, że realizacja inwestycji związanej z torowiskiem przez Szwederowo i Błonie będzie od strony technicznej ułatwiona dzięki wcześniejszym inwestycjom. W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej powstało wyprowadzenie torów w kierunku ulicy Solskiego. Projektanci infrastruktury tramwajowej dowiązali się również do oddanej już do użytku infrastruktury rowerowej w rejonie placu Poznańskiego i ulicy Kruszwickiej.
Mniej skrzyżowań, ale bezpieczniejszych
Część osób biorących udział w konsultacjach wnioskowała o zachowanie budynków przy ul. Ugory 43 i 60
Po analizie projektanci uznali, że dla stworzenia bezpiecznego skrzyżowania Ugory-Solskiego i zmieszczenia dwujezdniowej ulicy z torowiskiem, chodnikami i drogami rowerowymi są niezbędne. Podkreślali, że obowiązujący od wielu lat miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczał właśnie czasowe utrzymanie budynków do czasu realizacji docelowego układu drogowego ulicy Solskiego.
Ponadto układ drogowo – torowy zaprojektowany został tak by zmniejszyć jak najbardziej jego zajętość terenową.
Zgodnie z koncepcją po obu stronach ulicy Solskiego znajdą się chodniki, drogi rowerowe.
Torowisko z peronami znajdzie się pomiędzy dwiema jezdniami z dwoma pasami ruchu. Konieczne są również wyburzenia po zachodniej stronie ulicy Pięknej.
Konsultacje były również okazją do wyjaśnienia konieczności zmian w organizacji ruchu, która będzie konieczna po budowie torowiska. Zamknięcia ulic od ciągu głównego Piękna-Solskiego zostaną wykonane najczęściej zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania terenu.
Zamknięcia wynikają z konieczności zachowania minimalnej odległości między skrzyżowaniami.
Zachowanie tej odległości upłynnia ruch poprzez mniejszą liczbę punktów kolizji oraz skrzyżowań na ciągu głównym. Analizy ruchu wykonane w modelu transportowym miasta wykazały, że zaprojektowana ilość skrzyżowań z możliwością zawracania pozwoli na obsługę ruchu z ulic poprzecznych. Skrzyżowania te to: Piękna – Szubińska, Piękna – Gołębia – Orla, Solskiego – Skorupki, Solskiego – Bielicka, Solskiego – Konopnickiej, Rondo Kujawskie.
Połączenie ronda kujawskiego z Rondem Grunwaldzkim zostało podzielone na 2 etapy z uwagi na zakres zadania. W trakcie przyszłej realizacji ograniczy to utrudnienia na górnym tarasie, na co również wskazywali bydgoszczanie.
Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/
Wcześniej podsumowaliśmy uwagi dotyczące trasy łączącej ulicę Gdańską z pętlą przy Rycerskiej.
W kolejnym materiale podsumujemy również najczęściej zgłaszane pomysły związane z projektowaniem trasy wzdłuż ulicy Wyszyńskiego.