Montaż Jarmarku Świątecznego i pierwsze zmiany w ruchu
Na czas trwania Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu w obrębie ul. Grodzkiej, ul. Mostowej, Placu Teatralnego, Rybiego Rynku, ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego, ul. Jezuickiej, ul. Długiej, ul. Farnej.
Pierwsze zmiany w ruchu będą wprowadzane już od 7 listopada.
W okresie poprzedzającym rozpoczęcie Jarmarku (tj. od poniedziałku 07.11.2022 roku) zostanie wprowadzony obustronny zakaz zatrzymywania się na ul. Placu Teatralnym oraz nastąpi jego zamknięcie wraz z ul. Mostową i ul. Grodzką (od ul. Podwale do ul. Mostowej).
Wjazd na zamknięte ulice będzie możliwy tylko dla pojazdów służb miejskich i zaopatrujących Jarmark.
Natomiast pojazdy obsługujące placówki handlowe i usługowe przy ul. Jatki, budowę przy ul. Grodzkiej, banki oraz mieszkańców przy Placu Teatralnym tylko w godz. 8.00-12.00 i 20.00-22.00.
W czasie montowania na ul. Mostowej i Placu Teatralnym infrastruktury Jarmarku, będą możliwe czasowe wstrzymywania ruchu uprzywilejowanych pojazdów oraz ruchu pieszych na ul. Mostowej i Focha.
W terminie od 17.11.2022 roku do 24.12.2022 roku zostaną również zmienione godziny dojazdu i zasady korzystania z kopert dla dostaw wyznaczonych przy ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego i ul. Jezuickiej. Korzystanie z tych stanowisk będzie możliwe w godz. od 06.00 do 11.30 i od 21.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
Natomiast przy ul. Krętej korzystanie ze stanowisk dla dostaw będzie możliwe w godz. od 06.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
W terminie od 19.11.2022 roku do 22.12.2022 roku umożliwione zostanie realizowane dostaw do punktów handlowych Jarmarku urządzonych wzdłuż ul. Mostowej i Placu Teatralnego w godz. od 10.00-12.00 i 20.00-22.00.
Demontaż infrastruktury Jarmarku rozpocznie się po zakończeniu imprezy tj. po 22.12.2022 roku.
Przywrócone zostaną również zasady dotyczące zaopatrujących Jarmark z okresu od 07 do 19.11.2022 roku.
Stała organizacja ruchu zostanie przywrócona do 30.12.2022 roku.
Ruszyły prace przy doświetleniu kolejnych przejść dla pieszych
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 70 punktach Bydgoszczy.
Teraz po przygotowaniu dokumentacji, rozpoczęły się prace przy doświetleniu kolejnych kilkudziesięciu przejść.
Dotychczasowe działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg.
Dodatkowe oświetlenie na przejściach pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować szczególnie jesienią i zimą
W tym roku doświetlimy 27 przejść.
Zadanie jest realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Wykonawcą odpowiedzialnym za realizację inwestycji (firma Elperia) przygotował dokumentację. Teraz ruszyły prace budowlane.
Koszt zadania to 1,8 mln.
Prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Przejścia do doświetlenia (już rozpoczete):
ul. Nakielska – Chłodna
ul. Skłodowskiej-Curie – Sportowa – dwa przejścia
ul. Magnuszewska (przy ul. Bohaterów Kragujewca) – dwa przejścia
ul. Bronikowskiego / Kanał Bydgoski
ul. Twardzickiego - ul. Witosa
ul. Kujawska przy ul. M. Konopnickiej – dwa przejścia
ul. Łęczycka - ul. Boczna
ul. Skłodowskiej-Curie /ul. Kijowska
ul. Twardzickiego / Kleina / Albrychta – dwa przejścia
ul. Twardzickiego / Bołtucia (część zachodnia) / Fiedlera
ul. Twardzickiego / Bołtucia (część wschodnia)
ul. Powstańców Warszawy / Szpital Wojskowy (wjazd wschodni)
ul. Pelplińska – Derdowskiego
ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 16
ul. Twardzickiego / na wysokości posesji Twardzickiego 29, po zachodniej stronie przystanku autobusowego Twardzickiego / Przybory
ul. Pelplińska - pętla Tatrzańskie
ul. Wyzwolenia na wysokości posesji 116 (przy ul. Tuchołkowej)
ul. Nowotoruńska / ul. Objazdowa
ul. Wyzwolenia/ul. Derdowskiego
ul. Wyzwolenia/ul. Podgórze
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego w kolejnym etapie planowane jest doświetlenie kolejnych przejść:
ul. Mińska – Flisacka (dwa przejścia)
ul. Witebska – Odrzańska
Jak to działa?
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Po zrealizowaniu tegorocznego pakietu zadań w Bydgoszczy będzie już funkcjonować 100 doświetlonych przejść dla pieszych.
Analizowane będzie przygotowanie jeszcze kolejnych zadań tego typu. Dodatkowe doświetlenie przejść zostało zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Raport z budowy mostów. Kolejny raz ponaglamy Trakcję S.A.
Zamontowane i nasunięte nad rzekę zostały wszystkie elementy stalowe mostu tramwajowego nad Brdą, który właśnie jest betonowany.
Ułożona została nawierzchnia i torowisko po północnej stronie ul. Fordońskiej.
Tempo prowadzonych robót nadal jest niezadawalające i może mieć wpływ na termin końcowy realizacji zadania.
Firma Trakcja S.A. prowadzi betonowanie mostu tramwajowego. Wykonano podpory mostu drogowego.
Wykonawca ułożył nawierzchnię i torowisko na północnej stronie ul. Fordońskiej. Prowadzone są roboty przy układaniu torowiska po stronie południowej.
Nadal jednak nie wykonano chodnika na tym odcinku, a brak możliwości przejścia pieszych, nie pozwala na oddanie do ruchu północnej jezdni ul. Fordońskiej i ul. Łęczyckiej.
Wstrzymuje to poza tym rozpoczęcie robót na jezdni południowej ul. Fordońskiej.
W ramach budowy mostów powstaje też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Dokonano już montażu torowiska na prawie całej długości przebudowywanego odcinka i słupów trakcyjnych.
Nadal jednak kontynuowane są roboty związane z infrastruktura podziemną i sanitarną na ul. Toruńskiej przy ul. Perłowej.
Niewystarczający postęp robót
Zmiany w harmonogramie robót i ograniczone postępy robót drogowych na ul. Fordońskiej oraz torowych na ul. Perłowej zmusiło nas już w listopadzie 2021 roku do wystosowania do firmy Trakcja S.A. pierwszych pism ponaglających. Od tego czasu wysłaliśmy już kilkanaście dokumentów w tej sprawie, a na cotygodniowych radach budowy przedkładamy wykonawcy nasze kolejne uwagi dotyczące konkretnych prac.
Wymusiliśmy na wykonawcy zmianę kierownika prac na budowie, nie wyraziliśmy też zgody na zmianę jakichkolwiek terminów realizacji robót oraz wynagrodzenia, które naszym zdaniem są bezzasadne ze strony Wykonawcy.
Dodatkowo, zbyt małe zaangażowanie na budowie ludzi i sprzętu oraz brak koordynacji robót budowlanych, spowalnia dalsze prace i przedłuża utrudnienia w ruchu drogowym na tym odcinku oraz grozi niedotrzymaniem terminu końcowego.
Niepokoją nas sygnały o problemach z podwykonawcą realizującym konstrukcję stalową dla obiektu drogowego. Obiekt już powinien być montowany na podporach równolegle do mostu tramwajowego, który obecnie jest betonowany.
Wykonawca został wybrany w drodze otwartego, transparentnego przetargu, w którym zobowiązał się, pomimo przewidywanych trudności na budowie, do zachowania terminów końcowych. Wystartowało w nim 13 podmiotów, a do najkorzystniejszej oferty przedłożonej przez firmę Trakcja (obecny Wykonawca) miasto zdecydowało się dołożyć blisko 20 mln zł. Obecny koszt inwestycji to 153 mln zł. Zawarta umowa, w przypadku opóźnień z winy wykonawcy, przewiduje konsekwencje finansowe.
Na bieżąco monitorujemy sytuację na budowie i postęp prac.
Jesteśmy też w stałym kontakcie z Zarządem firmy Trakcja S.A., któremu przekazujemy uwagi do stanu zaawansowaniem prac.
Budowa nowych mostów nad Brdą to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Przy jego realizacji wykorzystujemy środki unijne. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny – podsumowanie sezonu
Z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystało w tym sezonie 6 tysięcy mieszkańców. Mimo rosnących cen usług i coraz większych wydatków na bieżące utrzymanie miasta, ta forma alternatywnej komunikacji będzie funkcjonowała również w przyszłym sezonie.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą, jesteśmy zmuszeni przełożyć budowę nowego systemu BRA na następne lata.
Tym samym w 2023 roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego, opartego o istniejące stacje i rowery.
31 października zakończył się kolejny sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
W tym sezonie funkcjonowało 56 stacji wypożyczenia rowerów. Do dyspozycji użytkownicy mieli 400 jednośladów.
Liczba wypożyczeń była na podobnym poziomie, jak w ubiegłym roku.
Wynosiła 6 tysięcy użytkowników i ponad 54 tysiące wypożyczeń.
Średni czas jazdy rowerem BRA to 24 minuty dziennie.
W tym roku usługa została oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych. System BRA w tym roku obsługiwała firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która realizowała usługę za kwotę 1,45 mln zł.
Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach, a my przygotowujemy postępowanie przetargowe na wyłonienie operatora systemu BRA na 2023 rok.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.
Jest on mniej wyeksploatowany niż zakładano z uwagi na mniejszą liczbę wypożyczeni.
W związku z rosnącymi cenami usług i trudną sytuacją finansową miasta, w przyszłym roku – po raz ostatni – funkcjonować będzie system pomostowy oparty na istniejących stacjach i rowerach.
W nowym sezonie dla użytkowników planujemy jednak wydłużyć okres darmowego wypożyczenia z obecnych 20 do 30 minut. Dzięki temu rowerem miejskim będzie mozna za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse.
W przyszłym roku wraz z Zespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA (od 2024 roku) lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieści.
Chcemy aby nasze działania w tym zakresie, jak najbardziej odpowiadały potrzebom mieszkanćów Bydgoszczy.
O decyzjach w tej sprawie, będziemy informować na bieżąco.
30 mln na rowerowe drogi
W tym roku w budżecie miasta na rowerowe inwestycje zabezpieczonych zostało około 30 mln zł. Rowerzyści mogą już korzystać z przebudowanych ścieżek na wielu odcinkach ul. Fordońskiej, Andersa, nowej ulicy Zalew oraz kontrapasie na ul. W. Bełzy.
Zaawansowane prace prowadzone są przy rozbudowie ul. Smukalskiej, Jeździeckiej oraz ul. Promenada w Starym Fordonie.
Łącznie mamy w Bydgoszczy już ponad 120 kilometrów rowerowych dróg.