Zamawiamy niskopodłogowe tramwaje – otwarcie ofert
Trwa procedura przetargowa na zakup kolejnych tramwajów w Bydgoszczy.
Zależy nam na zastąpieniu wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami".
Na obecnym etapie chcemy zamówić 10 tramwajów.
26 kwietnia otworzyliśmy oferty w przetargu.
Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich.
Wraz z tramwajami chcemy zamówić specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy kolejnych 36 tramwajów (29 szt. długich i 7 szt. krótkich)
26 kwietnia otworzyliśmy oferty w przetargu.
Zgłosiła się 1 firma – PESA S.A. – która za wykonanie zamówienia podstawowego zaproponowała kwotę ponad 102 mln zł.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację tego zadania podstawowego prawie 90 mln zł.
Zgodnie z przetargiem dostawa 10 tramwajów miałaby zostać zrealizowana do końca listopada 2023 roku.
Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach.
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat.
To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na).
Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów.
Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Rusza TRAMWAJ WODNY
W piątek (29 kwietnia) na Brdę wracają regularne rejsy turystyczne statkami Słonecznik i Słonecznik II. Do dyspozycji pasażerów będą dwie trasy: Staromiejska i Słoneczna. Rejsy rozpoczynają się przy Rybim Rynku i trwają około 60-70 minut. Bilety dostępne są już w sprzedaży online.
Bydgoski Tramwaj Wodny to jedna z ulubionych i najpopularniejszych wakacyjnych atrakcji turystycznych Bydgoszczy.
Możliwość podziwiania miasta z zupełnie innej perspektywy – od strony rzeki – przyciąga z roku na rok coraz więcej turystów i bydgoszczan.
Linie tramwaju wodnego, Słoneczna i Staromiejska, obsługiwane są statkami o napędzie elektrycznym Słonecznik I i Słonecznik II.
Każdy z nich zabiera na pokład do 28 pasażerów.
Wejście na pokład dla obu tras odbywa się przy Rybim Rynku.
Bilety można zakupić on-line (https://visitbydgoszcz.pl/pl/rejsy) oraz stacjonarnie w Bydgoskim Centrum Informacji przy ul. Batorego 2. Jest również możliwość zakupu biletu u załogi statku, ale tylko bezpośrednio przed wybranym rejsem, jeśli będą wolne miejsca.
Słoneczniki kursują na dwóch malowniczych liniach:
• Linia Staromiejska
Rejs rozpoczyna się i kończy na Rybim Rynku i trwa około 60-70 minut (w zależności od pracy śluzy). Tramwaj wodny mija Bydgoską Katedrę, Operę Nova i Wyspę Młyńską a następnie przepływa obok zabytkowej śluzy trapezowej, aby przebyć śluzowanie przez odnowioną śluzę miejską. Podczas dalszej części rejsu tramwaj minie majestatyczny Budynek byłej Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy.
• Linia Słoneczna
Rejs rozpoczyna się i kończy na Rybim Rynku i trwa około 60 minut. Trasa początkowo wiedzie w dół rzeki mijając Trasę Uniwersytecką oraz szereg obiektów sportowych. Przy hotelu Słoneczny Młyn statek zawraca i płynie w okolice Wyspy Młyńskiej. Początek i koniec rejsu w obu przypadkach jest przy Rybim Rynku.
UWAGA: Istnieje możliwość wejścia na pokład przy hotelu Słoneczny Młyn na podstawie zakupionego biletu. W przypadku wolnych miejsc na statku, na przystanku Hotel Słoneczny Młyn można również kupić bilet u załogi. Statek dopływa do hotelu po około 20-25 minutach od wypłynięcia z Rybiego Rynku.
Aktualną dostępność biletów na wybrane rejsy można sprawdzić na stronie https://visitbydgoszcz.pl/pl/rejsy
Majówka z Bydgoską Kartą Turysty.
Bydgoska Karta Turysty to projekt, który ma być ułatwieniem dla odwiedzających nasze miasto - kupując jeden bilet, ma się bezpłatny wstęp do wielu miejsc turystycznych.
Pakiet daje również możliwość podróżowania komunikacją miejską.
Bydgoska Karta Turysty funkcjonuje w naszym mieście od czerwca ubiegłego roku.
Projekt ma zachęcić turystów do obejrzenia jak największej liczby atrakcji w naszym mieście.
Turysta, kupując pakiet w ramach Bydgoskiej Karty Turysty, ponosi jednorazowy koszt i otrzymuje bezpłatne wejścia do obiektów kulturalnych oraz wielu zniżek.
Pakiet zapewnia możliwość bezpłatnego skorzystania z najpopularniejszych bydgoskich atrakcji turystycznych w tym: muzea, galerie, zoo, park rozrywki, spacer z przewodnikiem, rejs tramwajem wodnym czy wypożyczenie kajaka na 1 godzinę.
Zawiera również zniżki: do restauracji i kawiarni, na spektakle w Teatrze Kameralnym oraz koncerty w Filharmonii Pomorskiej,
Pakiety dają również możliwość podróżowania komunikacją miejską.
Wszystkie dane są zapisywane kodem QR na Karcie Turysty.
W czasie sprawdzania biletów, wystarczy ją pokazać kontrolerowi, który odczyta wszystkie zapisane dane.
Cena pakietów (z komunikacją miejską i bez):
24 h: normalny – 49 zł | ulgowy – 39 zł
z możliwością podróżowania komunikacją miejską : normalny - 59 zł I ulgowy – 45 zł
48 h: normalny – 69 zł | ulgowy – 59 zł
z możliwością podróżowania komunikacją miejską : normalny – 89 zł I ulgowy – 69 zł.
Przypominamy, że Karta Turysty jest kartą wirtualną.
To przede wszystkim wygoda dla turystów, bo nie muszą kupować osobnych biletów do obiektów kulturalnych czy na komunikację miejską.
Wszystko jest w telefonie.
Szczegóły na stronie TUTAJ
Postępują prace przy budowie mostów nad Brdą. Raport z budowy
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe.
Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Na teren budowy w tym tygodniu przywiezione zostaną już pierwsze elementy gotowej konstrukcji mostowej.
Obecnie kontynuowane są prace przy podporach pośrednich (zbrojenie i betonowanie) oraz roboty na przyczółkach nowych mostów po obu stronach rzeki.
W tym tygodniu wykonawca rozpocznie zwozić na teren budowy, gotowe elementy płyty pomostu.
Zostały one wykonane w halach produkcyjnych a już niebawem będą montowane na gotowych podporach.
Na północnej jezdni ul. Fordońskiej zakończone zostały już prace związane z infrastrukturą podziemną, co pozwoliło rozpocząć roboty ziemne i roboty związane z konstrukcją pod jezdnie oraz przyszłe torowisko.
W ramach budowy mostów powstaje też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Dokonano już rozbiórki torowiska i słupów trakcyjnych. Zakończono roboty związane z infrastruktura podziemną sanitarną.
Na tym odcinku kontynuowane są roboty teletechniczne, elektroenergetyczne, sieci trakcyjne i roboty torowe.
Kontynuowane są prace przy dolnych warstwach podbudowy przyszłego torowiska.
Na teren budowy zwożone są materiały przeznaczone do wbudowania. Zamontowane zostały fundamenty słupów trakcyjnych.
Wykonawca rozpoczął też prace na południowej jezdni ul. Toruńskiej. Zerwana została dotychczasowa nawierzchnia i rozpoczynają się prace podziemne.
Docelowo w tym miejscu powstaną chodniki, droga rowerowa a istniejące przystanki tramwajowe będą zlokalizowane w nowym miejscu.
W ubiegłym tygodniu wykonawca rozpoczął też prace na ul. Łuczniczki przyległej do ul. Perłowej.
Budowa nowych mostów nad Brdą to obecnie największa miejska inwestycja.
Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów (253 metry).
Most drogowy i równoległy tramwajowy będą opierać się na 6 podporach (po trzy z każdej stronie rzeki).
Każda podpora pośrednia mostu drogowego będzie składać się z trzech słupów, natomiast każda podpora pośrednia mostu tramwajowego będzie składać się z dwóch słupów.
By zapewnić sprawną komunikację z zajezdnią tramwajową w pierwszej kolejności konieczne jest oddanie do użytku torowiska na moście i ul. Fordońskiej.
To umożliwi następnie przebudowę węzła tramwajowego przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej.
Te zadania zostało sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych.
Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.