Kolejne przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy
Ogłosiliśmy przetarg na przebudowę trzech przystanków tramwajowych. Chcemy by poprawiły bezpieczeństwo, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami i jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów. Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na ul. Focha.
Teraz przystanki wiedeńskie chcemy wybudować na ul. Gdańskiej i na Jagiellońskiej.
Przetarg dotyczy realizacji trzech przystanków – nowego przy Klaryskach oraz dwóch w rejonie Chodkiewicza.
Te dwa ostatnie miałyby zostać przesunięte bliżej ul. Zamojskiego ( zarówno kierunek Las Gdański, jak i kierunek Jagiellońska).
Nowe przystanki wiedeńskie mają być gotowe w 10 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach obecnego przetargu możemy też wykorzystać prawo opcji, które pozwoliłoby na prace budowlane, w przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, przy kolejnych dwóch przystankach (para przystanków w rejonie Gdańskiej 5 / 10).
Kryteriami oceny ofert w przetargu są cena i długość gwarancji.
13 przystanków
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej. Wykonana już przez nas koncepcja zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary)
Dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej.
Wyniesione jezdnie mogą być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji.
Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i Świętojańską).
Na etapie opracowania, dokumentacja była szeroko konsultowana z mieszkańcami i społecznikami.
Warto wiedzieć:
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Przebudowany został południowy pas ruchu, który pełni funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest na wysokości chodnika. Poprawia to bezpieczeństwo i ułatwia wsiadanie do pojazdu.
Wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez wyniesiony obszar przystanku.
Nowe latarnie na kolejnych bydgoskich ulicach
Ustawimy nowe oświetlenie na trzech kolejnych bydgoskich ulicach.
Umowa z Wykonawcą podpisana.
Miejskie oświetlenie pojawi się w kilku punktach, które do tej pory nie były oświetlone. Ulice wzbogacą się o zupełnie nowe, energooszczędne latarnie.
Zadanie realizowane jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Zakres zadania obejmuje następujące ulice:
ul. Mochelska (Piaski) – dwie dodatkowe lampy doświetlające boisko MOKS
ul. Inwalidów na odcinku 200 m – droga pomiędzy ogródkami działkowymi
ul. Toruńska 388 (Łęgnowo) na odcinku 220 m – kontynuacja dotychczasowych robót na tym odcinku.
Umowa została podpisana.
Prace zajmą niespełna 3 miesiące.
W pierwszej kolejności wykonywana będzie dokumentacja projektowa, a następnie prace elektroinstalacyjne.
Kolejne ulice gruntowe z twardą nawierzchnią.
Ulice Wejherowska na Miedzyniu i Platynowa (Osowa Góra) to kolejne ulice, które zyskają twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Wykonawcy weszli właśnie na teren budowy.
Rozpoczynają się prace budowlane.
Koszt inwestycji to blisko 4 mln zł.
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta.
W programie realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking, wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze planowane jest utwardzenie ul. Platynowej pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Wykonawca obu zadań: firma Betpol
Koszt budowy:
ulica Wejherowska to prawie 2 mln zł
ul. Platynowa - ponad 1,8 mln zł.
Przy sprzyajjących warunkach pogodwych prace potrwają do końca bieżącego roku.
W tym roku twardą nawierzchnię zyskają jeszcze ulice Odrzańska w Brdyujściu oraz Wycieczkowa w Opławcu a także ulice Strusia, Sowia i Rajdowa.
Przypominamy, że w ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic. Na ten cel miasto wydało już blisko 100 mln zł.
3 kładki do przebudowy
Trzy wyremontowane kładki dla pieszych jeszcze lepiej połączą brzegi Brdy i Kanału Bydgoskiego.
Ogłosiliśmy przetarg na duży zakres prac na obiektach przy Torbydzie, w Opławcu oraz przy V śluzie.
Część kładek dostosujemy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy rowerzystów. Rozpoczęcie robót planowane jest jeszcze w tym roku.
Przebudowa kładki przez Stary Kanał Bydgoski w ciągu ul. Czarna Droga przy śluzie nr V
W ramach zadania zostanie zaprojektowana i wykonana przebudowa wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym obiektu.
Rozebrane zostaną dotychczasowe balustrady, nawierzchnia i izolacja przęsła. Po przebudowie płyty nałożona zostanie nowa izolacja i nawierzchnia bitumiczna.
Wykonane zostaną też nowe stylowe balustrady.
Prace uzgadniane są z Miejskim Konserwatorem Zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze jako zabytek.
Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem.
Po zakończeniu robót Wykonawca będzie musiał doprowadzić cały teren budowy do stanu poprzedniego.
Całość dobrze wpisze się w inicjatywę rewitalizacji tego miejsca.
Historia: Obiekt jest płytowy jednoprzęsłowy o konstrukcji przęsła żelbetowej i długości całkowitej 7,40 m.
Przęsło o szerokości 2,75 m oparte jest na ścianach ceglanych Śluzy nr V Starego Kanału Bydgoskiego, wpisanego do rejestru zabytków (sama kładka wybudowana została w 1991 r.
Pierwsza kładka powstała w tym miejscu już w 1774 r. i stanowiła wąskie przejście techniczne dla obsługi wówczas jeszcze drewnianej śluzy.
Nowsza, szersza pojawiła się na początku XIX wieku przy okazji przebudowy śluzy na ceglaną i zaopatrzona była w siedziska dla spacerowiczów.
W 1948 r. została zastąpiona konstrukcją na stalowych dźwigarach, które jednak z czasem przekorodowały i ostatecznie obiekt został zastąpiony współczesnym.
Usunięcie schodów z kładki przez Brdę w rejonie ul. Opławiec
Obiekt poprowadzeni ruchu dla użytkowników wózków oraz rowerów pomiędzy ulicami Baranowskiego i Opławiec przez rzekę Brdę z pominięciem schodów na północnej skarpie doliny Brdy.
Dotychczasowe schody zostaną rozebrane wraz z płytami betonowymi, następnie nadbudowany zostanie nasyp po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik.
Wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne w miejscach usunięcia schodów.
Historia: Obiekt jest pięcioprzęsłowy o długości całkowitej ok. 55 m. Schody od strony ul. Opławiec wykonane są w postaci dwóch belek stalowych połączonych przegubowo z przęsłem, a z drugiej strony opartych na żelbetowym fundamencie.
Kładka powstała w roku 1989.
Remont kapitalny kładki przez Brdę w rejonie hali Łuczniczka
To największe z wszystkich zadań.
Związane będzie z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu.
Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie.
Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących.
Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur.
Tak duży zakres prac będzie związany z zamknięciem kładki i poprowadzeniem ruchu pieszego pobliskim mostem Pomorskim (przy Rondzie Toruńskim).
Historia: Obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want.
Podpory żelbetowe poddane zostały remontowi w latach 1992-1993.
Kładkę wybudowało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka" (otwarcie: 22 lipca 1979 r.), a zaprojektował ją bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr. Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.
Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.