Bezpiecznie przez Bydgoszcz
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych. Dostosujmy prędkość do panujących warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Głównymi przyczynami wypadków zarejestrowanych przez bydgoskich policjantów w ubiegłym roku to nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe zachowanie względem pieszego. Nie dajmy się zaskoczyć dobrej pogodzie.
Do wypadków najczęściej dochodzłoi w słoneczne dni od czerwca do sierpnia. W tygodniu natomiast mają one miejsce najczęściej w środy i piątki.
W ciągu doby policjanci najczęściej do wypadków wyjeżdżali w ubiegłym roku w godzinach między 6 a 7 rano, a także między 13 a 19.
Grzechy kierowców, które najczęściej odnotowują bydgoscy policjanci to oprócz prędkości też nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, nieprzestrzeganie znaków, nieprawidłowe zatrzymywanie i wymijanie innych pojazdów. Dbajmy o porządek w pojeździe, nie korzystajmy z telefonu podczas jazdy, pamiętajmy również o odpowiednim przygotowaniu pojazdu do pory roku oraz zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego nas pojazdu.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni. Tylko w 2019 r spowodowali 73,2 proc. z nich. Statystycznie również 2/3 wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn. To wynik z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.
Chociaż w ubiegłym roku w Bydgoszczy nieznacznie spadła liczba zdarzeń z udziałem pieszych, nie warto ulegać przekonaniu, że wchodząc na pasy jesteśmy bezpieczni. Przed wejściem na jezdnie zawsze warto się zatrzymać i sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd.
W Bydgoszczy realizujemy coraz więcej inwestycji poprawiających bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Dzięki nim możemy ograniczyć liczbę wypadków i kolizji. Jak jednak podkreślają policjanci, warto nie tylko poprawiać infrastrukturę. Bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od zachowań samych kierowców
To już się udało
Tylko w ubiegłym roku wybudowaliśmy między innymi:
• II etap trasy Uniwersyteckiej
• 6 kilometrów dróg rowerowych
• doświetliliśmy 23 przejścia dla pieszych
• w kilkudziesięciu miejscach zainstalowaliśmy progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, wyniesione przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych
• niebezpieczne skrzyżowanie wyposażyliśmy w aktywne oznakowanie lub znaki na podkładzie fluoroscencyjnym
• przejścia dla pieszych na Fordońskiej i Pelplińskiej wyposażyliśmy w sygnalizację
• stosujemy separatory uniemożliwiające wjazd na powierzchnie wyłączone z ruchu
• wybudowaliśmy pierwszy przystanek wiedeński
• oddaliśmy do użytku ronda na ul. Broniewskiego oraz Łochowskiej.
Inwestujemy też w edukację najmłodszych mieszkańców. W Bydgoszczy funkcjonuje już kilka miasteczek ruchu rowerowego. W ubiegłym roku taki obiekt powstał w Nowym Fordonie przy szkole na ul. gen. A. Fieldorma „Nila".\
Działamy dalej
W tym roku planujemy kolejne inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa.
• doświetlimy kilkanaście przejść dla pieszych
• nowe ulice osiedlowe wyposażamy w wyniesione skrzyżowania lub progi (m.in. Siedlecką, Łubinową, Botaniczną, Kapliczną)
• Na istniejących ulicach w pobliżu szkół, przedszkoli zainstalujemy również elementy BRD (np. ul. Żeglarska, Ujejskiego)
• pracujemy nad koncepcją przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej
• zainstalujemy sygnalizację świetlną na ul. Kruszyńskiej przy szkole
• rozpoczniemy budowę dróg rowerowych m.in. wzdłuż ulic Focha i Kruszwickiej, oddamy ścieżki na wiadukcie przy Armii Krajowej, kładkę pomiędzy Czyżkówkiem i Jachcicami
Wszystkie duże inwestycje związane z rozbudową ulic też są ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa. Stąd wzdłuż ulic Grunwaldzkiej i Kruszwickiej budujemy m.in. drogi rowerowe i dobrze oświetlone przejścia dla pieszych wyposażone w sygnalizację świetlną.
Prowadzimy dialog z organizacjami reprezentujących pieszych oraz radami bezpieczeństwa ruchu drogowego i ściśle współpracujemy z policją. Duże inwestycje poprzedzamy konsultacjami.
Wspólnie dbajmy o bezpieczeństwo
Wprowadzamy kolejne działania profilaktyczne na wypadek zagrożenia koronowirusem
Od soboty 7 marca w bydgoskiej komunikacji wyłączone zostaną tzw. „ciepłe przyciski". Oznacza to, że pasażerowie nie będą już mogli samodzielnie otwierać drzwi w autobusach i tramwajach. Tak ja przed laty, wszystkie drzwi będą otwierać kierowcy. Ma to na celu ograniczenie kontaktu pasażerów z przyciskami i jednocześnie zapewnienie przepływu powietrza w pojazdach.
O wprowadzeniu tego typu działań powiadomieni zostali już przewoźnicy (MZK, IREX, Tramwaj Fordon), którzy wykonują kursy na zlecenie ZDMiKP.
Przypominamy, że jednym z podstawowych sposobów na ograniczenie ewentualnego zagrożenia, jest zachowanie higieny i czystości. Nasi przewoźnicy każdego dnia dbają o czystość w pojazdach komunikacji zbiorowej na możliwie najwyższym poziomie. Sprzątane są siedzenia, podłogi, szyby, kasowniki oraz poręcze i wszystkie uchwyty dla pasażerów. Cyklicznie każdy pojazd ma też wykonywane tzw. mycie gruntowne.
Niezależnie od powyższych działań profilaktycznych, jesteśmy w pełnej gotowi do realizacji zaleceń i zadań jakie zostaną nałożone na ZDMiKP oraz wszystkich przewoźników przez instytucje odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe.
Aby ustrzec się przed zakażeniem, należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem lub dezynfekować je środkiem na bazie alkoholu. Główny Inspektorat Sanitarny uruchomił także infolinię NFZ 800 – 190 - 590
Postępują prace w Myślęcinku
Trwają prace przy budowie buspasów na ul. Gdańskiej. W ramach zadania poprawiamy też funkcjonalność i estetykę pętli w Myślęcinku. Przy sprzyjającej pogodzie wykonawca będzie mógł skupić się na robotach związanych z budową ronda przy skrzyżowaniu z ul. Rekreacyjną
Buspasy na ul. Gdańskiej powstają od ul. Rekreacyjnej do pętli w Myślęcinku. Ułatwi to przejazd autobusom linii nr 52,93 i 94, szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Myślęcinku.
Elementem zadania jest też przebudowa pętli autobusowej na wysokości myślęcińskiego ZOO. Na zatokach przystankowych układana jest trwała kamienna kostka. Dodatkowe miejsce do zatrzymywania się autobusów w obu kierunkach powstaje też bezpośrednio przy ulicy. Dzięki temu autobusy kursujące w kierunku Podkowy i oraz do gminy Osielsko nie będą musiały wjeżdżać na pętlę. W obrębie wjazdu na parking powstana też azyle dla pieszych ułatwiające przekraczanie rozbudowanej jezdni. W północnej części pętli zarezerwowano miejsca postojowe m.in. dla autobusów turystycznych. Szereg prac zostało w tym miejscu już zrealizowanych.
Obecnie trwają przede wszystkim roboty brukarskie przy zatokach autobusowych i zagospodarowaniu terenu. Wykonawca będzie jeszcze dokonywał w tym miejscu nasadzeń drzew i krzewów oraz ustawi ławki i wiaty.
Na odcinku pomiędzy Myślęcinkiem i Rekreacyjna ( w kierunku centrum) trwa układanie warstwy wiążącej asfaltu. W przyszłym tygodniu przy sprzyjającej pogodzie (brak opadów) ruszą główne prace drogowe przy budowie ronda u zbiegu Gdańskiej z Rekreacyjną.
Zakończenie prac budowlanych planowane jest w połowie roku. Inwestycja kosztuje 10 mln zł.
Bydgoszcz na budowę nowoczesnej infrastruktury preferującej transport zbiorowy zagwarantowała 25 mln złotych. Prace będą prowadzone również na ul. Kolbego na Osowej Górze. Wcześniej oddaliśmy do użytku wydzielony pas ruchu dla autobusów na Wałach Jagiellońskich. W ramach innych projektów wraz z rozbudowa ulic powstaja też buspasy wzdłuż ul. Grunwaldzkiej i ul. Kujawskiej.
Rowerem wzdłuż Kruszwickiej i Focha
Dodatkowe środki zabezpieczone przez Radę Miasta pozwolą rozstrzygnąć przetarg na budowę ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Kruszwickiej i Focha. To jedna z najważniejszych inwestycji poprawiających spójność dróg rowerowych centrum Bydgoszczy. Trwają też inne rowerowe inwestycje.
W opinii rowerzystów nowe trasy w Śródmieściu zapewnią przede wszystkim jeszcze większą spójność sieci rowerowej. Poza tym pozwolą na bezpieczny przejazd z zachodniej części Bydgoszczy na Stare Miasto. Połączone zostaną:
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego
• drogi rowerowe wzdłuż Grunwaldzkiej
• droga rowerowa w kierunku dworca kolejowego
• powstanie bezpieczny dojazd na Wyspę Młyńską
Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul Kruszwickiej pochłonie blisko 9 mln zł. Z kolei droga rowerowa wzdłuż ul. Foch to koszt 2,7 mln zł. Dodatkowe środki zabezpieczone przez Radę Miasta – prawie 4 mln zł - pozwolą rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowy z wykonawcami, którzy przedstawili najkorzystniejsze oferty.
Projekt budowy drogi rowerowej na ul. Focha zakłada na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności budowę nowej wydzielonej drogi dla rowerów po południowej stronie ulicy (po północnej stronie na odcinku Grottgera- Multikino trasa została wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary). Na moście droga dla rowerów jest zostanie wydzielona na chodniku bitumicznym za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
W projekcie ujęte zostały niezbędne korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.
Przy ul. Kruszwickiej drogi rowerowe powstaną po obu stronach jezdni. Wydzielona droga rowerowa będzie funkcjonować na całej długości po stronie zachodniej (przy centrum handlowym). Niezbędna będzie do tego korekta jezdni, która w części południowej zostanie zawężona do dwóch pasów ruchu.
Po stronie wschodniej część trasy wytyczona zostanie w formie pieszojezdni oraz z wykorzystaniem jezdni parkingowej (zakończenie ul. Kordeckiego). Rowerzyści będą mogli korzystać też z tunelu łączącego plac Poznański z ulicą Dolina.
Drogi rowerowe powstaną też wokół placu Poznańskiego. Wykonane zostaną też nowe zatoki autobusowe na wylocie ul. Szubińskiej i Stromej.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku oddanych zostało w Bydgoszczy 6 kilometrów dróg rowerowych (m.in. na Grunwaldzkiej, Łochowskiej, wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej, ul. Glinki, w parku na Wzgórzu Wolności). W budowie jest kolejnych 6 kilometrów.
Drogi rowerowe w budowie:
• wzdłuż ul. Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta 4,5 km
• wzdłuż ul. Kujawskiej od ronda Kujawskiego do mostu Bernardyńskiego – 1,0 km
• wzdłuż wiaduktu na Armii Krajowej – 0,4 km
• budowa kładki pomiędzy ulicami Jednostronną a Świekatowską (z infrastruktura KPEC, etap odbioru zadania) - 0,4 km
Zadania przygotowywane do realizacji:
• droga rowerowa wzdłuż ul. Focha 0,5 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Kruszwickiej 0,2 km
droga rowerowa wzdłuż Kanału Bydgoskiego 0,6 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Kolbego 0,7 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Jeździeckiej 2,2 km