Autobusy szybciej dojadą z Osowej Góry
Wykonawca przystępuje do budowy buspasów na ul. Kolbego. Dodatkowy pas dla autobusów wraz z rozbudowanym skrzyżowaniem z ulicą Grunwaldzką sprawią, że mieszkańcy Osowej Góry zdecydowanie szybciej dojadą do centrum. W trakcie prowadzonych robót można spodziewać się sporych zmian w organizacji ruchu.
Buspas na ul. Kolbego zacznie się na skrzyżowaniu z ulicą Kormoranów i będzie prowadził aż do ul. Grunwaldzkiej. Tam płynnie połączy się z pasem dal autobusów, który powstał już w ramach rozbudowy ul. Grunwaldzkiej. Pas znacznie ułatwi wyjazd z Osowej Góry autobusom linii nr 61 i 71. Projekt przewiduje gruntowną przebudowę konstrukcji nawierzchni, korektę geometrii łuków poziomych, przebudowę skrzyżowań, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych.
Inwestycja jest realizowana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Zadanie realizuje firma Kobylarnia S.A, która w pierwszej kolejności opracowała projekt. Teraz wprowadzone zostają zmiany w organizacji ruchu i rozpoczynają się roboty budowlane.
Zmiany w organizacji ruchu :
Z ulicy Kolbego zostanie wyeliminowany ruch pojazdów osobowych.
- ulica będzie przejezdna wyłącznie dla samochodów powyższej 3,5t (ciężarowe), autobusów oraz pojazdów dojeżdżających do pobliskich posesji.
- kierowcy pojazdów do 3,5t (osobowych) będą musieli korzystać z objazdów ulicami: Kormoranów i Zimorodkową. Na tych ulicach wprowadzone zostanie pierwszeństwo przejazdu;
Uwaga na zmiany w pierwszeństwie przejazdu:
- na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Zimorodkową oraz na skrzyżowaniu ul. Kolbego z ul. Kormoranów zmienione zostanie pierwszeństwo przejazdu (łamane pierwszeństwo)
- na ul. Grunwaldzkiej przy skrzyżowaniu z ul. Zimorodkową na wlocie wschodnim i zachodnim jezdnie zostaną zawężone do jednego pasa ruchu;
- sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach ul. Grunwaldzkiej z ul. Zimorodkową oraz ul. Kolbego z ul. Kormoranów zostanie wprowadzona w tryb ostrzegawczy.
Prosimy kierowców o stosowanie się do nowego oznakowania i zachowanie szczególnej ostrożności.
Warto podkreślić, że sporządzenie projektu poprzedziły na etapie koncepcji konsultacje społeczne. W ich wyniku dopracowaliśmy kształt drogi serwisowej obsługującej nieruchomości oraz miejsca parkingowe położone po wschodniej stronie ulicy. Będziemy na niej stosować również elementy uspokojenia ruchu.
Poza tym zgodnie z uwagami mieszkańców wprowadziliśmy dodatkowe przejścia dla pieszych oraz dodaliśmy więcej zjazdów indywidualnych do posesji położonych po zachodniej stronie ul. Kolbego. Nowe drogi rowerowe i chodniki będą budowane w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi i pieszych. Na trasach rowerowych stosujemy nawierzchnie bitumiczne, a na chodnikach betonowe płyty.
Nie tylko buspas
Warto wspomnieć, że od kwietnia bieżącego roku na ul. Kolbego trwa również przebudowana infrastruktury kanalizacyjnej, poprawiająca odwodnienie Osowej Góry. Prace przy budowie zbiornika retencyjnego dla kanalizacji deszczowej, realizowane są przez Miejskie Wodociągi na ul. Kolbego (ok. 100 metrów) od ul. Kormoranów do ul. Koguciej. Na tym odcinku już wcześniej powstała tymczasowa droga objazdowa (bajpas), wprowadzone zostało też ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania.
W Bydgoszczy prowadzimy również budowę buspasa na ul. Gdańskiej. W pas dla autobusów wyposażona będzie także wschodnia jezdnia rozbudowywanej ulicy Kujawskiej.
Na ul. Szczytowej - prace na półmetku
Trwają prace przy budowie ulicy Szczytowej na Miedzyniu. Zadanie zleciło stowarzyszenie mieszkańców korzystające z inicjatyw lokalnych – programu „25/75". Ulica na długości około 280 metrów zyskuje twardą nawierzchnię, pomiędzy ulicami Wiśniową i Paprocią. Wykonywane są również zatoki postojowe, zjazdy oraz dojścia do posesji.
W ramach zadania zaplanowano też wykonanie krótkiego odcinka chodnika i połączenie go z chodnikiem przy ul. Paprociej. Wzdłuż jezdni wytyczono ściek uliczny prowadzący wodę opadową do wpustów. Prace budowlane kosztują 590 tysięcy złotych. Będą objęte 6-letnią gwarancją. Inwestycje realizowana jest dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenia.
W ramach programu „25/75" zagwarantowało one niezbędny wkład własny na poziomie 20 procent kosztów inwestycji. Większość środków zabezpieczyło natomiast miasto Bydgoszcz.
Program „25/75" polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta. Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia wkładu), mogą liczyć na realizację inwestycji w bieżącym roku budżetowym. W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkowe elementy np. chodniki i miejsca postojowe.
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z programu 25/75 mogą kontaktować się z Zespołem ds. Inicjatyw Lokalnych Urzędu Miasta:
•tel. 52 58 58 721 lub 52 58 58 329
•mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Będzie bezpieczniej na Osowej Górze
Rusza budowa nowej sygnalizacji świetlnej u zbiegu ulic: Kruszyńskiej, Sowiej i Puszczykowej. Umowa z Wykonawcą została podpisana. Inwestycja zostanie zrealizowana w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Zielony sygnał wywoływać będą, na żądanie, piesi. Z przejścia w tej części Osowej Góry korzystają m.in. uczniowie Zespołu Szkół nr 24 oraz pasażerowie podróżujący linią nr 77.
Propozycję budowy sygnalizacji wzbudzanej w tym miejscu zgłosili mieszkańcy. Pomysł w trakcie głosowania na zadania finansowane w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski uzyskał wsparcie ponad 300 bydgoszczan.
Umowa z wykonawcą prac projektowych i budowlanych została podpisana. Roboty realizowane w systemie projektuj i wubuduje zakończą się w połowie sierpnia bieżącego roku.
Koszt zadania to ponad 270 tysięcy złotych.
Projekt dopracowany w szczegółach
14 maja odbyło się spotkanie dotyczące rewitalizacji Rynku w Starego Fordonu. Uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele miasta, Rady Osiedla Stary Fordon, Stowarzyszenia Miłośników Starego Fordonu, Społecznej Rady ds. Estetyki Miasta, ZDMiKP oraz przedstawiciele firmy, która wygrała przetarg na projekt i przebudowę Rynku.
Wykonawca robót, z którym w marcu bieżącego roku podpisaliśmy umowę, może pochwalić się dużym dorobkiem i doświadczeniem w projektowaniu tego rodzaju przestrzeni publicznych. Brał udział w przygotowaniu między innymi takich inwestycji jak: rewitalizacja Rynku w Jeleniej Górze, Polkowicach, Starówki w Wałbrzychu czy Rynku w Wągrowcu.
Na spotkaniu Wykonawca zaproponował kilka rozwiązań uzupełniających dotychczasową koncepcję Rynku w Starym Fordonie, m.in. umieszczenie herbu w płycie rynku. Fordon do 1973 jako oddzielne miasto posiadał własny herb przedstawiający białą różę na czerwonym tle. Dużo rozmawiano również o fontannie, która uzupełni projekt. Wspólnie zależy nam, by projekt był jak najlepiej dopracowany i spełnił oczekiwania mieszkańców.
Przypominamy, że cała inwestycja pochłonie ponad 7 mln zł. Dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie, fontanna to najważniejsze założenia opracowanej wcześniej koncepcji. Wybraliśmy ją w drodze konkursu i konsultowaliśmy z mieszkańcami. Prace budowlane potrwają około dwóch lat. Rynek po rewitalizacji stanie się niewątpliwie wizytówką Starego Fordonu.
Ruch ograniczony
Ważnym elementem projektu są ograniczenie ruchu kołowego oraz wprowadzenie rozwiązań sprzyjających ruchowi pieszemu, w tym poprawę dostępności dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Strefa rynku ma być bezpieczną przestrzenią pieszą, deptakiem z warunkowym i uspokojonym dostępem dla ruchu kołowego.
Naturalne materiały
Dominującym materiałem posadzek będzie szara kostka granitowa. Wykorzystamy do rewitalizacji Rynku między innymi część kostki z ul. Bydgoskiej oraz Starego Rynku. Różne sposoby jej układania oraz odcienie wyznaczą poszczególne strefy Rynku. Ciemniejszy odcień i podział z użyciem gładkich granitowych płyt nawiązujący do bryły kościoła zostanie zaakcentowany przed świątynią.
Kostka w układzie koncentrycznym pojawi się też w centralnej części placu, gdzie funkcjonować ma fontanna.
Wokół lipowej alei, która zdobić ma południowa część placu i prowadzi w kierunku dawnego kościoła ewangelickiego pojawi się ceramiczny bruk. Ławki i siedziska wykonane zostaną z drewna. To nawiązanie do faktu, że aż do XIX wieku fordońska synagoga była drewniana.
Dużo zieleni
Zachowane zostaną lipy rosnące po południowej stronie Rynku. Szpaler tych drzew podkreślony zostanie innym rodzajem nawierzchni. Pomiędzy fontanną i wschodnią pierzeją sadzone będą drzewa w dużych donicach. Dodatkowo planowane jest zasadzenie bezpośrednio do gruntu w sąsiedztwie wlotu ul. Sikorskiego klonu, którego sąsiedztwo zabezpieczy ochronna krata. W małych donicach betonowych sadzone będą begonie.