Bydgoszcz ma 677 lat - [FILM]
Dokładnie 677 lat temu król Kazimierz Wielki podpisał akt lokacyjny dla miasta Bydgoszczy. Od 1346 roku Bydgoszcz przeszła wiele.
Oto kilka ciekawostek historycznych związanych z naszym miastem.
Wszystko zaczęło się w Brześciu Kujawskim.
To właśnie tam 19 kwietnia 1346 r. król Kazimierz Wielki wystawił akt lokacyjny dla miasta Bydgoszczy na prawie magdeburskim.
Rok później zdecydował o budowie murowanego zamku w Bydgoszczy.
Bydgoszcz bez wątpienia może nazywać się miastem królewskim.
Władcy chętnie odwiedzali gród nad Brdą. Poza wspomnianym już Kazimierzem Wielkim w Bydgoszczy bywali również m.in. Władysław Jagiełło, Kazimierz Jagiellończyk, Jan I Olbracht, Zygmunt Stary, Stefan Batory, Władysław IV Waza, Jan Kazimierz, Jan III Sobieski oraz Stanisław Leszczyński.
W 1594 roku Zygmunt III Waza nadał przywilej założenia mennicy w Bydgoszczy.
Co ciekawe 50-dukatówka koronna Zygmunta III Wazy wybita w Bydgoszczy w 1621 r., 399 lat później w 2020 r. na aukcji sprzedana została za kwotę 2,4 mln zł., stając się jednocześnie najdroższą w historii polską monetą.
W maju 1656 r. na naradę wojenną do Bydgoszczy przybył król Szwecji Karol X Gustaw.
Okres wojen szwedzkich fatalnie jednak wpłynął na miasto. Zniszczone zostały zamek, mennica. Najeźdźcy grabią Bydgoszcz, a jej mieszkańcy dziesiątkowani byli przez zarazę.
Ważnym okresem w historii miasta było 148 lat zaborów. Bydgoszcz stała się częścią Królestwa Prus. W tym czasie powstały m.in. Kanał Bydgoski, kompleks Młynów Rothera, linia kolejowa wraz z Dworcem PKP, zakłady przemysłowe i wiele innych budynków po dziś służący mieszkańcom miasta.
Warto dodać, ze w okresie wojen napoleońskich Bydgoszcz na jakiś czas uwalnia się z jarzma pruskiego. W 1811 r. w naszym mieście kwaterował generał Henryk Dąbrowski, a 7 czerwca 1812 r. w zajeździe nad Kanałem Bydgoskim zatrzymał się cesarz francuski Napoleon Bonaparte.
Po jego upadku Bydgoszcz wróciła w ręce pruskie i ten stan trwał aż do 1920 r.
20 stycznia miasto wróciło do Polski, a pierwszym komisarycznym prezydentem miasta został Jan Maciaszek.
Bydgoszcz rozwijała się stając się ważnym ośrodkiem przemysłowym i wojskowym. Powstał szpital miejski, uruchomione zostały pogotowie ratunkowe i komunikacja miejska (autobusowa).
Z okresie międzywojennym z Bydgoszczą związani są m.in. aktorka Pola Negri, wybitny kryptolog Marian Rejewski, kompozytor Karol Szymanowski, pilot Franciszek Żwirko, poeta Jerzy Weyssenhoff, czy pisarz Adam Grzymała-Siedlecki.
W pierwszych miesiącach II wojny światowej Bydgoszcz stała się miejscem okrucieństwa Niemiec hitlerowskich.
W licznych egzekucjach zamordowany został m.in. kwiat inteligencji na czele z prezydentem miasta Leonem Barciszewskim.
W styczniu 1945 r. Bydgoszcz mocno doświadczona przez dzieje wróciła do Polski.
Rowerowe drogi i pasy na Bartodziejach – zlecamy budowę
Ogłosiliśmy przetarg na budowę ważnej rowerowej trasy łączącej Śródmieście z osiedlem Bartodzieje.
Rowerzyści zyskają bezpieczną infrastrukturę wzdłuż ulic M. Curie-Skłodowskiej oraz Łęczyckiej.
Inwestycja została uznana za jeden z bydgoskich priorytetów przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja (program funkcjonalno-użytkowy). Poddaliśmy go konsultacjom społecznym.
Teraz ogłaszamy przetarg na prace projektowo-budowlane. Wstępnie zakładamy, że zajmą one około półtora roku.
W pierwszym etapie budowana będzie rowerowa infrastruktura wzdłuż ulic M. Curie Skłodowskiej (od skrzyżowania ul. Skłodowskiej-Curie z ulicami St. Moniuszki, L. Wyczółkowskiego i Sportową) i Łęczyckiej (od modernizowanego skrzyżowania z Fordońską do skrzyżowania z Kamienną).
Jakie rozwiązania?
Nowa infrastruktura dla rowerów o długości ponad 3 km przebiegać będzie przez obszary o bardzo dużej liczbie mieszkańców.
Na osiedle Bartodzieje mieszka ponad 20 tysięcy bydgoszczan.
Większość trasy zbudowana zostanie w formie pasów rowerowych wyznaczonych na jezdni oznakowaniem.
• ul. M. Curie-Skłodowskiej (Chopina-Wyszyńskiego): pasy rowerowe dla obu kierunków
• rondo Skrzetuskie: wydzielone drogi dla rowerów na całym skrzyżowaniu, dowiązane do dróg dla rowerów wzdłuż ul. Wyszyńskiego
• ul. M. Curie Skłodowskiej (Wyszyńskiego - Łęczycka): pasy rowerowe dla obu kierunków
• ul. Łęczyckiej: wydzielona droga dla rowerów po stronie wschodniej
W kolejnym etapie planowane jest zlecenie prac również na śródmiejskim odcinku nowej trasy, która docelowo prowadzić ma do ulicy Gdańskiej (wzdłuż ulic Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki i S. Moniuszki.)
Warto wiedzieć
W tym roku rowerzyści skorzystają z ponad 10 kilometrów nowych dróg rowerowych m.in. wzdłuż ul. Smukalskiej i Jeździeckiej. Te prace są już na ukończeniu.
Wiosną rowerzyści zyskają też możliwość bezpiecznego przejazdu nowym odcinkiem bulwaru nad Brdą oraz wzdłuż ul. Andersa z osiedla Szybowników na Tatrzańskie.
Intensywne prace trwają przy Promenadzie w Starym Fordonie oraz przy budowie nowych mostów między Toruńską i Fordońską, gdzie również zbudowana zostanie infrastruktura dla rowerzystów.
Ruszamy z przebudową kolejnych dróg gruntowych na terenie miasta
W ciągu ostatnich lat w ramach rozwijającego się programu stabilizacji ulic gruntowych płytami ażurowymi, wybudowaliśmy około 60 ulic.
W tym roku kolejne ulice zyskają twardą nawierzchnię z tzw. kostki „eko".
Jest to nawierzchnia przepuszczalna co (w odróżnieniu od płyt ażurowych) nie ogranicza tonażu dla ruchu pojazdów jaki został określony na 2,5t.
Prace planujemy zrealizować na 8 bydgoskich ulicach
Roboty będą realizowane z wykorzystaniem centralnego dofinansowania na drogi gruntowe.
Miasto na ten cel zabezpiecza połowę niezbędnych środków, a drugą połowę Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
W ramach powyższych działań ogłosiliśmy przetarg podzielony na dwa pakiety :
PAKIET 1
1. Charzykowska odc. od ul. Bruskiej do Wiejskiej
2. Augusta Szamarzewskiego odc. od ul. Piaski do ul. Błotnej
3. Baranowskiego odc. od ul. Smukalskiej do nr Baranowskiego 71
4. Piaski odc. od ul. Szamarzewskiego do posesji nr Piaski 8
PAKIET 2
5. Janowiecka
6. Kętrzyńska
7. Ciechocińska
8. Żeromskiego
Wykonawcy z którymi zostanie podpisana umowa będą mieli 180 dni na realizację przedmiotowych zadań.
Mamy już przygotowaną pełną dokumentację na ich przebudowę.
Pozwala to przystąpić niezwłocznie do realizacji tak ważnych dla mieszkańców zadań.
Rower BRA się rozkręca
Trwa sezon na Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA).
W tym roku wydłużyliśmy bezpłatne przejazdy do 30 minut. Pojawiły się też taryfy turystyczne.
Wszyscy chętni cały czas mogą zakładać konto na tegoroczny sezon.
Przez półtora miesiąca zrobiło to prawie 1000 osób.
W tym roku korzystamy z systemu pomostowego.
Umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Operatorem systemu w 2023 roku jest firma BIKEU Sp. z o.o.
Sezon rowerowy trwa do 31 października 2023 roku.
W ramach umowy do dyspozycji użytkowników jest 400 rowerów i 53 miejskie stacje w dotychczasowych lokalizacjach.
Taryfy:
Od 1 do 30 minuty - 0 zł
Od 31 do 60 minuty - 1 zł
Od 61 do 120 minuty - 4zł
Od 121 do 180 minuty - 6 zł
Każda następna godzina - 7 zł
Nowości:
TARYFA TURYSTYCZNA 12H
12 – godzinny, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 19 zł. -aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
TARYFA TURYSTYCZNA 24H
jednodniowy, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 29 zł. - aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
Od 01 marca do 15 kwietnia do systemu zapisało się już blisko 1000 osób
Rowery wypożyczono ponad 3600 razy (w tym 101 na taryfy turystyczne, 88szt. na 12 godz. i 13szt. na 24godz.)
Przypominamy, że korzystanie z systemu wymaga ponownej rejestracji przez stronę internetową www.bra.org.pl lub aplikację mobilną Freebike.
Wymagane jest też wniesienie opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł (jednorazowa, bezzwrotna).