Bezpieczne przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na Wyżynach.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę nowego przejścia dla pieszych na Wyżynach w miejscu starej kładki.
Inwestycja pozwoli korzystać z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Zyskają też rowerzyści gdyż nowy przejazd połączy drogi rowerowe po obu stronach ul. Wojska Polskiego.
Z 40-letniej kładki nie mogły korzystać osoby starsze, rodzice z wózkami dziecięcymi oraz rowerzyści.
Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Nieco więcej bezpośrednich głosów oddano na nową kładkę. Jednak zdaniem społeczników, Rad Osiedli, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu, zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne naziemne przejście dla pieszych.
Przy tym rozwiązaniu zamontowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Dodatkowymi zaletami tego wariantu są zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybkiej realizacji. Nie zachodzi też konieczność likwidacji miejsc parkingowych.
Przetarg ogłoszony
Obecnie trwa przetarg na roboty budowlane wykonywane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Wstępnie zakładamy, że nowa bezpieczna infrastruktura powstanie jeszcze w tym roku.
Będzie to kolejna inwestycja poprawiająca bezpieczeństwo wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
W poprzednich latach:
• zmodernizowano wiadukty Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
• powstało rondo na połączeniu z ul. Chemiczną
• dobudowano drogi rowerowe od węzła Szarych-Szeregów – do ronda Kujawskiego
• zmodernizowano rondo Kujawskie
• powstała sygnalizacja świetlna na rondzie Solidarności RI oraz na wysokości Kauflanda
• zmodernizowano węzeł Szarych Szeregów oraz pętlę tramwajowe na Wyżynach i Kapuściskach
Stowarzyszenia i społecznicy zdecydowanie za przejściem
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami, a także osobom w podeszłym wieku.
Z kolei stanowisko Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez codziennych rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez rosnąca grupę użytkowników rowerów cargo.
Jednoznacznie za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów - koło Wyżyny.
Zielone torowisko na Szwederowie i przebudowa pętli Las Gdański – stają się faktem
Podpisaliśmy umowę z wykonawcami, którzy zaprojektują przebieg nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej a także zaproponują nowe rozwiązania na pętli tramwajowej w Myślęcinku.
Do obu dokumentacji wprowadzonych zostanie wiele innowacyjnych rozwiązań.
Powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.
Projektowane zmiany na ul. Solskiego
W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy torowiska o długości 1,5 km od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej.
Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.
Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań:
- zielone wiaty, na przykład w postaci zielonych dachów, stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką;
- zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych
- elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
- na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych. Ułatwi to przejazd przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz poruszanie się pieszym
- zintegrowana pętla tramwajowo–autobusowa przy ul. Bielickiej;
- zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej oraz pętli tramwajowej przy ul. Rekreacyjnej;
- zintegrowanie sygnalizacji świetlnych na głównym ciągu ul. Solskiego do systemu ITS
Dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec przyszłego roku.
Wykonawca: Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
Cena Umowy: ponad 2,5 mln zł
Projektowane zmiany pętli tramwajowej Las Gdański
Wraz z przebudową ul. Solsiego planujemy też przygotować pełną dokumentację dla przebudowy pętli tramwajowej w Myślęcinku.
Wykonawca CONE AMG Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, wyceniła to zadanie na kwotę ponad 485 tys. zł
W ramach przedsięwzięcia mają zostać zaprojektowane 2 dodatkowe przystanki i nowe torowisko, przejścia dla pieszych, wiaty przystankowe i nowa dyżurka MZK.
Tu również do końca przyszłego roku ma zostać przygotowana kompletna dokumentacja wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej)
Oba zadania zyskają dofinansowanie unijne.
Wykorzystamy środki krajowe z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Zielony sygnał dla jadących przepisowo w Łęgnowie Wsi
W Łęgnowie Wsi powstała kolejna inteligentna sygnalizacja świetlna. Umożliwia mieszkańcom bezpieczne przekraczanie ruchliwej jezdni na wysokości ul. Plątnowskiej.
Kierowcy jadący z dozwoloną prędkością w przypadku braku pieszych otrzymują zielony sygnał.
Nowa sygnalizacja zapewnia bezpieczne przekraczanie jezdni w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Plątnowską, gdzie ulokowane są: dyskont, przystanki autobusowe oraz kościół.
Sygnalizacja została zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmienia ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie korzystają piesi.
Piesi chcąc przekroczyć jezdnie muszą natomiast wywoływać zielony sygnał przyciskiem.
Przed przejściem dla pieszych zamontowane zostaną także wyświetlacze prędkości.
Prace przy montażu i uruchomieniu sygnalizacji zakończyły się w ostatnich dniach. Kosztowały ponad 141 tysięcy złotych.
Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy też na przejściu dla pieszych na ul. Toruńskiej na wysokości posesji nr 328 w pobliżu placu zabaw i siedziby Rady Osiedla.
W czasie porannego szczytu ulicą Toruńską przejeżdża nawet do 300 pojazdów na godzinę.
Zmiany autobusowe na ul.Hutniczej
Rozpoczyna się kolejny etap przebudowy ul. Hutniczej wraz z pętlą autobusową w Łęgnowie.
Powstanie też nowy łącznik do ul. Nowotoruńskiej, dzięki któremu ciężarówki nie będą przejeżdżać przed szkołą podstawową.
Inwestycje realizujemy we współpracy z inwestorami zewnętrznymi.
W związku z budową na ulicy Hutniczej od poniedziałku (13.03.2023 r.) od około godziny 9:00 zlikwidowana zostanie tymczasowa pętla autobusowa.
Autobusy skierowane zostaną na nowo wybudowaną drogę oraz na parking w celu wykonania zawrotki na rondzie. Na nowo wybudowanej drodze utworzony zostanie także tymczasowy przystanek techniczny. Uruchomione zostaną również dwa nowo wybudowane przystanki przelotowe w ciągu ulicy Hutniczej pn. Łęgnowo.
W związku z powyższym wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
• Linia nr 59 (wariant do Łęgnowa), – zostanie skrócony do przystanków pn. Hutnicza/Świetlicowa (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykona przejazd do pętli technicznej (bez obsługi pasażerskiej).
• Linie nr: 73 (wariant skrócony do pętli Łęgnowo), 76, 85 i 36N – zostaną skrócone do przystanków pn. Łęgnowo (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykonają przejazd do pętli technicznej.
Więcej o przebudowie tych ulic pisaliśmy TUTAJ