Bydgoskie ulice przyjazne dla kierowców
W rankingu miast przyjaznych kierowcom, Bydgoszcz znalazła się na wysokim 5. miejscu. Po bydgoskich ulicach kierowcy poruszają się bardzo płynnie i bezpiecznie.
Sprzyja temu zakończenie największych inwestycji drogowych i korzystanie z wielu nowoczesnych rozwiązań.
Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie lub w czołówce rankingu na miasta najbardziej przyjazne dla zmotoryzowanych.
Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i ulgi parkingowe. W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Został on opracowany przez Oponeo i aplikację Yanosik.
Bydgoszcz zajęła w nim piątą lokatę.
Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 42 km/h) poza centrum i 28km/h w centrum. Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS. W tej kategorii znajdujemy się na podium za Lublinem i Warszawą.
W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Tu również Bydgoszcz znajduje się na 3 miejscu.
Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej. Tylko dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej liczba wypadków na ważnych rondach Bernardyńskim i Kujawskim spadła do zera. Jednocześnie cała inwestycja znacznie usprawniła podróże komunikacją miejską.
W ostatnich latach rozbudowane zostały także ul. Grunwaldzka. Trasa Uniwersytecka i ul. Gdańska.
Trwają prace związane z budową nowych mostów na Brdzie oraz rozbudową ul. Smukalskiej.
Oprócz tych dużych inwestycji drogowcy realizują wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
• doświetlanie przejść
• budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów
• budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających
• budowa rond, sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań
• nowoczesne oznakowanie ulic
Wakacyjne zmiany rozkładów jazdy
Przypominamy, że obecnie obowiązują wakacyjne rozkłady jazdy w dni powszednie na liniach autobusowych nr: 52, 54, 69, 73/76, 83, 89, 92, 31N, 32N oraz 33N.
Dodatkowo do obsługi linii międzygminnej nr 99 (Bydgoszcz-Chmielniki-Nowa Wieś Wielka) we wszystkie dni tygodnia kursują wyłącznie autobusy przegubowe.
W weekendy linia nr 82 w wybranych godzinach jest kierowana do pętli Las Gdański
W niedzielę i święta na wniosek Gminy Dobrcz została zawieszona linia nr 97.
Koniec nielegalnego strajku w MZK. Autobusy i tramwaj wracają na swoje trasy
W związku z zakończeniem strajku pracowników MZK informujemy, że:
- od piątku (08.07) od pierwszych kursów, przywrócone zostają wszystkie stałe linie autobusowe i tramwajowe w mieście
- linie zastępcze "Z" kursować będą do końca dzisiejszego dnia tj. 07.07.2022
- od piątku (08.07) wszystkie linie zastępcze "Z" zostaną zlikwidowane.
Rusza budowa wiaduktu na Armii Krajowej. Umowa podpisana.
7 lipca podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który przebuduje zachodni wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu. Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
W pierwszej kolejności wykonane zostanie optymalizacja dokumentacji, co pozwoli przystąpić do robót budowlanych. W zakres zadania wchodzi rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe.
Koszt inwestycji to prawie 29 mln.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która obecnie kończy budowę wiaduktu WOŚP na ul. Wojska Polskiego
Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Pożądana długość gwarancji to 15 lat.
Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego" układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych – oddano je do użytku 40 lat temu. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od tego roku patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy.
W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.