Ważne zmiany dla użytkowników hulajnóg
Od 20 maja wchodzą w życie nowe przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Określono w nich nowe zasady poruszania się oraz parkowania coraz bardziej popularnych hulajnóg. Określono również obowiązki wobec kierujących takimi pojazdami.
Nowe przepisy mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w mieście.
Zgodnie z nowymi przepisami kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną będzie można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Kierujący będzie też zobowiązany sygnalizować zamiar skrętu za pomocą kierunkowskazu albo wyciągniętej ręki.
Ta część zmian w przepisach budzi jednak najwięcej obaw użytkowników. Większość hulajnóg nie posiada bowiem kierunkowskazów dlatego wyciągnięcie ręki podczas jazdy może wpływać na stabilność pojazdu. Nawet doświadczeni użytkownicy uważają takie manewry za ryzykowne.
Nowe zasady parkowanie hulajnóg.
Pozostawione na chodnikach hulajnogi to niestety spore utrudnienie dla pieszych. Nowe przepisy mają to zmienić.
Hulajnogę elektryczną będzie trzeba bowiem pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd będzie musiał być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Od 20 maja na terenie Bydgoszczy odpowiednie służby mundurowe będą mogły też skutecznie nakładać mandaty za źle zaparkowany pojazd.
Nowa ustawa zakłada usunięcie pojazdu z drogi w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione lub utrudnia ruch i zagraża bezpieczeństwu.
Stawka określona w ustawie za usunięcie pojazdu została ustalona w wysokości 123 zł za usunięcie i 23 zł za każdą dobę przechowywania pojazdu.
Biorąc pod uwagę, że do dnia obowiązywania przepisów zostało jeszcze kilkanaście dni ZDMiKP wystąpi do obecnego operatora hulajnóg w mieście o zwrócenie uwagi użytkownikom o obowiązku prawidłowego parkowania pojazdu.
Montujemy kolejne wiaty przystankowe w mieście.
W ubiegłym roku zadaszeń chroniących pasażerów przed deszczem i wiatrem, ustawiliśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
W tym roku kilka z nich już zamontowaliśmy na przystankach.
Kolejne pojawiają się w ramach realizacji dużych inwestycji drogowych.
W kwietniu szklane, czterometrowe wiaty zamontowaliśmy na przystankach:
- Władysława IV – Stawowa w kierunku ulicy Szubińskiej - po ubiegłorocznym remoncie tej okolicy i dyslokacji przystanku, stworzyła się możliwość instalacji wiaty (poszerzenie szerokości peronu). Wsiada na tym przystanku dziennie ponad 220 pasażerów
- Łukasiewicza (przystanek początkowy) - z uwagi na pas drogowy o szerokości 2,7 m; wiata posiada wąskie boki. Tym samym realizujemy ubiegłoroczne ustalenia z Radą Osiedla Kapuściska. Na tym przystanku wsiada dziennie prawie 800 pasażerów.
- Skorupki – Czackiego kierunek ul. Piękna. W miejsce starej wiaty, została zainstalowana czterometrowa wiata szklana.
- przystanek na ul. Chemiczna przy ul. Mokrej (wiata ustawiona w ramach przebudowy Chemicznej).
Nowe zadaszenia ustawione są też w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
Wiaty pojawiły się już między innymi przy ul. Wojska Polskiego, ul. Kujawskiej i rondzie Bernardyńskim.
Na początku mają nowe wiaty zamontujemy jeszcze na przystankach:
- Brdyujście w kierunku Centrum - instalacja wiaty na prośbę mieszkańców, pracowników okolicznych firm i Rady Osiedla. Dziennie z przystanku korzysta ok. 150 pasażerów.
- Nakielska – Wrzesińska w kierunku Belmy - realizujemy ustalenia poczynione w roku ubiegłym z Radą Osiedla Wilczak. Dziennie korzysta z przystanku ponad 130 pasażerów.
W Bydgoszczy mamy już 585 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika.
Każdego dnia z przystanków w mieście korzysta blisko 266 tysięcy pasażerów.
94 % podróżnych korzysta już z wiat przystankowych.
Obecnie na terenie całego miasta prowadzone są wiosenne prace utrzymaniowe, na które składają się: mycie,, okresowe przeglądy, naprawy uszkodzeń i malowanie.
Wszystkie wymagane prace w tym zakresie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.
Wiosenne porządki w ścisłym centrum miasta
W tym tygodniu trwa kompleksowe czyszczenie płyty Starego Rynku. Przygotowane do montażu są również parasole zacieniające ogródki letnie, które pojawią się po zniesieniu obostrzeń epidemicznych.
W maju Stary Rynek zyska letnią szatę roślinną.
Można wypożyczyć już rowery cargo.
Stary Rynek czyszczony jest za pomocą gorącej wody pod dużym ciśnieniem. Nie są używane środki chemiczne. W pracach nie będą też wykorzystywane samochodowej szczotki. Wszystkie prace porządkowe na płycie rynku są prowadzone wyłącznie ręcznie, z użyciem dwóch myjek ciśnieniowych.
Prace wykonywane są w ramach gwarancji przez firmę Betpol.
Jednocześnie przy Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej wytyczony został obszar testowy. Będą prowadzone tam dodatkowe badania, które pozwolą wykonawcy określić najlepszy sposób czyszczenia i zabezpieczenia nawierzchni.
W ostatnich tygodniach prowadziliśmy też prace porządkowe na uliczkach okalających Stary Rynek.
Rowery cargo, parasole i pelargonie
W maju pojawią się nowe kompozycje roślin letnich. Warto podkreślić, że sadzonki będą przygotowane już wcześniej, a wiszące na latarniach kwietniki wypełni dorodna zieleń i kwiaty.
Przygotowane do montażu są również parasole.
Ogródki letnie zostaną uruchomione, po zniesieniu obostrzeń epidemicznych.
Restauratorzy już wcześniej przygotowali wszelkie formalności.
Prezydent Bydgoszczy w tym roku ustalił preferencyjne stawki za dzierżawę terenu pod ogródki sezonowe. Opłata ta wynosi 1 grosz za 1m² za dzień.
Nowym elementem w wystroju Starego Rynku są już rowery cargo, które można wypożyczyć przy Bydgoskim Centrum Informacji.
Bardziej zielono i bez samochodów
Stary Rynek nabrał estetycznego wyglądu przed dwoma laty. Poszerzone zostały chodniki, wyłączono go z ruchu samochodowego, usunęliśmy elementy betonowe zastępując je naturalnym kamieniem. Przekonaliśmy również konserwatora zabytków do zasadzenia pierwszych drzew. Wprowadziliśmy dodatkową zieleń w donicach i kwietnikach. Dzięki oświetleniu LED wyeksponowany został 18 południk.
Trwają przygotowania prac poprawiających estetykę kolejnych ważnych placów w Salonie Miasta. Planowana jest rewitalizacja placu Wolności, placu Kościeleckich oraz Rybiego Rynku.
Rewitalizacja Starego Fordonu - w toku
Postępują prace przy rewitalizacji Starego Fordonu.
Rozpoczęła się już przebudowa ulic Zakładowej i Rybaki. Wysoki poziom Wisły wstrzymuje jeszcze prace na nabrzeżu. Po uzyskaniu pozwolenia ruszą natomiast prace na Rynku.
Uzupełnieniem rewitalizacji Starego Fordonu będzie też modernizacja kilku kamienic.
Zaawansowane prace trwają już przy pierwszych ulicach. Rozebrane zostały nawierzchnie ulic Rybaki i części Zakładowej. Obecnie prowadzone są prace związane z przebudową uzbrojenia podziemnego. Docelowo na nawierzchniach pojawi się kamienna kostka.
Ulica Zakładowa będzie miała charakter pieszo-jezdni. Wzdłuż ul. Rybaki wytyczone będą chodniki. Ważnym elementem oprócz przebudowy ulic będzie wyznaczenie dojść do terenów rekreacyjnych nad Wisłą ( na końcu ul. Rybaki, na przedłużeniu ul. Kapeluszników i na wysokości ul. Ordynackiej-Sikorskiego 2).
Dostęp do brzegu Wisły zagwarantują też zrewitalizowane ulice A. Frycza Modrzewskiego i Filomatów.
W ciąg dla pieszych wyposażona zostanie również ul. Nad Wisłą. Z kolei ul. Promenada zostanie wydłużona aż do ul. Rybaki, która we wschodniej części będzie miała charakter deptaka biegnącego wśród drzew. Nowa część spacerowego ciągu została zaprojektowana w sposób, który pozwolił zachować wiele okazałych drzew. Prace przy uliczkach i terenach zielonych pochłoną 25 mln zł.
Pojawi się infrastruktura umożliwiająca aktywne spędzanie wolnego czasu m.in.: skatepark, tor dla rowerzystów, plac zabaw, ścianka do wspinaczki, boisko do siatkówki plażowej czy plac ćwiczeń.
Projekt zakłada też dużą liczbę nasadzeń drzew i krzewów oraz budowę ścieżek dydaktycznych na terenach o dużej wartości przyrodniczej.
Warto wspomnieć, że w tej części miasta trwa też budowa nabrzeża.
Będzie to miejsce wypoczynku i rekreacji z siedziskami. Stworzy również możliwość wodowania i cumowania jednostek pływających.
Niestety stan wody na poziomie prawie 4 metrów nie pozwala na zabijanie ostatnich stalowych ścianek i umocnienie konstrukcji. Wykonawca przygotował jednak już niezbędne materiały, które pozwolą z marszu wznowić prace po opadnięciu poziomu rzeki. Wstępnie zakończenie tej części inwestycji planowane jest na koniec roku.
Po uzyskaniu i uprawomocnieniu się pozwolenia na budowę rozpocznie się również rewitalizacja Rynku w Fordonie.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ