Motocykle na buspasach
W Bydgoszczy mamy już kilkanaście buspasów. Poruszać mogą się po nich autobusy, taksówki i pojazdy służb ratowniczych. Z większości korzystać mogą też motocykliści, dla których w okresie wiosennym rozpoczyna się kolejny sezon.
Należy jednak pamiętać, że w związku z nowymi przepisami, nadal obowiązują ograniczenia w przemieszczaniu się.
Jazda samochodem czy motocyklem możliwe są wyłącznie w celach spełniających podstawowe potrzeby - jak dojazd do pracy, sklepu czy opieki nad osobami chorymi. Osoby, które nie muszą wychodzić, powinny zostać w domu.
Buspasy
Jednym z elementów, który umożliwia realizację planów w zakresie podnoszenia, jakości korzystania z komunikacji w mieście jest budowa kolejnych buspasów. Tworzy się je na drogach, które często są zatłoczone lub należą do ruchliwych tras autobusowych. Buspasy są ważnym elementem szybkiego transportu będących odpowiedzią na coraz większą liczbę pojazdów na terenach miasta.
Dają one pierwszeństwo autobusom w celu skrócenia czas podróży w godzinach szczytu. Długość buspasów nie jest istotna, wystarczy, jeśli służą jako ominięcie punktu, który zwykle jest źródłem zatoru.
Po bydgoskich buspasach poruszać mogą się autobusy, pojazdy służb ratowniczych i taksówki. Z większości z nich korzystać mogą również motocykliści.
Buspasy - podział ze względu na możliwość poruszania się motocykli:
1. ul. 3 Maja – odcinek od ul. Krasińskiego do ronda Jagiellonów – TAK;
2. ul. Paderewskiego (od Al. Mickiewicza do ul. Kopernika) – TAK;
3. ul. Staszica – TAK;
4. ul. Jagiellońska – odcinek od ronda Jagiellonów do ul. Gdańskiej – TAK;
5. ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Powstańców Wlkp. do ronda Fordońskiego (strona zachodnia) – TAK;
6. ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Skłodowskiej-Curie do ronda Fordońskiego (strona wschodnia) – TAK;
7. ul. Jana Pawła II – odcinek od łącznicy prowadzącej ruch z południowej jezdni ul. Wojska Polskiego do ronda Toruńskiego – TAK;
8. ul. Wojska Polskiego (od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego – jezdnia północna) i ul. Zdobywców Wału Pomorskiego (od ul. Wojska Polskiego do ul. Jana Pawła II) – TAK;
9. ul. Wojska Polskiego – odcinek od ul. Boya – Żeleńskiego do ul. Magnuszewskiej (jezdnia południowa) – TAK;
10. ul. Bernardyńska i ul. 3-maja (strona wschodnia) – TAK;
11. Gdańska (TRAM BUS pas) – odcinek od Al. Mickiewicza do ul. Plac Wolności – TAK;
12. Zygmunta Augusta – odcinek od ul. Warszawskiej do ul. Rycerskiej (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – NIE;
13. Wiadukt tramwajowo – autobusowy przy Wiaduktach Warszawskich (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – NIE;
14. Wały Jagiellońskie – NIE;
15. Jana Pawła II – łącznik (od ronda Inowrocławskiego) – NIE;
16. ul. Grunwaldzka - NIE;
Trwają prace na ul. Kujawskiej
Wokół Zbożowego Rynku i ulicy Kujawskiej zachodzą kolejne zmiany. Wzdłuż torowisk ustawiane są słupy trakcyjne, przygotowane zostały podbudowy pod nowe jezdnie oraz montowane są kolejne odcinki torów. Ustawiane są nowe latarnie. Konytuowane są prace energetyczne i kanalizacyjne.
Po zakończeniu prac ziemnych powstanie nowa jezdnia dojazdowa do ronda Bernardyńskiego od strony ul. Toruńskiej. Przygotowywana została też podbudowa nowej wschodniej jezdni ul. Kujawskiej, na którą niebawem zostanie przełożony ruch. W wykopie, którym docelowo będzie jeździł tramwaj, montowane jest już torowisko i słupy trakcyjne.
Cały czas prowadzone są też prace ziemne, kanalizacyjne i energetyczne na ul. Solskiego. Na ulicy Wojska Polskiego natomiast kontynuowane są prace przy układaniu nowej nawierzchni (przy kościele). Na kilku odcinkach trwają prace brukarskie. Rewitalizowany jest też odcinek ul. Długiej od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł.
Inwestycja obejmuje budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska jest przebudowywana od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią powstaje układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy.
Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska jest rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś.Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, jest już obniżone.
Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie docelowo buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.
Koronawirus. Zmiany w fukcjonowaniu ZDMiKP
W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną, wprowadzone zostały nowe zasady funkcjonowania Urzędu.
W razie pytań, jesteśmy do Państwa dyspozycji pod numerami telefonów:
Abonamenty na Strefę Płatnego Parkowania dostępne są w godz. 08:30-15:30 przy ul. Modrzewiowej 19.
Obecnie z uwagi na wyjątkową sytuację epidemiologiczną, ograniczyliśmy sprzedaż abonamentów SPP wyłącznie do punktu na ulicy Modrzewiowej oraz do portalu
internetowego
https://bydgoszcz.e-abonamenty.pl/index.php
Dziękujemy za zrozumienie