Wsiadamy na rowery. Kręcimy kilometry
Ponad 30 miast dołączyło do drugiej edycji rowerowej rywalizacji. Przez cały wrzesień Metropolia Bydgoszcz powalczy o zdobycie tego zaszczytnego tytułu. Łatwo nie będzie. Już teraz warto dołączyć do oficjalnego treningu, by porządnie rozgrzać się przed wrześniowym kręceniem kilometrów.
W pierwszej edycji Rowerowej Stolicy Polski kilometry dla swoich miast kręciło 10 tysięcy rowerzystów. Dziś aktywnych użytkowników aplikacji jest dwa razy tyle. Główna rywalizacja odbędzie się po wakacjach. Przez cały wrzesień kilkadziesiąt miast będzie zachęcać swoich mieszkańców do wsiadania na rower i rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski.
W tegorocznej rywalizacji udział zadeklarowało ponad 30 miast prezydenckich na 108 w całym kraju.
1 czerwca wystartował OFICJALNY TRENING MIAST. Do 16 sierpnia użytkownicy mogą przygotować się do wrześniowej zabawy. Bydgoszczanie trenują razem z mieszkańcami gmin stowarzyszonych w ramach Metropolii Bydgoszcz. Taka rywalizacja to znakomita okazja do zacieśniania więzi z naszymi sąsiadami! W zeszłym roku organizowaliśmy wspólne przejazdy do naszych sąsiadów: Nakła, Koronowa, Borówna i Ostromecka.
1 przejechany kilometr to 1 punkt dla danego Miasta. W rywalizacji jest to suma przejechanych kilometrów dzielona przez ilość mieszkańców. Trening jest wyłącznie formą zabawy, rekreacji oraz promocji.
Zachęcamy Bydgoszczan do korzystania z roweru jako alternatywnego środka transportu.
Pierwsza edycja RSP odbyła się we wrześniu zeszłego roku. Wzięły w niej udział 23 miasta, a uczestnicy przejechali łącznie ponad 1.200.000km. W rywalizacji zwyciężyła Nowa Sól, do której trafił Puchar Rowerowej Stolicy Polski.
Jedź ostrożnie po bydgoskich osiedlach
W Bydgoszczy mamy wiele ulic wewnętrznych często nieoznakowanych, stref ruchu i stref zamieszkania. Ulice te zlokalizowane są najczęściej na osiedlach i sprawiają kierowcom problemy z interpretacją sytuacji ruchowej na skrzyżowaniach i połączeniach tych dróg. Często pojawiają się prośby o dodatkowe oznakowanie poziome i pionowe tych skrzyżowań.
Należy jednak pamiętać, że kodeks ruchu drogowego jasno reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefie zamieszkania i strefie ruchu. Niestety na wielu drogach wewnętrznych w tym terenach obiektów handlowych, dojazdach do firm i instytucji przepisy ruchu drogowego mają ograniczone zastosowanie i dotyczą pierwszeństwa przejazdu, włączenia się do ruchu lub zakazujące wchodzenia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd.
Zawiłe przepisy dotyczące dróg wewnętrznych, stref ruchu, stref zamieszkania powodują, że kierowcy mają wątpliwości związane z pierwszeństwem przejazdu na skrzyżowaniu oraz zasad panujących na w/w ulicach. Wiele dróg wewnętrznych nie jest oznakowanych, ponieważ przepisy tego nie wymagają. Dla kierowców jest to spory problem.
Przypominamy więc o podstawowych zasadach obowiązujących na wielu bydgoskich ulicach.
Granice strefy ruchu uspokojonego są specjalnie oznakowane. Wjeżdżając na taki obszar kierowca widzi znak B-43 (tj. wjazd do strefy w obszarze zabudowanym, wewnątrz której obowiązuje zakaz przekraczania prędkości podanej na znakach), a wyjeżdżając - znak B-44 (tj. koniec strefy ograniczonej prędkości). Wewnątrz większości istniejących w Bydgoszczy stref ruchu uspokojonego obowiązuje ograniczenie prędkości do 30km/h.
Obok ograniczeń prędkości, powszechnie stosowana jest zasada, że wewnątrz takiej strefy wszystkie skrzyżowania są równorzędne (ZDMiKP sukcesywnie wprowadza oznakowanie liniami warunkowego zatrzymania P-14). Wymusza to na kierowcy większe skupienie i uwagę, a także zachowanie prędkości, która pozwoli natychmiast zareagować stosownie do sytuacji na drodze.
Poza tymi rozwiązaniami wewnątrz stref ruchu uspokojonego rozmieszczone są urządzenia inżynierii ruchu : progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, wyniesione przejścia dla pieszych (głównie przed szkołami). Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2019 poz. 2311)
„W strefach o dopuszczalnej prędkości 30 km/h i mniej, urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi".
Strefy zamieszkania obejmują wyznaczony obszar, wjazd do nich oznaczony jest znakiem D-40 (strefa zamieszkania). Obowiązuje on na wszystkich ulicach, skrzyżowaniach, placach i innych terenach, na których odbywa się ruch drogowy - aż do miejsca, w którym stoi znak D-41 (koniec strefy zamieszkania). Kierowca, który opuszcza strefę, włącza się do ruchu. To oznacza, że musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu drogowego.
W strefach zamieszkania podobnie jak w strefach ruchu uspokojonego (30 km/h) wyznaczane są skrzyżowania równorzędne, wprowadzane są środki uspokojenia ruchu (progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, gazony).
W strefie zamieszkania obowiązują specjalne przepisy dotyczące wyłącznie strefy zamieszkania:
- prawo pieszego do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami,
- możliwość korzystania z drogi przez dziecko w wieku do 7 lat, bez opieki osoby starszej,
- prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h,
- zakaz postoju w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu.
Strefa ruchu to obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi (D-52 Strefa ruchu i D-53 „koniec strefy ruchu") W strefie ruchu obowiązują wszystkie zasady kodeksu drogowego. Przede wszystkim, pojazd musi być sprawny, z ważnymi badaniami technicznymi.
Jest obowiązek stosowania się do zasad ruchu drogowego, znaków, a także sygnałów drogowych znajdujących się w ciągu tej drogi. Wszelkie wykroczenia drogowe są karane tak samo jak na drogach publicznych. Pojazd wyjeżdżający ze strefy włącza się do ruchu, a tym samym ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom oraz pieszym.
Droga wewnętrzna jest drogą niepubliczną i nie musi być oznakowana, chociaż kodeks ruchu drogowego przewiduje dla niej odpowiednie znaki (D-46 oznaczający jej początek i D-47 koniec drogi wewnętrznej). Może być zamkniętą lub otwartą drogą osiedlową, parkingiem, dojazdem do firm itp. Na drodze wewnętrznej nie obowiązuje kodeks drogowy. Zasady poruszania się po drodze wewnętrznej ustala jej właściciel.
To do niego należy opracowanie projektu oznakowania drogi oraz wdrożenie go w odpowiednim czasie. Do ustawionych znaków oraz sygnałów drogowych (np. sygnalizacji świetlnej) należy się dostosować i nie ma od tego żadnych odstępstw. Nie można w żaden sposób stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa pieszych oraz ruchu innych pojazdów. Warto także pamiętać, że wyjeżdżając z drogi wewnętrznej włączamy się do ruchu, czyli ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom oraz pieszym.
Drogi rowerowe na ul. Kruszwickiej - postęp robót
Mniejszy ruch sprzyja sprawnej budowie dróg rowerowych wzdłuż ulicy Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego. Do tej pory wykonanych zostało już 75% wszystkich prac.
W ramach zadania powstaje infrastruktura dla ruchu pieszego i rowerowego obejmująca całą ulicę Kruszwicką oraz rondo Poznańskie wraz z wlotami ul. Poznańskiej, Grudziądzkiej, Stromej i Szubińskiej.
Większość dróg dla rowerów zostało już wybudowanych. Na placu Poznańskim nadal wyłączona jest sygnalizacja świetlna. Kierowcy w tym miejscu powinni zachować szczególną ostrożność.
By ułatwić natomiast rowerzystom dojazd do najniżej położonej części placu, powstał odcinek trasy rowerowej po północnej stronie ul. Poznańskiej (do przejścia na wysokości ul. Chwytowo). Takie rozwiązanie to między innymi wynik konsultacji z mieszkańcami.
Obecnie Wykonawca prowadzi większość prac na wysokości centrum handlowego. W przedmiotowym miejscu została już ułożona podbudowa chodników i drogi rowerowej. Trwają prace brukarskie, energetyczne, oświetleniowe, teletechniczne, ziemne i kanalizacyjne. Kierowcy w tym miejscu mogą spodziewać się zwężenia drogi i ograniczeń prędkości. W połowie czerwca rozpocznie się budowa muru oporowego na ul. Szubińskiej oraz peronu autobusowego w kierunku osiedla Błonie.
W ramach realizowanego zadaniu przebudowywane są: oświetlenie uliczne, urządzenia energetyczne, sygnalizacja świetlna i urządzenia systemu ITS , sieci wodociągowe oraz rozbudowana zostanie kanalizacja deszczowa.
Prace zakończą się w połowie wakacji.
Koszt zadania to blisko 9 mln zł.
Nowe rondo i nawierzchnia w Myślęcinku
Prace przy budowie buspasów na ulicy Gdańskiej w Myślęcinku dobiegają końca. Obecnie układana jest nowa nawierzchnia na całej długości realizowanej inwestycji.
3 czerwca udostępnione zostanie do ruchu nowe rondo przy ulicy Rekreacyjnej. Prace na całym realizowanym odcinku zostały wykonane w ponad 80%
Za kilka dni dostępna będzie również zatoka autobusowa na ul. Gdańskiej (za wiaduktem) w stronę pętli w Myślęcinku. Obecnie w obrębie tego miejsca znajduje się tymczasowy przystanek autobusowy.
Po ułożeniu nowej nawierzchni, Wykonawca będzie kontynuował prace na ul. Rekreacyjnej oraz w obrębie pętli autobusowej. Montowane będzie oznakowanie i realizowane będą prace wykończeniowe.
W obrębie pętli autobusowej w Myślęcinku powstały już azyle dla pieszych, które docelowo ułatwią przekraczanie rozbudowanej jezdni. Szereg prac w tym miejscu zostało już zrealizowanych. Wykonawca ustawi ławki i wiaty przystankowe.
Zakończenie robót: lipiec 2020.
Koszt inwestycji: 10 mln zł.
Obecnie na całym odcinku realizowanej inwestycjii, kierowcy mogą spodziewać się zwężeń drogi i ograniczeń prędkości.