autobbus-3W związku z kończącą się w przyszłym roku umową na obsługę dużego pakietu przewozów autobusowych, ogłosiliśmy przetarg mający na celu wyłonienie operatora na kolejne lata.

Zależy nam by w 2023 roku przewoźnik, który chce obsługiwać linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 zakupił nowe pojazdy.

Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.

Zgodnie z warunkami przetargu zwycięska firma ma świadczyć usługi do 2031 roku (9 lat).
Do obsługi tych tras Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami.
Tabor powinien składać się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro VI.

autobus-1Tabor musi być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, sieć wi-fi, tablice LED, monitoring i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Zamówienie zostało skonstruowane przez ZDMiKP w oparciu o Plan Transportowy uchwalony przez Radę Miasta w 2013 roku.

Obecnie w Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 przewoźników:
• MZK Bydgoszcz – 36 linii
• Irex - 11 linii

Na realizację połączeń autobusowych miasto w 2021 roku zagwarantowało 122,5 mln zł.
Mimo znacznego odpływu liczby pasażerów (napełnienia w autobusach są obecnie średnio o 30% mniejsze niż przed epidemią) i wpływu z biletów, kwota tegorocznych wydatków na komunikację publiczną jest nieznacznie wyższa niż w latach poprzednich.
Przypominamy, że zgodnie z Planem transportowym ok. 25 procent autobusowej pracy przewozowej ma być realizowana na podstawie procedury przetargowej, a ok. 75 procent ma być realizowana przez podmiot wewnętrzny Gminy.

autobus-2Plan odbudował komunikację publiczną
Okres dynamicznych zmian w bydgoskim transporcie publicznym rozpoczął się w 2013 roku wraz z przyjęciem przez Radę Miasta Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Bydgoszczy .
Pozwolił on na wdrożenie wielu korzystnych zmian dla pasażerów.

Jego najważniejszymi elementami były między innymi:
• Zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji tramwajowej (rozwój połączeń i modernizacja istniejącej sieci)
• Wprowadzenie standardu zakup nowych pojazdów wyposażonych w wiele udogodnień (np. w klimatyzację)
• Odmłodzenie wieku taboru
• Dodanie wielu atrakcyjnych taryf i ulg (m.in. bilety uczniowskie, karty rodzinne, malucha, tanie sieciówki)
• Rozwój komunikacji na terenie Metropolii Bydgoszcz (nowe linie podmiejskie)
• Porządkowanie organizacji ruchu i zasad parkowania w centrum
• Ujednolicenie wyglądu informacji pasażerskiej i infrastruktury komunikacyjnej
• Uruchomienie linii turystycznych
• Wdrożenie wielu nowoczesnych rozwiązań z dziedziny ITS

Komunikacja autobusowa w liczbach:
Koszt funkcjonowania – 122,5 mln zł
• Liczba linii
- 30 dziennych
- 6 nocnych
- 11 międzygminnych

Liczba autobusów kursujących w szczycie:
- przegubowców 96
- krótkich 81