Chrońmy pszczoły
ZDMiKP w Bydgoszczy przyłączył się do międzynarodowego projektu BeePathNet. Ma on na celu promocję pszczelarstwa oraz ochronę pszczół. W obrębie siedziby zostały wykonana już łąka z roślinami kwitnącymi, będącymi źródłem pokarmu dla owadów zapylających.
Ograniczyliśmy również koszenie przedmiotowych trawników, na których jeszcze jesienią zostaną wysiane kolejne rośliny miododajne.
Owady zapylające są sojusznikami człowieka
Przystąpienie Miasta Bydgoszczy do projektu BePathNet wpisuje się ogólnoświatowy trend ochrony owadów zapylających. Pogarszający się stan środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne, działania człowieka na środowisko, powodują negatywny wpływ na populacje różnych gatunków owadów.
To dziękii ich działalności mamy owoce i nasiona różnych gatunków roślin, dodatkowo pszczoły miodne dostarczają m.in. miód, pyłek i wosk pszczeli. Pośrednio skutkiem pracy tych owadów jest szereg substancji wykorzystywanych w medycynie, dietetyce i kosmetyce. Rola owadów zapylających w naszym życiu jest nie do przecenienia. Stąd potrzeba poszanowania i ochrony tych zwierząt.
Niewielkim kosztem każdy z nas może wprowadzać drobne zmiany na rzecz pszczół w swoimi otoczeniu. Wzbogacić możemy nasze ogrody, balkony, tarasy o rośliny przyjazne dla pszczół. Zrezygnujmy z jakichkolwiek oprysków w ciągu dnia. Zaakceptujmy niekoszone trawniki lub opóźniajmy ich koszenie, dzięki czemu zmienią się one w wielogatunkowe zbiorowiska z roślinami przyjaznymi dla zapylaczy. Należy pamiętać, że skoszone trawniki bez kwiatów oraz nasadzenia roślin iglastych nie sprzyjają owadom zapylającym.
W Bydgoszczy stwierdzono występowanie 214 różnych gatunków pszczół, w Polce występuje ich 450-470 (różne źródła podają różne dane). Postarajmy się wspólnie, żeby te liczby się nie zmniejszyły.
Organizacja Narodów Zjednoczonych w 2018 r. ustanowiła Światowy Dzień Pszczół, który przypada na 20 maja. Ustanowienie tego dnia miało na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na fakt powszechnego wymierania pszczół i wskazanie przyczyn tego stanu rzeczy.
Kolejne ulice w ażurach
Trwa utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi. Część jezdni jest również utwardzana betonową kostką co ułatwia poruszanie się pieszym. Zadanie zostało już zrealizowane na bydgoskim Szwederowie i w Starym Fordonie. Trwają jeszcze prace na Glinkach i Jachcicach.
Tego typu zadania są realizowane głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu i w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Zależy nam też na utrzymaniu ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawie dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej.
Prace utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi zostały już zakończone na ul. Jordanowskiej (Szwederowo) oraz na ul. Siemaszkowej (Stary Fordon).
Nadal realizowane są roboty na ponad 500 metrowym odcinku ul. Partyzantów (Jachcice) oraz na ul. Rozłogi (Glinki)
W poniedziałek 10 sierpnia planowane jest rozpoczęcie prac na ulicy Turystycznej i Letniskowej (Opławiec)
We wrześniu realizowana będzie natomiast ulica Agatowa na Prądach
W budżecie Miasta na tegoroczną III już edycję przedsięwzięcia zarezerwowano łącznie 3 mln zł. Program utwardzania ulic gruntowych płytami ażurowymi spotkał się natomiast od samego początku z bardzo dobrym przyjęciem mieszkańców. Cały czas napływają do nas wnioski mieszkańców, o takie działania na kolejnych ulicach gruntowych.
Ponowny konkurs ofert dla handlu okolicznościowego w okresie: "Wszystkich Świetych" przy bydgoskich nekropoliach w roku 2020
W związku z brakiem ofert dotyczących wcześniejszego konkursu ofert, zapraszamy do zapoznania się z załączonymi dokumentami.
Rozbudowa ul. Kujawskiej - w toku
To obecnie największa inwestycja realizowana na terenie Bydgoszczy. Intensywne prace prowadzone są między innymi na jezdniach, którymi jeszcze wiosną poruszały się samochody. Realizowane są roboty ziemne, brukarskie, kanalizacyjne i energetyczne. Trwają prace przy układaniu torowiska i nowej nawierzchni.
Na placu Kościeleckich i ul. Bernardyńskiej na ukończeniu są prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej, co pozwola rozpocząć układanie pierwszych warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Wykonawca, jeśli tylko to możliwe stara się jak najdłużej zachowywać utwardzone dojścia do posesji.
Nowe rondo Bernardyńskie znajduje się wyżej niż stare skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Wymagało to szeregu prac ziemnych i dostosowania wysokości wlotów.
Dodatkowo w tym miejscu już wcześniej ustawiono słupy trakcyjne. Zamontowane zostały też bramownice, do których docelowo instalowane będą sygnalizatory świetlne i znaki drogowe.
Kontynuowane są też prace przy Zbożowym Rynku i ul. Długiej. Ustawiono pierwsze słupy nowych latarni. Trwają przygotowania do budowy nowej jezdni, szerokiego chodnika wraz z drogą rowerową (w stronę ul. Długiej). Kontynuowane są prace przy zatoce autobusowej. Trwałość i estetykę gwarantować mają między innymi kamienne krawężniki odporne na uszkodzenia.
Na finiszu są również prace związane z przebudową uzbrojenia podziemnego pod starą jezdnią ulicy Kujawskiej. Wkrótce rozpoczną się prace związane z układaniem pierwszych warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
W ubiegłym tygodniu przy rondzie Kujawskim zabetonowany został ostatni fragment pod torowisko biegnące w wykopie. Wcześniej funkcjonował tam tymczasowy przejazd między jezdniami. Niebawem w tym miejscu ułożone zostaną szyny przyszłego torowiska.
Dodatkowo w obrębie ronda kontynuowane są prace ziemne oraz rozbiórka ostatnich elementów przejścia podziemnego. Na torowisku trwają też prace związane z montażem urządzeń do naciągania sieci trakcyjnej. Przygotowanie całego teren umożliwi wjazd specjalistycznych pojazdów, które rozpoczną podwieszanie przewodów trakcyjnych.
Na ul. Wojska Polskiego na wysokości kościoła trwają prace związane z wykonywaniem nawierzchni oraz peronów tramwajowych. W tym miejscu kierowcy nadal mogą spodziewać się zwężenia drogi i ograniczenia prędkości. Prace przy nawierzchni prowadzone są również na północnej jezdni ulicy Solskiego oraz ul. Chołoniewskiego. Na tym obszarze wykonano już cześć chodników i dróg rowerowych.