Trwają prace przy rozbudowie ul. Smukalskiej.
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.
W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale. Ruszyły pierwsze prace.
Plac budowy został Wykonawcy przekazany pod koniec kwietnia. Obecnie prowadzone są roboty związane z wycinką drzew i karczowaniem pni, odhumusowaniem, robotami ziemnymi w postaci wykopów i nasypów. Przedmiotowe prace prowadzone są jednak poza istniejącym pasem jezdni.
Pierwsze zmiany w organizacji ruchu wykonawca planuje wprowadzić na przełomie czerwca i lipca na odcinku od ul. Błądzimskiej do ul. Drzycimskiej.
Na tym odcinku pojawią się zwężenia, wprowadzony będzie ruch wahadłowy, sterowany za pomocą sygnalizacji świetlnej.
Przypominamy, że w ramach realizowanego zadania na 3 km odcinku ul. Smukalskiej powstanie nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe i nowe przystanki autobusowe. Wykonane zostanie też nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemną infrastrukturą. Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Prace budowlane zajmą 2 lata.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja jest realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Zmiana limitów w komunikacji miejskiej
Od 15 maja złagodzone zostaną obostrzenia dotyczące między innymi liczby miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej. Będzie można przewozić tylu pasażerów, ile jest miejsc siedzących lub 50% ogólnej pojemności pojazdu.
W dniu 6 maja 2021 roku Izby Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, w skład której wchodzi również Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, skierowała do Premiera apel w sprawie zmiany dopuszczalnej liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej. TREŚĆ PISMA TUTAJ
Nikt w Polsce nie dysponuje taką ilością taboru, aby przy luzowaniu obostrzeń i odmrażaniu kolejnych branż gospodarki (sklepów, restauracji, hoteli i szkół) a zarazem rosnącej liczbie pasażerów, spełnić dotychczasowe ograniczenia epidemiczne i świadczyć zarazem usługi przewozowe.
Przychylono się do sugestii Izby i wprowadzono mniej restrykcyjne limity w środkach transportu publicznego stosownie do innych działań.
I tak już od 15 maja 2021 limity pasażerów w autobusach i tramwajach wyniosą 100% liczby miejsc siedzących lub 50% całkowitej liczby miejsc w pojeździe.
Nasze tramwaje na II miejscu w Polsce!
Bydgoskie tramwaje dzięki ostatnim inwestycjom stały się wyjątkowo wygodnym i szybkim środkiem transportu. Bydgoszcz zajęła II. miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości. Planujemy kolejne inwestycje w ten przyjazny dla środowiska transport.
Raport opracował portal „Puls Gdańska". Analizowana 12 systemów transportowych.
Bydgoszcz ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 20,5 km/h znalazła się tuż za Poznaniem. Warto podkreślić, że autorzy analizowali prędkości zarówno szczytową, pozaszczytową oraz średnią prędkość. Wliczali do niej czas postoju na przystankach pośrednich.
Wyprzdziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Gdańsk, Wrocław, Kraków i Łódź.
- Bydgoszcz postawiła na tramwaje i dzięki temu możemy coraz sprawniej poruszać się po mieście – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy wieloletnie zaniedbania. Do 2010 mieliśmy tylko 2 nowoczesne tramwaje. Od lat 90. do momentu budowy torowiska na dworzec nie zbudowano ani jednego metra nowej linii. Dziś tramwajami możemy dojechać również do Fordonu oraz wzdłuż ulicy Kujawskiej na Górny Taras.
Nasza sieć tramwajowa urosła z 28 do ponad 41 kilometrów . Zmodernizowaliśmy kilka innych tras i węzłów. Wkrótce ruszy budowa mostu spinającego ulice Toruńską i Fordońską. Wspólnie z mieszkańcami planujemy też dalszy rozwój tramwajowej sieci. To kosztowne inwestycje, skutkujące w trakcie realizacji sporymi utrudnieniami w ruchu, ale bardzo opłacalne szczególnie w dłuższej perspektywie.
W godzinach szczytu największą prędkość komunikacyjną uzyskały tramwaje linii nr 5, kursujące pomiędzy Rycerską i Łoskoniem – 24,1km/h. Ta linia uzyskuje również najwyższe prędkości poza szczytem – rzędu 26,3 km/h.
Doskonały wynik Bydgoszczy to w dużej mierze efekt nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie inwestycji. Nowe trasy powstają na wydzielonych torowiskach (łącznie z mostami i wiaduktami).
Wiele sygnalizacji w sposób priorytetowy obsługuje przejazdy pojazdów szynowych. Pomogła również wymiana taboru. W latach 2015-2019 na tory wyjechały 33 nowoczesne pojazdy z Pesy.
Obsługują one przede wszystkim linie kursujące do Fordonu i na górny taras.
Bydgoska sieć tramwajowa w liczbach:
• Długość torowisk: 41,4km
• Liczba składów tramwajowych kursująca w szczycie: 62
• Liczba linii tramwajowych: 11
• Średnia prędkość komunikacyjna: 20,5 km/h
• Liczba niskopodłogowych składów: 35 sztuk
• Rok powstania: 1888
Za tydzień uruchomione zostaną ogródki letnie w Bydgoszczy. Trwają ostatnie przygotowania.
Od 15 maja otwarte zostaną ogródki restauracyjne w całej Polsce, a dwa tygodnie później będzie można zjeść również posiłek w samym lokalu.
Warunkiem będzie oczywiście zachowanie reżimu sanitarnego i trzymanie odległości od innych gości. Bydgoscy restauratorzy są już przygotowani na przyjęcie pierwszych klientów.
W przyszłym tygodniu pracownicy ZDMiKP przygotują i rozstawią parasole ogródków letnich na płycie Starego Rynku. Prace będą prowadzone etapami.
Dzięki temu Restauratorzy uzyskają pełną fukcjonalność ogródków, które będą mogły przyjąć pierwszych gości, już w dniu zniesienia obostrzeń.
Należy bowiem pamiętać, że gastronomia jest jednym z najbardziej poszkodowanych przez pandemię sektorów gospodarki.
Do tej pory w ZDMiKP złożonych został prawie 60 wniosków o podpisanie umowy na dzierżawę terenu pod ogródki letnie na terenie miasta. To mniej więcej tyle co w roku ubiegłym, choć kilkanaście mniej niż jeszcze dwa lata temu.
Atrakcyjne stawki za dzierżawę.
Przypominamy, że Prezydent Bydgoszczy ustalił w tym roku preferencyjne stawki za dzierżawę terenu pod ogródki sezonowe. Stawki są tak samo niskie jak w 2020 roku a preferencyjne opłaty obowiązywać będą (jeśli nie będą wprowadzane kolejne ograniczenia epidemiczne) do 11 października 2021 roku.
W tym roku opłata za działalność ogródków letnich dla wszystkich dzierżawców wynosić będzie symboliczny 1 grosz za 1m² za dzień. To oznacza, że dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu opłata zostanie obniżona aż o 99% w stosunku do stawki z 2019 roku i stanowić będzie zaledwie do 1% dotychczasowych opłat związanych z dzierżawą terenu pod ogródki letnie.
Preferencyjna opłata pobierana będzie również za działalność ogródków letnich nie prowadzących sprzedaży alkoholu. W tym przypadku kwota dotychczas obowiązująca do końca 2019 roku wynosiła 0,10 zł za 1m² za dzień.
W tym sezonie będzie to tak samo jak w roku 2020 - 1 grosz za 1m² za dzień.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy terenu pod ogródki letnie dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy nadal mogą występować do ZDMiKP z wnioskiem z uwzględnieniem preferencyjnych stawek za dzierżawę.
Liczymy, że ponownie tak preferencyjne stawki zachęcą restauratorów do otwierania ogródków letnich i ułatwią im dalsze prowadzenie swojej działalności.
Wiosenne porządki na finiszu
Kończy się również kompleksowe czyszczenie ulic i placów Starego Miasta.
W maju Stary Rynek zyska letnią szatę roślinną.
Można też wypożyczyć rowery cargo.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo TUTAJ.