Rozbudowa ul. Nakielskiej - ruszają konsultacje społeczne
Intensywnie przygotowujemy się do rozbudowy ulicy Nakielskiej. Jeszcze tej jesieni chcemy wybrać wspólnie z bydgoszczanami najlepszy sposób przebudowy odcinka ważnej arterii od ul. Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego.
Od 10 listopada zapraszamy mieszkańców na konsultacje społeczne.
Inwestycja na ulicy Nakielskiej realizowana będzie w etapach.
• odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, kończą się prace projektowe i uzyskiwane są niezbędne pozwolenia.
• odcinek wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, 10 listopada rozpoczynamy konsultacje społeczne
• odcinek Nasypowa – Rondo Grunwaldzkie – opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy, 10 listopada rozpoczynamy konsultacje społeczne.
- Wszystkie warianty zakładają brak wyburzeń. Pas drogowy zostanie wpisany w granice istniejącej zabudowy i zachowane zostaną budynki tworzące obustronne pierzeje ulicy. To jeden z często pojawiających się już postulatów mieszkańców, który uwzględniliśmy przed formalnym rozpoczęciem konsultacji – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Gdzie i kiedy?
Konsultacje trwają od 10 listopada do 20 grudnia br.
Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Opinie będzie można (od 10 listopada) wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/nakielska
Zależy nam na oddaniu głosu na konkretny wariant oraz zgłoszeniu własnych uwag i wniosków.
W ramach konsultacji odbędzie się również spotkanie z projektantem, pracownikami miasta koordynującymi przygotowanie zadania oraz wiceprezydentem Mirosławem Kozłowiczem. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji.
Już teraz zapraszamy do wysyłania pytań na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne na osiedlu Miedzyń.
Różne warianty.
Po szczegółowych analizach oraz mając na uwadze dużą wartość historycznej zabudowy wzdłuż najważniejszej ulicy osiedla Wilczak, projektanci zalecają wybór pomiędzy dwoma podstawowymi wariantami. Kluczowym elementem zmian będzie podniesienie bezpieczeństwa oraz płynności ruchu szczególnie dla komunikacji publicznej.
• Z wiedeńskimi przystankami - w tym wariancie na jednoprzestrzennej jezdni funkcjonowałyby po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Tramwaje korzystałyby ze środkowych pasów ruchu, a na zewnętrznych pasach ruchu powstaną przystanki wiedeńskie (Model 1).
Możliwe jest również zarezerwowanie torowiska wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, czyli stworzenie trambuspasów (Model 2).
Tam gdzie będzie to możliwe pomiędzy wewnętrznymi pasami ruchu wygospodarowane zostaną miejsca na lewoskręty. Ograniczyłoby to blokowanie ruchu na pasach, którym poruszałyby się tramwaje. Autobusy poruszałyby się na zasadach ogólnych korzystając również z przystanków wiedeńskich. Wybór takiego wariantu nie pozwala jednak na wprowadzenie ścieżek rowerowych.
Ciąg rowerowy zostałby wyprowadzony od ul. Nakielskiej w kierunku Starego Kanału Bydgoskiego i dalej w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Konieczne byłoby „wyprowadzenie" torowiska tramwajowego poza jezdnię w rejonie skrzyżowania z ul. Czerwonego Krzyża.
• Z rowerowymi drogami - W takim układzie jezdnia składałaby się z trzech pasów ruchu (Model 3).
Zewnętrzne prowadziłyby wspólny ruch tramwajowy, autobusowy i samochodowy. Natomiast środkowa część jezdni umożliwiłaby wytyczenie lewoskrętów oraz azyli na przejściach dla pieszych. Taki układ jezdni pozwoliłby dodatkowo na wydzielenie poza jezdnią obustronnych dróg rowerowych. Wejście do tramwaju lub autobusu odbywałoby się bezpośrednio z chodnika, bez konieczności wkraczania pieszych na jezdnię. Wszystkie parametry zaproponowanych rozwiązań uwzględniają szereg norm i wymogów jakim muszą odpowiadać drogi publiczne (szerokości pasów ruchu, promienie skrętu, odległości od budynków itp.).
Płynny ruch na skrzyżowaniu z Nasypową
Konsultacje będą dotyczyć rónież rozwiązań projektowych wokół wiaduktu kolejowego.
Ta część dokumentacji powstała zgodnie z uwagami mieszkańców złożonych podczas rozmów o odcinku od ul. Łochowskiej do wiaduktu.
Eksperci po rozmowach z kolejarzami uznali, że ze względu na planowaną inwestycję PKP PLK (koncepcję rozbudowy linii kolejowej wraz z projektem przebudowy wiaduktu kolejowego i projektem przystanków kolejowych) warto zaprojektować nową pętlę tramwajowo-autobusową po zachodniej stronie torów i skoordynować oba zadania. Powstałby w ten sposób kolejny zintegrowany węzeł komunikacyjny pozwalający na wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu publicznego, a także umożliwiający zaplanowanie parkingu P+R.
Na tym etapie kolejowa spółka PKP PLK nie określiła jednak szczegółowego zakresu swojej inwestycji, co nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy ul. Nakielskiej do kolejowych rozwiązań w obrębie wiaduktu.
W przypadku braku realizacji zadania kolejowego konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu.
Przebudowa torów tramwajowych na wysokości ul. Nasypowej jest niezbędna by ograniczyć zatory pojawiające się w tej części ul. Nakielskiej. Zabudowanym torowiskiem w kierunku centrum (w stronę kościoła) mogłyby również poruszać się autobusy. Po obu stronach funkcjonować mają również drogi rowerowe.
Inwestycja wybrana przez Bydgoszczan
Przebudowa ul. Nakielskiej w konsultacjach mieszkańców na priorytetowe inwestycje zdobyła 4680 głosów.
Zajęła drugie miejsce tuż za rewitalizacją nabrzeży Brdy.
Tramwaje zawrócą na zielonej pętli na Glinkach
Miasto zleca kolejne jesienne nasadzenia. Kolorowe krzewy będą zdobić pętlę tramwajową na Glinkach. Wiosną przy wielu ważnych ulicach zakwitną tulipany, narcyzy, hiacynty. Obecnie dobiegają końca nasadzenia zieleni przy rozbudowanym rondzie Kujawskim i Bernardyńskim
W ostatnich latach przebudowaliśmy ulice Glinki i Szpitalną.
Rozwiązaliśmy problem odwodnienia tych terenów i wyremontowaliśmy chodniki.
Teraz poprawiona zostanie estetyka pętli tramwajowej.
Zieleniec pomiędzy torami obsadzony zostanie kompozycjami krzewów.
Trzy duże wyspy zostaną uformowane z węgierskiego lilaka (roślina podobna do bzu) oraz pięknotki, która szczególnie jesienią zyskuje wyjątkowo atrakcyjny wygląd za sprawą fioletowych owoców.
Wszystkie skupiska roślin otaczać ma obwódka z wiecznie zielonej kosodrzewiny.
Łącznie zasadzonych zostanie ponad 1500 krzewów, które zajmą powierzchnie ponad 600 metrów kwadratowych.
Obecnie trwa postępowanie na wybór wykonawcy.
Po podpisaniu umowy prace agrotechniczne mają zakończyć się jeszcze w tym roku.
Przypominamy, że dobiegają już końca nasadzenia wzdłuż rozbudowanej ul. Kujawskiej. W ramach zrealizowanej inwestycji pojawią się tam setki nowych drzew i 6 tysięcy krzewów.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Postępują prace na Rynku w Starym Fordonie.
Zakończone zostały wszystkie prace podziemne. Układana jest już nawierzchnia oraz montowana fontanna w centralnej części rynku.
Nadal też trwają prace przy rewitalizacji pobliskich uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulicą Bydgoską i brzegiem Wisły.
W tym tygodniu betonowana była płyta przyszłej fontanny.
Docelowo będzie ona miała formę płytkiej, 5-centymetrowej niecki o średnicy ok. 22 metrów.
W późniejszym etapie zamontowane zostaną jeszcze dysze i elektronika.
Na płycie rynku prowadzone są też prace przy układaniu nawierzchni i odwodnieniu.
Pomnik Poległych który został przesunięty bliżej kościoła, został już oczyszczony a jego brakujące i zniszczone elementy uzupełnione.
Zostanie on jeszcze dodatkowo zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi.
Konstrukcja wykonana z piaskowca, nie jest bowiem najtrwalsza.
Na terenie inwestycji zakończyły się już prace archeologiczne.
Obecnie trwa przygotowanie wariantowej koncepcji wyeksponowania tzw. „grobu popielnicowego"(sprzed 2500 lat). Został on odnaleziony w tym miejscu w trakcie prac archeologicznych.
Rozważane są różne lokalizacje zarówno w obszarze płyty, jak i poza nią.
Po wykonaniu wszystkich robót przy nawierzchni pojawią się jeszcze dodatkowo lampy uliczne, więcej zieleni, mała architektura oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę tego miejsca.
Przypominamy, że zamknięta dla ruchu nadal jest wschodnia jezdnia rynku (wjazd w kierunku ulicy Cechowej).
Funkcjonuje też tymczasowy parking przy ul. Ordynackiej.
Rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie to koszt ponad 7 mln zł.
Przypominamy, że nadal też trwa rewitalizacja nabrzeża Wisły.
Wykonana została już większość robót na ul. A. Frycza Modrzewskiego, Sikorskie, Zakładowej i ul. Rybaki
Prace kontynuowane są na ul. Kapeluszników, Filomatów i Promenada.
Pojawiła się już nowa nawierzchnia pieszo - jezdni oraz dodatkowe miejsca postojowe.
Docelowo przy nabrzeżu wiślanym zaplanowano między innymi budowę: boiska, toru do jazdy wyczynowej rowerem, miejsc wypoczynku, placu zabaw i ścianek do wspinaczki.
Ruszają dalsze prace naprawcze na wiaduktach Warszawskich
27 października podpisana została umowa z wykonawcą, który wykona szereg napraw umożliwiających funkcjonowanie obiektów na ul. Fordońskiej przez kilka kolejnych lat.
W pierwszej połowie bieżącego roku pod wiaduktami ustawionych zostało 8 podpór.
Pozwoliły one wzmocnić wiadukty i udostępnić ruch na wszystkich pasach jezdni.
Usprawniło to zdecydowanie komunikację pomiędzy centrum miasta a Fordonem.
Prędkość na obiektach została jednak ograniczona do 30 km/h, a pojazdy ciężarowe mogą poruszać się wyłącznie prawy pasem ruchu (od strony chodnika).
Pas lewy na każdym z obiektów jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 t. i szerokości 2,2 m.
W celu zapewnienia przestrzegania powyższych ograniczeń, obiekt jest monitorowany.
Wszystkie działania przeprowadzone na obiektach w tym roku pozwoliły nie tylko udostępnić na nich ruch, ale umożliwiły też przeprowadzić dalsze prace naprawcze pod obiektem.
27 października podpisana została umowa z firmą Kormost.
Prace naprawcze i konserwacyjne, będą realizowane tylko pod obiektem i nie będą miały one wpływu na ruch na obiekcie.
Roboty potrwają : co najmniej 3 miesiące.
Koszt zadania w podstawowym zakresie to niespełna 930 000 zł.
Należy podkreślić, że zamówienie jest realizowane w trybie projektuj i buduj, a nad przebiegiem i zakresem prac projektowych i robót budowlanych czuwa, oprócz nadzoru ZDMiKP, również nadzór ekspercki, podobnie jak to ma miejsce na Moście Uniwersyteckim.
Przyszłość wiaduktów Warszawskich
Warto przypomnieć, że wykonane podpory i prace naprawcze mają charakter zachowania funkcji przeprawy i zgodnie z otrzymaną ekspertyzą pozwolą użytkować obiekt jeszcze tylko przez około 10 lat.
Przygotowaliśmy już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych Wiaduktów Warszawskich:
I. Prace przygotowawcze, koncepcje, dokumentacja techniczna:
• wykonanie szeregu napraw umożliwiających przedłużenie funkcjonalności obiektu do roku 2030 - realizowane
• ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji projektowej dla rozbiórki i budowy nowych obiektów – rok 2022, wykonanie koncepcji w latach 2022-2023,
• ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej (projekt architektoniczno-budowlany wraz z projektami technicznymi) dla rozbiórki i budowy nowych obiektów – rok 2023, realizacja w latach 2023-2025.
II. Realizacji inwestycji:
• uzyskanie pozwolenia na budowę – rok 2025.
• przeprowadzenie procedury wyłonienia wykonawcy robót budowlanych – rok 2026.
• rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich: lata 2026 – 2029.
Zgodnie z planami, zakładamy, że w okresie 2026 -2029 roku rozpoczną się rzeczywiste prace związane realizacją w tym obszarze Miasta nowej i w pełni nowoczesnej przeprawy, odpowiedniej do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu.
Szacowany obecnie wstępnie koszt budowy nowej przeprawy to ok. 200 mln.
Warto wiedzieć
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jak i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych rozwiązań. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszej degradacji.
Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego.
W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.