Nowa ulica i parking na Osowej Górze.
Dobiega końca budowa parkingu przy schronisku dla zwierząt wraz z przebudową pobliskich ulic dojazdowych. Będą one wygodnym łącznikiem pomiędzy górnym i dolnym tarasem tego osiedla.
Koszt inwestycji to 3,8 mln zł.
Schronisko odwiedza wielu mieszkańców i wolontariuszy, którzy starają się pomóc w opiece nad zwierzętami. Bydgoszczanie wyprowadzają psy czekające na swój nowy dom oraz regularnie przywożą dary, które ułatwiają funkcjonowanie placówki.
Dlatego właśnie opracowana została koncepcja obsługi komunikacyjnej schroniska, ułatwiającej dojazd do obiektu i uwzględniająca zakończoną rozbudowę ul. Grunwaldzkiej.
Prace na ul. Zalew dobiegają końca.
W ramach zadania powstał parkingu przy ul. Zalew z kilkunastoma miejscami parkingowymi, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo wybudowane zostały ulice dojazdowe do parkingu, od strony skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przy Grunwaldzkiej, jak i od strony ulicy Rekinowej.
Ułatwi to zdecydowanie dojazd do wielu posesji zlokalizowanych na górnym tarasie Osowej Góry.
Wzdłuż ul. Zalew powstał również ciąg rowerowy. Utwardzone zostały też dojazdy do posesji.
Oprócz ul. Zalew twardą nawierzchnię już niebawem zyska też fragment ulic Łowiskowej i Jeziornej. Wykonane zostały tam już krawężniki i podbudowa.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych ułożona zostanie nawierzchnia.
Na całym realizowanym odcinku wymalowane zostanie jeszcze oznakowanie poziome oraz nasadzona będzie zieleń.
Prace budowlane zakończą się w ciągu miesiąca.
Rozbudowa tego docinka to już kolejna inwestycja realizowana na Osowej Górze.
Twardą nawierzchnię dzięki miejskim programom zyskało już kilkanaście ulic osiedlowych. Rozbudowana została ulica Grunwaldzka oraz ul. Kolbego.
Legendarny kurier patronem wiaduktów
Rada Miasta Bydgoszczy nadała wiaduktom w ciągu ulicy Armii Krajowej imię Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Jeden z obiektów został już zmodernizowany, w tym roku zlecimy przebudowę konstrukcji z jezdnią w kierunku centrum.
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu.
Wiadukty wraz z dwujezdniową ulicą Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską.Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej).
W 2019 roku zmodernizowaliśmy obiekt po stronie wschodniej (w stronę Osielska). Inwestycja kosztowała 20 mln zł, powstała nowa konstrukcja w formie łukowej. W tym roku rozpoczniemy modernizację obiektu na jezdni w stronę centrum. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu.
Legendarny kurier Patronem
Obu wiaduktom decyzją Rady Miasta patronować będzie legendarny Kuriera z Warszawy. W ten sposób uświetnimy też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Jan Nowak-Jeziorański urodził się 2 października 1914 roku w Berlinie, zmarł 20 stycznia 2005 roku w Warszawie. Najważniejszą rolę odegrał jako Jan Nowak –kurier Armii Krajowej, który przedostał się z okupowanej Polski do rządu Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. W końcu lipca 1944 roku dotarł do Warszawy z misją przedstawienia władzom Polskiego Państwa Podziemnego stanowiska przywódców emigracyjnych w kwestii podjęcia walki w stolicy. Wziął udział w powstaniu warszawskim. W 1951 roku został dyrektorem Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. 3 maja 1952 roku na falach radiowych popłynęły słowa: „mówi Radio Wolna Europa –głos Wolnej Polski". Rozgłośnia prowadzona przez Jeziorańskiego nie ograniczała się do przekazywania niezakłamanych propagandą wiadomości, lecz stanowiła prawdziwe okno, przez które dostarczano Polakom kultury i rozrywki. W książce Kurier z Warszawy, wydanej w po raz pierwszy w 1978 roku, Jan Nowak -Jeziorański opisał swoje przeżycia wojenne . Do Polski powrócił na ostatnie trzy lata życia w 2002 roku.
Po torowisku czas na rowerową drogę
Trwają przygotowania do ważnej inwestycji rowerowej.
Powstanie nowa ścieżka łącząca osiedle Tatrzańskie z osiedlem Szybowników wzdłuż ul. Gen. W. Andersa.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Ogłosiliśmy przetarg.
Nowa droga dla rowerzystów powstanie po północnej stronie ulicy Andersa na odcinku pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois. Będzie miała długość blisko 600 m.
Koncepcja zakłada wykonanie ciągu o szerokości 3 metrów z betonu asfaltowego. Zaprojektowano również ciąg pieszy prowadzący do centrum handlowego oraz wymianę nawierzchnia z kostki na ciągu pieszym przy skrzyżowaniu z ul. Kasztelańską na nawierzchnię bitumiczną.
Prace przy jezdniach ograniczą się do wymiany krawężników wysokich na obniżone w związku z lokalizacją przejść dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi. Do oświetlenia projektowanej infrastruktury pieszo – rowerowej posłuży oświetlenie zamontowane w ramach budowy trasy tramwajowej do Fordonu.
Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac projektowych i budowlanych.
Wstępnie zakładamy, że realizacja zadania zajmie około 8 miesięcy.
Wykonawca w pierwszej kolejności będzie pracował nad projektem i uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy Fordonu w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
W rejonie ul. Kasztelańskiej nowa ścieżka połączy się z istniejącą ścieżką biegnącą do ul. P. Palińskiego.
Docelowo planowane jest połączenie tej trasy z istniejącym już ciągiem pieszo-rowerowym od ul. Wyzwolenia w kierunku Łoskonia.
Warto wiedzieć
Wszystkie nowe trasy powstają w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi. Konsultujemy również kolejność zadań. Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczamy ponad 30 mln złotych.
Łącznie mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg. Więcej informacji o tegorocznych inwestycjach w drogi rowerowe znajduje się TUTAJ
Trwa rozbudowa ulicy Fordońskiej o drogi rowerowe. Rusza kolejny etap prac
Obecnie remontowane są istniejące odcinki chodników, w sposób umożliwiający bezpieczną i wygodną jazdę rowerem.
Ogłosiliśmy właśnie przetarg na zaprojektowanie dalszych odcinków trasy rowerowej, która poprowadzi aż w rejon mostu fordońskiego.
Przypominamy, że wszystkie inwestycje związane z infrastrukturą rowerową są opiniowane przez środowiska rowerzystów.
Bierzemy również pod uwagę kolejność zadań wskazywaną przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Jako jeden z priorytetów wskazał on budowę infrastruktury wzdłuż ulicy Fordońskiej.
I etap prac
Obecnie trwa przebudowa odcinków istniejących ciągów od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej.
Zostały one już poszerzane do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać nie tylko piesi ale i rowerzyści.
Wykonane zostały krawężniki.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawca rozpocznie prace przy robotach nawierzchniowych.
Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton. Tym samym nową nawierzchnię zyska ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów. Zadanie realizuje firma Strabag, która wyceniła wartość prac na ponad 780 tysięcy złotych.
W ramach wykonanych robót, przebudowany został również przystanek autobusowy przy ul. Kaplicznej.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze między innymi: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Są one ujęte w II etapie prac, który właśnie się rozpoczyna.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).
Docelowo zadanie planowane jest do realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Warto pamiętać, że nowe odcinki dróg rowerowych powstają obecnie w Starym Fordonie a przygotowując się do budowy nowych wiaduktów warszawskich, także uwzględnimy infrastrukturę rowerową.