Pozytywny trend na bydgoskich ulicach – działamy dalej
Dzięki drogowym inwestycjom oraz zmianie przepisów, stale poprawia się bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Pozostaje jeszcze wiele do zrobienia.
Dlatego nadal realizować będziemy zadania, które jeszcze bardziej poprawią bezpieczeństwo na bydgoskich trasach.
W ostatnich latach w Bydgoszczy liczba wypadków i kolizji na terenie miasta spada o kilkanaście procent.
W ubiegłym roku policjanci odnotowali 4649 zdarzeń drogowych (stłuczki, kolizje, wypadki, potrącenia) z czego 117 zakwalifikowano jako wypadki (zdarzenia wyniku którego nastąpiła śmierć lub uszkodzenie ciała osób).
Dla porównania w 2018 roku w Bydgoszczy doszło do blisko 6000 zdarzeń drogowych (w tym 172 wypadków), a w 2021 roku policjanci odnotowali 5424 zdarzenia (122 wypadki).
Znacznie bezpieczniej na bydgoskich ulicach
W ubiegłym roku zmniejszyła się liczba zdarzeń drogowych w porównaniu do 2018 roku.
• na ulicy Fordońskiej ( spadek z 405 zdarzeń w 2018 do 294 w 2022)
• ul. Wyszyńskiego (z 270 na 143 w roku 2022),
• ul. Wojska Polskiego (spadek z 295 zdarzeń na 167)
• ul. Grunwaldzkiej (z 257 w 2018 na 128 w 2022 roku),
• ul. Szubińskiej (176 w 2018 na 122 w 2022 roku)
• al. Jana Pawła II ( spadek ze 190 na 77 zdarzeń)
• al. Armii Krajowej (z 46 zdarzeń w 2018 na 36 w 2022 r.)
• ul. Toruńskiej (z 185 na 152),
• na ul. Nakielskiej (141 na 129 w 2022 roku)
• na ul. Jagiellońskiej (191 na 127 w 2022 roku)
Najwięcej zdarzeń drogowych w ubiegłym roku odnotowano we wtorki i piątki.
W tygodniu najwięcej kolizji i wypadków ma miejsce między godz. 14 a 22.
Niestety każdego roku policja notuje około 10 wypadków z osobami zabitymi.
Główne przyczyny zdarzeń drogowych to: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie odstępu od poprzedzającego pojazdu, niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, nieustąpienie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu.
Nowe inwestycje to poprawa bezpieczeństwa
W ocenie ekspertów wpływ na pozytywny trend mają nie tylko zmiany prawne zwiększające odpowiedzialność osób łamiących przepisy drogowe ale też konsekwentna przebudowa drogowej infrastruktury. W tym roku w Bydgoszczy zlikwidujemy kolejne niebezpieczne miejsca (przebudowa skrzyżowań Fordońska-Łęczycka, Toruńska-Kazimierza Wielkiego, nowe drogi i pasy rowerowe, kolejne 20 doświetlonych przejść dla pieszych, przebudowa przejść dla pieszych w obrębie szkół, budowa nowych sygnalizacji świetlnych na ul. Toruńskiej i Bora-Komorowskiego).
[FILM] Nowe mosty nad Brdą - postępują prace przy torowisku
Na ul. Fordońskiej trwa montaż rozjazdów wraz ze smarownicami, których głównym zadaniem będzie ograniczenie hałasu od poruszających się tramwajów oraz ograniczą zużycie torowiska.
Niebawem wykonawca rozpocznie prace przy budowie torowiska w kierunku mostu tramwajowego.
Wykonawca (przy sprzyjających warunkach pogodowych) planuje jeszcze w marcu zdemontować rozjazdy nakładkowe i przywrócić ruch tramwajów po dwóch torach ul. Fordońskiej, co znacznie skróci czas przejazdu na tym odcinku.
Po południowej stronie rzeki trwają prace ziemne oraz kanalizacyjne.
Ruch aut na objazdach, odbywa się bez większych zakłóceń.
Zwożone są elementy stalowe konstrukcji mostu drogowego, które montowane są już w miejscu docelowym.
Trwa piaskowanie mostu tramwajowej, Po zabezpieczeniu konstrukcji, będzie można układać płyty torowe i samo torowisko.
Niebawem wykonawca zabierze się też za prace torowe po południowej stronie rzeki oraz przy ul. Perłowej,
O postepach prac będziemy informować na bieżąco.
Park&Ride od kwietnia z korzystnymi biletami okresowymi
Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu nowych, bardzo korzystnych rozwiązanć dla osób, które regularnie zdecydują się zaparkować na parkingach P&R i kontynuować podróże miejską komunikacją.
Od kwietnia w sprzedaży pojawią się bilety okresowe w cenach biletów komunikacji publicznej.
Parkingi P+R wybudowane zostały w ubiegłym roku.
Po pierwszych miesiącach testów i użytkowania planujemy wprowadzenie zmian, które zwiększą liczbę użytkowników.
Głównym celem systemu jest ograniczanie ruchu pojazdów w centrum miasta i wzmacnianie transportu publicznego.
Kierowca może zostawić swój samochód na parkingu i podróżować dalej bezpłatnie komunikacją miejską.
Od kwietnia wprowadzone zostaną udogodnienia dla osób, które regularnie dojeżdżają do Bydgoszczy samochodami i pracują w Śródmieściu.
Będzie można wykupić bilet okresowy na parkowanie i podróż komunikacją miejską w bardzo atrakcyjnej cenie:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Dotychczasowe opłaty godzinowe (monetami lub kartą) pozostają bez zmian.
Bilet okresowy = oszczędność
- Bilet okresowy będzie obowiązywał dla 1 lub 2 osób podróżujących razem samochodem.
- Podróż komunikacją miejską również będzie musiała odbywać się wspólnie (max. 2 osoby).
- Bilet okresowy nie będzie „przypisany" do jednego parkingu. Będzie obowiązywał na wszystkich parkingach w systemie P&R (z wyjątkiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej). Mając bilet okresowy będzie można parkować na każdym z nich.
- Należ jednak pamiętać, że nie będzie możliwości pozostawienia auta na parkingu przez całą noc. Doba parkingowa będzie trwała do godziny 2 w nocy. Oznacza to, że parking należy opuścić do godziny 1:59 w nocy, natomiast wjechać na parking można po 2:00 w nocy. Jeżeli kierowca pozostawi auto przez całą noc, będzie musiał zapłacić dodatkową opłatę w wysokości 100 zł.
Bilet okresowy P&R to nie Bydgoska Karta Miejska
Mimo, że bilet okresowy na system P&R będzie kosztował tyle co bilet sieciowy komunikacji miejskiej, trzeba pamiętać, że system P&R jest niezależny od BKM.
Oznacza to, że:
- zakup biletu okresowego P&R będzie odbywać się tylko w biletomatach znajdujących się na parkingach Park&Ride.
- bilet okresowy będzie przypisany do numeru rejestracyjnego pojazdu i będzie biletem na okaziciela,
- podróż komunikacją miejską będzie możliwa na bilecie okresowym P&R tylko podczas parkowania pojazdu na jednym z parkingów P&R. Po wyjechaniu auta z parkingu, bilet na komunikację zostanie automatycznie zawieszony.
- po zakupie biletu okresowego korzystanie zarówno z parkingu jak i transportu publicznego nie będzie wymagało od użytkownika żadnych dodatkowych czynności, wjazd i wyjazd z parkingu odbywać się będzie automatycznie po odczytaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Także w autobusie czy tramwaju biletu nie trzeba dodatkowo kasować tylko okazać podczas kontroli.
Decyzja o wprowadzeniu zmian w systemu Park&Ride podjęła na minionej sesji Rada Miasta.
Taniej niż w strefie płatnego parkowania
Obecnie pozostawienie auta na parkingach Park & Ride uzależniona jest od liczby pasażerów i czasu korzystania z systemu.
Całodzienne pozostawienie pojazdu i podróż komunikacją miejską w przypadku P&R - jednej lub dwóch osób kosztuje 12 zł. Dla porównania parkowanie tylko przez 3 godziny w strefie płatnego parkowania to wydatek 13,7 zł.
System P&R tworzą obecnie parkingi:
• Parking Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Parking na Węźle Zachodnim - 75 miejsc.
• Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej – 285 miejsc –w ramach SPP .
Wszystkie informacje dotyczące bydgoskiego systemu Park & Ride oraz obowiązujący cenników znajdziecie Państwo na naszej stronie TUTAJ
Rewitalizacja Starego Fordonu - ulica Promenada
Nabiera kształtu 800-metrowy odcinek nabrzeża Wisły między mostem a wałami wiślanymi.
To kolejny etap rewitalizacji Starego Fordonu.
W grudniu ub. roku udostępniliśmy nabrzeże przy ul. Frycza Modrzewskiego. Setki uczestników uroczystości otwarcia, przeszło z odnowionego rynku w Starym Fordonie, zrewitalizowaną ul. Bydgoską w dół, nad Wisłę, w kierunku nowego nabrzeża przy moście.
Zrewitalizowaliśmy także pobliskie uliczki wiodące w kierunku Wisły.
Obecnie trwają jeszcze roboty na ul. Promenada, zlokalizowanej pomiędzy więzieniem a rzeką.
To był zawsze popularny trakt spacerowy, ale wcześniej trzeba było przedzierać się wąską, nieuporządkowaną ścieżką nad rzeką.
Dopiero już na samym wale wiślanym można było pospacerować czy przejechać rowerem urządzoną tam alejką.
Teraz to się zmieni. Po wybudowaniu nowej trasy, spacer czy jazda rowerem będą wygodne i bezpieczne.
Ulica Promenada - postęp robót
W trakcie prac konieczne było wzmocnienie gruntu i szereg dodatkowych prac związanych z zabezpieczeniem skarp.
Obecnie ustawiane są ostatnie rzędy koszy gabionowych i ich uzupełnianie. Wyyznaczają one docelowy poziom ciągu pieszo rowerowego.
Prowadzone są też roboty ziemne przy wale powodziowym.
Zakończone zostały prace przy kanalizacji deszczowej. Teraz wykonawca rozpocznie prace energetyczne przy oświetleniu i kamerach.
Na koniec ułożone zostaną krawężniki i podbudowa przyszłej trasy pieszo-rowerowej.
Oddanie całego odcinka do ruchu, planujemy po wakacjach.
Poza przebudową samych ulic nad Wisłą, powstanie także miejsce do zabaw i rekreacji dla dzieci i młodzieży. Pojawią się ścianki wspinaczkowe, plac zabaw z bardzo nowoczesnymi, odpornymi na uszkodzenia, urządzeniami. Zaplanowaliśmy także pumptrack i miejsce na scenę.
Pojawią się też stylowe ławki i kosze na śmieci.
Pierwsze prace w tym zakresie planujemy przeprowadzić już wiosną.