Łęgnowo lepiej skomunikowane
Trwają prace związane z przygotowaniem budowy nowych dróg dojazdowych do Łęgnowa i terenów inwestycyjnych w tej części Bydgoszczy. Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza jeszcze w tym roku zlecić budowę nowej ulicy łączącej Nowotoruńską z sektorem „C". Jedna z tamtejszych firm przygotowuje się natomiast do przebudowy układu drogowego w rejonie ul. Hutniczej i Chemicznej. Wraz z jezdniami powstaną też chodniki i drogi rowerowe.
Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza zlecić jeszcze w tym roku wybudowanie drogi, która poprawi dostępność terenów inwestycyjnych od strony ul. Nowotoruńskiej.
Na zlecenie BPPT opracowano projekt nowej drogi łączącej ulice Hutniczą (na wysokości firmy Corimp) z Nowotoruńska (na wysokości firmy Supravis).
Przetnie ona tereny sektora „C", na którym znajduje się działki inwestycyjne.
Część drogi pokrywa się z obecnym przebiegiem wewnętrznej ulicy Grzybowej.
BPPT pozyskało na to zadanie zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Zadnie zostało skoordynowane z planowaną przebudową skrzyżowania z ulicą Nowotoruńskiej. Dla tego zadania zakończyły się prace nad projektem, trwa uzyskiwanie pozwolenia na budowę.
Zmiany układu drogowego w rejonie ulic Hutniczej, Chemicznej i Nowotoruńskiej przygotowywane są również w porozumieniu z firmą wznoszącą nowe centrum logistyczne.
W oparciu o podpisaną umowę inwestor przygotowuje kompleksową dokumentację projektową poprawiającą dojazd do tej części miasta. Zewnętrzny partner poniesie też większość kosztów związanych z budową dróg, ścieżek rowerowych i chodników.
Dokumentacja zakłada między innymi
• budowę nowej drogi dojazdowej (ul. „Nowołęgnowskiej") do centrum logistycznego (będzie ona docelowo prowadziła również do ul. Chemicznej – osobny projekt przygotowuje kolejny inwestor, który również nabył działkę w tej części miasta)
• przebudowę odcinka ulicy Hutniczej (od ul. Łęgnowskiej do pętli tramwajowej wraz ze skrzyżowaniami)
• Przebudowę pętli autobusowej Łęgnowo
• Budowę nowego łącznika w kierunku ul. Nowotoruńskiej wraz ze skrzyżowaniem skanalizowanym z dodatkowymi pasami do skrętu
• Odcięcie południowego odcinka ul. Hutniczej od Nowotoruńskiej celem poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu przy szkole.
Ważną częścią zadania jest również budowa nowych dróg rowerowych, chodników i przejść dla pieszych co poprawi bezpieczeństwo.
Zakończenie I etapu tej inwestycji planowane jest w przyszłym roku.
Nowe mosty. Filary w budowie
Trwają prace przy budowie nowych mostów nad Brdą i przebudowie przyległych skrzyżowań.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów (253 metry).
Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł.
Most drogowy i równoległy tramwajowy będą opierać się na 6 podporach (po trzy z każdej stronie rzeki).
Każda podpora pośrednia mostu drogowego będzie składać się z trzech słupów, natomiast każda podpora pośrednia mostu tramwajowego będzie składać się z dwóch słupów.
Obecnie wykonywane są podpory pośrednie (zbrojenie i betonowanie).
Wcześniej wykonawca zrealizowała większość prac przy przyczółkach nowych mostów po obu stronach rzeki.
Na ul. Fordońskiej i Perłowej kontynuowane są roboty ziemne, sieciowe, związane z infrastrukturą podziemną (wodociągową, energetyczną, kanalizacją deszczową i sanitarną,) siecią trakcyjną i roboty torowe.
Postępują prace przy budowie torowiska na ul. Perłowej. Zakończono roboty rozbiórkowe.
Zniknęło dotychczasowe torowisko i słupy trakcyjne. Od strony górnego tarasu rozpoczęło się korytowanie, czyli tworzenie wykopu, w którym wykonana zostanie podbudowa pod nowe torowisko. Na teren budowy zwożone są materiały przeznaczone do wbudowania.
By zapewnić sprawną komunikację z zajezdnią tramwajową w pierwszej kolejności konieczne jest oddanie do użytku torowiska na moście i ul. Fordońskiej. To umożliwi następnie przebudowę węzła tramwajowego przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej.
Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych. Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów.
Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Trwają przygotowania do modernizacji tramwajowej zajezdni
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowany w latach 1956-59 nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania.
Inwestycja składa się z kilku części. Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę:
• układu torowego i sieci zasilającej trakcję
• dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych.
W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni. Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej inwestycja, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK), została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
W kolejnym etapie modernizacji zajezdni realizowane będą przedsięwzięcia mające na celu redukcję negatywnego oddziaływania obiektu zajezdni na środowisko poprzez dostosowanie istniejących obiektów infrastruktury do współczesnych warunków technicznych, w tym spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także do redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.
Działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.
Wymieniamy tabor
Bydgoszcz w ostatniej dekadzie dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Przygotowujemy się do dalszej wymiany taboru.
Rowerem po Fordonie
Obecnie remontowany jest ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Fordońskiej, od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej. Ogłosiliśmy też przetarg na zaprojektowanie pozostałych odcinków tej trasy, który poprowadzi aż w rejon mostu fordońskiego a także wzdłuż ul. Kasztelańskiej. Trwają też Intensywnie przygotowania do budowy Wielkiej Pętli Fordonu. To tylko część inwestycji rowerowych zaplanowanych w tej części miasta.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg. Obecnie wiele nowych zadań realizowanych i planowanych jest na terenie Fordonu.
ul. Andersa
Powstanie nowa ścieżka łącząca osiedle Tatrzańskie z osiedlem Szybowników wzdłuż ul. Gen. W. Andersa. Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Nowa droga dla rowerzystów powstanie po północnej stronie ulicy Andersa na odcinku pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois. Będzie miała długość blisko 600 m.
Koncepcja zakłada wykonanie ciągu o szerokości 3 metrów z betonu asfaltowego. Zaprojektowano również ciąg pieszy prowadzący do centrum handlowego oraz wymianę nawierzchnia z kostki na ciągu pieszym przy skrzyżowaniu z ul. Kasztelańską na nawierzchnię bitumiczną. Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac projektowych i budowlanych (w formule „zaprojektuj i zbuduj").
ul. Andersa - kontynuacja
W tym roku planujemy jeszcze połączyć przy tej ulicy odcinki istniejącej infrastruktury pomiędzy ulicami GOPR a Palińskiego (odcinek o długości ok. 200 metrów).
Społecznicy natomiast ponownie zamierzają zgłosić do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odcinek ul. Andersa w kierunku ul. Akademickiej. W poprzedniej edycji zabrakło zaledwie 3 głosów do jego realizacji.
ul. Fordońska
Obecnie trwa przebudowa istniejących ciągów od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej. Zostały one już poszerzane do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać nie tylko piesi ale i rowerzyści. Wykonawca rozpoczął prace przy robotach nawierzchniowych.
Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton. Tym samym powstanie ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze między innymi: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Są one ujęte w II etapie prac, który właśnie się rozpoczyna.
ul. Fordońska – II etap
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).
W ramach zadania powstanie też infrastruktura rowerowa wzdłuż ul. Kasztelańskiej.
ul. Promenada
Obecnie w trakcie budowy znajduje się między innymi ścieżka pieszo-rowerowa od wału wiślanego do ul. Frycza - Modrzewskiego. Będzie ona posiadała wydzieloną część dla pieszych oraz rowerzystów. Na samej jezdni ulicy Promenada zaplanowano wspólny ruch samochodowo-rowerowy.
Cały ciąg będzie miał długość około 500 metrów.
Wielka pętla Fordonu
To duży projekt, który zakłada powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W czasie ostatniej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego największą liczbę głosów zdobył IV odcinek trasy od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa.
Wielka Pętla Fordonu zakłada docelowo budowę atrakcyjnej trasy rekreacyjnej otaczającej Fordon.
Ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów.
Długość całego ringu to 21 kilometrów.
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego.
Poprzez ulice Sudecką i Wyzwolenia łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.
Budowana obecnie w ramach Rewitalizacji Starego Fordonu ulica Promenada wraz z jej przedłużeniem połączy się z wałem wiślanym i stanie się fragmentem Wielkiej Pętli Fordonu.
Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu UTP dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.
Szerokość trasy na nowych odcinkach to 4,20 metra.
Asfaltowa nawierzchnia ma zapewniać wysoki komfort poruszania się pieszym i rowerzystom. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniać mają monitoring oraz oświetlenie.
Na trasie rekreacyjnej znajdą się m.in. zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki, oraz inne elementy małej architektury m.in. stojaki na rowery, tablice informacyjne, śmietniki.
W czasie poprzednich edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy wybrali do realizacji trzy etapy Wielkiej Pętli Fordonu.
• I -od Doliny Śmierci do ul. Jarużyńskiej
• II - od ul. Jarużyńskiej do ul. Tatrzańskiej
• III - od ul. Tatrzańskiej do ul. Brzegowej i wału wiślanego
Wszystkie zadania są na różnym etapie zawansowania.
Na ich realizację Miasto zabezpieczyło 4 mln zł.
Warto wspomnieć, że w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego wygrał projekt związany z odcinkiem Wielkiej Pętli od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa.
Zadanie to rozpocznie przygotowania do IV już etapu inwestycji.