Przygotowania do modernizacji tramwajowej zajezdni
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowany w latach 1956-59 nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania.
Inwestycja składa się z kilku części.
Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę:
• układu torowego i sieci zasilającej trakcję
• dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych.
W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni.
Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej inwestycja, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK), została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.
Budowa wiaduktu wchodzi w decydującą fazę.
Na budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego wykonana została cała płyta pomostu, dylatacje i odwodnienie obiektu.
Ułożone zostały też krawężniki oraz ciąg pieszo-rowerowy.
Rozpoczęły się prace przy układaniu nawierzchni na jezdni.
W minionym tygodniu na obiekcie wykonany został cały ciąg pieszo-rowerowy. Zastosowana została tu nowość jaką jest fibrobeton, który zmniejsza niszczenie nawierzchni chodników i dróg rowerowych na mostach. Wykonana została też nawierzchnia na dojeździe do obiektu od strony kładki.
Obecnie układana jest pierwsza warstwa nawierzchni na docelowej jezdni.
Wykonywane są zabezpieczenia obiektu od spodu, a z kostki brukowej wykonywane są chodniki stanowiące dojście do obiektu. Po ułożeniu nawierzchni na jezdni wykonany zostanie zjazd z obiektu od strony szpitala.
Montowane będą też balustrady oraz wykonane zostanie oznakowanie poziome i pionowe.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, wiadukt zostanie udostępniony kierowcom do ruchu pod koniec maja.
Ruszają remonty i przebudowy chodników w mieście
Wkrótce rozpoczną się remonty wielu bydgoskich chodników. Przygotowujemy się do podpisania umów z wykonawcami. Równocześnie budowane będą też zupełnie nowe odcinki chodników przy okazji rozbudowy bydgoskich ulic. Część zadań do realizacji wybrali mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
W tym roku remonty i przebudowy planujemy przeprowadzić w kilkudziesięciu miejscach Bydgoszczy.
Wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
Zaplanowane prace przy chodnikach mają być prowadzone w ramach dwóch odrębnych zadań.
Obecnie dobiegają końca postępowania przetargowe.
W pierwszej kolejności ruszą prace przy remontach chodników, które mieszkańcy zgłosili przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz. To jedna z najprostszych metod sygnalizowania wszelkich usterek związanych z miejską infrastrukturą. Prace będą prowadzone w kilkudziesięciu lokalizacjach. Planujemy rozpocząć je jeszcze w maju.
Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.
Na ten cel zabezpieczyliśmy prawie 300 tys. złotych.
Nowe płytki zamiast spękanego asfaltu
Równocześnie planujemy prowadzić też remonty dłuższych odcinków chodników oraz schodów i dojść do przejść dla pieszych
Poznaliśmy już oferty 3 firm zainteresowanych realizacją tych prac. Wyceniły one wartość zamówienia na kwoty od 1 mln 300 tys. zł do prawie 1,5 mln zł.
Jeszcze w tym miesiącu planujemy wybrać najkorzystniejszą ofertę i podpisać umowę, na którą zabezpieczyliśmy 1,5 mln zł.
W jej ramach prowadzone będą prace w kilkudziesięciu miejscach - między innymi przy ulicach:
• Powstańców Wielkopolskich
• Nowodworskiej,
• S. Leszczyńskiego,
• Królowej Jadwigi,
• Garbary,
• Bielickiej
• Jagiellońskiej,
• Toruńskiej
• L. Kaczyńskiego.
Wykonawca, zgodnie z warunkami zamówienia w trakcie prac musi zabezpieczyć ciągłość ruchu pieszego i kołowego na remontowanych odcinkach.
Remonty i przebudowy zakończą się jesienią.
Dodatkowe zadanie dzięki BBO
Część inwestycji dla pieszych zrealizujemy też w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Do realizacji wybrane zostały m.in. projekty związane z rewitalizacją ulicy Piotra Skargi oraz wymianą chodników przy ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp.
Nowe inwestycje zawsze z chodnikiem
Szereg nowych ciągów pieszo-rowerowych powstanie też przy okazji dużych inwestycji drogowych. Piesi już korzystają z części nowej infrastruktury, która powstaje w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Szereg nowych chodników powstanie też wokół nowych mostów pomiędzy ulicą Fordońską i Toruńską oraz w obrębie ul. Perłowej. W ciąg pieszo-rowerowy wyposażona będzie też rozbudowywana ul. Smukalska oraz ul. Chemiczna.
Warto podkreślić, że także ulice osiedlowe utwardzane płytami ażurowymi zawsze wyposażamy w cześć dla pieszych wyłożoną betonową kostką.
Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ
Bądź z nami na bieżąco.
Przypominamy, że najświeższe informacje z inwestycji drogowych realizowanych na terenie Bydgoszczy oraz zmiany w komunikacji miejskiej, możecie Państwo śledzić również na naszych oficjalnych kontach społecznościowych ZDMiKP - Facebook, Instagram, Twitter oraz YouTube.