Aktualności komunikacyjne

W piątek 28 sierpnia planowane są przejazdy techniczne i prace odbiorowe. Po ich pozytywnym zakończeniu, będzie można w sobotę 29 sierpnia przywrócić dotychczasowy ruchu komunikacji miejskiej na odcinku od Królowej Jadwigi przez ul. Nakielską do pętli Wilczak.

Zgodnie ze stałymi rozkładami jazdy kursować będą tramwaje nr 1, 3 i 5.
Autobusy linii nr: 56, 62 i 90 nie będą się już pełnić roli komunikacji zastępczej i tym samym nie będą zatrzymywać się już na wysokości przystanków tramwajowych.

Sprawne zakończenie robót na torowisku i to jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, zdecydowanie ułatwi komunikację w tej części miasta.

Czytaj więcej...W związku z organizacją imprezy Triathlon Polska w dniach 22 / 23 sierpnia 2020 r. (sobota, niedziela) nastąpią zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Wyłączona z ruchu tramwajowego i autobusowego zostanie ulica Gdańska na odcinku od stadionu Zawiszy do skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej.

Ruch autobusowy wyłączony z obsługi wyżej wymienionego odcinka ulicy Gdańskiej:
• 22.08.2020 r. (sobota) – w godzinach 06:30 – 17:30,
• 23.08.2020 r. (niedziela) – w godzinach 9:00 – 12:00,

Ruch tramwajowy wyłączony z obsługi pętli Las Gdański:
• 22.08.2020 r. (sobota) – w godzinach 11:30 – 22:30,
• 23.08.2020 r. (niedziela) – w godzinach 9:00 – 13:30,

W dniu 22.08.2020 r. (sobota)

Linia nr 52 kursy do Podkowy do godziny 17:30 zostaną skierowane do pętli Dworzec Leśne (poza kursem 5:10).
Linia nr 93 kursy będą realizowane trasą czasowo zmienioną ulicami Modrzewiową, Al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej.
Linia nr 94 kursy linii numer 94 zostaną zawieszone do godziny około 17:30.
Linia nr 98 kurs linii numer 98 o godzinie 13:47 z pętli Przylesie zostanie zawieszony.
Linia nr 1 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Linia nr 2 zostanie skierowana do pętli Rycerska.
Linia nr 10 zostanie skierowana do pętli Bielawy.

W dniu 23.08.2020r. (niedziela)

Linia nr 52 kursy do Podkowy do godziny 12:00 zostaną skierowane do pętli Dworzec Leśne (poza kursami 5:10, 6:20, 7:20).
Linia nr 93 kursy będą realizowane trasą czasowo zmienioną ulicami Modrzewiową, Al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej.
Linia nr 94 zostanie zawieszona do godziny około12:00.
Linia nr 1 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Linia nr 2 zostanie skierowana do pętli Rycerska.
Linia nr 10 zostanie skierowana do pętli Bielawy.

 

Czytaj więcej...W Bydgoszcz rozpoczęły się testy pierwszego autobusu hybrydowego. Pojazd kursuje od 19 sierpnia do 14 września na liniach 79 i 89. Rozwijając transport publiczny stawiamy na wiele innych ekologicznych rozwiązań. W mieście już od wielu lat realizowane są inwestycje mające nie tylko zwiększyć ofertę komunikacyjną ale mające być też przyjazne dla środowiska.

Rozwijana jest sieć tramwajowa. Powstają nowe drogi rowerowe i kolejne buspasy. Unowocześniany jest tabor tramwajowy i autobusowy. Przy realizacji kolejnych inwestycji drogowych, nasadzane są liczne drzewa i krzewy.

Czytaj więcej...Rozbudowa ulic oraz rozwój połączeń autobusowych i tramwajowych:
W ostatnich latach wśród najważniejszych inwestycji znalazły się m.in. rozbudowa ul Grunwaldzkiej, która lepiej skomunikowała centrum miasta z węzłem Bydgoszcz Zachód na trasie ekspresowej S5 oraz osiedlem Osowa Góra. W ramach zadanie powstał też buspas w kierunku centrum .

Równie dużym przedsięwzięciem było ukończenie II etapu Trasy Uniwersyteckiej. Kompletna arteria połączyła dworzec PKS z osiedlami Górnego Tarasu. Pozwoliło to poprawić obsługę komunikacją autobusową tej części miasta. Zrealizowana została też przebudowa ul. Gdańskiej w Myślęcinku. Trwa też budowa torowiska i nowych jezdni ul. Kujawskiej. Opracowywana jest również dokumentacja na kolejne parkingi typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę z samochodu na tramwaj czy autobus. Stosujemy aktywne oznakowanie i smarownice zasilane energią wytwarzaną w panelach fotowoltaicznych.

Czytaj więcej...Budowa buspasów:
Z myślą o wzmocnieniu roli transportu publicznego od 2013 roku budujemy nowe pasy zarezerwowane dla transportu publicznego. W ten sposób w czasie największych natężeń ruchu autobusy omijają korki. Buspasy powstały m.in. na ulicach Zdobywców Wału Pomorskiego, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Wałach Jagiellońskich, Zygmunta Augusta, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. W budowie są pasy dla autobusów wzdłuż ulicy Kolbego i Kujawskiej.

Rozbudowa sieci tramwajowej:
W ciągu jednej dekady sieć tramwajowa Bydgoszczy rozrosła się o 12 kilometrów. Powstała 10-kilometrowa trasa do Fordonu oraz 2-kilometrowa linia łącząca centrum z dworcem kolejowym. Równocześnie zmodernizowaliśmy torowiska na ulicach Chodkiewicza, Wojska Polskiego oraz węzeł Szarych Szeregów. Obecnie trwa budowa nowego torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej, które lepiej skomunikuje centrum z osiedlami tzw. Górnego Tarasu. W tym roku planujemy też wyłonić wykonawcę nowego mostu, który zepnie torowiska z Fordońskiej i Toruńskiej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.

Czytaj więcej...Nowy tabor:
Regularnie odnawiamy tabor autobusowy. Wszystkie zakupy są zgodne z planem transportowym. Od przewoźników wymagamy niskiej podłogi, klimatyzacji, bezprzewodowego Internetu i monitoringu. Dzięki tym standardom od marca bieżącego roku bydgoszczanie podróżują wyłącznie niskopodłogowymi autobusami.

Z końcem lipca na bydgoskie ulice wyjechała pierwsza partia nowych, przegubowych Solarisów. Na zakup łącznie 8 autobusów spółka MZK przeznaczyła 17,8 mln zł. Tym samym w Bydgoszczy już połowa autobusów spełnia normę emisji spalin EURO 6
Dodatkowo zdecydowaliśmy się też połączyć duże inwestycje tramwajowe z zakupem nowoczesnych pojazdów szynowych. W ciągu ostatnich lat w ten sposób kupiliśmy 33 nowoczesne składy.
Miasto uczestniczy też w projektach, które mają umożliwić zakup autobusów zeroemisyjnych z dofinansowaniem.

Komunikacja podmiejska:
Od 2014 intensywnie rozwijamy siatkę połączeń podmiejskich. Na podstawie porozumień z gminami wchodzącymi w skład Metropolii Bydgoszcz autobusy zaczęły obsługiwać szereg miejscowości położonych na terenie gmin Osielsko, Białe Błota, Dobrcz, Nowa Wieś Wielka oraz Dąbrowa Chełmińska. Funkcjonuje już 9 linii podmiejskich a dziennie korzysta z nich blisko 7 tysięcy pasażerów.

Czytaj więcej...Inwestycje rowerowe:
Wszystkie inwestycje związane z budową dróg rowerowych uzgadniamy ze środowiskiem rowerzystów. Wspólnie decydujemy o kolejności realizacji kluczowych zadań. W ostatnich latach zbudowaliśmy nowe trasy m.in. wzdłuż ulic Grunwaldzkiej, przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej, Wojska Polskiego, Łochowskiej, Solskiego, Koronowskiej i Kruszwickiej. W tym miesiącu rozpoczęła się budowa drogi rowerowej na ul. Focha. 

Warto dodać , że jeszcze w tym roku na kilkudziesięciu bydgoskich ulicach wytyczony zostanie kontraruch rowerowy. Jest to dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych.Daje to możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą skracać pokonywany dystans, co zwiększa konkurencyjność roweru.

Korzystne taryfy:
Bydgoszcz należy do miast z najtańszymi biletami okresowymi.. Wprowadziliśmy również karty uczniowskie i młodego pasażera dla najmłodszych mieszkańców z symbolicznymi opłatami za korzystanie z komunikacji publicznej. Za darmo podróżują pasażerowie po 65 roku życia.

Czytaj więcej...Od 19 sierpnia do 14 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) w Bydgoszczy testować będą autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd. Autobus kursować będzie na linii 79 oraz 89. 

Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.

Pojazd ma 18 metrów długości. Posiada 41 miejsc siedzących i 93 miejsca stojące. Wyposażony został nie tylko w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy ale również system umożliwiający obserwację „martwego pola" pojazdu. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych.

Czytaj więcej...W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został już oznaczony literką 79H oraz 89H. Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.

Nowy pojazd będzie testowany przez 4 kierowców, równolegle z nowym autobusem przegubowym z silnikiem diesla i najwyższą normą emisji spalin EURO 6.

Pozwoli to porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus hybrydowy jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi problemu. Zachęcamy do przejazdu.